Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-21, 12:33
oyvinds oyvinds är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2009
OBS! OBS! OBS! Inte Seriöst Forum? Galina Toll, VD HSB Kristinehamn !!!

Galina Toll, VD, HSB Kristinehamn, går ut med att detta forum är oseriöst och rekommenderar å det starkaste alla att inte läsa vad som står i detta forum !!!

- I et nettforum på hotpot.se får det omhandlede medlemmet i K1 støtte i sine synspunkter. Kjenner du til dette nettforumet?
- Ja, det gjør jeg. Og jeg nøyer meg med å si at nettstedet er et meget useriøst forum som jeg på det sterkeste vil fraråde å bruke, sier Toll.

Galina Toll, direktör, HSB Kristinehamn.

>> Fria inte-kontrollerade forum är farliga!

Fler gullkorn:

Dersom generalforsamlingen stemmer for at medlemmet skal miste stemmeretten, ja, da er det det som gjelder, sier Galina Toll.

Se Nekade rösträtt på stämma

Senast redigerad av Admin: 2014-05-10 klockan 17:03. Anledning: Lagt till ikon till inlägg + rubrik. +oyvinds: fix filpekare
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 14:14
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Galina Toll, VD HSB Kristinehamn, uttalar sig om inspelning av stämma

Galina Toll, VD i HSB Kristinehamn, är bara pinsam i sina uttalanden.

Antingen är okunnigheten bortom all hjälp i HSB eller så har HSB inga som helst hämningar att ljuga medlemmarna rakt upp i ansiktet.

Jag översätter till svenska i mina citat (rätta mig gärna om jag skulle översätta något fel).

"Rent generellt är det ok att spela in. Men eftersom en föreningsstämma är ett slutet forum kan föreningsstämman likväl neka en medlem att spela in.
Det är föreningsstämman som är föreningens högsta beslutande organ, och det är den som bestämmer, säger Galina Toll."
Vad Galina Toll glömmer bort är att Sverige, precis som alla andra länder, har ett lagverk. Lagen måste följas och lagen (precis som stadgarna) står över föreningsstämman.

Se; Inspelning av föreningsstämma, vad gäller?

En stämma kan inte neka någon att spela in stämman, men det är ändå en akademisk fråga. Man bara låter bli att berätta att man spelar in. Sedan finns det ingen lag eller annat regelverk som säger att den som spelat in kan straffas. Så enkelt är det!

"Ljudupptagning eller inte
Men om en föreningsstämma ska kunna ta ställning till om en ljudupptagning av stämman kan göras eller inte så måste stämman veta om det är någon som tänkt att spela in stämman."
Man behöver alltså inte berätta att man spelar in. Varför krångla till något i onödan?

På HSB Malmös senaste årsstämma la jag fram min Smartphone och startade upp min laptop på bordet framför mig. Efter att en HSB-anställd som satt bredvid mig på stämman upplyst stämmoordföranden om detta blev det liv i luckan. Då vaknade de halvsovande fullmäktigeledamöterna i denna enda fråga som engagerade dem. Men efter lite tjafs kunde man inte göra annat än att rycka på axlarna, och tvingades gå vidare med stämman. Detta eftersom inspelning är fullt förenligt med alla regelverk.

"Under fjorårets föreningsstämma var det en av medlemmarna i K 1 som spelade in föreningsstämman utan att deltagarna visste om det."
Jaha?
Hur vet någon detta... om ingen visste om det?

"När stämmoordföranden under årets föreningsstämma frågade samma medlem om han hade med sig inspelningsutrustning och om han hade för avsikt att använda den under mötet ska han ha svarat "Det har du inte med att göra".
På frågan om han vill lämna in inspelningsutrustningen ska han ha svarat "Det har du inte med att göra"."
Medlemmen gjorde alltså som han skulle och svarade inte på frågan.
Därmed vet ingen, varken då eller nu (inte ens jag idag, och det har ingen betydelse för något heller), om medlemmen spelade in stämman eller ej.

"Föreningsstämman bestämmer
Medlemmen blev därefter ombedd att lämna möteslokalen, men nekade."
Ja, klart att medlemmen inte lämnade lokalen. Medlemmen har lagstadgad rätt att deltaga på föreningsstämman, och föreningsstämman står inte över lagen.

Att mötesordförande bad medlemmen att lämna lokalen är ytterst uppseendeväckande!

"Efter omröstning fråntog föreningsstämman, med stor majoritet, medlemmen dennes rösträtt."
Detta är således absolut inte förenligt med lag.

"- Kan en föreningsstämma verkligen frånta en medlem rösträtten när denne ombetts att lämna möteslokalen, men nekar att göra det?"
Varför en så lång och omständig fråga? Det hade räckt med; "Kan föreningsstämman frånta en medlem rösträtten?".

Svaret är att föreningsstämman, kan göra precis vad den vill. Medlemmarna kan t o m på stämman offra unga oskulder till gudarna om de så önskar.
Men sedan är det en helt annan sak om det är förenligt med svensk lag. Det är inte förenligt med svensk lag att frånta någon dennes rösträtt pga att man misstänker att medlemmen spelar in stämman! Detta är ställt bortom allt rimligt tvivel, oavsett vad den uppenbart okunniga Galina Toll säger! Hur kan man vara VD på HSB och yttra dylika dumheter?

"- Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i K 1. Om föreningsstämman röstar för att medlemmen ska mista rösträtten, ja då är det det som gäller, säger Galina Toll."
Som sagt, föreningsstämman är fri att på stämman bryta mot alla lagar som finns, men sedan är det en helt annan sak om de kommer undan med det.

Vem är Jan I. Thorsen? Journalist?
Var har denna text publicerats och när? I Sverige?

Se även;
Stadgeändring äldreboende
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-05-10 klockan 16:43.
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 15:07
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Ojoj.
Nu har hsb klantat till det igen!

Hur tänker hon när hon säger att stämman kan frånta en medlem dess rösträtt?
Räcker det med enkel majoritet?
Hahahha.
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 15:29
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Galina Toll, VD HSB Kristinehamn, vill inte att du läser detta !!!

Jag citerar Galina Toll, VD HSB Kristinehamn när hon ger sitt utlåtande om detta forum som är till stöd för alla bostadsrättshavare/brf-styrelser i hela Sverige.

"Oseriöst forum
I ett forum på Internet, hotpot.se/forum, får den berörda medlemmen i K 1 stöd i sina synpunkter.
Känner du till detta Internet-forum?
- Ja, det gör jag. Och jag nöjer mig med att säga att Forum för alla i bostadsrätt är ett mycket oseriöst forum som jag å det starkaste vill avråda från att använda, säger Galina Toll."

Så detta forum, som säkert hjälpt fler bostadsrättshavare än hela HSB gjort under sin levnadstid, är oseriöst. Enligt HSB Kristinehamns VD.

Galina Toll nöjer sig dock inte med detta utan understryker att forumet är mycket oseriöst.

För att det sedan inte ska råda några tveksamheter om vad hennes personliga åsikt är så tillägger Galina Toll att hon verkligen inte vill att någon ska läsa vad som står i detta forum.

Undrar vad HSB Kristinehamns VD skulle ha sagt om detta forum om hon inte "nöjt" sig med vad hon sa?

Vad är det som Galina Toll är rädd för? Kan det möjligen vara sanningen?

Hur seriös är HSB Kristinehamns VD, Galina Toll?

Fortsättning följer.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-22 klockan 02:01.
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 22:58
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

På frågan om hon känner till en seriös webbplats där både förening och enskilda medlemmar kan
få information och hjälp, så hänvisar hon inte till HSB utan till bostadsratterna.se som ju är SBC:s webbplats.

Tycker hon att SBC har lyckats bättre med information på nätet än HSB ?

Vad jag vet så ställer dock SBC aldrig upp som juridiskt ombud för en enskild medlem i en rättsprocess, utan endast för föreningen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 23:31
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard problem i HSB kristiandsstad?

På första plats:utrota ohyran
Undrar om de menar medlemmarna?

http://www.e-magin.se/v5/viewer/file...g&gInitPage=27
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 23:46
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Galina Toll, VD i HSB Kristinehamn, är bara pinsam i sina uttalanden.

Antingen är okunnigheten bortom all hjälp i HSB eller så har HSB inga som helst hämningar att ljuga medlemmarna rakt upp i ansiktet.
Ordföraren i Brf Kristinehamn K1, Aage Richard Anthonsen, sto upp på stämman ifjor och påstod att enligt HSB kan styrelsen i en BRF låsa sig in var dom vill precis när dom vill utan varning. Vi kan nu utgå att han fick det här ifrån HSB Kristinehamn. Då jag frågade Galina Toll i e-post med Disposition-Notification-To om HSB Kristinehamn har uttalat något slikt läste hon den, men hon svarade inte.

HSBs riksforbud är har ett annet syn:

Citat:
Ursprungligen skrivet av HSB
Nej, föreningen får inte använda reserv- eller huvudnycklar för att bereda sig själva tillträde till en lägenhet om man inte i ett särskilt avtal kommit överens om det.
Föreningens rätt att komma in i en lägenhet
Galina Toll och HSB Kristinehamn är inte alltid på linja med HSBs Riksförbund.

Citat:
"Under fjorårets föreningsstämma var det en av medlemmarna i K 1 som spelade in föreningsstämman utan att deltagarna visste om det."
Jaha?
Hur vet någon detta... om ingen visste om det?
Jag har berättat om det i efterhand.

Citat:
"När stämmoordföranden under årets föreningsstämma frågade samma medlem om han hade med sig inspelningsutrustning och om han hade för avsikt att använda den under mötet ska han ha svarat "Det har du inte med att göra".
På frågan om han vill lämna in inspelningsutrustningen ska han ha svarat "Det har du inte med att göra"."
Medlemmen gjorde alltså som han skulle och svarade inte på frågan.
Därmed vet ingen, varken då eller nu (inte ens jag idag, och det har ingen betydelse för något heller), om medlemmen spelade in stämman eller ej.
Det är vel completely obvious för alla att jag är "Medlemmen". Och jag hade undersökt på förhand...

Citat:
"Föreningsstämman bestämmer
Medlemmen blev därefter ombedd att lämna möteslokalen, men nekade."
Ja, klart att medlemmen inte lämnade lokalen. Medlemmen har lagstadgad rätt att deltaga på föreningsstämman, och föreningsstämman står inte över lagen.

Att mötesordförande bad medlemmen att lämna lokalen är ytterst uppseendeväckande!
Klart jag tog det ljungt. Jag lar inte andra trampa på mig.

Citat:
"Efter omröstning fråntog föreningsstämman, med stor majoritet, medlemmen dennes rösträtt."
Detta är således absolut inte förenligt med lag.

"- Kan en föreningsstämma verkligen frånta en medlem rösträtten när denne ombetts att lämna möteslokalen, men nekar att göra det?"
Varför en så lång och omständig fråga? Det hade räckt med; "Kan föreningsstämman frånta en medlem rösträtten?".

Svaret är att föreningsstämman, kan göra precis vad den vill. Medlemmarna kan t o m på stämman offra unga oskulder till gudarna om de så önskar.
Men sedan är det en helt annan sak om det är förenligt med svensk lag. Det är inte förenligt med svensk lag att frånta någon dennes rösträtt pga att man misstänker att medlemmen spelar in stämman! Detta är ställt bortom allt rimligt tvivel, oavsett vad den uppenbart okunniga Galina Toll säger! Hur kan man vara VD på HSB och yttra dylika dumheter?

"- Föreningsstämman är det högsta beslutande organet i K 1. Om föreningsstämman röstar för att medlemmen ska mista rösträtten, ja då är det det som gäller, säger Galina Toll."
Som sagt, föreningsstämman är fri att på stämman bryta mot alla lagar som finns, men sedan är det en helt annan sak om de kommer undan med det.
Dom har redan kommit undan med det här (hittils, vi för se hur det går når jag skickar inn klander av stämman).

Det är inte mycket jag och dom andra i föreningen som tycker det här är helt konstig kan göra?

Citat:
Vem är Jan I. Thorsen? Journalist?
Var har denna text publicerats och när? I Sverige?

Fortsättning följer.

Se även;
Stadgeändring äldreboende
"Platåposten" är en tidning Brf Kristinehamn K1 gir ut i samarbete med HSB Kristinehamn. "Platåposten" har fyra utgåver i året. Side #1:

Jan I. Thorsen är ett medlem i Brf Kristinehamn K1 som fungerar som journalist för "Platåposten".

Mer om Kristinehamn K1 på det här forumet:
>Nekade rösträtt på stämma
>Stadgeändring äldreboende
>Styrelsen låser sig in i lägenheter jämt
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 23:51
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 23:55
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Galina toll

"Hon tror att en förklaring till att det blivit missnöje i föreningen kan vara att norrmän är betydligt mer engagerade i sin förening än vad svenskar är.
– De bryr sig och det är diskussioner. Alla är aktiva på ett helt annat sätt, säger Galina Toll."

HSB i trubbel?

http://nwt.se/kristinehamn/article927648.ece

http://www.vf.se/node/5237

http://nwt.se/kristinehamn/article464156.ece

Men teater bjussar Galina På.
Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 12:02
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Sedan kan man ju faktiskt fråga sig varför de blir så fruktansvärt upprörda över att någon spelar in det som sägs på en stämma.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Forum Malin Bostadsrättsforum 1 2012-07-01 09:59
Juristen: Jag vill inte säga att vi inte lyssnar på dem - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-11-04 19:21
Bättre forum Admin Bostadsrättsforum 11 2009-03-25 00:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare