Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-04, 12:35
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Valberedningsskrivelse #2

Jag har tidigare satt ihop ett förslag till ett första utskick som valberedningen bör göra (varje år);
Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall

Naturligtvis räcker inte detta för att väcka medlemmarna och få dem till att nominera någon till de olika förtroendeposterna.

Har nu satt ihop ett utkast till ett andra utskick till samtliga medlemmar enligt följande;

Föreningen behöver Dig !!!

Om du tycker det är en fördel med genomtänkta val på stämman måste du komma in med nomineringar till valberedningen. Vi i valberedningen kan inte göra mycket utan nomineringar.
I år är det cirka 7 platser som ska tillsättas och endast två medlemmar har nominerats så här långt. Det håller inte! För att kunna fylla upp 7 platser behövs kanske 14 nomineringar, eller fler! Alldeles särskilt behövs nu styrelseledamot, styrelsesuppleant och revisor!!!
Med 240 lägenheter och ca 275 medlemmar borde det komma in minst 25 nomineringar.

Din uppgift som medlem är att nominera och/eller själv ställa upp som förtroendevald.
Vår uppgift som valberedning är främst att intervjua och komma fram till en konstellation av de mest lämpade för uppdragen (baserat på ett mycket stort antal parametrar).

Prata med din granne, fråga dem du stöter på i tvättstugan eller annanstans. Hjälp till att öka medvetenheten om att det är av kritisk betydelse för oss alla att många nomineringar kommer in till valberedningen.

Valbar som styrelseledamot och lekmannarevisor är varje myndig person som är medlem i föreningen samt make/sambo. Det ska inte finnas några familje- eller släktförhållanden mellan revisor och styrelseledamot (ej sambo eller relation). En blandad kompetens i styrelsen är viktig, gärna jämn könsfördelning och blandad åldersfördelning.

Många som köper bostadsrätt förstår inte vad de köpt och vilket ansvar som följer. Men att köpa en bostadsrätt är en stor investering som kräver att det finns aktiva och engagerade medlemmar för att investeringen inte ska bli onödigt dålig. Är man inte beredd att på något sätt engagera sig i föreningen, och inte minst vara aktiv/konstruktiv på stämmorna, så är bostadsrätten ett felköp! Som regel hoppas man att någon annan ska ställa upp, men som det ser ut just nu blir det inte så. Risken är överhängande att det i så fall sker först på stämman av någon som få eller ingen vet något om och som omöjligen kan bedömas på stämman.

Ju mer kompetent styrelse föreningen har desto mer pengar kommer varje medlem att spara. Detta är inte pengar som märks så tydligt eftersom de betalas via årsavgiften och medlemmarna har tyvärr inte insyn i hur föreningens medel används på annat sätt än i efterskott och då bara väldigt övergripande på årsstämman. Men det kan skilja på flera tusen kr varje år som du får betala via årsavgiften mellan en styrelse som är bäst lämpad för uppdraget och en styrelse som bara väljs in på måfå på stämman.

Om föreningen inte får ihop en komplett styrelse (det rekommenderas 5 bostadsrättshavare i styrelsen) så är ett alternativ att ta in externa styrelseledamöter. Externa proffsledamöter är naturligtvis kunniga i styrelsearbete men denna lösning är långt ifrån bara av godo!

Om du är styrelsematerial, med kunskaper/kompetens som är till nytta för föreningen, så finns det kompletterande kurser för att lära sig hur styrelsearbetet går till i en bostadsrättsförening. Du får alltså den hjälp som behövs för att komma igång om du inte är van vid styrelsearbete. Det viktigaste är din kompetens i grunden.

Som medlem i en brf måste du ställa krav på oss förtroendevalda, och vara aktiv på det sätt du kan i föreningen. Framförallt ska du stötta valberedningen genom nomineringar eftersom det är genom denna lilla ansträngning som du har störst möjlighet att säkra din investering.
Utan dina nomineringar kommer vi inte att få en fungerande organisation i föreningen, så dra ditt strå till stacken och skicka snarast in nominering!

Du är välkommen på valberedningens Öppet Hus söndagen den 15/4 kl. 17.00-18.00.

Där kan du ställa frågor till oss om aktuellt läge, vad de olika förtroendeuppdragen innebär och vad som behövs, eller lämna ytterligare skriftliga förslag på kandidater.

Passa på nu!

Ovanstående utskick är anpassat för den brf jag och de förhållanden som råder här, men mycket kan säkert återanvändas i de flesta bostadsrättsföreningar.

Förslag på förbättringar av texten?
Vad kan mer sägas?
Vad kan sägas tydligare eller uttryckas bättre?

Läs om valberedningen i en brf;
Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken)
Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter
Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion
Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion
Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 16:19
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Det var en rejäl salva det
Vaknar man inte av detta så vet jag inte vad som kan väcka en.

En sak som jag funderar lite på är det här med kompetens. Vad anses som tillräcklig eller nyttig kompetens för att platsa i en BRF styrelse? Det är något som jag även tidigare har funderat en del omkring och kanske något som man skulle kunna utveckla i texten.

Jag tror att en del tvekar för att ta på sig uppdrag för man inte riktigt vet vad för kompetens som krävs eller vad som förväntas av en BRF styrelsemedlem.
Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 16:57
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Med Beröm Godkänt!

Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 18:33
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Hur väcka medlemmarna i en brf?

Tack, jo egentligen var min ursprungliga version mycket tuffare, men jag valde att dra ner det några snäpp. Tyvärr är jag ganska säker på att inte ens detta hjälper. Men kanske om 3-4 år, med allt tuffare texter efterhand så kanske det kommer in i alla fall några nomineringar?

Vad det handlar om är att medlemmarna måste lära sig vad som gäller, och detta i ett läge där de flesta står ruta ett (i bästa fall). Jag har ju inte skrivit något annat än sanningen, eller hur?

Citat:
Ursprungligen skrivet av skanke Visa inlägg
En sak som jag funderar lite på är det här med kompetens. Vad anses som tillräcklig eller nyttig kompetens för att platsa i en BRF styrelse? Det är något som jag även tidigare har funderat en del omkring och kanske något som man skulle kunna utveckla i texten.
Ja, vad det handlar om är att det ju faktiskt är en fördel för alla i bostadsrättsföreningen om de förtroendevalda har en inte alltför låg IQ. Det är också en fördel för hela föreningen om styrelseledamöterna besitter kompetens och arbetslivserfarenhet inom något område som kan vara till gagn i det arbete som måste göras i en brf (juridik, information, byggnadsteknik, tidigare styrelsearbete, eller vad det nu kan vara).

Man kan ju ha en syjunta och vara hur trevlig och go som helst, men det är kanske inte så säkert att det är rätt person att driva en brf med massor med miljoner kronor i årlig omsättning?

Citat:
Ursprungligen skrivet av skanke Visa inlägg
Jag tror att en del tvekar för att ta på sig uppdrag för man inte riktigt vet vad för kompetens som krävs eller vad som förväntas av en BRF styrelsemedlem.
Jag får ofta höra; "Man ska inte ställa några krav på dem som ska väljas in i styrelsen för i så fall är det risk att man skrämmer bort medlemmarna så att ingen vågar sitta i styrelsen".
Jag har aldrig, aldrig, aldrig hört någon ens yppa något i stil med; "Det kan vara bra att sätta någon form av ribba på vad som krävs för styrelsearbetet så att man sållar bort de minst lämpade redan från start och väcker intresset bland de medlemmar som annars inte skulle ställt upp".

Personligen tror jag att om man börjar visa att inte vilken tomte som helst kan sitta i en styrelse så kan det väcka intresset bland dem som annars är rädda för att hamna i en styrelse tillsammans med personer som inte kommer att tillföra något.

Vi kan i alla fall med säkerhet säga att den gamla beprövade metoden sedan 100 år tillbaka, med en kravlös styrelse, inte fungerar. Då kanske lämpligt att pröva nya metoder istället för att fortsätta i samma hjulspår i ytterligare 100 år? Jag har kanske inte har den slutgiltiga lösningen här, men jag drar mig i alla fall lite vid sidan om de väl inkörda hjulspåren, så får man se vad det kan tänkas leda till.

För att citera Albert Einstein;
Citat:
DET KRÄVS ETT HELT NYTT SÄTT ATT TÄNKA
FÖR ATT LÖSA DE PROBLEM VI SKAPAT
MED DET GAMLA SÄTTET ATT TÄNKA
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-04-04 klockan 23:16.
Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 18:57
realtor realtor är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Personligen tror jag att om man börjar visa att inte vilken tomte som helst kan sitta i en styrelse så kan det väcka intresset bland dem som annars är rädda för att hamna i en styrelse tillsammans med personer som inte kommer att tillföra något.
Mycket viktigt det här. Det är inte kul att vara den som drar hela lasset med ekonomi och fastighet/er när de andra bara oroar sig för vilka pelargoner som ska stå i vilken kruka.
Säg ett enda företag med värde och omsättning motsvarande de flesta bostadsföreningar i vårt avlånga land som inte ställer krav på kompetensen hos sina styrelseledamöter, varför ska det vara annorlunda i föreningen.
Gammal 2012-04-06, 10:40
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

Citat:
Jag får ofta höra; "Man ska inte ställa några krav på dem som ska väljas in i styrelsen för i så fall är det risk att man skrämmer bort medlemmarna så att ingen vågar sitta i styrelsen".
Jag tror absolut att man skall våga ställa krav. Och jag tror inte heller att det skulle skrämma bort kandidater, snarare kan brist på krav skrämma bort människor.

Jag kan bara gå till mig själv. För några år sedan när jag var nybliven medlem i BRF blev uppringd av en representant ifrån valberedningen. Det var någon som hade nominerat mig till styrelsen inför stämman. Men då visste jag väldigt lite om hur BRF fungerade och hade bara vaga begrepp om vad styrelsearbetet gick ut på.

Eftersom jag inte visste vad man som styrelseledamot förväntades göra, och ungefär hur mycket tid som går åt för ett sådant uppdrag så kunde jag inte bestämma mig för om jag ville ställa upp eller inte. Jag frågade då om man kanske kunde få prata med någon i styrelsen för att få höra lite mer om vad det hela gick ut på. Det gick inte eftersom jag måste svara inom 2timmar.
Därför tog jag det säkra framför det osäkra och tackade nej.

Hade jag vetat mer om vilka krav som ställdes hade jag lättare kunnat avgöra om jag ev kunde klara av uppdraget eller inte, och kanske hade jag då vågat ställa upp.
Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 16:24
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Ställa upp i styrelse utan att veta vad man ger sig in på?

Så sant. Jag tror att om man ska plocka ut någon enskild orsak till att det är så svårt att finna styrelsematerial så är det för att man inte vet vad som krävs av en som ledamot i styrelsen.

Då kanske ett dylikt material skulle kunna vara till glädje i sökandet efter styrelseledamöter;
Arbetsordning för styrelse i brf

Arbetsordningen täcker ju inte upp de specifika projekt som är på gång i föreningen, men är i alla fall en liten början?

Jag tror att en av de viktigaste punkterna för en styrelse är att få kontinuitet i styrelsearbetet. Enda sättet att få detta är att föreningen tar fram offentliga dokument som kan återutnyttjas och som reglerar arbetet i föreningen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedning - förslag på valberedningsskrivelse Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 18 2010-09-08 21:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare