Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-01, 16:28
perarner perarner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Meddelande Utökning av"policy för prövning av medlemskap i brf"?

Admin har förtjänstfullt lagt ut ett antal förslag på föreningspolicys.

Hur ser forumet på juridiska personer som ägare till bostadsrätter?
Vid implementation av Admins "Policy för prövning av medlemskap i brf" kommer ni då att nämna juridiska personer specifikt?
Personligen föredrar jag fysiska personer som BRH så långt det är möjligt (undantag enligt lag naturligtvis, BRL 6 kap 3 §).
Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 12:38
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Cool Juridiska personer liktydligt med 2:a hyresgäst

En bostad är i högsta grad fysisk. Den består av golv, väggar, tak, badrum, kök m.m. Till detta tillkommer trapphus, hissar, ventilationssystem, cykelställ, trädgård e.t.c.
Hela idén med en BRF bygger på fysiska medlemmar som nyttjar bostaden till det den är avsedd för. Juridiska personer har inte nyttjande av bostad som en del i sin kärnverksamhet vars intresse sällan eller snarare aldrig motsvarar bostadsrättsföreningens.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 15:52
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Är det inte oftast kommun och myndigheter som är juridisk person vad det gäller BRFr? Bank kan det ju bli förstås.
Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 17:39
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Utöka policyn ....?

För uttrycka mig lågmäld vill jag hålla med föregående inlägg: Föreningens bästa bör gå före allt annat.

Min erfarenhet är att juridisk person KAN vara av stort värde för föreningens bästa.

Exempel från min verklighet:
En ansedd byggmästare äger flera lägenheter, som en bostadsrätt.
En stiftelse äger på samma sätt. Har en egen teknisk förvaltare.
En del små lägenhet ägs av en liten fackförening.

Detta får föreningen:
En annan som tar ansvar för hur hyresgästen sköter bostaden och omgivningen.
De som äger flera lägenheter är ALLTID närvarande på stämman.
Läser ALLTID noga redovisningen, ställer de absolut viktigaste frågorna.
Utgör en part som kan både bygga och förvalta.
Det har räddat oss många gånger när beslut av teknisk/ekonomisk art skall fattas.
Vi har haft en bostadsrätt där ägaren var besiktningsman. Bingo!

Slutsats: Medlemskapet beviljas av föreningens styrelse. En klok styrelse upplåter inte lägenhet till Hells Angels. Så långt vill jag nog ställa kravet på styrelsen.

Säkert finns det andra med andra erfarenheter. Vi kanske haft tur, vad vet jag.

Så åter, det är föreningens bästa som skall vägleda.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 22:25
Policy för prövning av medlemskap i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2012-03-30 23:56
Vad är "Vattenledningsskada"? - Prövning av HD Admin Faktabanken 0 2009-03-28 16:34
Prövning av medlemskap i brf - Bortselekterad som medlem pga indicier Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2008-10-10 07:52
Prövning av medlemskap i brf - Personliga egenskaper totiki Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2008-10-07 13:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare