Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-19, 21:01
Kjell Olsson Kjell Olsson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2009
Cool Fönsterbyte, vem är ansvarig för vad enligt stadgar?

I vår förening så har ordförande och viceordförande suttit i 23 år så jag vet hur svårt det är att ändra på något som alltid har varit rätt eller fel.

Om det är någon som är duktig på att tolka stadgar så kan ni väl vara så snälla och läs våra §11 om fönsterbyten. Vem ligger det på?

Brf Ryrsjön 1

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 11:46.
Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 22:05
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Granskning

Kjell Olsson >>

Jag utgår från att detta är din förenings stadgar: http://www.brfryrsjön1.se/Stadgar.htm

Det står bland annat att "...glas och bågar i lägenhetens ytter- och innerfönster..." räknas tillhöra lägenhetens inre som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för. Det står också "Bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av yttersidorna av ytterdörrar och
ytterfönster...".

Min tolkning av ditt inlägg är att föreningen vill byta fönsterkarmarna och låta bostadsrättsinnehavarna själva bekosta nya fönsterbågar (om man nu vill byta dessa). Jag tycker då att det vore lämpligt att föreningen även byter fönsterbågarna så att fönstret kommer i ett "paket". Det är vanligtvis så fönster brukar saluföras har jag för mig. Jag känner inte till kostnadsläget i ditt geografiska område, men jag kan inte tänka mig att det totalt sett blir billigare att köpa in karmarna för sig och fönsterbågarna för sig. Det är också i praktiken ändå medlemmarna som indirekt betalar för allt, som bekant.

För att bland annat undvika att en eller flera medlemmar vill behålla sina gamla fönsterbågar så tycker jag att det här vore lämpligt att föreningen står för kostnaden av hela fönsterbytet och att man därigenom bibehåller den estetiska enhetlighet som jag utgår från att föreningen tycker är önskvärd att ha. Dessutom bör det bli billigare än att föreningen tar den extra kostnaden som uppstår för att sätta in gamla fönsterbågar i de nya karmarna, karmar som då i sin tur måste ha rätt mått för att de gamla fönsterbågarna ska sättas in i dem.

Sedan i framtiden kanske det hade varit en god idé för din förening att se över stadgarna, då dessa är 35 år gamla. Mycket kan ha förändrats på 35 år.

Lycka till
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Upplåtelse av lägenhet i tredje hand i brf - Vem ansvarig? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2011-01-20 12:25
Bolagsverket har föreningarnas stadgar? Vilka stadgar är obligatoriska? Suna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-11-23 16:17
Sedvanlig standard enligt stadgar? - Fuktskada (byggfel) i bostadsrätt Andy120 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-06-24 16:53
Skada från avloppsrör där BRF är ansvarig - Försäkringsbolag Morty72 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2009-04-29 14:49
Bristfällig dränering radhus, vem är ansvarig? - Mögelskada i brf JonasB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-02-13 12:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare