Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-12, 16:57
arbina arbina är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt

Har nyligen inköpt bostadsrätt för 3.9 miljoner kronor i STockholm.
Ett par spruckna rutor omnämndes i objektsbeskrivningen och när jag bad att få se dem var försäljaren mycket vänlig och visade sprickorna. Sprickorna ifråga var på ett fönster i den inbyggda balkongen. VAd som inte nämndes i objektsbeskrivningar och vad som ägaren till bostadsrätten inte nämnde när han visade mig sprickorna i balkongfönstrena var ett annat trasigt treglasigt fönster som befann sig på en ytterdörr.
Det finns två ytterdörrar till lägenheten. En mindre som går till ett litet uthyrningsrum och huvuddörren som döljer den mindre dörren då den är öppen. Den mindre dörren har ett glasfönster som är trasigt, men på den trasiga rutan har den förre ägaren klistrat på något svart material (antagligen för att hålla kall luft ute) så man ser inte att det ska vara en fönsterruta där. Dessutom doldes dörren på utsidan.
Vidare upptäckte jag att en plastpåse kilats in i skarven på avloppsröret till toiletten och täckts med ett plasthölje.
KRanarna till badkaret läcker.
Kallvattenkranen till handfat i badrummet går inte alls att rubba och när man sätter på varmvattnet rör sig hela rörsystemet under handfatet (samt krananordnignen förståss).

Jag gick igenom lägenheten ett par gånger med god vän och den trevliga f.d. ägaren som stolt visade badrumsskåpet han nyligen satt upp ovanför det trasiga-ofunktionella kransystemet. Ett av handtagen på skåpet var trasigt och jag tyckte det var lustigt att han var så stolt över skåpet. Men nu tror jag det var ett "confidence trick" så jag inte skulle kolla kranarna under och det fungerade alltså. Samma sak med de två sprickorna på balkongfönstren som var så nära den mindre dörren med en dold och trasig fönsterruta.

Jag fick tillgång till lägenheten för en vecka sedan och har rapporterat
felen till mäklaren som sålde lägenheten.

Nu undrar jag förståss om man får gömma såna fel som beskrivits ovan. Jag har just sålt mitt hem i Kanada och flyttat hit efter 45 årutomlands. Innan jag sålde mitt hem i Kanada var jag väldigt noga med att visa köparen alla tänkabara brister och fel för att inte få problem efter försäljningen. Det är alltså motsatsen till vad jag nu sett. Vad har jag för rättighter? Vad kan jag göra?
Tacksam för svar,
ARbina
Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 17:26
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Faran med att köpa bostadsrätt

Att köpa bostadsrätt i Sverige är tyvärr förenat med stora risker. Kanske främst genom att det som regel inte finns någon insyn i föreningen och att en brf i princip kan vara på ruinens brant utan att varken revisorer eller någon annan noterat detta, och utan att detta syns i årsredovisningen.

När det gäller själva köpet så har man som köpare av bostadsrätt en omfattande undersökningsplikt. De flesta köpare undersöker inte lägenheten så som de borde, och det kan straffa sig.

När man går igenom en bostadsrätt inför ett köp ska man inte ha någon som visar något. Man ska själv hitta alla fel. Är det inte ett fel som kan defineras som mer eller mindre omöjligt att upptäcka (utan verktyg) så kan säljaren inte bli skyldig att kompensera något.

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ansvar efter försäljning av bostadsrätt
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 14:49.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 01:26
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Girigheten styr vid försäljning

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Att köpa bostadsrätt i Sverige är tyvärr förenat med
När det gäller själva köpet så har man som köpare av bostadsrätt en omfattande undersökningsplikt. De flesta köpare undersöker inte lägenheten så som de borde, och det kan straffa sig.
Inför ett köp borde säljaren vara tvungen att skriftligt påtala alla kända fel i lägenheten. Den egna undersökningsplikten innebär att man skulle vara tvungen att bo i lägenheten några dagar för att upptäcka alla fel.

T ex som hos mig: 50% av bullarna blir fina medan 50% blir halvgräddade
Golvet "rör sig" när man går på ett speciellt ställe. Handdukstorken i badrummet fungerar bara ibland. Lamphållaren i köksfläkten är trasig osv osv.

Ska man verkligen kunna undersöka en lägenhet måste man alltså ha gott om tid och gärna baka, duscha, öppna alla fönster, gå på hela golvet, spola i alla kranar, öppna alla dörrar och luckor, kolla golvbrunnen mm.
Något som naturligtvis är omöjligt!

Om säljaren däremot måste påtala alla fel, små som stora, är jag medveten om det när jag bestämmer vilket pris jag vill betala. Skulle det visa sig att h*n har mörkat på fel, som rimligen borde vara kända, skulle säljaren få stå för renoveringskostnaderna.

Det är trist att folk skitar ner sig för några tusenlappar, när de gör en affär på, oftast, miljonbelopp.

ps.Det är inte lika roligt med blått som med rött

Senast redigerad av Admin: 2012-02-13 klockan 09:11. Anledning: Rättat felaktig tagg. Blått e gott :)
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 13:04
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Säljarens ansvar

Hej,
Det finns faktiskt något som heter "dolda fel". Det är alltid värt att klaga,
men starta med mäklaren, därefter Husadvokaten.se. Dolda fel är som regel fel du inte kan se okulärt utan du måste bo en tid för att upptäcka dem. Jag skulle höra med Reklamationsnämnden ock konsumentverket också.
Fk, det är straffbart att inte upplysa om kända fel. Ge inte upp!
Var vänlig och del resultatet med oss här på forumet.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:28
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Måste inte upplysa

Citat:
Fk, det är straffbart att inte upplysa om kända fel. Ge inte upp!
Nej, det är inte straffbart att inte upplysa. Däremot om köparen frågar specifikt, måste man svara ärligt.

Te x "Är den här kökskranen okej?"

"- Nej, den läcker ibland."

Jag tycker detta verkar vara ett klockrent fall där köparen inte fullgjort sin undersökningsplikt.

Det kallas för lärpengar.
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 12:16
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Ansvarsfrågan vid köp/salg

Till Harald.
Då är det väl extra viktigt att köparen hör sig för. Vi har tydligen helt olika referenser du och jag. Mitt härrör sig från en fönsterfråga. En som köpt fick i efterhand veta att glaset som varit munblåst var ersatt med vanligt glas. Det fick i alla fall mäklaren att begära att säljaren sänkte priset. För all del fönster är u en del av fastigheten medan en kran är sk lösöre!

Till dig som köpt: det är alltid värt att anmäla sånt som du inte kunde se.
Gå in på hemsidan www.husadvokaten. se.

Bedöm själv!
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 15:00
Yotta-medlem

Tummen ner Ärlighet - En bristvara vid försäljning

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nej, det är inte straffbart att inte upplysa. Däremot om köparen frågar specifikt, måste man svara ärligt.
Te x "Är den här kökskranen okej?"
"- Nej, den läcker ibland."
Jag tycker detta verkar vara ett klockrent fall där köparen inte fullgjort sin undersökningsplikt.
Det kallas för lärpengar.
Ja Harald, numera räcker det tydligen inte med att man frågar säljaren om det är något annat, än det man upptäckt själv, som är fel. Är man en naiv idiot, som litar på sina medmänniskors svar, så får man skylla sig själv???

Hur tycker du att frågeformuläret bör se ut?

* Är avloppet i diskhon OK?
* Är avloppet i golvbrunnen OK?
* Är avloppet i handfatet OK?
* Fungerar handdukstorken kontinuerligt?
* Svajar golvet där det står en stol under visningen?
* Läcker kranarna i badrumet?
* Läcker kranarna i köket?
* Värmer ugnen lika på båda sidor?
* Kommer kontakten i köket att lossna när jag börjar använda den?
* Kommer du att plocka ner brandvarnaren när du flyttar?
* Kommer du att skruva ner hållaren till hushållspappret, som har funnits sedan huset byggdes?
* Kommer golven att vara fulla med skrapmärken efter att du släpat ut dina möbler?
* Kommer jag att bli hotad av A-lagarna när jag talar om för dem att lekplatsen inte är till för dem? - Aha - du glömde visst att berätta att en medlem blivit knivskuren av samma anledning året innan. - Trist
* Sitter alla trösklar som de ska?
* Har målarna gjort ett ordentligt underarbete innan de sprutade luckorna?
* Är lamphållaren i köksfläkten hel?
* osv osv

Nej, nog borde det räcka med att man frågar om det finns något annat, som inte är helt OK efter egen undersökning. Får man då svaret att det inte är något mer, måste man nog vara en misstänksam typ för att ifrågasätta svaret. Kanske skulle jag nog välja att vara en naiv idiot i alla fall.

Själv fattar jag inte att man kan ljuga någon rakt upp i ansiktet för några tusenlappar. Men alla är vi ju olika.
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:12
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ni behöver inte bli sura på mig, jag säger bara hur regelverket ser ut.

Som vid försäljning av vilken vara som helst så gäller att om varan visar sig vara i vesäntligt sämre skick än vad som utlovats, så har du rätt att reklamera.

Men köparens undersökningsplikt sträcker sig långt. Så visst, kör 1 000 frågor omni vill vara säkra.

Men annars så tycker jag sunt förnuft gäller. Om jag köper en begagnad vara, tex en bil, så jagar jag inte livet ur säljaren om några småfel dyker upp. Bilen var ju begagnad.

De exempel som Nybörjare tar upp är ju lite samma saker. Är jag beredd att köpa en lgh för ex 1 000 000 kr, så inte fan går jag och gnäller om en kontakt visar sig vara trasig, den 100 kr tar jag själv.

Man får nog räkna med att alltid hitta lite småfel, och bör därför lägga sitt bud med tanke på det. Bara för att lgh kostar en förmögenhet, så är den ju inte ny för det....
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 19:50
realtor realtor är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Citat:
Harald har rätt!

Tyvärr verkar det som bostadsköpare allt som oftast tror att det de köper kan förväntas vara i yppersta skick. Är det ett nytt hus eller bostadsrätt kan man möjligen ha rätt att förvänta sig detta men de allra flesta köper begagnat och begagnat är ingenting annat än just det.

Ska du köpa bostadsrätt så läs Köplagen och ska du köpa hus så läs Jordabalken.

Det är alla köpares skyldighet att undersöka bostaden, ringa styrelsen, läsa årsredovisningen osv. osv. osv. Säljaren ansvarar i princip bara för de löften och utfästelser som h*n ev. ger. För att dra det till sin spets, om säljaren säger "jag garanterar att det inte är något fel på murstocken" då får han stå för det inte annars.

Dolda fel som man gärna försöker hävda vill jag påstå inte finns över huvud taget. Ett dolt fel är ett fel som varken köpare eller säljare borde känna till och bedömningen grundar sig bland annat på bostadens ålder, konstruktion och allmänna skick. Det finns inte många fall där domstolen dömt fel och brister som dolda fel.

Jag kan ge ett exempel här: En barnfamilj köper en villa där det har bott ett äldre par. Villan har en djupborrad brunn. Det äldre paret har aldrig upplevt några problem med vattentillgången men redan första veckan upptäcker barnfamiljen att vattnet tar slut. Dolt fel?
Nej, enligt lagen ska man som köpare undersöka att vattentillgången är tillräcklig. Hur nu det ska gå till i en djupborrad brunn men det är en annan sak så som domstolen tolkar Jordbalken ingår detta i köparens undersökningsplikt.

Ett annat exempel: Villa i Norrland säljs mitt i vintern, snön ligger upp över fönsterbrädorna. När snön smälter på försommaren upptäcker köparen sprickor i grunden. Dolt fel?
Nej, återigen köparens undersökningsplikt.

Alla köpare av bostäder måste vara medvetna om att om man inte vill "köpa grisen i säcken" så måste man undersöka (själv eller med hjälp av andra) allt som tänkas kan och lite till eller räkna med att ta saker och ting som de är.

Jag säger inte heller att jag tycker det är rätt bara att så här är lagen.

En sak man också ska tänka på är att man köper bostadsrätten den dagen man skriver på överlåtelseavtalet och villan den dag man skriver på köpekontraktet. Det skicket som är då är det som gäller.
Om sedan något har förändrats/skadats tills den dag man går till banken för överlämnande av pengar och nycklar då får man göra upp detta med säljaren.
Här är mitt råd: Be alltid att få se bostaden innan ni går till banken och gör upp, på det sättet har man ett bättre utgångsläge att förhandla.
Tänk bara på att om t.ex spisen gått sönder och det var en gammal spis så kan man inte förvänta sig en ny spis utan bara en i motsvarande skick. Vill man då ha en ny spis, och det vill man väl, så får man vara beredd att betala sin del för det.

.
Gammal 2012-02-15, 01:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Som vid försäljning av vilken vara som helst så gäller att om varan visar sig vara i vesäntligt sämre skick än vad som utlovats, så har du rätt att reklamera.

Men köparens undersökningsplikt sträcker sig långt. Så visst, kör 1 000 frågor omni vill vara säkra.

Men annars så tycker jag sunt förnuft gäller. Om jag köper en begagnad vara, tex en bil, så jagar jag inte livet ur säljaren om några småfel dyker upp. Bilen var ju begagnad.

De exempel som Nybörjare tar upp är ju lite samma saker. Är jag beredd att köpa en lgh för ex 1 000 000 kr, så inte fan går jag och gnäller om en kontakt visar sig vara trasig, den 100 kr tar jag själv.

Man får nog räkna med att alltid hitta lite småfel, och bör därför lägga sitt bud med tanke på det. Bara för att lgh kostar en förmögenhet, så är den ju inte ny för det....
Det handlar inte så mycket om pengarna, utan om etik och moral. Om jag säljer en lägenhet för 1,5 miljon - inte fan ljuger jag köparen rakt upp i ansiktet. Jag skulle skämmas skallen av mig om jag inte berättade om fel, som jag kände till.

Och inte är det väl någon som tror att en gammal lägenhet är ny? Lika lite som man tror att man ska få hela elurtaget i handen när man använder det. Småfel hittade jag innan jag köpte och vägde in dem i kalkylen.

Det må vara att regelverket säger att man ska hitta fel, som rimligtvis inte går att hitta utan att använda lägenheten ett tag. Men det kan aldrig vara rätt att ljuga på en direkt fråga. Sedan är det skit sak samma om det handlar om 100 kr eller 5000 kr.

Jag har nog haft en osedvanlig tur när jag köpte en begagnad bil i höstas och när jag köpte huset på landet Då redovisades felen jag inte hittat helt öppet. Kanske skulle jag också haft fuktmätaren med när jag köpte lägenheten?

Nej då Harald, inte är vi sura på dig. Det är ju inte du som skrivit reglerna.

Hur som helst - jag hoppas att Arbina kan få rättelse i sitt köp.
Och att folk i köptankar hittar till den här tråden och andra liknande.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvar efter försäljning av bostadsrätt Nils Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2013-11-12 07:38
Gällande överlåtelse och försäljning av bostadsrätt PatrikPatrik Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2010-08-03 21:42
Mäklare vs privat försäljning av bostadsrätt primary Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2009-08-29 10:29
Försäljning av bostadsrätt - ska mäklaren ha provision? kanki Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-01-13 19:18
Försäljning av bostadsrätt, nyhet i deklarationen Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2008-03-25 22:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare