Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-08, 13:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Gnällkärring - Kurs i bostadsrättsjuridik

Jag gick igår på HSBs kurs i bostadsrättsjuridik, som hölls av Stellan Håkansson, jurist på HSB Malmö. Svårt att hålla en kurs på tre timmar i något som är så omfattande, men jag tyckte Stellan skötte detta bra.

Där var dock en representant från HSB Malmös fullmäktigeledamöter närvarande. Denna kvinna hade märkliga åsikter. När jag ställde frågor och kommenterat någon felaktighet i vad Stellan sa så pustade och stånkade hon och mumlade länge och väl om att hon kommit dit för att lyssna på Stellan och minsann inte ville höra mina frågor eller vad jag tyckte.
Hon kanske aldrig varit på någon kurs tidigare och därför inte kände till att det hör till varje kurs att deltagarna ställer frågor. Dessutom måste hon sovit sig igenom den första delen av utbildningen där Stellan välkomnade frågor.

Förhoppningsvis läser hon detta forum så att hon lär sig och kan bete sig bättre på del 2 av denna utbildning.

Det var några frågor Stellan och jag inte var överens om.
1.
Bl a hävdade Stellan att i bedömningen av medlemskap i föreningen så kunde medlemmens inkomst vägas in i bedömningen om personen skulle beviljas medlemskap. Detta höll jag inte med om. Jag hävdar med absolut bestämdhet att en person kan ha levt ett helt liv utan en krona i inkomst, men ändå ha en förmögenhet på 10 miljoner kronor, och då kan omöjligen medlemskap nekas i en brf.
Stellan hävdade då att en förmögenhet kan man förlora snabbt. Men jag (och fler med mig) motsade då detta med att ett arbete inte är något som är garanterat under varje persons hela arbetsföra liv.

Jag sa också att det inte finns en enda hyresnämnd som är av Stellans åsikt om att t ex en noll-inkomst är skäl nog i sig för att neka någon medlemskap.

2.
Stellan hävdade också att det fanns en möjlighet - om än liten, som han underströk - att en HSB-brf skulle kunna avhysa en bostadsrättsmedlem om denna medlem går ur HSB.
Jag som då forskat i detta kan konstatera att det inte ens finns en mikroskopisk möjlighet att en brf skulle kunna avhysa medlem som begär utträde ur HSB. Det står klart och tydligt i alla HSBs brf-stadgar att medlemskap i HSB endast krävs för själva ansökan om medlemskap i brf:en. Dagen efter att medlemskap i brf:en givits är alla fria att gå ur HSB, och få tillbaka sin insats.

Dessutom så har jag ju fått ett rakt svar på denna fråga från HSB tidigare. Det är helt fritt att gå ur HSB precis när man vill, varvid insatsen på 500 kr återbetalas av HSB, och detta påverkar inte ens boende i brf:en. Man tvingas förvisso fortfarande betala medlemsavgift även när man inte är medlem, men det är en annan fråga.

Som en parantes kan nämnas att det också framkom att HSB har ett system där inga inbetalningsavier för månadsavgiften i brf:en skickas ut av HSB förrän brf-medlemmen betalat in insatsen på 500 kr till HSB. Hujedamej !!!???

3.
En tredje fråga där Stellan och jag var kanske inte riktigt helt överens var frågan om tystnadsplikt för styrelsen. Stellan hävdade att en styrelse har tystnadsplikt. Jag korrigerade Stellan och förklarade vad som säkert upplysts om här i hundra trådar på olika sätt att en styrelse absolut inte har tystnadsplikt, utan bara vårdplikt.
Stellan ändrade sig då, men la ändå till att det står någonstans att styrelsen ska iaktaga "tystlåtenhet".
Det vete 17 om det verkligen står någonstans... eller vad det i så fall egentligen betyder.

4.
Sedan var vi även lite oense om styrelseprotokollen där Stellan - fortfarande idag, år 2012 - hävdade att styrelsen inte ska visa styrelseprotokollen för medlemmarna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-08 klockan 20:30.
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 13:22
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag tycker han missbrukar ordet tystndsplikt om han använder det i dessa sammanhang.
Vissa yrkesgrupper, t ex läkare och präster, har ju en lagstadgad tystnadsplikt
med straffbestämmelse i brottsbalken för brott mot tystnadsplikten.
Så någon tystnadsplikt i lagens mening kan det knappast finnas för en BRF-styrelse.

Och när någon väl beviljats medlemskap i en BRF kan väl knappast den enskildes utträde ur HSB resultera i att denne förverkar bostadsrätten.

Undrar vad han menade med att styrelsen "inte ska" visa styrelseprotokollen. Om dom ändå gör det så blir det ju ingen påföljd för detta.
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 17:00
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Avhyst för att man gått ur HSB, etc

När det gäller tystnadsplikten så försitter tyvärr HSB aldrig en chans att hävda att styrelsen har tystnadsplikt, och det tycks som att det är bara om jag är närvararande som någon ifrågasätter denna direkta lögn.

På förra kursen jag gick, som hölls av BoRevision, var jag också tvungen att rätta Herr Mårtensson från BoRevision när även han hävdade med bestämdhet inför alla kursdeltagare att styrelsen har tystnadsplikt.

Det är konstigt att HSB och deras närmaste är så måna om att föra denna myt vidare om styrelsens tystnadsplikt. Och det verkar bara vara i detta forum som sanningen kommer fram. Det är alltså i princip bara vi som läser detta forum som vet att styrelsen inte har tystnadsplikt, och det är svårt att föra detta budskap vidare när det konstant motarbetas av bostadsorganisationerna och deras allierade.

Det är alltså inget annat än en lögn att en styrelse har tystnadsplikt, och det går inte ens att vrida och vända på lagar och regelverk (även om det är många som desperat försöker göra detta) för att få det till att bli som bostadsorganisationerna önskar att det ska vara, och för att på detta sätt insynsskydda inte bara styrelserna utan även - och kanske framför allt - bostadsorganisationerna så mycket som möjligt.

Vad gäller föreningens rätt att "vräka" den bostadsrättshavare som utträder ur HSB så säger det sig själv att detta inte låter sig göras. Man behöver inte ens kunna stadgarna och lagen för att förstå detta. Därför är det särskilt allvarligt när HSB hävdar att denna möjlighet finns, bara för att skrämmas.

När HSB säger att styrelseprotokollen inte ska visas för medlemmarna så är detta bara ännu ett led i att säkra brf:arna och stryelserna från insyn, för att försöka skydda sig själva. Vad som förvånar mig är att HSB hela tiden hävdar detta, t.o.m. när jag är med och kan berätta vad som verkligen gäller.

När jag på Stellans kurs bl a nämnde att vissa föreningar t om lägger ut sina styrelseprotokoll (ibland t o m utan att ta bort "känslig" information) på föreningens webbplats så var Stellan inte sen i att kommentera detta med att det bara handlade om några enstaka föreningar som gör detta.

För det första så är det allt fler som gör detta. Redan för en 5-6 år sedan listade jag upp ett tjugotal brf:ar, som jag fick fram bara vid en snabb sökning, som la ut sina styrelseprotokoll på sin webbplats.
För det andra spelar det ingen roll om det bara hade varit en brf som lagt ut alla styrelseprotokoll på nätet. Det finns ändå inget som hindrar någon styrelse från att göra likadant.

För mer om tystnadsplikt, sekretess, lojalitetsplikt, vårdplikt (av vissa kallat "vårdnadsplikt"), öppna protokoll, se bl a;
- Styrelsen, tystnadsplikt gäller ej !!!

- Tystnadsplikt och offentliga protokoll - Medlems rätt att läsa styrelseprotokoll och har styrelsen tystnadsplikt?
- Tystnadsplikt/sekretess gentemot medlemmar - Säger lagen att styrelsen i en brf inte får informera om vissa saker?
- Tystnadsplikt för styrelseledamot? - Har en ledamot i styrelsen i en brf tystnadsplikt?

- En styrelse ska iaktaga tystlåtenhet... enligt... gissa vem ! - Tystlåtenhet enligt HSB eller engagera medlemmar enligt sunt förnuft?
- HSB:s nya normalstadgar 2011 - öppenhet i brf minskas - HSB försöker desperat minska öppenheten i föreningen på alla sätt de kan
- Hur bostadsrättsföreningen skadas pga HSB:s felaktiga påstående om att "tystlåtenhet" gäller i en brf-styrelse - (motion)
- HSB:s kod för föreningsstyrning minskar öppenheten

- Sysslomannaställning och ev. tystlåtenhet för styrelsen om det som direkt kan skada föreningen - Inga whistleblowers önskas av HSB
- Vad innebär syssloman?

- Om tystnadsplikt - Är detta ett skämt? - "Tystnadsplikt viktig del av föreningsdemokratin" ??? ??? ???

- Informationsplikt till övriga ledamöter i styrelsen för brf? - Tillgång till protokoll från stämma och styrelsemöten

- Styrelse, arbetsutskott, tystnadsplikt i brf - Svårt engagera medlemmar om tystnadsplikt

- Tystnadsplikt fastighetsskötare från Riksbyggen

- Arbetsordning för styrelse

- Demokrati, information och öppenhet i en bostadsrättsförening - Förslag på riktlinjer för öppenhet i en brf

- Styrelseledamot i brf som vill införa tystnadsplikt för suppleanter i styrelsen - (motion) Se även Motioner till HSB Malmös årsstämma 2009

- Revisors tystnadsplikt och offentliga handlingar
- Har revisorn i en brf tystnadsplikt?
- Vad får en revisor i en bostadsrättsförening granska?
- Revisor skyddar styrelse från insyn - konkret exempel
- Utbyte av Ernst & Young som revisor pga deras syn på tystnadsplikt till fara för bostadsrättsföreningen (motion)
- Revisorn är köpt av HSB

- Valberedning, tystnadsplikt - Har valberedningen rätt att ställa frågor till styrelsen?
- Får valberedningen i en bostadsrättsförening läsa styrelseprotokoll? - Gäller tystnadsplikt och sekretess för protokoll i en brf-styrelse?
- Kan styrelsen i en brf delge valberedningen sammanträdesprotokoll? - Gäller tystnadsplikt och sekretess för styrelseprotokoll i en brf-styrelse?
- Relationen valberedning/styrelse i brf - Vad gäller avseende tystnadsplikt för valberedning i en bostadsrättsförening?

- Har HSB-ledamoten tystnadsplikt? - (se även HSB-ledamotens arbetsuppgifter)
- HSB-ledamoten - styrelsebeslut - ingen tystnadsplikt - (motion)
- HSB-ledamoten (HSB:s säljare i brf-styrelsen) en fara för föreningen - HSB tror att HSB-ledamoten har tystnadsplikt - Utbyte av HSB-ledamot (motion)

- HSB Landskrona vill inte lägga ut stämmoprotokoll - Vad är det HSB är rädd ska komma fram till medlemmarnas kännedom?

- Publicering av stämmoprotokoll och röstlängd på hemsida enligt HSB... och vad som egentligen gäller - Vad gäller enligt PUL?

- HSB Riksförbund påstår att medlem inte ens har rätt att skriva av stämmoprotokoll - Tror HSB att de kan lura medlemmarna så här lätt?

- Kopiering av stämmoprotokoll till de medlemmar som önskar detta - (motion)
- Brf-styrelse vägrar lämna ut stämmoprotokoll... med stöd av HSB

- En oberoende granskning av Riksbyggen - Argument för tystnadsplikt saknas
- Riksbyggen/HSB, medlems rätt att läsa protokoll från styrelsemöte - Tystnadsplikt förtroendevalda?
- Riksbyggen om rätten att ta del av styrelseprotokoll
- Göran Olsson, SBC och Per Isacsson, Fastighetsmäklarna AB om öppna protokoll

- Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? - En omfattande tråd som går in på djupet om offentliga styrelseprotokoll
- Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning?- Mer diskussioner som går in på djupet om offentliga styrelseprotokoll

- Hemligheter i en bostadsrättsförening - Offentliga eller hemliga protokoll?

- Utdrag från styrelseprotokoll - Är styrelsens protokoll öppna för medlemmarna? (motion)
- Rätt att läsa styrelseprotokoll, utdrag från sammanträdesprotokoll - Vad händer om styrelsen inte lämnar utdrag från styrelseprotokoll?
- Offentliga styrelseprotokoll, vad bör censureras?
- Styrelseprotokoll och deras offentlighet - Är föreningsstyrelsens protokoll offentliga?
- Tillgång till styrelseprotokoll i brf - HSB vill inte ha öppna styrelseprotokoll eller stämmoprotokoll
- Sekretess på styrelseprotokoll? - Varför inte offentliga styrelseprotokoll för medlemmar i brf?
- Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? - Har medlemmar i en brf rätt att ta del av hela eller delar av styrelseprotokoll?

- Offentliga styrelseprotokoll - Öppna eller slutna styrelseprotokoll? (motion)
- Offentliga styrelseprotokoll - Stadgar måste ändras (motion till HSB)

- Offentliga styrelseprotokoll - De inlägg som inledde diskussionerna om öppna styrelseprotokoll och frågan om tystnadsplikt finns för styrelse
- Offentliga protokoll eller inte i en brf
- Tystnadsplikt, vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt - Hur olika medlemmar ser på bristen på öppenhet i bostadsrättsföreningen
- Om tystnadsplikt eventuellt och skadestånd - Vad säger HSB och olika bostadsrättsföreningar om tystnadsplikt för styrelsen?
- Tystnadsplikt och sysslomannaställning i brf - Enligt en ordförande i en brf
- Motion om tystnadsplikt - Om tystnadsplikt
- Tystnadsplikt för styrelse? Vad kan skada förening/medlemmar?
- Tystnadsplikt, "vålla föreningen ekonomisk skada"
- Tystnadsplikt och HSB-ledamotens ansvar i samband med detta

- Ordförande i brf undanhåller information med "tystnadsplikt" som skäl
- Styrelse som missköter sitt uppdrag får sitta kvar pga att ledamöter tror de har tystnadsplikt - I stället är det tvärtom enligt lag, sekretess saknas i en brf!
- Styrelseledamot rädd för att informera medlemmar pga tron att tystnadsplikt gäller i en brf-styrelse

- Öppenhet och ansvarsfrihet - Hur ska medlemmar kunna bevilja styrelse ansvarsfrihet utan öppenhet i föreningen?

Samt;
Att informera och/eller vilseleda

Lagen om upplysningsplikt - Informationsplikt

Enskild medlems rättigheter för insyn i styrelsens arbete?

Får medlemmar utanför styrelsen närvara på ett styrelsemöte?

Begära ut dokument från styrelsen i brf

Kan styrelse vägra lämna ut information?

Har jag som medlem rätt att se budgeten i föreningen?

Insyn i föreningens resultatrapport och balansräkning

Hemlighetsmakeri i brf?

Hur åtgärda dålig demokrati i brf?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-03-14 klockan 15:24.
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 18:00
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard hsb kurser

"Stellan ändrade sig då, men la ändå till att det står någonstans att styrelsen ska iaktaga "tystlåtenhet"."

Kan bara stå i hemliga klubbens interninformation.
för övrigt tycker jag det är starkt att du går på HSB kurser.

känner igen det du säger om "deltagare" som går på HSB kurser för att lyssna.
Några skulle kalla det "för att hjärntvättas" in i hsb-andan.
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 18:24
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Aningslösa jurister eller falska profeter?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
När jag på Stellans kurs bl a nämnde att vissa föreningar t om lägger ut sina styrelseprotokoll (ibland t o m utan att ta bort "känslig" information) på föreningens webbplats så var Stellan inte sen i att kommentera detta med att det bara handlade om några enstaka föreningar som gör detta
Lysande argumentation. Logiken är således att eftersom ändå ingen följer lag, varför bråka om detaljer i den.

Citat:
För det andra spelar det ingen roll om det bara hade varit en brf som lagt ut alla styrelseprotokoll på nätet.
Exakt. Någonstans måste en process börja för att få till stånd lag och ordning.
Idag kan vi ta del av en intressant artikel i DN. Handlar om brister i insynen.
”Vad hindrar politikerna att ta itu med bristerna i insyn?”
Det handlar i minst lika hög grad om vår tillvaro i bostadsrätt.
Vi är inga offentliga myndigheter, brukar man hävda. Nej visserligen, men är inte öppenhet, insyn och offentlighetsprincipens bakomliggande tanke och anda, lika nödvändig i våra sammanhang?
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 19:34
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Korruptionen inom bostadsorganisationerna

Pensionärs länk manar till eftertanke. Från dokumenterade fall kan vi konstatera att korruption förekommer även inom bostadsorganisationerna och i bostadsrättsföreningar. Det finns säkert ett enormt stort mörkertal här. Vi kan väl förutsätta att inget som helst intresse finns inom bostadsorganisationerna att motverka korruption och därför borde Transparancy Internationals studie överföras på bostadsorganisationerna, samt även bostadsrättsföreningarna.

Kanske något i stil med följande sju åtgärder;
1. Ett lagstadgat meddelarskydd införs för den som avslöjar korruption och andra missförhållanden inom bostadsorganisationerna och bostadsrättsstyrelserna - med regleringen i offentlig sektor som förebild.
2. Ett förstärkt lagskydd införs för whistleblowers och också ett krav på bostadsorganisationerna att underlätta för dem som rapporterar allvarliga missförhållanden. Skyddet ska innehålla repressalieförbud, bevisbörderegler och regler om ersättning samt förbud mot "utköp".
Bostadsorganisationerna ska tvingas införa intern reglering, personalutbildning och konfidentiella anmälningssystem.
3. Regeringen ska prioritera en lag som säkerställer öppenhet och medlemmarnas insyn i bostadsorganisationer och bostadsrättsföreningsstyrelser.
4. Regeringen ska införa en ettårig karantän för övergång från höga poster i den offentliga sektorn till bostadsorganisationerna.
5. Regeringen ska säkerställa öppenhet och insyn i rekryteringsprocesser till såväl tjänstemän i bostadsorganisationer som till förtroendeposter i bostadsorganisationerna.
6. Riksdag och regering ska tydligt markera att domstolstrots inte är acceptabelt och införa ett system med kännbara sanktioner.
7. Regeringen ska utveckla och offentliggöra en effektiv, samordnad antikorruptionspolitik och ge en statlig organisation ansvar för information i samhället om korruption och dess skadeverkningar.

Transparancy International skriver;
Citat:
Korruption är motsatsen till den goda förvaltningens grundläggande principer om integritet, opartiskhet och saklighet, och kan frodas i alla delar av samhället. Även ett relativt litet antal fall av korruption kan skada förtroendet för att Sveriges demokratiska och rättsstatliga principer upprätthålls.
och även detta kan direkt överföras på såväl bostadsorganisationerna som på brf-styrelserna.

Ja, faran med kurserna som HSB håller är just att traditionellt felaktiga åsikter konstant bara förs vidare i generation efter generation, när det inte finns någon analytiskt tänkande som ifrågasätter. Men det ska mycket till för att lyckas hjärntvätta mig, så förhoppningsvis ska jag klara mig igenom vårens alla kurser (det är en hel del) utan att ha förvandlats en hjärndöd zombie.
Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 23:48
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Vad finns dokumenterat?

Finns det skriftligt någonstans, i kursmaterial, i avtal eller annat?

Om så är var vänlig och lägg ut det här.
Muntligt kräver höring i domstol. Skriftligt kan granskas.
Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:13
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Så till den intressantast frågan som ännu är obesvarad,

-uppgifter som kan orsaka bostadsrättsföreningen skada-
Låt oss bortse från fridstöraren, missbrukaren och den obemedlade. Den styrelse som av rädsla att inte klara denna enkla form av censur, och därför anser sig behöva beröva oss all övrigt innehåll, bör avsättas omedelbart. Den är ändå inte kapabel att sköta sin uppgift.
Jag har några gånger nu på forat efterlyst exempel på sådana hemska fakta som kunde skada föreningen om de skulle komma till medlemmarnas kännedom. Förgäves? Ingen tycks komma på något.

Om HSB menar allvar med sina försäkringar om att de tror att information är bra, och om de menar allvar med sina kurser och sin verksamhet i övrigt (att betjäna och hjälpa föreningarna, och inte bara är ute efter att maximera den egna vinsten ), varför lägger man inte in någon timmes genomgång med tydlig och fattbara exemplifieringar av dessa "hemska fakta". Det vore väl bra om styrelserna kunde lära sig på HSB:s kurser vad man måste undanhålla sina medlemmar. Bättre det än att undanhålla allt. Nog är det väl märkvärdigt att den faktor som enskilt skadar föreningarna mest (smusslet med protokollen) vill man inte närmare ta upp, belysa, diskutera och klargöra på sina kurser? I stället uppmanar man på sina kurser till fortsatt mörkläggning. Nästa gång någon går på deras kurser, ställ frågan direkt, när deras diffusa, varnande svammel kommer.
Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:27
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Det verkliga skälet bakom censuren i föreningarna...

Jag tror att bostadsorganisationerna och de övriga företrädarna för mesta möjliga censur aldrig ens försökt uppge vad som kunde vara farligt i styrelseprotokollen om det kom till medlemmarnas kännedom, förutom i de tre fall du nämner;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Låt oss bortse från fridstöraren, missbrukaren och den obemedlade.
Det är kort och gott dessa tre kategorier som censurföreträdarna vill skydda, till nackdel för alla övriga medlemmar, dvs den klara majoriteten.

Som famgår av texten från HSB Riksförbund så är man idag väldigt mycket mer försiktig i hur man uttrycker sig, även om målet är detsamma, dvs mesta möjliga censur i en brf.

Men HSB och övriga censurfantaster är i verkligheten inte ute efter att skydda dessa tre kategorier. Det är inte det verkliga syftet med deras eviga försöka att insynsskydda brf:arna. Det handlar enbart om att skydda sig själva. Ju mindre insyn, desto mer olagligheter och fel passerar obemärkt förbi och HSB (m fl) kan behålla sin maktställning utan att ifrågasättas.

Jag har bemött HSB Riksförbunds uttalande som jag citerat i det tidigare inlägget i denna tråd, där jag bara kort skrev.
Citat:
En korrigering kan här vara på sin plats med anledning av meningen "Det är styrelsens sak att avgöra om någon utanför styrelsen ska få ta del av ett styrelseprotokoll".
Föreningens högsta beslutande organ bestämmer över styrelsen & föreningen. Dvs om föreningsstämman beslutar att styrelseprotokollen ska vara offentliga så är det så det blir, oavsett vad styrelsen tycker om detta.
Ska bli intressant att se hur HSB Riksförbund (som aldrig annars ifrågasätts) kommer att hantera detta.
Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:43
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard styrelseprotokoll hemligt 2

Än en gång det som kan vara ofördelaktigt att lämna ut i öppna protokoll är pågående upphandlingar.

men detta skulle bara betyda att hsb/Riksbyggen inte skulle ha ensamrätt i många föreningar från ax till limpa i många renoveringar/entreprenader.

Vi vet att organisationernas ledamöter sällan lämnar styrelserummet vad som än diskuteras.
De påverkar allt från konsultuppdrag till förslag på entreprenörer, utföranden och till sist kostnader för de allra flesta projekt.
Fyller på med besiktningar, garantier, och i slutändan om något har gått fel blivit för dyrt så tystas allt ner av revisorerna.

öppna protokoll skulle avslöja hela bluffen, medlemmarna skulle se att det blev för dyrt, fuskades och att styrelserna lägger ner tvister med i bästa fall en för föreningen dålig o dyrbar förlikning.

Kort sagt den stora bluffen om hur bostadsrättsorganisationerna styr styrelserna, som kostar föreningen/medlemmarna skulle avslöjas inom kort tid om styrelseprotokoll var offentliga.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kurs för revision av brf Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2011-11-20 22:43
Kurs i bostadsrätt stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-06-24 15:20
Brf Vädurens stämmoprotokoll-kurs stephan Bostadsrättsforum 10 2008-07-17 21:26
Kurs för styrelse, fullmäktigeledamöter och medlemmar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-06-15 17:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare