Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-01, 14:45
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! HSB Malmös styrelseordförande självutnämnd i Arne Axrups stipendiefond?

Under tidigare år har på HSB Malmös årsstämmor utsetts ledamöter till en stipendiefond, kallad "Arne Axrups stipendiefond" (organisationsnummer: 846501-4937, bolagsform: ideell förening). Utan någon som helst information tycktes denna stipendiefond ha upplösts. Detta skedde för några år sedan, ungefär dagen efter att HSB Malmös valberedning intervjuat mig som nominerad till ledamot i fonden (och efter denna intervju med HSB Malmös valberedning har jag inte hört av dem mer, inget besked gavs av valberedningen).

Föregående år, 2011, återuppstod denna stipendefond på HSB Malmös årsstämma utan förvarning, och helt plötsligt så stod två självutnämnda personer som ansvariga för stipendierna; HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli och en av dem som intervjuat mig för uppdrag i stipendiefonden, nämligen Rolf Brandt (i HSB Malmös valberedning).

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att Claes Caroli på eget bevåg, och i största hemlighet, stoppat utnämningar av ledamöter till fonden för att själv kunna öka sitt personliga inflytande i HSB Malmö och tilldela stipendier till de personer och de brf:ar som står honom närmast.

På HSB Malmös hemsida kan man läsa följande (som alltid för HSB Malmö med okänt publiceringsdatum, men det är skrivet någon gång efter årsstämman 2011);
Citat:
Stipendier till bostadsrättsföreningar
I samband med HSB Malmös ordinarie föreningsstämma den 7 maj 2011 delade Arne Axrups stipendiefond ut stipendier till sex bostadsrättsföreningar som har arbetat för att främja den kooperativa idén. Stipendierna delades ut av HSB Malmös ordförande Claes Caroli och stipendiefondens Rolf Brandt.

Följande stipendium delades ut till följande bostadsrättsföreningar:

HSB brf Eken, 5 000 kronor
För sitt engagemang att anordna träffar mellan olika åldersgrupper i bostadsrättsföreningen.

HSB brf Erikslust, 5 000 kronor
För att bygga vidare och vidga vyerna i fritidsklubben Lustan.

HSB brf Henriksdal, 3 000 kronor
För att kunna engagera medlemmar i arbetet med konstnärlig utsmyckning av stängda sopnedkastluckor.

HSB brf Granen, 3 000 kronor
Granen har en ung styrelse och erhåller stipendium för att utveckla kooperationen i bostadsrättsföreningen och få med övriga medlemmar.

HSB brf Järven, 3 000 kronor
För sitt oförtrutna engagemang kring säkerhetsfrågor i bostadsrättsföreningen.

HSB brf Tapperheten 4, 4 000 kronor
För att engagera flera bostadsrättsföreningar i att delta i och utveckla Tappra-nätverket.

HSB Malmö gratulerar samtliga stipendiater och önskar lycka till i arbetet med att främja den kooperativa idén.
Hur nomineringen gått till är det ingen som vill avslöja.

Det kan i detta sammanhang noteras att Rolf Brandt i Brf Roxen står Claes Caroli mycket nära och Rolf Brandt var den person som på HSB Malmös årsstämma yttrade följande i samband med den långa diskussionen på stämman om man skulle följa lagen och ge mig yttranderätt till mina motioner, eller ens behandla mina motioner (där alltså Rolf Brandt - som representant för HSB Malmös valberedning - är klar motståndare till dylika demokratiska rättigheter);
Citat:
Eftersom en förlikning är gjord i tingsrätten så utgår man ju faktiskt i demokratisk ordning och enligt alla lagar o förordningar att man följer det beslutet som man har samtyckt till. Och det är mig en fullständig gåta att man på ett sätt vill att det ska vara precis millimeterrättsvisa och nästa fas så bryr man sig inte om vad den juridiska processen har sagt. Tack.
Om det är någon som begriper vad Rolf Brandt sa enligt ovanstående citat så förklara gärna för mig.

Rolf Brandt, HSB Brf Roxen, tillade också följande med anledning av Claes Carolis aggressiva och felaktiga hat-tal över engagerade medlemmar;
Citat:
Det talas om en hatstämning jag upplever Claes Carolis anförande som objektivt, sakligt och en information som vi skulle kunna ta ställning till på motionerna.
Det känns för mig lite märkligt att Claes Caroli, som på så väldigt många olika sätt visat sig som stark motståndare till de flesta kooperativa tankar, nu plötsligt står på scenen och tar åt sig äran för utdelning av stipendier till dem som påstås ha verkat i kooperationens anda.

Sedan kan man fråga sig vad som ligger bakom de här ovan påstådda kooperationsfrämjande åtgärderna, vem som egentligen erhöll pengarna (föreningen, eller enskilda personer, och i så fall vilka och varför samt bestämt av vem?) och vad resultatet blev i varje kooperativ åtgärd?

Se även;
Claes Caroli (styrelseordförande HSB Malmö) / Styrelsen lurar HSB Malmös medlemmar om Arne Axrups stipendiefond - År 2013

HSB brf Roxen Rolf Brandts snedvridna demokratisyn

Hur HSB inte svarar på medlemsfrågor - Axrups stipendiefond

Mygel av Claes Caroli/Rolf Brandt m.fl i Arne Axrups stipendiefond, HSB Malmö?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-04-23 klockan 20:01.
Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 15:15
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Granskning Än sen?

Som vanligt är det svårt att hänge med i HSB svängar. En advokat sa till mig en gång att de är mästare i slalom. Ingen kan lagen så bra som dem och de rundar pinnarna, dvs paragraferna, mästerligt elegant.

Den grundlagsskydda föreningsrätten naggas i kanten när föreningslagen och bostadsrättslagen tillämpas. Stadgar är också intressant att jämföra. Det finns här iforumet samlade erfarenheter och tillräckligt många för att vi tillsammans kan ställa krav till Justitieutskottet exempelvis att granska processfrågorna och de ekonomiska konsekvenserna. Vad jag förstår så följs inte ens EUs grundlag: Fri rörlighet av varor och tjänster. Kanske EU-ministern är den som äger problemet?

Det HSB säljer är ju tjänster och ingen HSB-förening har trätt fram och sagt att medlemsskapet är fritt eller gynnar fri rörlighet, frågan är om det är kooperativt överhuvtaget? Givetvis är jag beredd att bidra.

Jag skriver nu därför att vi sitter fast i problemen och kommer inte vidare. Det behövs lagrum för att sätta stopp. Ytterst är det lagstifarens ansvar att lagen kan prövas. Nu är det nya tider och en annan politik.
Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 16:49
Mia Mia är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Är "säkerhetsfrågor" i enlighet med kooperationens grundtankar?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
HSB brf Järven, 3 000 kronor
För sitt oförtrutna engagemang kring säkerhetsfrågor i bostadsrättsföreningen.
Jag måste helt ha missuppfattat vad kooperation innebär. Föreningen fick alltså ett pris för kooperativt arbete pga att styrelsen arbetat med säkerhetsfrågor i föreningen? Jag förstår inte vad detta har med kooperation att göra? Är det någon som kan förklara detta för mig?
Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 10:45
Admins avatar
Systemadministratör

Arg Arne Axrups stipendiefond - en bluff?

Ja, frågan är vad något av de olika skälen som uppges har med främjande av kooperativa idéer att göra. Eller ligger det något annat skäl bakom de utdelade priserna? Jag kommer senare att avslöja mer om detta.

Jag har erhållit svar från Claes Caroli där han skriver (med felstavning);
"Jag är vald till ordförande i föreningen Arne Axerups stipendiefond.".
Styrelseordförande Claes Caroli vill emellertid inte svara på hur detta gått till eller vem som i största möjliga tysthet utsett honom som ordförande i denna ideella organisation.

Det är hemligt vilka som ingår i styrelsen för Arne Axrups stipendiefond, men jag har frågat Claes Caroli efter stämmoprotokoll från denna dunkla organisation som nu Claes Caroli tydligen lyckats insynsskydda på samma sätt som han gjort med HSB Malmö. Min begäran om stämmoprotokoll föranleds av att det är så lätt att vända och vrida på argumenten när det som här inte finns några tydliga gränser för vad som är rätt och fel.

Med tanke på Claes Carolis oräkneliga exempel på hur han försöker avdemokratisera HSB, mer än vad som redan är fallet, så kanske det inte är så troligt att han vill släppa ifrån sig stämmoprotokollen för Arne Axrups stipendiefond (det vill han ju inte ens med HSB Malmös stämmoprotokoll, trots det avtal han skrivit under med HSB Riksförbund om att göra detta), men då finns det andra sätt att komma över dessa handlingar.

Korsdraget tar, kanske lite utanför just vad denna tråd handlar om, upp frågan om ehuruvida "fri rörlighet" råder avseende HSBs sätt att arbeta. Det gör det väl knappast, men problemet är att det nog blir svårt att göra något åt HSBs olika metoder för att försöka monopolisera marknaden till HSBs fördel.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-12 klockan 14:57.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 01:11
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard pristagare

Jag hittar en vinnare av fonden;
HSB Brf Eken, årsredovisning 2011
Men de vann några skojiga spel?; Xbox, Kinect till Xbox 360

Jag har lite svårt att se hur medlemmarna skall kunna nyttja detta kooperativa pris?

Senast redigerad av Admin: 2014-06-08 klockan 12:54.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 11:26
Todde Todde är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard Inte många rätt här

Jag tillhör en av de föreningar som bildade Arne Axrups stipendiefond på 1990-talet. Fonden har inget med HSB Malmö att göra mer än att HSB Malmö förvaltar den.

Arne Axrups stipendiefond är en egen juridisk person. Ska kanske också berätta att enligt fondens stadgar ska HSB Malmö styrelse utse två ledamöter. En av dessa ledamöter har sedan tillkomsten varit Arne själv som satt ända fram till han gick bort i slutet av 2009. Idag utser HSB Malmö ordförande och en ledamot till. Resten av styrelsen utses av fondens medlemmar. Så någon självutnämnd ordförande finns inte. Styrelsen konstituerar sig själv.

Jag har registrerat mig bara för att lämna denna information. Balansen i inläggen är nämligen snedvriden då det gäller fonden.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 12:16
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Fakta om Arne Axrups stipendiefond

Citat:
Ursprungligen skrivet av Todde Visa inlägg
Jag har registrerat mig bara för att lämna denna information. Balansen i inläggen är nämligen snedvriden då det gäller fonden.
Det är alltid bra med balans, men jag förstår inte riktigt vad du menar. "Inte många rätt här", säger du? Vad i det som skrivits här om Arne Axrups stipendiefond är felaktigt, menar du? Kan du inte ge i alla fall ett exempel på vad som skulle vara fel?

Citat:
Jag tillhör en av de föreningar som bildade Arne Axrups stipendiefond på 1990-talet. Fonden har inget med HSB Malmö att göra mer än att HSB Malmö förvaltar den.
Ja, det är väl gissningsvis 150 brf:ar som startade fonden (de finns listade på HSB Malmös sajt för den som är intresserad). Men du har fel i att HSB Malmö inte har något med fonden att göra än att HSB Malmö "förvaltar" den (eller så lägger du en annan tolkning i ordet "förvaltar" än vad jag gör, och exkluderar samtliga övriga parametrar).
Vilka som ingår i stipendiefondens styrelse tycks vara belagt med största sekretess, men det är i alla fall bekräftat att HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli är ordförande i stipendiefonden och delaktig (= styrande) i de hemliga besluten om vem som ska erhålla stipendier av mer eller mindre omotiverade anledningar.

Citat:
Arne Axrups stipendiefond är en egen juridisk person.
Absolut. En juridisk person där HSB Malmös styrelseordförande är ordförande i stipendiefonden och där en av ledamöterna är en person i HSB Malmö som är mycket nära associerad till Claes Caroli... vilket gissningsvis även alla övriga hemliga ledamöter i denna stipendiefond också är.

Citat:
Ska kanske också berätta att enligt fondens stadgar ska HSB Malmö styrelse utse två ledamöter.
Intressant, alltså är det kompisarna Rolf Brandt (valberedare i HSB Malmö) och Claes Caroli (styrelseordförande i HSB Malmö) som mer eller mindre helt själva styr denna fond (ev. tillsammans med annan ledamot i HSB Malmös styrelse), och helt utan insyn, eller? Har du möjligen dessa stadgar att lägga ut här?

Citat:
En av dessa ledamöter har sedan tillkomsten varit Arne själv som satt ända fram till han gick bort i slutet av 2009.
Jag har en lista på vilka som ingick i denna stipendiefond innan valberedaren Ingela Persson hoppade av. Vill minnas att det var en hel del ledamöter i denna fond (varav de flesta eller alla från valberedningen, alltså självutnämnda), men jag ska se om jag hittar listan över dem som ingick i stipendiefonden.
Vet du var jag hittar information om vilka som är ledamöter i stipendiefonden idag (för jag kan inte se att detta informeras om någonstans)?

Citat:
Idag utser HSB Malmö ordförande och en ledamot till.
Ja. Är inte det en koppling mellan HSB Malmö och stipendiefonden som heter duga?
Vem mer än Claes Caroli från HSB Malmös styrelse har utsett sig själv till denna stipendiefond? Kan det möjligen vara Birgitta Nilsson?

Citat:
Resten av styrelsen utses av fondens medlemmar.
Jag är en av fondens medlemmar, men jag kan lova att jag inte varit delaktig i att utse varken Claes Caroli eller Rolf Brandt som ledamöter i stipendiefondens styrelse.

Jag har aldrig blivit kallad till någon stämma. Jag har aldrig ens sett någon information om kallelse till stämma överhuvudtaget, någonsin.

Var finns informationen om stadgar, stämmor, val, nomineringar, etc, etc?

Känner du till varför det är så mycket hemlighetsmakeri runt denna fond med Claes Caroli och Rolf Brandt?
Vet du varför de är så rädda för att berätta vem som nominerat vem till priser?
Vilka av de som nominerats har nominerats av Claes Caroli & Rolf Brandt (och övriga ledamöter i fonden)?

Är det så att de som tilldelades priser av Claes Caroli och Rolf Brandt på HSB Malmös årsstämma 2011 nominerat sig själva... eller var alla pristagare nominerade av Claes Caroli & Rolf Brandt (och ev. flera i stipendiefonden)?

Vet du hur mycket pengar det finns i fonden.... eller var det informeras om detta?

Citat:
Så någon självutnämnd ordförande finns inte. Styrelsen konstituerar sig själv.
Rubriken till min tråd var en fråga, och efter vad som nu kommit fram tycks denna fråga ha blivit besvarad. Dvs Claes Caroli är i praktiken självutnämnd ledamot i stipendiefonden.

Bakgrundsfakta.
Jag var för några år sedan nominerad som ledamot i stipendiefonden. HSB Malmös valberedning (vem som gett valberedningen detta uppdrag vet jag inte, men här har vi alltså ännu en djup koppling - i en lång rad av dylika kopplingar - till HSB... och t o m direkt till HSB Malmös styrelse) intervjuade mig. Något resultat av varken intervjun med mig eller av valet till Arne Axrups stipendiefond avslöjades sedan aldrig av HSB Malmös valberedning. Det blev bara knäpptyst på alla håll och kanter.
Dvs fram tills HSB Malmös årsstämma 2011, där helt plötsligt de inte så demokratiskt tänkande Claes Caroli och Rolf Brandt står på scenen och delar ut priser utan att redogöra för varför, hur eller någonting.

Redan från det lilla vi vet idag kan man kallt konstatera att Arne Axrups stipendiefond och inte bara HSB Malmö utan t o m HSB Malmös styrelse i praktiken är ett och samma !!!

Är det någon som tycker att det är rätt att om man stöttar HSB Malmös styrelse i alla lägen så får man ett pris... är inte detta vad som kallas för muta?

Senast redigerad av Admin: 2013-04-23 klockan 19:57.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 15:08
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Sådan är kapitalisem, otack är den armes lön!

De som stiftat fonden borde väl reagera, eller hur?
Jag antar att Länsstyrelserna granskar stiftelsen och undrar om den reviderade förvaltningsberättelsen är inlämnat till dem. Kanske är det dax nu att tvinga dem att göra jobbet. Men de som betalat in pengarna är de som måste ta det här vidare.

Helt förfärligt är detta kort och gott!
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 15:37
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Vem har stiftat Arne Axrups stipendiefond?

De som stiftat fonden är de brf:ar (drygt 150 st) som nämns nedan, enligt vad HSB Malmö skriver;

Arne Axrups Stipendiefond

Fonden kom till på initiativ av bostadsrättföreningarna 1995 med syftet "att främja den kooperativa idén".

Bostadsrättsföreningarna i HSB Malmö bildade fonden som en present åt avgående verkställande direktören Arne Axrup genom att bli medlemmar och erlägga tio kronor per medlem till fonden.

Tanken är att avkastningen i fonden ska delas ut som stipendier när styrelsen så finner. År 2000, första gången fonden delade ut stipendier, då skrev man så här: "Föredömliga insatser för miljö, fritid, information och kooperativt arbete premierades."

Krav eller önskemål för stipendium kan vara:
studier av vikt för bostadsrättsföreningen, dess medlemmar eller fastigheten
• förmåga att tillämpa kunskaperna
förmåga att förmedla kunskaperna till styrelsekollegor och eller andra medlemmar
• kontinuitet i studierna
intresse för utveckling
• engagemang i HSB Malmös utbildningsaktiviteter
engagemang eller bedömt framtida engagemang inom HSB-rörelsen
utveckling av bildande information
• utveckling av "utbildningsteknik", dokumentation eller redovisning

Nomineringar till fonden kan skickas in under hela året. Dessa ska ställas till: ”Arne Axrups stipendiefond, styrelsen, c/o HSB Malmö, HSB Turning Torso, 211 15 Malmö”.

Medlemmar i Arne Axrups stipendiefond
EJ HSB Brf Abboten
1. HSB Brf Adjutanten
2. HSB Brf Aldebaran (?)
EJ HSB Brf Almedal
3. HSB Brf Almen
4. HSB Brf Almhög
5. HSB Brf Almvik
6. HSB Brf Anneberg
7. HSB Brf Antilopen (?)
8. HSB Brf Arildsgården
9. HSB Brf Artisten
EJ HSB Brf Arvid
10. HSB Brf Astern (?)
11. HSB Brf Atle
12. HSB Brf Basunen
EJ HSB Brf Bellevue
13. HSB Brf Berguven
EJ HSB Brf Beritsholm
14. HSB Brf Beritta Gurris
15. HSB Brf Bikupan
16. HSB Brf Björken (?)
17. HSB Brf Björknäs
EJ HSB Brf Blekingsborg
EJ HSB Brf Bollebygd
18. HSB Brf Blåklinten (?)
19. HSB Brf Bornholm
20. HSB Brf Brage
21. HSB Brf Brotorp (?)
EJ HSB Brf Bulltofta
EJ HSB Brf Bärnstenen
22. HSB Brf Capella (?)
23. HSB Brf Castor (?)
EJ HSB Brf Dadeln
24. HSB Brf Dalslund (?)
25. HSB Brf Dammhälla
26. HSB Brf Domaren
EJ HSB Brf Draken
27. HSB Brf Duvhöken
28. HSB Brf Drivhuset (?)
EJ HSB Brf Dådet
29. HSB Brf Eken
EJ HSB Brf Enskifteshagen
30. HSB Brf Elisetorp (?)
31. HSB Brf Ellstorp
32. HSB Brf Eriksdal
33. HSB Brf Eriksfält
34. HSB Brf Erikslust
35. HSB Brf Erikstorp
EJ HSB Brf Flaggskepparen
36. HSB Brf Flädern
EJ HSB Brf Fosiedal
37. HSB Brf Fosietorp
EJ HSB Brf Friheten
38. HSB Brf Furen (?)
39. HSB Brf Gamban
40. HSB Brf Ganbo
41. HSB Brf Gertrud
42. HSB Brf Godheten
43. HSB Brf Granen
44. HSB Brf Gullvik
45. HSB Brf Gunnebo
46. HSB Brf Gåsen (?)
EJ HSB Brf Hackspetten
47. HSB Brf Hagalund
48. HSB Brf Hallabacken (?)
49. HSB Brf Hammarshus
50. HSB Brf Henriksdal
51. HSB Brf Henriksgården (?)
52. HSB Brf Hilda
EJ HSB Brf Hilleröd
53. HSB Brf Huggaren
54. HSB Brf Högaholm
55. HSB Brf Ida
56. HSB Brf Jacob
57. HSB Brf Jacob Persgården (?)
EJ HSB Brf Judit
58. HSB Brf Jämlikheten
59. HSB Brf Järven
60. HSB Brf Kalkbrännaren (?)
61. HSB Brf Kallan
EJ HSB Brf Kanslern
62. HSB Brf Kanten
EJ HSB Brf Kapellmästaren
63. HSB Brf Kaplanen
EJ HSB Brf Kasper
EJ HSB Brf Kastanjen
64. HSB Brf Kaprifolen (?)
EJ HSB Brf Klas
65. HSB Brf Klockaren (?)
66. HSB Brf Klostret
67. HSB Brf Knutsbo (?)
68. HSB Brf Konstnären
69. HSB Brf Kraften (?)
70. HSB Brf Kroksbäck
71. HSB Brf Kronotorp
72. HSB Brf Kvadraten
EJ HSB Brf Kyllret
73. HSB Brf Lagmannen
74. HSB Brf Langeland
EJ HSB Brf Lessö
75. HSB Brf Leoparden 1 (?)
76. HSB Brf Lillevång (?)
77. HSB Brf Lindeborg
EJ HSB Brf Ljungbyhus 9
78. HSB Brf Ljungen (?)
79. HSB Brf Loke
EJ HSB Brf Lotsvakten
EJ HSB Brf Luftvärnet
EJ HSB Brf Lugnet
EJ HSB Brf Lundagården
EJ HSB Brf Lutan
80. HSB Brf Lågan
81. HSB Brf Magistern (?)
82. HSB Brf Magne
83. HSB Brf Manligheten
EJ HSB Brf Mannhem
84. HSB Brf Marbäck (?)
85. HSB Brf Marietorp
EJ HSB Brf Mellanheden
86. HSB Brf Midgård
EJ HSB Brf Misteln
EJ HSB Brf Munken
87. HSB Brf Munkhättan
88. HSB Brf Musköten
89. HSB Brf Myrstacken (?)
90. HSB Brf Möllan (?)
91. HSB Brf Norsen
92. HSB Brf Notarien
93. HSB Brf Nunnan
94. HSB Brf Nydala
EJ HSB Brf Odlaren
EJ HSB Brf Olga 10
EJ HSB Brf Olga 8
95. HSB Brf Organisten (?)
EJ HSB Brf Oshögavången
96. HSB Brf Ovalen (?)
97. HSB Brf Oxeln
EJ HSB Brf Oxiegården
EJ HSB Brf Oxievång
EJ HSB Brf Per Albin
98. HSB Brf Per Albins Hem
99. HSB Brf Pildammen
100. HSB Brf Polaris
EJ HSB Brf Priorn
EJ HSB Brf Pukan
101. HSB Brf Pålsgården (?)
102. HSB Brf Ranberga
103. HSB Brf Randers
104. HSB Brf Renen (?)
EJ HSB Brf Ringsted
EJ HSB Brf Rishälla
EJ Rodret
105. HSB Brf Rosenvång 1
EJ HSB Brf Rosenvång 2
106. HSB Brf Rosenvång 3
107. HSB Brf Ribe
108. HSB Brf Roskilde
109. HSB Brf Roxen
EJ HSB Brf Ryttmästaren
110. HSB Brf Rådmannen
111. HSB Brf Rödvenen
112. HSB Brf Rönnen
113. HSB Brf Rönnstigen
EJ HSB Brf Rörsjön
114. HSB Brf Samarbete
EJ HSB Brf Sandbacken
115. HSB Brf Sandstenen (?)
116. HSB Brf Segevång
117. HSB Brf Sigge
118. HSB Brf Sigrid
119. HSB Brf Siktet
120. HSB Brf Silversmeden
121. HSB Brf Skansen
122. HSB Brf Skogsmården
EJ HSB Brf Skutskepparen
123. HSB Brf Sköldbågen
EJ HSB Brf Skölden
124. HSB Brf Sofieholm
125. HSB Brf Solbacken
EJ HSB Brf Sorgenfri
EJ HSB Brf Sparvhöken
126. HSB Brf Spelmannen
127. HSB Brf Spjutet (?)
128. HSB Brf Stenbocken
EJ HSB Brf Stenmården
EJ HSB Brf Stettin
EJ HSB Brf Strandbaden
EJ HSB Brf Sundsterassen
EJ HSB Brf Sälgen
EJ HSB Brf Söderkulla
EJ HSB Brf Södermanland
129. HSB Brf Södertorp
EJ HSB Brf Sölve
130. HSB Brf Tallen
131. HSB Brf Tapperheten 2
132. HSB Brf Tapperheten 3
133. HSB Brf Tapperheten 4
134. HSB Brf Tapperheten 5
135. HSB Brf Tapperheten 6
136. HSB Brf Tapperheten 7
137. HSB Brf Torbjörn
138. HSB Brf Torekov
139. HSB Brf Tornfalken
EJ HSB Brf Trevnaden
EJ HSB Brf Trumman
EJ HSB Brf Tuban
140. HSB Brf Trädgården (?)
EJ HSB Brf Tärningholm
141. HSB Brf Utanverket
EJ HSB Brf Vadsby
142. HSB Brf Valby
143. HSB Brf Valnöten
EJ HSB Brf Vapensmeden
144. HSB Brf Vega (?)
145. HSB Brf Vesslan
146. HSB Brf Vidar
EJ HSB Brf Vindrosen
147. HSB Brf Visenten
148. HSB Brf Väbeln
149. HSB Brf Vänern (?)
150. HSB Brf Värjan
151. HSB Brf Västkusten
152. HSB Brf Vättern
153. HSB Brf Ymer
154. HSB Brf Åsunden
155. HSB Brf Ängdala
156. HSB Brf Änghög (?)
EJ HSB Brf Ärlan
EJ HSB Brf Ärö
157. HSB Brf Östra Torp (?)

Claes Caroli uppger att det är 159 brf:ar som är medlemmar i stipendiefonden. Men endast 157 av dessa (enligt ovan) listas på HSB Malmös webbplats. Vilka är de två övriga brf:arna?

Minst 73 brf:ar i HSB Malmö är inte delaktiga i stipendiefonden.

Tror inte någon granskar denna fond överhuvudtaget.

Har heller aldrig sett att någon av bostadsrättsföreningarna ovan informerat om sitt initiala deltagande i fonden (och säkert har ingen brf informerat om föreningens involvering i fonden, utom i undantagsfall vid "vinst"). Pengarna - som föreningarna, utan medlemmarnas medgivande, lagt i fonden - är inte redovisade i någon årsredovisning vad jag sett.

Senast redigerad av Admin: 2012-05-23 klockan 11:15.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 16:33
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard 157 bostadsrättsföreningar

Var det så att 1995 beslutades det att 157 föreningars medlemmar skulle lägga 10 kronor till denna fond?
I så fall kom det in 157x200 x10 lite drygt 300 000 kr.

Avkastningen kan inte ha gett så mycket? Alltså kommer det in nya slantar?

Betalar dessa 157 föreningar in 10kr per medlem och år?
Eller är det så att HSB snor alla medlemmar på någon "kooperationskrona"?
(Läst någonstans att 2 kronor av alla medlemmars avgifter går till kooperationen.)

Hur som haver mygel kan man räkna med att det finns inblandat när HSB står för musiken.

En förening har beskrivit att de är med och vunnit. Se HSB brf Ekens årsredovisning för år 2011.

Senast redigerad av Admin: 2014-06-08 klockan 12:56.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lögner av Claes Caroli, styrelseordförande HSB Malmö Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 16 2012-06-23 13:08
Valberedningen och styrelseordförande Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-10-09 12:26
HSB Malmös stämmoprotokoll Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-06-15 17:57
HSB Malmö - Ny styrelseordförande! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-03-27 00:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare