|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Med bara ett par dagar kvar till sista inlämningsdag, sitter jag här och funderar på hur jag ska göra.
Jag har fortfarande inte fått det jag begärde efter förra stämman:
Vid förra stämman blev jag ju totalt överkörd när mina motioner kom upp. Jag fick inte säga flasklock, utan mötesordföranden pratade om att de rörde "normalt styrelsearbete". Det är ju ett lätt sätt att slippa både kritik och förslag till förbättringar. En annan mötesdeltagare fick så småningom det till, att styrelsen skulle bedöma och utvärdera mina motioner. Detta skrevs också in i protokollet, men inte att de skulle rapportera vid nästa stämma. Nu tänker jag motionera om att få svar på mina motioner från förra året. Det verkar ju inte klokt ![]() Jag har också tänkt ge styrelseledamöterna utdrag ur BRL kap 9 och LEF kap 7. Jag tror att de behöver information/påminnelse om vad lagarna säger. Kan jag göra så här? Eller måste jag skriva nya, likadana motioner? Som alltid: Mycket tacksam för era kloka svar ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har själv gjort så med en motion som blev avslagen tre år i rad, men fick bifall det fjärde året. För varje "repris" belyste jag konsekvenserna av beslutet året/åren innan och begärde en omvärdering av tidigare beslut. (motionen handlade om installation av droppbevatting i våra rabatter) ![]()
|
|||
|
|||
![]() Hmm, det låter nästan som att du bor i vår förening
![]() För ca två år sedan var jag medförfattare till två motioner. Då ville inte styrelsen inte ta upp dom då de hävdade att de lämats in för sent. Förra året lämnade vi in samma motioner igen då vi ansåg att de fortfarande var aktuella. Eller rättare sagt mer aktuella än någonsin. Då avslog styrelsen motionerna innan stämman, då de hävdade att motionen saknade frågeställning ![]() I år tänkte vi prova att skriva en motion som kräver att de tidigare motioner skall behandlas. Ungefär som du verkar vara inne på. Värt att testa tyckte vi. Vi får se hur det går iår. |
|
|||
|
|||
![]() Eftersom jag inte fattat hur ni får till de tjusiga blå rutorna, får det bli så här:
Ja, Kluringen, jag får nog överväga om jag ska skicka med alla motionerna från förra året. Alternativt välja ut de tyngsta. Tänk att du fick kämpa för en så självklar sak som droppbevattning ![]() Och Skanke! Tyvärr tror jag att det är ganska många föreningar som har det som hos oss. Styrelserna hittar på alla möjliga ursäkter för att undvika att ta upp motioner. Vad är det som händer med en del människor när de får "makt" ? De verkar inte förstå sin roll, lika lite som de flesta medlemmarna förstår att de bor i en förening. Att stämman är till för att styrelsen ska redovisa vad som hänt under verksamhetsåret och att övriga medlemmar ska kunna ställa frågor, föredraga sina motioner, ge synpunkter och fatta beslut. - Sedan är det ju faktiskt stämman som ska avgöra om motionerna ska utredas, bifallas eller avslås. Det har skrivits mycket här på forumet om inkompetenta styrelser och deras maktfullkomlighet. Personligen tror jag att det blir extra tokigt när hyresrätt ombildas till brf. De boende är så vana vid att ha en värd som sköter allt, att de inte förstår att det krävs engagemang och kunskap från medlemmarna. Lycka till med era motioner i år!!! ps. det är tur att man kan ha motionerna i datorn år från år ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lätt som en plätt
Citat:
Citat:
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sedan är väl ett av de största problemen idag att folk är för oengagerade i sitt boende när det kommer till hur BRF drivs och förvaltas. Det är för mycket fokus på köksrenoveringar och att tjäna pengar på boendet. Och det ger nog tyvärr fritt spelrum för dåliga styrelser och förvaltare att hålla på, iallafall till ekonomin är körd i botten tillsammans med värdet på lägenheterna. Citat:
Så tycker jag inte alls att det har blivit. Det känns inte som man inte har speciellt mycket mer insyn nu jämfört med vad man hade som hyresgäst. Skillnaden är att när man bor som hyresgäst förväntar man sig inte det heller. Men visst är det många som har haft svårt att mentalt ställa om sig till BRF och att man som medlem har ett större ansvar jämfört hur det var tidigare. Det kanske även gäller styrelsen som lägger över lite för mycket ansvar på förvaltaren. Sedan är det ju ofta så i hyresbestånd att det finns en del stökiga människor och dom blir oftast inte mindre stökiga bara för att det ombildas till BRF. Så det har ju också varit en utmaning här. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Motionera mera | Pensionär | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2011-11-10 17:29 |
Dags för bodelning i H(S)B - Smålandsposten | Admin | Senaste Nytt | 1 | 2011-09-12 12:01 |
Motionera till din regionförening! - Sammanställning av 178 motioner till HSB | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 5 | 2008-04-10 13:16 |
Dags för ny konkurs? | Ove Mollvik | Bostadsrättsforum | 0 | 2008-03-20 13:54 |
Motionera i en brf - Hur gör man? | Admin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2008-03-12 00:53 |