Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-29, 00:49
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Borgensman för hyran

Jag har förstått det som att en medlemsansökan inte kan nekas pga av ekonomiska skäl, men kan en styrelse ställa krav på borgensman för hyran för att godkänna medlemsansökan? Om vederbörande inte kan fixa en borgensman, vad gäller då? Klarar styrelsen då en prövning hos hyresnämnden om de nekar ny medlem pga detta?

Om vederbörande får sitt medlemskap på borgensman är det inte så att likhetsprincipen inte beaktats? Dvs om vissa kan ha borgensman medan andra inte får detta?

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 12:02.
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 13:24
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Borgensman krav för att bevilja medlemsansökan

Citat:
Ursprungligen skrivet av pjärlumjär Visa inlägg
kan en styrelse ställa krav på borgensman för hyran för att godkänna medlemsansökan?
Nej, varför (under vilka förutsättningar?) skulle en styrelse i en brf ställa ett dylikt krav på borgensman för att bevilja medlemsansökan?

Not. Det är inte helt rätt att en styrelse inte kan neka medlemskap av ekonomiska skäl. Däremot kan medlemskap aldrig nekas pga medlemmens inkomst. Jag gissar att det är vad du menar.

Citat:
Om vederbörande får sitt medlemskap på borgensman är det inte så att likhetsprincipen inte beaktats? Dvs om vissa kan ha borgensman medan andra inte får detta?
Ja, det är bl a ett av problemen i denna fråga. På vilka grunder ska en styrelse ställa krav på borgensman utan att bryta mot likabehandlingsprincipen? Den styrelse som ger sig in i dylika tankebanor gräver en fin grop åt sig själva att falla i.

Citat:
Klarar styrelsen då en prövning hos hyresnämnden om de nekar ny medlem pga detta?
Föreningen lär inte klara en prövning i hyresnämnden ens den första gång styrelsen ställer krav på borgensman för att bevilja medlemskap.

Se även;
* Medlemskap och ägarskap i bostadsrätt - Vad gäller?
* Medlemskap och ägarskap i brf, på vilket sätt hör dessa ihop?

* Hur många bostadsrätter kan man köpa och sälja samt äga?
* Spekulationsköp av bostadsrätter via bulvan

* Vilka får äga bostadsrätt i föreningen?
* Jag har fått nog!

* Minimiandel i bostadsrätt för att bli medlem?

* Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt...
* Fråga kring delägande av bostadsrätt
* Föräldrar 100% ägare till barnets bostadsrätt. OK?
* Går det att äga fler än en bostadsrätt på egen hand?

* Andrahandsuthyrning (Faktabanken)
* Olovlig andrahandsuthyrning till kriminell
* Min farfars bostadsrätt - Medlemskap, uthyrning, andrahand

* Borgenär som inte vill vara borgenär längre

* Kreditupplysning
* Kreditprövning/kreditupplysning av ny medlem i brf överflödig

* Att godkänna en ny medlem i bostadsrättsförening

* Betalningsanmärkning - vad gäller för att godkännas som medlem i brf?
* Nekande av medlemskap i brf, betalningsanmärkningar
* Medlemskap i bostadsrättsförening med betalningsanmärkningar

* Vara i stånd att fullgöra sina förpliktelser mot föreningen

* Gnällkärring - Kurs i bostadsrättsjuridik - Rätt att neka medlemskap i brf?

* Bli godkänd som medlem i brf?

* Stadgeändring äldreboende, olaglig

* Överdrivna krav för ansökan av medlemskap i brf

* Kan en styrelse neka medlemskap pga att inspektion först måste utföras?

* Befogat avslå ansökan om medlemskap i bostadsrättsförening?

* Folkbokförd på annan adress

* Medlemskap i BRF vid tidigare utlandsboende

* Tre köpare i rad nekades medlemskap

- Vägras inträde i brf Trollstigen i Hultsfred
- Brf Järnhand rostar smått! - Nekad medlemskap
- Styrelsen vägrar ny medlem medlemskap i brf

- Funderingar gällande medlemskap i brf
- Frågor angående medlemskap i BRF

* Ansökan om medlemskap i BRF

* Policy för prövning av medlemskap i brf (Faktabanken)
* Utökning av " policy för prövning av medlemskap i brf "?

* Hur lång tid ska det ta att godkänna medlem i brf?

* Rutiner för ansökning av medlemskap i Brf

* Skadestånd på 1,3 mkr för styrelse pga nekat medlemskap i brf

* Köpare hoppat av, dessutom nekad medlemskap

* Prövning av medlemskap i brf - Prop. 1990/91:92 s 61 och RH 2000:22

* Prövning av medlemskap i brf - Personliga egenskaper

* Ansökan om medlemskap, mall (Pdf)

* Överlåtelseavtal (Doc)
* Överlåtelse av bostadsrätt, mall från HSB (Pdf)
* Upplåtelseavtal, mall (Pdf)

* Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf?
* Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt (Faktabanken)
* Överlåtelse, övergång av bostadsrätt (Faktabanken)
* Överlåtelse, förvärv av bostadsrätt

* Hyresnämnden - Vad gör de för bostadsrättshavare? (Faktabanken)

* Hur protokollför man nekat medlemskap?

* Sälja bostadsrätt (utan mäklare) - Tillvägagångssätt för att sälja bostadsrätt, steg för steg

* Mäklarens ansvar vid köp av bostadsrätt?

* Prövning av medlemskap i brf - Bortselekterad som medlem

* Sambo ej medlem i brf?
* Ta över lägenhet och lån av sambo i brf

* Godkännande av ny medlem i brf
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 18:03.
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 17:36
Mega medlem

Standard

Tack för svaret!

Nu lämnas en lång komplikation

Jag lämnar nu min nuvarande förening för att problemen och ovissheten
är för stor och har tillsammans med min tjej köpt en större lägenhet. Men problemen började direkt med nästa styrelse. Jag ringde ordförande i nya brf för att kolla objektbeskrivningen eftersom garageplats ingick i köpet. Oftast är det ju köer o väntan. Detta var viktigt för köpet, orförande, äldre man, tvekar, svävar på målet, glider från ämnet flera gånger, och avslutar med att "parkeringsplats" ingår och skall kolla upp det. Komplikationerna startar tidigt för säljaren står på sig ang. garaget, nästa dag är jag på området o snackade med en granne, som förklarade att föreningen försökt lägga beslag på deras garage mot en för låg kompensation. De fick anlita en jurist och hävdade sin rätt. Med andra ord visste ordförande vad som gällde men ljög för mig. Föreningen behövde ett förråd för salt o div. snöröjning och kör tydligen utmattningsprinciper ellerutnyttjar okunnighet hos medlemmarna. Jag förstod tidigt att ordförande ser till sin egen sak, inte medlemmarnas.
Tyvärr fortsätter missförhållande gentemot oss. I det första samtalet beskriver ordförande sin person o kompetens och att föreningen drivs med "järnhand". Jag lyssnar fogligt och tycker det är bra med engagerade
styrelser. Jag började ställa ytterligare frågor om underhållsplanen, han svarade med att jag var den första som frågade under hela hans period som ordförande. Jag menade på att underhållsplanen är bra att titta på för då får man en uppfattning om styrelse tankar, hur de jobbar. Men jag nekades att titta på den och det vAR två dagar innan kontrakt o handpenning. Senare skjöt han på det och sa att det inte är medlemsgods men att det kanske skulle ordnas i januari. Andra gången jag ringde påbörjades något som inte är lämpligt, han går emot säljaren som han påstår säljer för billigt. Vi skulle inte köpa den lyan utan en annan med gararge, samtidigt förklarar han att ett boende för funktionshinder kan vara skrämmande, även om han reserverade sig att han inte vill skrämma oss. Jag fick lämna samtalet förundrad.

Vi fick lämna in löneutbetalningar, sambo har god lön 28 000 och jag är för tillfället arbetslös men vi genererar 43 000 tillsammans. När ek- nivån lämnades nämnde jag för sekreteraren att jag inte tycker det är lämpligt att ordförande försöker påverka köp-processen och garagediskutionen/objektbeskrivningen. Att det inte är omöjligt att styrelsen kan solidariskt stå för en stämmnig om ordförandes agerande genererar förlust för säljaren.
Därefter blev vi båda nekade medlemskap, vi överklagade till hyresnämnden.
Strax efter ändrade styrelsen sig och gick med på medlemskap (till min sambo ) om vi återkallade anmälan till HN, samt att hon skall ha borgensman. Det borde vara jag isåfall men jag får ju inget medlemskap, så jag behöver ju ingen borgensman.
Vi har inte fått några motiveringar på varken det dubbla nekandet eller mitt nuvarande nekande. Säljaren går över tiden, med trippla hyror, och vi vet inte när vi får tillträde.

Känns för djävligt! men vi skall ha lägenheten.

hälsningar!

Senast redigerad av pjärlumjär: 2011-12-29 klockan 17:40. Anledning: uteblivet ord
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 18:34
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Lämna ALDRIG lönebesked till styrelse i samband med ansökan om medlemskap!

Citat:
Vi fick lämna in löneutbetalningar...
Jag kan förstå att det finns styrelser i bostadsrättsföreningar som kräver löneutbetalningar av sökande. Detta eftersom kompetensen ofta är så extremt låg i styrelserna (i HSB-brf:arna tillför HSB-ledamoten inte något ens i denna enkla fråga). Vad jag inte kan förstå är att det finns dem som följer dessa inkompetenta styrelsers önskemål.

Det finns ingen som helst skyldighet, varken i lag eller några stadgar eller andra regelverk, att redovisa inkomster/löneutbetalningar i samband med ansökan om medlemskap.
Vill styrelsen ha reda på något så får styrelsen vackert söka denna information helt på egen hand.

Den som köper en bostadsrätt har endast en enda skyldighet gentemot föreningen i detta sammanhang och det är att lämna in en enkel ansökan (en kort mening räcker) om medlemskap. Därefter ligger bollen hos styrelsen. Nekas medlemskap så är nästa steg hyresnämnden. Och hyresnämnden går alltid på den sökandens linje om det inte handlar om extrema undantagsfall.

Bara en liten fråga av personligt intresse. Vad var det som gjorde att ni redovisade era inkomster? Var det för att ni trodde att ni behövde göra detta, eller var det för att styrelsen försökte ge sken av att ni var tvingade till detta?

I ert fall är det garanterat att ni inte kan nekas medlemskap utifrån den beskrivning du givit.

Och det är till hundra procent uteslutet att något krav på borgensman kan ställas som grund för att medlemskap ska beviljas. Det finns inte stöd för detta i något regelverk.

Citat:
Därefter blev vi båda nekade medlemskap, vi överklagade till hyresnämnden. Strax efter ändrade styrelsen sig och gick med på medlemskap (till min sambo ) om vi återkallade anmälan till HN, samt att hon skall ha borgensman. Det borde vara jag isåfall men jag får ju inget medlemskap, så jag behöver ju ingen borgensman.
Jag hade låtit ärendet gå vidare till hyresnämnden. Det är omöjligt för styrelsen att kräva borgensman för din sambo, men en maktfullkomlig styrelse som dessutom är genomgående inkompetent är en tråkig kombination. Vad är då nästa steg? Att styrelsen ställer krav att ni måste ha en viss färg på gardinerna för att få bo där?

Citat:
Vi har inte fått några motiveringar på varken det dubbla nekandet eller mitt nuvarande nekande.
En inkompetent styrelse ger inte några motiveringar och här kan styrelsen ändå inte konstruera några relevanta motiveringar.
Om ärendet går vidare till hyresnämnden så kommer det att finnas på papper vilka inkompetenta personer som sitter i styrelsen.

Mycket viktigt; STÄLL ALLTID KRAV PÅ MOTIVERINGAR FRÅN STYRELSEN, MED REFERENSER TILL REGELVERK !!!
Det är det enklaste/säkraste sättet att komma undan dylika problem som styrelsen utsätter dig och säljaren för.
Upprepa dessa krav så ofta som möjligt, och låt inte styrelsen glida undan i sina svar.

Och acceptera inget annat än skriftliga svar.

OBS! Både ni och säljaren kan ställa skadeståndskrav på föreningen för deras agerande.

Citat:
Känns för djävligt! men vi skall ha lägenheten.
Stå på er, men hoppas ni är beredda på problem i de fall det i framtiden blir något ni måste ha att göra med den aktuella styrelsen. Å andra sidan kan ni alltid vara med och påverka så att styrelsen byts ut till normala människor.

De kan vara ett h-e att bo i bostadsrätt!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-12-29 klockan 18:50.
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 19:26
Mega medlem

Standard Juridiska paradoxer

Anledningen till att vi lämnar löneuppgifter det är för att mäklaren (Bju...)säger att det kommer underlätta för medlemskapet, det dubbla. När vi konsulterar mäklaren om borgensfrågan bollar chefen det till en advokatfirma eftersom en timmes gratis konsultation ingår, då säger advokaten att de inte kan rådgiva, hjälpa till de är i jäv. Så vi får ingen gratis konsultation. Jag fattar ingenting?! Men off the record säger hon att det inte är ovanligt med borgensman för hyran. Man vill antyda att det är normALT. Det tycks vara en policy, men kanske som du säger inte nödvändigt för ett medlemskap.

Eftersom nytt kontrakt skrev igår med min sambo ensam på kontrakte,t kan ordförande dröja ytterligare 2 månader på medlemskapet.

Föreningen har för övrigt 4 anmälningar hos hyresnämnden på två år.

Vad vore en bal på slottet?
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 20:22
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Bjurfors okunnig om vad som gäller vid köp av bostadsrätt

Citat:
Men off the record säger hon att det inte är ovanligt med borgensman för hyran. Man vill antyda att det är normALT.
Hur vanligt det är med borgensman för avgiften kan inte din mäklare svara på, och ej heller jag. Men hur frekvent det är med borgensman för månadsavgiften till föreningen saknar relevans. Det enda viktiga är att det inte går att ställa detta krav i ert fall för att ansökan om medlemskap ska beviljas av styrelsen.

Bjurfors är ingen liten källarmäklare och om de inte känner till en så grundläggande sak så finns det all anledning att utfärda en varning för att använda sig av Bjurfors som mäklare.

Citat:
Det tycks vara en policy, men kanske som du säger inte nödvändigt för ett medlemskap.
Jag vill understryka att det absolut inte existerar någon policy med borgensman för avgiften till föreningen. Det kanske är en policy under vissa givna omständigheter, men absolut inte i ert fall!

Jag är själv borgensman för annan persons månadsavgift så självklart vet jag att det förekommer men då under helt andra förutsättningar än i ert fall.

Citat:
När vi konsulterar mäklaren om borgensfrågan bollar chefen det till en advokatfirma eftersom en timmes gratis konsultation ingår, då säger advokaten att de inte kan rådgiva, hjälpa till de är i jäv. Så vi får ingen gratis konsultation. Jag fattar ingenting?!
Nej, inte jag heller. Men vad jag förstår är att Bjurfors inte vet vad de talar om.

Undrar vad det var för advokat som talade om att en jävsituation skulle uppstå.

Bjurfors får en fråga från en kund. Bjurfors påstår att de bollar frågan vidare till någon juridiskt kunnig (advokat???). Denna "juridiskt kunniga" (anställd av Bjurfors?) svarar då att denne inte kan svara pga att jäv då skulle förekomma. Dessa galenskaper hade jag nog forskat vidare i. Det låter i mina öron mer som ett sätt för Bjurfors att undvika att avslöja sina bristande kunskaper.

Citat:
Anledningen till att vi lämnar löneuppgifter det är för att mäklaren (Bju...)säger att det kommer underlätta för medlemskapet, det dubbla.
Om jag förstått dig rätt så kräver inte föreningens styrelse att borgensman behövs om din sambo ensam köper lägenheten (eller du är själv osäker om detta?). Men om du ska stå med som delägare så krävs en borgensman för dig.

Hur resonerar styrelsen då? Styrelsen menar att man som delägare i en bostadsrätt bara är ansvarig för den del av månadsavgiften som motsvarar den andel man har i bostadsrätten?

Bortsett från både det patetiska i situationen så har ni all rätt på er sida, och jag rekommenderar starkt att strunta i styrelsens trams om borgensman.

Skriv istället till styrelsen ett vänligt men bestämt brev om att ifall er ansökan inte beviljas å det snarast och ni tvingas dra ärendet till hyresnämnden så kommer ni också att ställa skadeståndskrav motsvarande minst alla extra omkostnader ni haft pga styrelsens förhalning av av ansökan.

Citat:
Eftersom nytt kontrakt skrev igår med min sambo ensam på kontrakte,t kan ordförande dröja ytterligare 2 månader på medlemskapet.
Nej, varför då?
Gör som jag skrev ovan för att styrelsen (inte bara ordföranden) ska få tummarna loss.

Citat:
Föreningen har för övrigt 4 anmälningar hos hyresnämnden på två år.
Ja, inte särskilt förvånande. Redan från vad du berättat innan stod det klart att detta är en brf med en problemstyrelse.
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 22:46
Mega medlem

Standard

Jag har blivit nekad medlemskap men min sambo har blivit lovad
muntligen om vi drar tillbaka vår anmälan. Dock behövdes en borgensman för henne, vilket har ordnats men inte utan relationella komplikationer.

en av cheferna på bjurfors backade, sa att hon inte visste, huruvida det behövs borgensman eller inte, och lovade gratis konsultation hos Lindals. De kunde inte hjälpa till efersom de sa att det skulle bli en jävsituation. Kanske brf-föreningen är kund hos lindals.

gonatt forum with friends.
Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 23:13
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Medlemskap förenat med av styrelsen påhittade villkor

Citat:
Jag har blivit nekad medlemskap men min sambo har blivit lovad muntligen om vi drar tillbaka vår anmälan.
  1. Det skulle jag vilja definiera som ren utpressning. Man får inte belägga beviljande av medlemskap med ett dylikt villkor. Det är spikklart! Medlemskap ska beviljas eller nekas på sakliga grunder, inget annat!
  2. Enda skälet till styrelsens utpressning här är att styrelsen är medveten om att styrelsen är chanslös om hyresnämnden ska fälla avgörandet.
  3. Muntliga löften är tyvärr inget värt!
Citat:
Dock behövdes en borgensman för henne, vilket har ordnats men inte utan relationella komplikationer.
Hmm, vet inte vad för relationella komplikationer som du syftar på, men hoppas det inte är mellan dig och din sambo.

Jag vill å det kraftfullaste understryka att styrelsen inte har någon som helst möjlighet att kräva en borgensman för att bevilja din sambo medlemskap. Banken kan förena lån med borgensman som krav, men det är en annan sak, och inget bostadsrättsföreningen ska lägga sig i eller efterapa.

Alltså;
Styrelsen i denna brf får inte villkora medlemskap med;
  1. Att anmälan till hyresnämnden dras tillbaka.
  2. Att borgensman utses för din sambo.
Det är en otrolig historia du beskriver, och det visar hur illa ställt det är i bostadsrättssystemet. Så här blir det när lekmän ska styra utan riktlinjer.

TIPS! SVARA STYRELSEN ATT NÄR MEDLEMSKAP BEVILJATS FÖR DIN SAMBO SÅ KAN NI DRA TILLBAKA ANMÄLAN TILL HYRESNÄMNDEN!
Ge inte styrelsen alla ess ni har i rockärmen! Ni utsätter er själva för en stor risk - helt i onödan - om ni drar tillbaka anmälan till hyresnämnden innan beviljande av medlemskap.

Citat:
... sa att hon inte visste, huruvida det behövs borgensman eller inte, och lovade gratis konsultation hos Lindals. De kunde inte hjälpa till efersom de sa att det skulle bli en jävsituation. Kanske brf-föreningen är kund hos lindals.
Det är så här;
  1. Lindahls advokatbyrå kan inget om detta, och i stället för att erkänna att de inte kan något om regelverk för brf:ar så väljer de att luddigt skylla på en jävsituation.
  2. Många advokatbyråer vill inte åta sig uppdrag för enskilda medlemmar för att de anser sig kunna dra in mer pengar genom att jobba för motparten.
  3. Lindahls advokatbyrå tyckte att detta var en för liten fråga för dem som skulle kräva ett stort arbete eftersom de inte har några förkunskaper om regelverk för brf:ar. Lindahls advokatbyrå har en helt annan inriktning (affärsjuridik).
Vill dessutom upprepa att det är sorgligt att en mäklare är okunnig om något så här grundläggande (dessutom trots att samma mäklare påstår att det är "vanligt" med borgensman). Vad tusan ska man med mäklare till om de inte kan mer än vem som helst på gatan?

Jag tycker fortfarande att du absolut inte ska acceptera att du inte beviljas medlemskap. Men som för allting annat så finns det ett kryphål där du kanske kan köra över styrelsen så att det ryker om det. Ska berätta mer om detta när tiden medger det (påminn mig gärna här en vecka eller mer efter nyår om jag skulle glömma).

Senast redigerad av Admin: 2011-12-29 klockan 23:35.
Svara med citat
Gammal 2011-12-30, 08:46
Mega medlem

Standard

Jo, tyvärr slår det relationellt, i yttre led, men det är en belastning för oss, men man liksom får slå sig ner i båten när det stormar. Ordförande kör ett högt spel, vi borde dragit oss ur, om det inte fanns så många fördelar dock till säljarens sorg.

Jag upplever att mäklaren kunde representerat köpet mer och inte försäljningen enkom. Vära rättigheter känns åsidosatta när dessa villkor ställts av föreningen orättmätigen. Vi ville vara smidiga och följa med,
lite för säljaren skull också. Men försäljningen står högre i kurs än köpet, om du förstår vad jag menar. Vilken balansakt för en mäklare, att sitta på två stolar, man måste vara bred om baken.

Mäklaren bad mig ringa ngt mäklarsamfund för att själv utröna om
borgensmansfrågan. Där kan jag inte få svar för äns i januari, semester.
Själv hade hon kunnat ringa juristavd. och fått ett ögonblickligt svar, men icke.

gott nytt år!
Svara med citat
Gammal 2011-12-30, 12:31
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
OBS! OBS! OBS! Är ni säkra på att ni vill bo här?

Jag har läst tråden och blir fundersam (minst sagt) över föreningen. När ordföranden säger att "föreningen styrs med järnhand" -- betyder det troligen en maktfullkomlig och okunnig styrelse, där ordförande tror att han är någon slags medeltida kung. Tyvärr finns det gott om den typen av styrelser och det blir eländigt att bo där. Demokratin, som ska vara ett honnörsord i föreningarna blir totalt åsidosatt. Har ni pratat med några av de boende, eller kollat i årsredovisningarna och verksamhetsberättelserna om det har funnits några motioner? Det skulle kunna ge en fingervisning om hur det fungerar.

Själv skulle jag tänka mig för både en och tio gånger innan jag flyttade in i den föreningen. Med sådan attityd redan före köp och medlemskap, hur kommer det att bli sedan?

Det var ju inte ett särskilt positivt inlägg, men med tanke på att vårt boende är en så stor del av livet, tål det att tänkas över en extra gång.

Hoppas att allt löser sig till det bästa för er, och att ni inte låter den här typen av inkompetenta människor förstöra något.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur kan man höja hyran för brf's hyresgäster? sagbab Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2010-03-31 12:10
Tillägg på hyran för trappstädning etc. - Självförvaltning i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 23 2010-01-13 09:01
Underrättelse till borgensman / panthavare av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:38

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare