Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-19, 21:53
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Styrelsens maktmissbruk

Har suttit som vice ordförande i vår styrelse fram till för drygt två månader sedan då jag efter många långa och utmattade disskussioner i alla fall tog mitt ansvar att visa att jag inte kan stå bakom denna styrelse och deras "värderingar"
Någon likhetsprincip i denna styrelse känns avlägset bort då man roar sig att prata skit om boende och medlemmar, och jag anser inte att man tar sitt uppdrag på allvar.
Detta är bara en liten del utav allt det som denna styrelse gör "fel" i.
Nu till min fråga: en av styrelseledamoterna renoverar sin lägenhet och har fått problem med sin renovering så att han och hans familj har fått låna en evakueringslägenhet som styrelsen tillhandahåller, jag har misstankar om att denna står till förfogande för honom utan att han blir debiterad någon hyra,
hur kan jag få/ta reda på detta på ett lagligt och konkret sätt? Jag vill inte fråga styrelsen då de säkert skulle hinna rätta till detta...

Fråga nummer två: När jag satt med i styrelsen togs ett beslut om att skicka ut en anmodan om att vidta rättelse till en medlem som är inblandad i narkotika affärer, en av styrelseledamoterna sa till denne medlem att ett brev från mig (också nämde han bara mitt namn) skulle emotses. Detta kallade jag till ett extra styrelsemöte om och talade om vidden vad det kunde ha kostat mig och min familj om jag hade hunnit skicka ut denna anmodan, nu såhär i efterhand undrar jag om jag kan anmäla denna styrelseledamot och i sådana fall med vilken motivering och hur?

I denna disskussion la sig ordförande och en annan ledamot sig i och gick emot ett beslut om att en nyckel till ett duschutrymme skulle lämnas ut till denna medlem när vi tagit beslut om annat.

Jag konfronterade detta som sagt och den enda som hade vett nog att erkänna sitt misstag var ordförande, inte ett knyst från de andra.

Jag vill verkligen inte att denna styrelse skall sitta en sekund till, dock blir det svårt för mig med tystnadsplikt att förmedla ut detta till våra medlemmar, hur att göra?
Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 08:16
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard tacksam för svar!!!

Skulla som sagt uppskatta om någon skulle kunna besvara mina frågor
Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 15:38
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Korruption och maktmissbruk

Först och främst så har Du ingen tystnadsplikt när det gäller att ifrågasätta ledamöters eventuella brott mot likhetsprincipen. Tvärtom, Du har skyldighet att påtala detta och informera Dina övriga medlemmar om företeelsen.

En styrelse som använder sina sammanträden till att "prata skit " om medlemmarna förtjänar inte att få fortsatt förtroende att leda föreningens verksamhet.

Att utnyttja sin förtroendeställning med att nyttja föreningens resurser utan att erlägga ersättning för detta, kallas kort och gott för korruption och är staffbart som trolöshet mot huvudman. Brottsbalken (BrB 10:5) Styrelsen kan inte besluta om att upplåta en lägenhet eller utrymme till enskild utan att det följer de regler som gälelr för samtliga medlemmar.

En anmodan om att vidta rättelse på grund av störningar i boendet av en medlem skall inte en enskild ledamot stå för utan det är styrelsen som skall rikta sådan anmodan. Sedan är frågan hur ni beslutade vid det konstituernade sammaträdet vem eller vilka som undertecknar skrivelser från styrelsen. En delegationsordning bör alltid fastställas i samband med beslut om konstitution där ordförande (om inte föreningsstämman utser denna) väljs samt övriga funktioner inom styrelsen. Du har uppenbarligen varit vice ordförande och haft vissa uppgifter inom styrelsen, kanske just att upprätta och distribuera styrelsens beslut till övriga medlemmar. Det innebär inte att Du är ensam ansvarig för de skrivelser som distribueras utan styrelsen står solidariskt bakom dessa om någon ej har reserverat sig mot beslutet.

Jag skulle nog föreslå att Du förankrar situationen hos övriga medlemmar så de blir medvetna om hur det förhåller sig inom styrelsen. Dock finns det ett orspråk som säger: Ingen är så blind som den som inget vill se.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens ansvarsområden i brf Leon Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 15 2011-09-24 17:45
Maktmissbruk av styrelse & lön till styrelse - Senior brf Robarb Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2010-06-08 21:11
Styrelsens befogenheter i brf brf62 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2009-05-14 08:40
Maktmissbruk i styrelser är vanligt enligt forskare Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2008-09-30 09:45
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare