Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-27, 15:24
tjejens avatar
tjejen tjejen är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Andra handsuthyrning eller inte?!

Det har sålts en LGH i vår förening. Köparen godkänd efter lite turer fram och tillbaka men nu finns en borgensförbindelse iallafall.

Men nu dyker det upp fler saker om denna lägenhet. En annan person ska flytta in, där vi sa att man skulle söka om tillåtelse om att hyra ut i andra hand.

All info omkring detta har de fått inkl. info om hyresnämnden. Men då säger de i stället att det inte är frågan om andra hands uthyrning utan personen ifråga ska bara se till LGH och ev. övernatta där ibland.

Ny ägare av lägenheten tänker inte flytta in i samband med tillträdesdagen utan kommer att flytta in vid ett senare tillfälle, de har inte uppgett något datum.

Men visst måste man ändå kunna se detta som en andra hands uthyrning eftersom medlemmen inte bor i sin bostad utan det blir en utomstående som ska vara där och se till LGH och sova över där ibland?

Styrelsen är inte enig i detta. Det är bara jag som ser det som andra hands uthyrning i alla fall.
De övriga i styrelsen tycker att jag bara vill bråka. Men så är det inte, jag vill bara att vi ska förhålla oss på rätt sätt och framförallt agera lika i alla våra ärenden där en medlem vill att någon annan ska bo i LGH. Och i denna LGH har inte ens köparen flytttat in ännu, utan vill ha en LGH vakt tills han behagar flytta in.

Inneboende är det inte för då skall väl även medlemmen bo där och det kommer han inte att göra enligt honom själv.

Hur ska vi gå tillväga?

Om inneboeende, se bl a;
Andrahandsuthyrning bostadsrätt - Inneboende - Faktabanken
Bostadsrättshavare har i likhet med hyresgäster rätt att utan särskilt tillstånd ha inneboende i sin lägenhet. Detta gäller såväl bostadsrättshavare som innehar bostadslägenheter som lokaler.

Hyresnämnden och bostadsrätt
Uthyrning av en del av en bostadshyreslägenhet. Den som ska hyra ut ett rum till en inneboende behöver inte i förväg fråga om lov.
Hyr du ut två lägenheter, till exempel var sitt rum till två inneboende, gäller lagen om uthyrning av egen bostad för den första upplåtelsen och hyreslagen (12 kap jordabalken) för den andra upplåtelsen. Om du hyr ut tre lägenheter eller fler, gäller hyreslagen för samtliga upplåtelser eftersom uthyrningen då normalt anses ske i näringsverksamhet.

Förverkande, utomstående person i lägenhet / bostadsrätt - Faktabanken
Huvudregeln är att bostadsrättshavare får ha inneboende i sin lägenhet.
Det är bostadsrättshavaren och inte den/de inneboende som skall anmanas att vidta rättelse.

Hjälp om ägarandel / inneboende i brf
En av två lägenheter som hör ihop hyrs ut till "inneboende".

BR-hyresgäst som inte bor i landet- Inneboende? Avhysning?
- Hur många inneboende får man ha?
- Kan man ha inneboende utan att själv vara skriven på adressen där lägenheten är belägen?
- Får en inneboende vistas i samma gemensamma lokaler och utrymmen som medlemmarna?
- Kan styrelsen/föreningen besluta att i efterhand avhysa ineboende om han inte bott där fast han sagt att han bor där?

Olovlig andrahandsuthyrning i brf

Andrahand eller inneboende?
Vad är det som avgör om man bor i andra hand eller är inneboende?

Regler för inneboende i brf
Skatt på inkomst från andrahandsuthyrning

Uthyrningsdel - andrahand eller inneboende?
Om man hyr ut en uthyrningsdel av en bostadsrätt som uppfyller nedanstående, rör det sig då om att man har inneboende eller är det en andrahandsuthyrning?

Andrahandsuthyring / Inneboende, Vem har rätt att bo i LGH

Gräns mellan andrahand eller inneboende i bostadrättsförening?
Hur bevisa att den som är i lägenheten är inneboende?

Inneboende eller andrahandsuthyrning?
Inneboende, frågor

Vad gäller vid förfogande/inneboende i brf?
Min morfars bror har en bostadsrät) som han inte använder, kan jag skriva mig där, eller måste jag stå som inneboende?

Inneboende/andrahand
Jag ska resa bort en tid och vill då hyra ut min lägenhet, men sedan komma tillbaka och dela lägenheten med samma person.

Inneboende
Frågor om inneboende i bostadsrätt

Inneboende? Vad säger styrelsen om ägare ej är hemma regelbundet?
Kan styrelsen kan ha åsikter om att jag inte är i lägenheten regelbundet?

Inneboende i bostadsrätt - hur dela upp hyran?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-07 klockan 12:37. Anledning: Kompletterat med länkar
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 18:53
tompa69 tompa69 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Hej.
Ska den som köpt lägenheten inte bo där så är det självklart en 2:a handsuthyrning.

Detta måste ju då ansökas om hos styrelsen som godkänner detta.
Givetvis med skäl varför 2:a hands uthyrningen ska ske.

Thomas
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 19:04
tjejens avatar
Avancerad medlem

Standard

Nej köparen skall inte flytta in (inte just nu iallafall) utan en släkting skall se till lgh och sova över där i bland har man sagt till styrelsen . Vi var inne först att de skulle få söka om andra handsuthyrning men köparen menar att det inte är frågan om en andra hnandsuthyrning eftersom släktingen bara ska se till lgh och sova där i bland. De andra i styrelsen vill ge köparen rätt till detta medans jag anser att det ändå är frpga om en andra handsuthyrning. Köparen kan heller inte uppge när han har planer att flytta in. Köparen befinner sig inte ens i Sverige. De andra i styrelsen är jätte sur på mig eftersom de anser att jag har stoppat ärendet och frågar mig om jag tycker det är bättre att en LGH står tom. Men det är inte det som det handlar om tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 20:03
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard bostadsrättslagen

Detta borde vara peanuts?
Bara för en styrelse att ringa HSB, Riksbyggen Sbc eller fastighetsägarna.
Många bostadsrätters styrelser har betalat dessa organisationers jurister.
Några fall har gått långt (det ger ju större intäkter) men i slutändan har någon förlikning skett.
Då kan ju organisationerna ta ut samma belopp av nästa styrelse som frågar, och organisationernas jurister kopierar några papper och vips blir det "kejsarens nya kläder igen".

Som att stjäla godis av barn, ändå får de fortfarande hållas utan större protester.
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 20:13
tjejens avatar
Avancerad medlem

Standard

Nu förstod jag nog inte. menar du att det är som jag säger att man ska tolka detta som andra handsuthyrning. Eller har de andra styrelsen rätt detta är ingen andra handsuthyrning?!

Borde förmodligen vara enkelt men inte lätt när man har 4 övriga ledamöter mot sig.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-07 klockan 11:36.
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 22:33
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard prejudikat

Nej jag menar att det borde finnas prejudikat i Svensk lag om vad som gäller bostadsrätt 2:a handsuthyrning.
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 23:44
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om det så småningom kan konstateras att lägenheten systematiskt används som övernattningslägenhet av annan än
bostadsrättshavaren, så är det som jag uppfattar det fråga om otillåten andrahandsuthyrning.
Man skulle då kunna ge bostadsrättshavaren en skriftlig anmodan att vidta rättelse.
Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 17:08
Ulf Bjarme Ulf Bjarme är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Hyresnämnden i Stockholm har enligt en artikel i Bostadsrätterna Direkt nr 10 intagit en väldigt mjukt linje när det gäller andrahandsuthyrning. Man anser att bostadsrättshavaren har betlat en ansenlig summa för medlemskapet och bidrar till förvaltningen via avgiften.

I ett avgörande nyligen resonerar
Hyresnämnden i Stockholm kring
andrahandsuthyrning av bostadsrätt.
Bakgrunden i det aktuella fallet är en
familj som hade köpt intilliggande
bostadsrätt. Innan köpet genomfördes
kontaktade familjen styrelsen för ett förhandsbesked
om tillstånd för att hyra ut
bostaden i andra hand till dess barnen
blivit större, då de tänkte slå samman de
båda bostäderna. Familjen skulle under
uthyrningstiden bo kvar i fastigheten.
Föreningens styrelse ansåg inte att
familjen uppfyllde något av de så kallade
beaktansvärda skälen. Familjens ansökan
avslogs därför men de överklagade
beslutet till Hyresnämnden.
Hyresnämnden resonerar utifrån de
ändringar som gjordes i bostadsrättslagen
2003. I förarbetena framgår att en bostadsrättshavare
har betalat en insats för
sin lägenhet och därför ligger bostadsrätten
tämligen nära äganderätten. Det
talar för att en bostadsrättshavare bör ha
ganska stor frihet att hyra ut sin lägenhet
i andra hand
. Samtidigt finns skäl som
går emot en helt obegränsad rätt att hyra
ut, nämligen att en bostadsrättshavare
är medlem i föreningen och föreningen
är beroende av att dess medlemmar engagerar
sig, i varje fall så att styrelsearbetet
kan fungera.
Andrahandsuthyrning bör kunna
tillåtas även när bostadsrättshavaren
för fram andra skäl än de beaktansvärda
skäl som anges i hyreslagen. I förarbetena
nämns som exempel en person som
köpt en bostadsrätt för att bosätta sig
där efter pensioneringen men har behov
av att kunna hyra ut den under en övergångstid.
På motsvarande sätt anser Hyresnämnden
att familjen i det aktuella fallet
bör ha rätt att upplåta den nyköpta bostadsrätten
i andra hand under en övergångstid,
nämligen tills barnen har blivit större.

Därtill ska familjen bo kvar i fastigheten
och kan därmed också hjälpa till i föreningsarbetet.
Av det skälet beviljar Hyresnämnden
tillstånd till andrahandsuthyrning
i två år, ett beslut som inte går att överklaga.
Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 18:01
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

I fallet i hyresnämnden var man överens om att det var fråga om andrahandsuthyrning och bostadsrättshavaren hade också ansökt om tillstånd hos styrelsen.

I det nu aktualle fallet var man ju däremot oense om huruvida det var fråga om andrahandsuthyrning och därmed oense om ifall tillstånd måste sökas.
Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 09:21
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Blink, blink Lägg ner Hyresnämnden! ;)

Problemet är att ingen egentligen kan svara på tjejens fråga (vilket Gusten redan varit inne på). Det finns nämligen inga klara gränser för vad som räknas som andrahandsuthyrning, om man inte kan bevisa att pengar bytt ägare för bostadsrätten mellan bostadsrättshavare och annan part, eller att bostadsrättshavaren öppet erkänner att denne hyr ut i andra hand. Detta bevisläge inträffar egentligen aldrig.

Vi har här i forumet lite olika åsikter om hur allvarligt man ska se på andrahandsuthyrning. Själv hör jag till den lite strängare kategorin.
Mina motiveringar för att att andrahandsuthyrning ska tillåtas endast under kortare perioder och endast om tydliga förutsättningar för uthyrningen finns är kanske framförallt;
- För att inte orsaka onödigt arbete för styrelsen.
- För att inte minska engagemanget ännu mer i föreningen.

Det är intressant att läsa hur hyresnämnden i Stockholm resonerat i ett enskilt fall, men det är viktigt att känna till att:
- det bara handlar om personligt tyckande
- varje hyresnämnd kan ha rakt motsatta åsikter (t.o.m. inom varje hyresnämnd)
- gällande regelverk är luddigt... och menlöst.

Jag måste erkänna att jag blev en aning ilsk när jag läste hur hyresnämnden resonerat. Hyresnämndens resonemang skulle jag kunna skjuta hål på, på tre röda sekunder!

Hyresnämnden till och med uttyckligen ställer sig över lagen, och det finner jag anmärkningsvärt.

Se även Faktabanken;
Om andrahandsuthyrning i brf
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-29 klockan 09:41.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2:a handsuthyrning i brf, vad gäller??? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2014-01-30 11:30
Stöld eller inte? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2011-03-02 09:36
Andra hand i brf - Uthyrning av bostadsrätt eller delar lägenhet? pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-10-06 10:48
ROT-avdrag eller inte - kolla här Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-01 12:00
Stambytt eller inte i brf, ansvar, ersättning BostadsrättsinnehavareHSB Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 9 2008-03-19 16:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare