Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-29, 16:00
missaskungen missaskungen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Kan en styrelse neka medlemskap?

Hejsan!
Jag undrar om en styrelse får göra enligt följande:
Jag är dödsbodelägare efter min far och har ansökt till föreningen att ta över min fars andelar efter honom tillsammans med några procent från min mor som äger resten av lägenheten. Jag har även ansökt om medlemskap i föreningen i samma veva.
Sedan min far dog har jag bott i lägenheten och byggt om i köket. Vi har haft 2 inspektioner som sagt att vi måste göra små justeringar vilket vi håller på med nu.
Nu säger styrelsen att de inte kan godkänna mig som medlem förrän vår lägenhet har fått godkänd inspektion. Jag tycker att det låter lite märkligt men undrar, har styrelsen rätt att säga så?
Jag är i process att sälja lägenheten och ändras inte mina andelar så kommer jag och mamma inte få någon uppskjuten skatt vilket innebär att vi kommer få betala ett antal tiotusenlappar extra.

Någon som vet om styrelsen har rätt att neka mig medlemskap på dessa premisser?
Tack för svar.
Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 17:19
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag är inte säker på att ni använder rätt grunder, men kontentan kan nog stämma ändå.

Det är inget giltigt skäl att vägra medlemsskap, att hävda att något byggteknisktfel föreligger i lägenheten.

Däremot kan styrelsen förhindra att lägenheten får vidare överlåtas, innan felen är tillrättade.

Och eftersom det blir en överlåtelse (från dödsboet till dig), så är det stopp där.

Felet måste vara av typ att föreningen äger underhållsansvaret efter installationen, eller att felet påverkar övriga boende i någon mån.
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 10:44
missaskungen missaskungen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej igen!
Dessa sk fel är ju eg inga fel utan bara att jag behöver göra en komplettering i våtisolering under en bänk där det potentiellt skulle kunna bli en läcka från vattenrör eftersom vi har flyttat på köket. Ett rätt enkelt jobb som inte tar lång tid. Men allting drar ju ut på tiden ifall styrelsen ska sitta ner på nästa möte för att godkänna mig som medlem pga detta.
Men tänk om tex den nya köparen skulle åta sig att göra detta, skulle det då innebära att jag inte skulle få bli medlem?

För övrigt kanske jag ska tillägga att jag haft en konflikt med ordförande för styrelsen tidigare och jag misstänker att detta kan vara ett sätt att "ge igen".

Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 14:37
Yotta-medlem

Standard

Nej, detta räcker inte.

Skriv tillbaka till styrelsen och be dem redovisa på vilken grund i bostadsrättslagen eller stadgan de stödjer sitt beslut på.
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 18:11
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Eventuellt byggtekniskt fel av en dödsbodelägare kan knappast vara något berättigar till
att vägra medlemskap för delägare som förvärvar bostadsrätten genom arvskifte.
Om styrelsen vägrar medlemskap kan man ansöka hos Hyresnämnden om att de godkänner medlemskapet.

En vidare överlåtelse till ny köpare kan styrelsen endast förhindra genom att vägra köparen medlemskap.
Och då handlar en ev medlemskapsvägran endast om köparens möjligheter att fullgöra sina förpliktelser.
Det går alltså inte att belägga lägenheten med "säljförbud".

Senast redigerad av Gusten: 2011-10-30 klockan 18:40.
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 23:32
Yotta-medlem

Standard

Citat:
En vidare överlåtelse till ny köpare kan styrelsen endast förhindra genom att vägra köparen medlemskap.
Och då handlar en ev medlemskapsvägran endast om köparens möjligheter att fullgöra sina förpliktelser.
Det går alltså inte att belägga lägenheten med "säljförbud".
Jo men styrelsen kan ju vägra skriva på överlåtelsen, förrän säljaren fullgjort sina förpliktelser mot föreningen?
Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 00:06
Yotta-medlem

Standard

Jag antar att med "styrelsen vägrar skriva på överlåtelsen" menas att styrelsen vägrar att bevilja köparen medlemskap.

Lägenheten kan överlåtas även om den har tekniska brister men
säljaren får förstås då räkna med att få sämre betalt för bostadsrätten.
Styrelsen får sedan ta dom tekniska problemen med den nya medlemmen.

Senast redigerad av Gusten: 2011-10-31 klockan 00:19.
Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 22:59
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Lägenheten kan överlåtas även om den har tekniska brister men
säljaren får förstås då räkna med att få sämre betalt för bostadsrätten.
Styrelsen får sedan ta dom tekniska problemen med den nya medlemmen.
Detta är inte korrekt.

Om tex en medlem monterat bort ett element (en radiator) i sitt renoverade badrum, och istället lagt in elektrisk golvvärme. Om det då i detta exempel är så att föreningens årsavigift inkluderar "värme", alltså föreningens skyldighet, så är ju föreningen förhindrad att fullgöra sin förpliktelse om radiator saknas.

Här kan styrelsen kräva återställande, innan överlåtelse får ske.

Alltså, är det "tekniska brister" på delar som föreningen äger underhållsansvar över, och dessa "brister" är orsakade av att medlemmen har byggt/rivit/ändrat utna styrelsens skriftliga godkännande, så är det skäl att neka ÖVERLÅTELSE innan rättelse har skett.

Inte det samma som att neka köparen, men rättsverkan är densamma.
Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 00:04
Yotta-medlem

Standard

Om säljaren och köparen skriver ett överlåtelseavtal, och köparen sedan ansöker om medlemskap, så har styrelsen två alternativ att välja på.
Antingen så vägras köparen medlemskap eller så beviljas köparen medlemskap.
Att bevilja köparen medlemskap är ingen nackdel för föreningen eftersom köparen övertar både rättigheterna och skyldigheterna.
Det är bara att rikta kraven på åtgärd av dom tekniska bristerna mot den nya medlemmen istället.

Senast redigerad av Gusten: 2011-11-01 klockan 01:07.
Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 10:26
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Om tex en medlem monterat bort ett element (en radiator) i sitt renoverade badrum, och istället lagt in elektrisk golvvärme. Om det då i detta exempel är så att föreningens årsavigift inkluderar "värme", alltså föreningens skyldighet, så är ju föreningen förhindrad att fullgöra sin förpliktelse om radiator saknas.

Här kan styrelsen kräva återställande, innan överlåtelse får ske.

Alltså, är det "tekniska brister" på delar som föreningen äger underhållsansvar över, och dessa "brister" är orsakade av att medlemmen har byggt/rivit/ändrat utna styrelsens skriftliga godkännande, så är det skäl att neka ÖVERLÅTELSE innan rättelse har skett.
Detta är ett inte ovanligt scenario du beskriver här Harald. Så det är intressant att vidareutveckla. Och du har nog rätt i att det kan vara ett skäl.

Men ifall styrelsen givit sitt skriftliga godkännande? Hur fungerar det då, anser du?
Kan styrelsen överhuvudtaget ge ett sådant godkännande ifall värmen ingår.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rätt till medlemskap i brf ragneheim Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2011-06-10 18:39
Skadestånd på 1,3 mkr för styrelse pga nekat medlemskap i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2011-04-30 23:42
Kan styrelsen i brf neka till att flytta avloppsbrunn i badrum? Pea Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2009-12-06 13:20
Ansökan om medlemskap i BRF obby Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-08-16 01:04
Medlemskap i brf - Nekad tillträde till stämma whippo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-07-04 12:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare