Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-22, 11:33
Pulpinator Pulpinator är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2011
Standard Upphandling ekonomisk förvaltning i brf: vad ska man ställa för frågor?

Hej!

Vi är mycket missnöjda med vår nuvarande ekonomiska förvaltare (det gamla vanliga: de är svårnådda, räkningar "kommer bort" osv, vi riskerar bli prickade pga deras slarv).

Vi tänker nu bjuda in några förvaltare för att se vad de kan erbjuda .

Min fråga är: vad bör jag ta upp för frågor, och vilka krav bör jag ställa under sådana här presentationsmöten, offereringar?

Jag är helt ny på det här, har suttit i styrelsen som informationsansvarig sedan maj 2011. Inlärningskurvan är brant, och jag får inte mycket hjälp, om man säger!

Ytterst tacksam för alla tips!!

Senast redigerad av Pulpinator: 2011-09-22 klockan 19:57.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 16:23
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard förvaltning

Komponera ett brev med en beskrivning av föreningen, en rad fakta, och vad ni vill köpa för tjänster (eller be dem föreslå tjänster).
Skicka det sedan till ett urval av ekonomiska förvaltare.
Välj ut 3 som du/ni träffar och går igenom detaljer och tjänster o pris.
Gör en utvärdering, föreslå en med motivering, låt sedan styrelsen besluta.
Det var den enklare varianten.

Den dyrare och större satsningen är att kolla in AFF.
http://www.aff.nu/

Senast redigerad av Admin: 2012-05-11 klockan 17:00. Anledning: begäran
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 16:30
Duktig medlem

Standard

Tack för tipsen, klart vettiga. Jag skulle gärna vilja få förslag på konkreta frågor man bör ställa när firmorna besöker oss och kör sitt försäljningssnack!

/Hasse

Senast redigerad av Admin: 2012-05-11 klockan 17:00.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 17:04
Kalle Karlssons avatar
Kalle Karlsson Kalle Karlsson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Försök på tidningenboratt.se
mvh Kalle

Senast redigerad av Admin: 2012-05-11 klockan 17:00.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 17:21
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Tummen ner ?

Kalle Karlsson, jag förmodar att du jobbar på Borätt, men dina allmänna länkar till deras webbplatser ger inga svar på ställd fråga. Det är som att svara; "Läs SDS".
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 18:54
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Det beror på er själva....

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pulpinator Visa inlägg
jag skulle gärna vilja få förslag på konkreta frågor man bör ställa när firmorna besöker oss och kör sitt försäljningssnack!
/Hasse
Som Tette påpekade är det bra om ni begär in offert från flera företag. Helst sådana som ni har kännedom om och som har bra rykte. Vad offerten ska innehålla beror delvis på vad ni själv i styrelsen tänkt bidra med för arbete.

Här kommer några uppgifter (kanske lite huller om buller) som ni kan ta med:

Antal lägenheter, lokaler, P-platser

Löpande bokföring (fakturor, in- och utgående poster, kassa, löner och arvoden, eventuella skatter, attest över nätet, lagstadgad arkivering av de ekonomiska handlingarna: 10 år)

Avifts- och hyresavier, påminnelser,överlåtelser, pantsättning
Förslag till budget, delsårsrapporter, förslag till Årsredovisning, deklaration

Lägenhetsförteckning, medlemsförteckning.

Ni får sätta er ner i styrelsen och fundera om det är mer och om det är något ni kan göra själv. Ju mer genomtänkt offertunderlag, desto lättare blir det att jämföra offerterna. Och VIKTIGT: Ta referenser från några kunder innan ni beslutar er.

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 19:44
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Kalle Karlsson, jag förmodar att du jobbar på Borätt, men dina allmänna länkar till deras webbplatser ger inga svar på ställd fråga. Det är som att svara; "Läs SDS".
Helt rätt Admin! Har du något att tipsa om, ge då en direktlänk, snälla!

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 19:53
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Som Tette påpekade är det bra om ni begär in offert från flera företag. Helst sådana som ni har kännedom om och som har bra rykte. Vad offerten ska innehålla beror delvis på vad ni själv i styrelsen tänkt bidra med för arbete.

Här kommer några uppgifter (kanske lite huller om buller) som ni kan ta med:

Antal lägenheter, lokaler, P-platser

Löpande bokföring (fakturor, in- och utgående poster, kassa, löner och arvoden, eventuella skatter, attest över nätet, lagstadgad arkivering av de ekonomiska handlingarna: 10 år)

Avifts- och hyresavier, påminnelser,överlåtelser, pantsättning
Förslag till budget, delsårsrapporter, förslag till Årsredovisning, deklaration

Lägenhetsförteckning, medlemsförteckning.

Ni får sätta er ner i styrelsen och fundera om det är mer och om det är något ni kan göra själv. Ju mer genomtänkt offertunderlag, desto lättare blir det att jämföra offerterna. Och VIKTIGT: Ta referenser från några kunder innan ni beslutar er.

Lycka till
Hej Nybörjare (hmmm, det var ironi på hög nivå!)!

Super Duper tips, precis vad jag fiskade efter.
Som jag skrev inledningsvis: det är banne mig inte helt lätt att klompa in i en styrelse som "kört sitt race" i flera år, och tar det mesta för givet. Jag är som en jobbig unge och måste hela tiden fråga "varför då, hur funkar det, vad menar ni?". Inget kommer gratis om man säger.
jag märker av en slapphet som irriterar mig, det handlar om allas våra pengar och när det gäller ekonomisk förvaltning, ja då är det allvar?
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 20:01
Duktig medlem

Standard Paranoid?

Hej alla!

Jag har redigerat mina inlägg och tagit bort mitt namn samt bolagen jag skickat förfrågan till: jag vill inte att någon elaksinnad ska kunna nyttja den här tråden om ni förstår?
Tette: kan du redigera ditt inlägg vad gäller ett specifikt bolag är du jättesnäll? Du fick svar på frågan ju, och om det är någon som vill "veta mer", skicka ett privat meddelande!
Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 20:09
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pulpinator Visa inlägg
Hej alla!

Jag har redigerat mina inlägg och tagit bort mitt namn samt bolagen jag skickat förfrågan till: jag vill inte att någon elaksinnad ska kunna nyttja den här tråden om ni förstår?
Tette: kan du redigera ditt inlägg vad gäller ett specifikt bolag är du jättesnäll? Du fick svar på frågan ju, och om det är någon som vill "veta mer", skicka ett privat meddelande!
Vilket bolag är det som missköter sig? Vi ligger och funderar på ny och jag vill ogärna ha någon som missköter sig så..
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ekonomisk/Teknisk förvaltning från SBC toka Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2010-04-17 15:48
Manipulerad upphandling i brf - Riksbyggen! Ravelski Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2010-03-16 12:46
Upphandling lån i Riksbyggen-brf, vad gäller? fabfah1 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 16 2008-12-17 18:40
Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa! Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2008-10-28 12:04
Fastighetsförvaltning - ekonomisk förvaltning för bostadsrättsförening Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2008-09-18 13:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare