|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vi hade en översvämning i källaren för ett tag sedan. Det var avloppet som var trasigt och därför var man tvungen att riva alla källarförråd, sanera och sedan bygga nytt. När allt var klart upptäckte jag att mitt förråd var så pass mycket mindre att jag inte fick plats med mina saker längre trots att jag tvingats kasta mer än hälften av allt jag haft där innan översvämningen.
När jag frågade ordföranden vad som hänt svarade denna att "jag var faktiskt så fräck att jag ändrade storleken på förråden eftersom jag tycker att de som har större lägenheter ska ha större förråd". Ordföranden har självklart en stor lägenhet medan de allra flesta som bor här har mindre lägenheter. Jag har pratat med mina grannar och ingen annan har informerats om detta. Jag var tvungen att hyra ett till förråd för att få plats med mina saker. Får man verkligen göra så? Senast redigerad av Admin: 2011-12-01 klockan 08:08. |
|
|||
|
|||
![]() Ja där var han ju verkligen fräck precis som han själv säger. Ytnyttjar översvämningen för att bl a själv få större förråd.
Inte heller stämman har tydligen tagit något beslut om att omfördela storleken på förråden. Svårt att säga om det går att göra något på detta stadium när de nya förråden redan är uppbyggda. Kanske kan man få en yttrande av Bostadsrättsnämnden om medlemmarna har rätt att få nya förråd uppbyggda av samma storlek som de gamla. Ett yttrande från nämnden kostar dock 1800 kr. |
|
|||
|
|||
![]() att hyra ett nytt förråd var inte bra. då visar du att dessa egenmäktiga skitstövlar som tror de kan göra som de vill för att medlemmarna valt just dessa till styrelseldamöter/ordförande.
Jag skulle gett honom ultimatum att genast fixa så alla förråd blev som de var innan i storlek, annars åtgärder. En vanlig polisanmälan och kontakt med lokalpressen. Människor som tror de kan göra som de vill finns alldeles för många av och speciellt ledamöter i brf:er. |
|
||||
|
||||
![]() En styrelse kan inte på eget bevåg ändra storleken på de utrymmen som tilldelats medlemmarna även om det skulle ha varit orättvist från början i förhållande till lägenheternas storlek. Dessutom till personligt gagn. Dett ser jag som ett klart brott mot generalklausulen.
Om detta skulle vara tillåtet innebär det ju att styrelsen kan ge sig själva vars 100 kvm förråd och de medlemmar som har mindre lägenheter får 1 kvm. I praktiken innebär styrelsens agerande att ordföranden ska betala mer i avgift till föreningen och de som fått sina förråd reducerade i storlek ska betala mindre i avgift (lägre andel). Jag rekommenderar att skrifligen ifrågasätta detta till styrelsen, även om det nu är svårt att reda ut detta när skadan redan är skedd. Jag rekommenderar också att skriva motioner om detta. Slutligen rekommenderar jag att du ansöker om medling i hyresnämnden i denna fråga.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen känner inte till detta utan ordföranden har gjort det på eget bevåg! Jag har dessutom fått reda på att de andra som har stora lägenheter inte alls har fått större förråd, utan bara ordföranden!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
som har minskats, alltså inte nämnvärd minskning av andra förråd till små lägenheter ? Och som tette säger så var det ju inte bra att pga detta behöva hyra ett förråd. Skulle kunna tänka mig att ordföranden kan vara skadeståndsskyldig motsvarande hyreskostnaden för det hyrda förrådet. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det tycks inte finnas några gränser för vad olämpliga ordförande kan hitta på! Det händer ideligen "märkliga" saker genom ordförandens/styrelsens försorg. Dessutom är man tydligen helt rättslös när man är medlem i en bostadsrättsförening. Eller så är vi så flata att vi inte sätter hårt mot hårt. - I och för sig inte så lätt alla gånger, med alla luddiga lagar och regler som gäller för bostadsrättsföreningarna. Men så vitt jag förstår är detta ett klart fall för Egenmäktigt Förfarande enligt brottsbalken 8 Kap § 8.
![]() Hur en sådan kallelse ska se ut och innehålla kan du hitta här på forumet. Sedan får ni diskutera hur ni ska lösa själva sakfrågan. När man köper en lägenhet ser man ju även till storleken på förråden som en del av köpet. Kanske det t o m är så att er ordförande har skyldighet att återställa förråden till de ursprungliga storlekarna - på egen bekostnad. Sedan är det frågan om det inte ska polisanmälas, eftersom det finns en tydlig paragraf i brottsbalken. Någon .... måtta får det vara! Hoppas att det finns fler här på forumet, som kan lägga till.... |
|
|||
|
|||
![]() Ja, jag har inte kommit så mycket längre i detta än sist. Vad som hände vid senaste styrelsemöte var att hela styrelsen avgick förutom ordföranden.
Jag har varit i kontakt med HSB för att få en lägenhetsförteckning över min bostad med tillhörande förråd. Det visade sig att det inte står något om förråden där eftersom de är medräknade i hyran. Däremot har inte bostadsytan ändrats uten det är lika många kvadratmeter vi betalar hyra för nu som innan ombyggnaden av förrådet. Det är det enda jag vet, inte vad vi betalar för förråden eller hur stora de är. De skulle jag kontakta styrelsen om sa HSB. Jag tycker dock att det är konstigt att HSB inte kan förse mig med en detaljerad redovisning över vad jag betalar för. Jag har kontaktat styrelsen som lovat att höra av sig men självklart inte gjort det. Jag har funderat på att ta upp detta på nästa möte eller skriva en motion. Men vet inte hur jag skal formulera mig eller om det är någon mening. Spelar det någon roll om vi andra betalar ordförandens enorma förråd då det inte finns någon myndighet att vända sig till för att göra något åt detta? Ingen annan i huset vågar säga eller göra något (öppet alltså). |
|
|||
|
|||
![]() Att vara ordförande i en Brf är att inneha en förtroendepost. Förtroendet från medlemmarna, att man ser till deras intresse.
Din ordförande har missbrukat detta förtroende, samt handlat egenmäktigt. Stämman skall avsätta honom och välja in en ny ledamot/ordförande. Stämman behöver inte gå in och bråka i själva ärendet, det räcker att förklara att ordföranden har handlat utan övriga styrelses godkännande. Därefter sätter sig den nya styrelsen och skissar på nya avgifter. För förråden. Denna nya avgift skall basera sig på m2 yta, så får han betala för sig. Självklart minskar ni avgiften för dem som fått mindre förrådsyta motsvarande. Vill inte stämman avsätta ordföranden, så kan man säga att stämman godkänt detta förfaringssätt. Vilket innebär att ordföranden även fortsättningsvis kan "vara lite fräck". Och i så fall skall heller ingen klaga, man har de styrelseledamöter man förtjänar (och väljer). |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ordförande lovar bort förråd i brf | Hallmat | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 3 | 2011-05-31 06:58 |
Vad göra när ingen i sittande styrelse vill bli ordförande? | D_P | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 8 | 2010-05-15 22:55 |
Finns det en regel för hur länge en ordförande bör sitta i en styrelse? | Loellan | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2009-12-21 16:32 |
Ordförande i brf stängt av medlems epost - Lika rättslagen? | andersson | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2008-10-07 16:24 |
Nominerad ordförande hoppar av - vill ha helt ny styrelse i HSB Malmö! | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 1 | 2008-04-25 19:32 |