Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-04, 23:27
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Valberedningen

Jag har suttit med i vår styrelse i ett år som suppleant, nu har vi haft vår ordinarie stämma i föreningen och där blev jag inröstad som ordinarie.

Jag tycker personligen att valberedningen gjort ett uruselt jobb. Vi var fyra ordinarie plus två suppleanter i styrelsens "gamla" sammansättning. Samtliga blev tiifrågade om vi ville fortsätta ett år till och samtliga svarade ja.

När valberedningen presenterade sitt förslag på stämman så var två av de gamla ordinarie ledamöterna inte med i deras förslag (stämman kom då med förslaget att de tyckte vi skulle vara fler ledamöter (totalt 7 + 2). Då blev det en omröstning till där helt plötsligt massor med namn kastades upp... summa sumarum var det två för mycket varav alla blev ombedda att skriva ner samtliga namn och stryka två från listan.

Detta resulterade i att 3 "gamla" fick vara kvar och 4 nya tillsattes. Jag vet att det inte är populärt när man sitter med i styrelsen att "smutskasta" valberedningens utförda arbete, men det är under all kritik att de gjorde på detta sätt (i vendetta, historien är lång) men jag måste väl för guds skull få prata med medlemmar om att jag anser att de gjorde fel? Eller ska man inte göra detta?

Läs om valberedningen i en brf;
Valberedningens bibel i brf - Ny

Intervjufrågor i brf - Vilka frågor ska valberedningen ställa? - Ny

Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall - Valberedning bör mellan stämmorna skicka ut minst två skrivelser till föreningens medlemmar

Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken)
Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter
Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion
Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion
Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening

Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 10:51. Anledning: Lagt till länkar med information om valberedningen
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 11:02
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard vi ska man kritisera

På andra sidor här på forumet beskrivs valberedningsandan i brf:ar. Ett släkte för sig har vi konstaterat. Många som sätter sig i en valberedning har bara syftet att kunna välja sig själva. Styrelsens knähundar är andra som vill bli valberedning.

Att kunskapen närmast är katastrofal, vad uppdraget går ut på är mycket vanligt. Och allt detta beror på att ingen talat ut om detta "släkte". HSB och Riksbyggen, organisationerna som ska värna om sina medlemmar, kom mycket tidigt på att det skulle kosta pengar. Det är mycket bättre för orgaisationerna att värna om styrelserna som tecknar avtalen. En och annan valberedare som håller på styrelseledamöter i vått och torrt är också bra HSB-medlemmar.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 11:42.
Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 11:46
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Jag måste säga att du inte har helt rätt där, för i vår förening (brf 8 Karlstadhus) sitter det en styrelse och några medlemmar som enligt mig är gravt efterblivna. Dessa personer skiter högaktningsfullt i vad valberedningen föreslår, så tyvärr är det ofta de som sitter i styrelsen som är djävulens åkomma i detta ämne.
Ofta styr de valberedningen med lögner och hot, och där är nog den vanligaste orsaken till valberednings katastrofer.

Men ett faktum kvarstår, va faan ska man med valberedning, eller ens val, till när regler inte följs och det sällan slutar med åtal för brott mot LEF, BRL och medlemmar?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 11:43.
Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 11:50
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard kritik mot valberedningen

Vår valberedning har jag inget förtroende för alls. Valberedningen presenterade 5 kandidater som de raggat upp två veckor innan stämman. De valde utan motivering bort tre (2 ordinarie ledamöter + 1 suppleant) fast dessa ledamöter sagt att de ville sitta kvar (vi som satt med föregående år i styrelsen).

Vi i styrelsen fick inte veta innan vad valberedningens förslag var och inte våra medlemmar heller. På stämman dök det totalt upp nio namn som var intresserade varav en sluten omröstning ägde rum där man fick stryka två namn. Dessa två var de som satt i styrelsen året innan och de har jobbat stenhårt under det gångna året.

Att medlemmar såklart blir påverkade av hur valberedningen lämnat sitt förslag är ju inget konstigt. Valberedningen utökades till fyra och denna gång valdes en ledamot som avsatts vid en extra stämma in i valberedningen. Man vill inte tänka på hur det kommer att gå till på nästa årsstämma... usch!

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 11:47.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedningen och styrelseordförande Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-10-09 10:26
Valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-05-26 14:32
Valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2009-07-16 11:30
Valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-06-16 12:09
Valberedningen MrDean Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-06-04 07:31

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare