Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-11, 15:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool HSB-ledamot, hur f-n blir man det?

Jag har under tre års tid sökt att tillträda uppdraget som HSB-ledamot i HSB Malmö. Under dessa tre år har HSB Malmö gjort allt de kunnat för att undvika att bemöta min ansökan, men ganska nyligen lyckades jag sätta hjulen i rullning. Bromsarna ligger dock på;

Så här ser dialogen mellan mig och HSB Malmö ut;

Skickat: 2011-04-01
Till: Bengt Skånhamre
Ämne: PÅMINNELSE OM ANSÖKAN !!!
Bengt.
Vill på önskemål av HSB Malmös styrelse återigen påminna om min ansökan som HSB-ledamot, sedan tre år tillbaka.

Skickat: 2011-04-01
From: Bengt.Skanhamre@malmo.hsb.se
jag har mottagit ditt mail och återkommer i ärendet.

NÄR - I VANLIG ORDNING - INGET HÄNT EFTER EN VECKA SKICKAR JAG EN PÅMINNELSE;
Skickat: 2011-04-08
Bengt.
Har du någon ungefärlig tidsram för detta återkommande?
Tre år har redan passerat. Utan den minsta förklaring till varför det ska behöva ta tre års hårt kämpande för att få en enkel respons.
Har du för avsikt att återkomma inom de närmaste tre åren i detta ärende, och i så fall när som senast?

SVAR GES TILL SLUT I FORM AV EN HELT OBEGRIPLIG - OCKSÅ I VANLIG ORDNING - MENING;
Skickat: 2011-04-09
Jag har ingen ansökan från dig sedan tre år tillbaka. Skicka in en ny ansökan till mig.

Det är ju tråkigt om det ska behöva ta tre år - med ett stort antal påminnelser från mig under dessa år - att upptäcka att HSB Malmö slarvat bort min ansökan.
Du fick min ansökan åter igen för 8 dagar sedan, och hade då inget att invända mot detta.

EFTER EN DRYG VECKA HAR HSB MALMÖ TAGIT FRAM ETT SÄTT PÅ VILKET DE TROR KAN KOMPLICERA FÖR MIG SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT;
jag är väl medveten om ditt mail från den 1 april. Du påminner om din ansökan. Anser du ditt mail för åtta dagar sedan utgöra en formell ansökan ska det kompletteras för att vara ett beslutsunderlag.
Skicka in en halv A4, där du berättar varför du vill bli HSB-ledamot, tillsammans med en kort CV till mig ska jag bereda ärendet för beslut i HSB Malmös styrelse.
Då du "påminner" tolkade jag det som att du redan hade skickat in dessa handlingar till HSB Malmö. Därför bad jag om din ansökan då jag inte har någon från dig.

HSB Malmö har fått min ansökan för tre år sedan.
Mitt mail för 8 dagar sedan är en påminnelse om min ansökan för tre år sedan.
Du var inte ansvarig för HSB-ledamöterna för tre år sedan när jag gick ledamotskursen, så jag är medveten om att DU inte fått min ansökan. Men HSB Malmö har däremot fått min ansökan. Den gäller fortfarande och hur HSB Malmös organisation förändras under åren är inget jag som medlem i HSB Malmö kan hållas ansvarig för, eller hur?
Jag ska skicka min ansökan igen tillsammans med en halv A4 om varför jag vill bli HSB-ledamot, säger du?

HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA KRAV STÄLLTS PÅ?

Tycker du inte själv att denna särbehandling av den person som du och HSB Malmö känner mer än någon annan av HSB-ledamöterna, "börjar" bli lite pinsam för om inte för dig så för HSB Malmö?
Jag har inte ens fått den minsta ursäkt varken av dig eller HSB Malmös styrelse eller ledning i övrigt för denna absurda särbehandling under tre år bara i denna fråga. Inte ens en förklaring till särbehandlingen!!!
Tycker du själv att HSB Malmö skött detta på ett bra sätt?

BENGT SKÅNHAMRES ENDA SÄTT ATT KLARA SIG I EN DISKUSSION ÄR ATT ANVÄNDA SIG AV MAKTMISSBRUK MOT MEDLEMMARNA ENLIGT VAD SOM FRAMGÅR HÄR;
Skickat: 2011-04-11
From: bengt.skanhamre@malmo.hsb.se
det tillvägagångssätt jag har redogjort för har tillämpats en längre tid. Vill du att din ansökan om att bli HSB-ledamot ska prövas av HSB Malmös styrelse får jag be dig inkomma med de handlingar jag skrev till dig om. Nämligen: en halv A4, där du berättar varför du vill bli HSB-ledamot tillsammans med en kort CV.

Visst kan jag göra det, men du svarade inte på mina frågor, främst;
UNGEFÄR HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA KRAV STÄLLTS PÅ?

Med tilläggsfrågan;
SEDAN NÄR HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT TILLÄMPATS?
Du säger "sedan en längre tid". Är det en vecka... en månad, eller vad?

Tänk på att jag inte är helt obekant med hur HSB-ledamöter utses och har utsetts.

Jag vet t.ex. hur HSB-anställda utses till HSB-ledamöter och att ingen ställt de krav på dem som du nu ställer på specifikt mig.

I VANLIG ORDNING INGA SVAR PÅ NÅGON FRÅGA;
vill du få din sak prövad skickar du in de handlingar jag frågat efter. Har jag inte fått några handlingar av dig senast onsdag i denna vecka går det inte att tolka på annat sätt än att du inte vill bli HSB-ledamot.

Går det inte att tolka på annat sätt?
Det beror i så fall på hur begränsad man är i sin möjlighet att tolka, skulle jag vilja hävda.

Inte nog med att du särbehandlar mig genom att du ställer krav på mig som inte ställts på andra, du tidsbegränsar dessutom min möjlighet till tre dagar. Och detta efter att jag hållit på i tre år med att få HSB Malmö att ta tag i denna fråga!

Jag förväntar mig att du vill arbeta enligt enligt HSBs värderingar och vara öppen genom att svara på mina två enkla frågor;
1. UNGEFÄR HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA KRAV STÄLLTS PÅ?
2. SEDAN NÄR HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT TILLÄMPATS?

Om du inte besvarar ovanstående två frågor inom 3 timmar så kan det inte tolkas på annat sätt än att du ljuger.

HUR MÅNGA GÅNGER HAR MEDLEMMARNA FÅTT HÖRA ATT SÅ LÄNGE DET INTE FINNS SVART PÅ VITT ATT HSB MÅSTE GÖRA DET ENLIGT LAG/STADGAR SÅ GÖRS DET INTE?;
du särbehandlas inte på något sätt. Jag kan inte heller finna någonstans att enskilda HSB-ledamotsärenden är något som rör någon annan än organisationen. Du har fått reda på vad som numera gäller och jag inväntar dina handlingar enligt tidigare mejl.

Bengt. Du säger att DU inte tycker att jag särbehandlas, samtidigt som du fortsätter vägra att svara på mina grundläggande frågor.
Så länge du vägrar svara på mina frågor så framgår det inte helt klart att du fortsätter tidigare särbehandling av mig, så det kan kanske te sig naturligt att du vill försöka hemlighålla vad som egentligen gäller i dina rutiner.

Om du varit ärlig och uppriktig så hade du svarat på mina två frågor.
Det enda skäl jag kan se att du har för att inte vilja besvara mina två frågor är att du vill skydda dig själv från att sanningen ska komma fram.

Du säger att du inte kan finna någonstans att enskilda HSB-ledamotsärenden rör annan än "organisationen".
Du tycker alltså inte att medlemmarna är en del av organisationen? Är det vad du säger?

Är inte moral och etik något som du tycker ska höra till HSBs grundvärderingar?
Har du missat Michael Carlssons och HSB-Riksförbunds mantra om öppenhet/transparens?`
Har du läst koden för föreningsstyrning?

Jag förväntar mig FORTFARANDE att du vill arbeta enligt enligt HSBs värderingar och vara öppen genom att svara på mina två enkla frågor;
1. UNGEFÄR HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA KRAV STÄLLTS PÅ?

Jag vänder mig då till HSB Malmös VD för att försöka få svar på om det är så här medlemmarna ska behandlas.

Skickat: den 11 april 2011
Till: Michael Carlsson
Ämne: Bengt Skånhamre

Michael.
Jag har sedan tre år tillbaka försökt få HSB Malmö att ta upp min ansökan som HSB-ledamot. Efter ett stort antal påminnelser har tydligen HSB Malmö tagit ett beslut. Medlemskoordinator, och ansvarig för HSB-ledamöterna, Bengt Skånhamre ställer då krav på mig att jag ska skriva en formell ansökan, trots att andra HSB-ledamöter inte behövt göra detta, och Bengt Skånhamre vägrar besvara varje fråga om dessa speciella rutiner för mig.

Jag vet att det aldrig hänt, och aldrig kommer att hända, att HSB Malmö gör annat än tar sig själva i försvar, men tycker du verkligen att Bengt Skånhamres ytterst arroganta, nonchalanta och maktfullkomliga agerande här är hur HSB-organisationen ska bete sig mot dem som betalar deras löner?

Kommer du att vidtaga några som helst åtgärder avseende detta eller är det så här du tycker att det ska fungera, där jag särbehandlas med rent ut sagt löjliga krav på mig - jag ges tre dagar att uppfylla för mig specifika krav efter att HSB Malmö förhalat ärendet under tre år - och inga svar ges på ställda frågor?;
Bengt Skånhamres agerande blir särskilt löjeväckande i ljuset av att det inte finns någon - inte ens de HSB-anställda HSB-ledamöterna (för vilka inga krav ställs på, så som för mig) - som HSB Malmö vet så mycket om avseende kompetensen för uppdraget som just för mig.

Jag får väl finna mig i att särbehandlas i detta fall, och jag uppfyller gärna de specifika rutiner som HSB Malmö nu plötsligt - efter tre år - tagit fram för mig (och som förmodligen kommer att utökas löpande för mig), men;
1. Ska jag inte få svar på mina två frågor?
2. Ska denna speciella särbehandling verkligen få ta sig så extrema uttryck att jag bara ges tre dagar på mig att formulera min ansökan?

Subject: SV: Bengt Skånhamre
Date: Mon, 11 Apr 2011 1424 +0200
From: Michael.Carlsson@malmo.hsb.se
Bengt behöver ett underlag för styrelsebeslut, en halv A4 samt cv. Jag håller med att tiden är kort, men det kan vi säkert lösa.

To: michael.carlsson@malmo.hsb.se
Subject: RE: SV: Bengt Skånhamre
Date: Mon, 11 Apr 2011
Hur ska jag tolka "det kan vi säkert lösa"? Kan du vara lite mer konkret?

1. Vad är anledningen till denna tidspress?

Jag förstår att Claes Caroli/styrelsen kommit överens med Bengt Skånhamre att begära in detta specifikt från mig, men det var inte vad jag frågade om och du undviker samtliga av mina frågor.
Ska jag tolka ditt svar som att du stödjer Bengt Skånhamres agerande att hemlighålla svaren på mina två frågor?;
2. UNGEFÄR HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA KRAV STÄLLTS PÅ?
3. SEDAN NÄR HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT TILLÄMPATS?

I så fall finner jag detta märkligt med tanke på hur mycket du själv gått ut med vikten av öppenhet och transparens i HSB Malmö.
Var är transparensen här?

10 MINUTER SENARE FÅR JAG FÖLJANDE AUTOSVAR (mina frågor var tydligen besvärliga):

Subject: Frånvaro, autosvar: Bengt Skånhamre
Date: Mon, 11 Apr 2011
From: Michael.Carlsson@malmo.hsb.se

Hej, Jag är på tjänsteresa och återkommer den 15/4. Vid brådskande ärenden kan du ringa mig på 070-22 800 22. Hälsningar Michael

Se även;
Motion: HSB-tjänsteman ska ej vara HSB-ledamot
Motion: HSBs involvering i bostadsrättsföreningarna

HSBs syn på HSB-anställd som HSB-ledamot

HSB-ledamot/HSB-representant, vad innebär detta?

Vilket ansvar/vilka skyldigheter har en HSB-ledamot i en HSB-brf?

Har HSB-ledamoten tystnadsplikt?

Hemligt HSB-dokument - Uppdragsavtal för HSB ledamöter

Policy för HSB-ledamot i HSB Sydost

Fyra år för att ta beslut om HSB-ledamot i HSB Malmö

När ska HSB-ledamoten lämna lokalen?

Måste vi ha en HSB-representant i styrelsen?

Hur många styrelser kan man sitta i?

Lista över HSB-ledamöter i HSB Malmö

Samt;
HSB Malmös stämmohandlingar 2011

Motioner om olaglig medlemsavgift, insats, protokollfel, etc

Vill HSB ha motioner?

HSB Malmö censurerar motioner

Fusk med stämmohandlingar, HSB Malmö

Lag- och stadgebrott - ren revisionsberättelse

HSB Malmös årsmöte

Sanningen om medlemsavgiften för HSB Malmö år 2010

HSB Malmös styrelse desavouerar stämmobeslut. Tar ut för hög medlemsavgift

Medlemsavgift till HSB - Vad tror du att du betalar?

HSB Bolina 2.0 - bredbandsuppkoppling

Utpressning av HSB Malmö? - HSB Bolina 2.0

HSB Bosparare är absolut inte medlemmar i HSB !!!

HSB Malmö bryter mot lagen !

HSB Malmös styrelse bryter mot lagen... igen!

Hur många styrelser kan man sitta i?

Ansvarstagande, aktiv och medlemsnära styrelse

HSB Malmö tappar medlemmar igen
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-16 klockan 13:55.
Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 16:09
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard vad skall man säga

Det du beskriver hur HSB agerar är sjukt.
Troligen skakar hela huset där dessa fånar befinner sig och hanterar din ansökan till hsb ledamot.

Det har visat sig finnas statsmakter runt i världen som inte har haft "sina hästar hemma" men frågan är om inte en svensk kooperaativ 100årig organisation spelar i denna division?
BOJKOTTA ALLT VAD HSB STÅR FÖR.
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:38
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard

PUST!!!!! Jag blir alldeles matt när jag läser vad du skriver. Man får ju inte säga fula ord men - hur i h......te får det gå till på HSB? Det är ju, som du skriver en kooperativ organisation. Kanske har den spelat ut sin roll inom den kooperativa sfären, där medlemmarna ska ha inflytande. Det är bara vi vanliga, som inte märkt det. De verkar fullständigt maktfullkomliga och helt kvadratiska! Jag lyfter på hatten (om jag haft någon) för din ihärdighet mot denna mastodontorganisation. De borde skämmas!
Du kanske skulle ha passat på att fråga om det var OK att skriva den halva A4-sidan med 36 punkter.
Nej allvarligt - har du funderat på att höra vad centralorganisationen säger? Det måste väl finnas någon slags policy för tillsättning av ledamöter? Du måste berätta vidare om denna eländiga historia....

Senast redigerad av Admin: 2011-04-12 klockan 21:52. Anledning: Tagit bort onödigt citat från mitt inlägg, eftersom citat endast behövs för kortare text
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 20:21
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Admin, du har kämpat på alla viss mot HSBs orättvisor och du får all min sympati. Det är enkelt att inse att de inte vill ha dig som ledamot och förmodligen kommer att aldrig bli det. Så hade jag resonerat om jag hade varit i HSBs styrelse.

Varför väljer du inte att flytta ifrån? Bli fri och köpt dig i en självständig förening.
Ta inte illa upp för mitt inlägg men ibland måste man välja sina strider. Själv hade jag inte "orkat" med denna typ av "levnadsstandard". Som tur är vi alla olika
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 21:03
Yotta-medlem

Standard hsb ledamot

hur blir man hsb ledamot.
Jo man smörjer och mycket nepotism gäller.
Admin skulle nog röra om en hel del om han skulle sitta i hsb-styrelse.
Medlemmar skulle jubla. Nu är det ju så att man här i stockholm går på Skansen. Där är det kul att mata en del djur för att se hur de uppför sig.
I Malmö har ni inget Skansen, men ni verkar ha ett alldeles eget hus där det sitter en del lustiga figurer?
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 21:33
Admins avatar
Systemadministratör

Standard Hur blir man HSB-ledamot?

Liqwid78, jag tar inte illa upp, men jag är inte rädd för att möta motstånd.
Din fråga har jag svarat på många, många gånger redan här i forumet. Jag väljer i allra högsta grad mina strider. Och det är ju viktigt att problemkällor identifieras för att kunna göra något åt detta.
Det är min lilla hobby. Andra kanske spelar golf, och orkar göra detta, så varför skulle jag inte - med stöd av många här på forumet - kunna kämpa mot orättvisor, maktfullkomlighet och brott mot kooperationens värderingar i denna medlemsorganisation?
Om vi alla väljer att flytta pga att systemet inte fungerar så skulle inte många bo kvar i bostadsrätt, och vi fick bo i tält i skogen. Någon måste nog ta upp kampen.

Nybörjare, jag lovar att det kommer en fortsättning på denna historia, ända fram till avslaget från HSB Malmös styrelse på min ansökan. Jag kan redan nu utlova att historien blir värre.
Vad centralorganisationen säger? Det är HSB Riksförbund. De bara lallar med som alla andra och mer om specifikt detta kommer inom kort, där alla kommer att se hur illa HSB Riksförbund beter sig.
Policy för tillsättning av ledamöter? Ja, sedan ett par veckor tillbaka finns detta i HSB Malmö, men den tycks gälla bara för mig.

Tette, ja det är sant att det råder nepotism inom HSB, och jag hör lyckligtvis inte till denna kategori så att jag kan favoriseras genom detta.

Med tanke på hur illa Bengt Skånhamre behandlat mig bara i denna fråga om ansökan som HSB-ledamot så kan man nog lugnt konstatera att när Bengt Skånhamre bereder min ansökan till HSB Malmös styrelse så kommer där inte stå några vackra ord om mig i denna "beredning".
Bengt Skånhamre svarar inte på några frågor från medlemmarna, men han kommer säkert att läsa denna tråd och får då gärna ge sin syn på saken här. Någon som tror att det kommer att hända?

Not.
Så här skriver HSB Malmö om hur man blir HSB-ledamot;

HSB-ledamoten
En del av den medlemsnytta du får som medlem i HSB Malmö är HSB-ledamoten. HSB-ledamoten är styrelseledamot i en bostadsrättsförening. Skillnaden mellan HSB-ledamoten och andra styrelsemedlemmar är att HSB-ledamoten utses av HSB Malmös styrelse medan övriga styrelsemedlemmar väljs av stämman. Detta förhållande regleras av bostadsrättens stadgar.

Vad är en HSB-ledamots uppdrag?
HSB-ledamoten är styrelseledamot i bostadsrättsföreningens styrelse på samma villkor som vilken styrelseledamot som helst. Med detta följer att HSB-ledamoten har samma ansvar, befogenheter och möjligheter som övriga ledamöter i bostadsrättsföreningens styrelse.
Ledamoten ska i sitt styrelseuppdrag ta tillvara på bostadsrättsföreningens medlemmars intressen, särskilt vad gäller att alla behandlas lika, att lagar, förordningar och liknande efterlevs. Ledamoten ska också verka för att det råder god ordning i föreningens verksamhet.
Med rollen att tillvarata medlemmarnas intressen följer att ledamoten ska vara uppdaterad kring, och kunna informera om, tjänster, service och medlemsförmåner som HSB Malmö erbjuder.

Hur rekryteras HSB-ledamoten?
Rekrytering av HSB-ledamöter sker bland HSB Malmös medarbetare och medlemmar. I slutänden är det HSB Malmös styrelse som, i samråd med bostadsrättsföreningens styrelse, utser och entledigar HSB-ledamoten. Mellan HSB Malmö och HSB-ledamoten finns ett uppdragsavtal som bland annat reglerar villkoren för uppdraget. Ledamoten är via HSB Malmö försäkrad under uppdragets utövande.

Får HSB-ledamoten någon ersättning?
Arvode utgår i särskild ordning för arbetet som HSB-ledamot. Principerna för arvodet beslutas av HSB Malmös styrelse.

Vilken kompetens har HSB-ledamoten?
Våra HSB-ledamöters bakgrund kan variera, men många har gedigen styrelseerfarenhet och har ofta arbetat med bonära verksamhet. Dessutom erbjuds våra HSB-ledamöter såväl grundutbildning som vidareutbildning flera gånger per år.

Hur många HSB-ledamöter finns det?
Inom ramen för HSB Malmös verksamhet finns drygt 100 HSB-ledamöter, som tillsammans sitter i cirka 260 bostadsrättsföreningars styrelser.

Om jag är intresserad av att bli HSB-ledamot, hur gör jag då?
Tag kontakt med Bengt Skånhamre, 040-35 78 52 eller bengt.skanhamre@malmo.hsb.se.

Det är allt HSB Malmö vill avslöja om hur man blir HSB-ledamot.

Se även;
HSB-ledamot/HSB-representant, vad innebär detta?

Hemligt HSB-dokument - uppdragsavtal för HSB-ledamot
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-04-13 klockan 01:16.
Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 19:28
Karl-Otto Karl-Otto är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2009
Tummen upp Hur F.N !

Riktigt Trevligt ADMIN, om du hade lyckats komma in i detta "imperium" Men tyvärr tror jag att många av fanskapen på HSB, Malmö, hade fått lämna sina poster om du rört om i skiten, detta vet jag med säkerhet ADMIN ! Därför är du ej heller önskvärd i detta Imperium som byggts upp till stora delar av banditer, och personer i föreningar ute om i Malmöregionen som tycker om att "slicka" och den typen är inte du ADMIN !

Men försöket var ett mycket gott initiativ, och Herr Skånhamre fick ju lite att sysselsätta sig med, så han inte föll i "trans"

Till Slut ADMIN, och även de seriösa personer som skriver på detta FORUM, En riktigt GLAD och TREVLIG PÅSK !!
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 11:57
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Särbehandling utan förklaring

Ja, inte blir man som medlem behandlad som om man är värd något för HSB.

Fortsättning följer här;

Bengt, det går knappast att missta sig på hur gärna du vill ha mig som HSB-ledamot.
Hade ett företag bedrivit sin rekryteringsverksamhet på detta hemska sätt så lär det inte ha tagit många dagar innan detta företag gått i konkurs. När man upplever denna extremt insynsskyddade rekryteringsprocess, helt uppenbart utan fastställda rutiner, så är det inte svårt att förstå varken att det är brist på HSB-ledamöter eller att du placerat dig själv i 18 styrelser.

Jag ställer nu mina frågor igen och ber dig visa i alla fall en nypa respekt för de medlemmar du har att betjäna, dvs för de delägare som betalar din väl tilltagna lön;
1. Vad är anledningen till den tidspress på tre dagar som du ger mig att ansöka till HSB-ledamot, och har alla HSB-ledamöter fått denna starkt begränsade tid på sig att ansöka?
2. Du tycker alltså inte att medlemmarna/delägarna är en del av organisationen? Är det vad du säger?
3. UNGEFÄR HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT APPLICERATS PÅ SOM DU NU KRÄVER AV MIG?
4. SEDAN NÄR HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT TILLÄMPATS?

Jag ber dig också visa lite respekt även för de kooperativa tankarna som HSB grundar sig på, och som du, inte minst i egenskap av HSB-ledamot själv, borde följa.

Jag hoppas du är medveten om HSBs riktlinjer att medlemmarnas frågor ska besvaras?
Annars föreslår jag att du tar kontakt med HSB Malmös styrelse eller Michael Carlsson för att få detta bekräftat.

BENGT SKÅNHAMRE VÄLJER SOM VANLIGT ATT INTE SVARA OCH JAG SKICKAR TRE PÅMINNELSER;
Bengt, jag vill återigen be dig visa respekt för medlemsfrågor och att du svarar på de fyra enkla frågor jag ställt till dig;
  1. Vad är anledningen till den tidspress på tre dagar som du ger mig att ansöka till HSB-ledamot, och har alla HSB-ledamöter fått denna starkt begränsade tid på sig att ansöka?
  2. När du skriver "Jag kan inte heller finna någonstans att enskilda HSB-ledamotsärenden är något som rör någon annan än organisationen" så menar du att du inte tycker att medlemmarna/delägarna är en del av organisationen?
    NOT! Detta "enskilda ledamotsärende" är MITT ledamotsärende. Rör inte det mig?
  3. UNGEFÄR HUR MÅNGA AV DAGENS HSB-LEDAMÖTER I HSB MALMÖ (inkl. du själv) HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT APPLICERATS PÅ SOM DU NU KRÄVER AV MIG?
  4. SEDAN NÄR HAR DETTA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT TILLÄMPATS?

TILL SLUT, EFTER 3 PÅMINNELSER, FÅR JAG ETT, SOM VANLIGT, KORT, UNDVIKANDE "SVAR" FRÅN BENGT SKÅNHAMRE;
Vill du få din sak prövad skickar du in de handlingar jag frågat efter.

Jag svarar;
Bengt. Det är en annan fråga.

Att du totalvägrar att svara på mina fyra frågor kan ju bara betyda en sak.
Din tystnad är detsamma som ett direkt erkännande att du särbehandlar mig.
Annars hade du naturligtvis inte varit så rädd för att svara mina frågor om detta.

Det är tråkigt att du tycker det är rätt att behandla medlemmar olika och det är tråkigt att du inte ens vill försöka försvara denna olikabehandling.
Även om det nu är HSB Malmös styrelse som bett dig att särbehandla mig så borde du kunna stå för vad du gör.
Men du gör som du brukar göra precis varje gång en fråga blir känslig för dig. Du utnyttjar din maktposition och ställer dig över medlemmarna och organisationen genom att inte stå för vad du gör och inte bemöta frågor, för att de fel och övergrepp som du begår inte ska kunna bekräftas.

Det tycker jag är skamligt och oärligt av dig, och är inte hur jag anser att en kooperation ska behandla medlemmarna!

Senast redigerad av Admin: 2011-04-14 klockan 14:34.
Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 14:29
Yotta-medlem

Standard arbete

hur går diskussionerna mellan de omtalade personerna?
och hur planerar de för att vidarebefodra ärendet?
ja ibland skulle man vilja......
Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 08:26
Goran Goran är inte inloggad
Tera-medlem

Standard Bli HSB ledamot-ha rätt kontakter.

Ett av de de bästa sätten att bli HSB ledamot är att bli kompis med Bengt Skånhamre. Men vem vill betala det priset? Själv sitter han i en hel drös av föreningar.

Han gillar uppenbarligen sig själv.Han kommer nog inom en snar framtid att utses till Hedersdoktor i HSB Malmö.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
När suppleant blir ledamot... Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 25 2011-01-10 16:34
Kreditupplysning på ledamot vid inköp i brf? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-09-02 08:47
Hyra in extern ledamot millan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-01-10 20:59
Ledamot uppe för omval - Valberedning fråga om ledamöter vill sitta kvar? vicki Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2009-05-04 19:57
Utbyte av HSB-ledamot/HSB-representant Kulan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 7 2008-12-08 07:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare