Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-07, 22:02
Akva Akva är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Valberedning väljer att inte ta med nuvarande styrelse

Vår Brf kommer inom kort att ha stämma där ny styrelse ska utses. Vi är en realtivt ny brf och från den nuvarande styrelsen har 3 ledamöter aviserat att de inte vill fortsätta. Vi är då 3 ordinarie ledamöter kvar samt suppleanter.

Nu visar det sig att vi är två av dessa ordinarie ledamöter som inte finns med på valberedningens lista och genom ett mail har vi nu informerats om det. Om den tredje personen kommer att få fortsätta vet jag inte.

Jag finner detta anmärkningsvärt hur de har tänkt. Vi är en liten förening och det har alltid varit få som varit intresserade av arbetet och nu plötsligt kommer inte ordföranden som avsagt sig tidigare och vice ordförande att vara kvar. Vice ordförande är driftig och påläst vilket kan vara besvärligt för några i styrelsen.

Vore intressant att ta del av hur ni tänker, själv börjar vi undra om det inte är KIB (klubben för inbördesbeundran) som ligger bakom.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 09:53.
Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 22:26
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Nominera själv

Jag skulle tänka som att då får jag nominera mig själv eller be någon annan jag känner i föreningen att nominera mig på årsstämman.

Valberedningen ska inte tro att den får bestämma själv om vilka som ska ingå i styrelsen.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 09:53.
Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 22:29
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Stämman väljer styrelse

Ja, som Clabbe säger så är det stämman och inte valberedningen som bestämmer, och vem som helst kan nominera vem som helst före stämman och under stämman.

Det gäller bara att tala för sin sak på stämman så att stämman övertygas att välja det bästa alternativet för föreningen grundat på sakliga skäl (i huvudsak kompetens och engagemang).

Läs mer om valberedningen i en brf;
Valberedningens bibel i brf - Ny

Intervjufrågor i brf - Vilka frågor ska valberedningen ställa? - Ny

Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall - Valberedning bör mellan stämmorna skicka ut minst två skrivelser till föreningens medlemmar

Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken)
Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter
Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion
Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion
Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 10:51.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 07:05
Akva Akva är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Ja, som Clabbe säger så är det stämman och inte valberedningen som bestämmer, och vem som helst kan nominera vem som helst före stämman och under stämman.

Det gäller bara att tala för sin sak på stämman så att stämman övertygas att välja det bästa alternativet för föreningen grundat på sakliga skäl (i huvudsak kompetens och engagemang).
Tackar för de raderna, tyvärr känns det nog som luften gick ur, har aldrig någonsin varit med om något liknande, inte heller mina bekanta. Jag vet att valberedningen har haft svårt att få intresserade till styrelsen.

Tyvärr tror jag att valberedningen vill genomdriva vissa förändringar som jag ser att vi inte har ekonomi till, bl a ny tvättstuga. Två av de tre ordinarie ledamöterna som valberedningen selekterat bort är de enda i styrelsen som har styrelsevana.

Utanför tråden:
Vad gäller enligt lag om styrelsen har rätt att ta ut en avgift eller som någon nämnt att vi får köpa mark? Vi är ett antal personer som bor längst ned och nyttjar den lilla delen utanför med att under sommaren sitta ute, samt planterar blommor, mm, men aldrig stängt av området för någon att gå där etc. Jag vet att de vill ta ut avgift för oss, jag vet dock inte hur det här ska gå till. Vore bra att veta vad lagen säger.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 09:58.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 09:46
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard styrelse vs valberedning

Det läge er förening befinner sig i verkar vara ett problem. Olika intressen kan skapa problem för framtiden därför är det av stor vikt att medlemmarna får veta hur det står till och ta ställning inför deras framtid.

Att valberedning o styrelse kommer "på kurs" är nog mindre vanligt än att valberedningen ställer sig på styrelsens sida? Om detta finns det en hel del att läsa om på andra sidor i forumet.

En bra och fungerande valberedning ska som jag ser det först "tala ut" med styrelsen. Ta reda på hur styrelsearbetet fungerat, vilka som vill/kan ställa upp för omval, etc.

I ert fall verkar det som att valberedningen lierat sig med andra för att föreslå ny styrelse.

Detta kan ni i styrelsen utnyttja genom att när ni kommer till punkten val av styrelse på stämman berätta detta varefter ni lämnar ordet till valberedningen. De kommer att därmed "tas på sängen"?

Om detta med uteplatser/mark, bör kommande styrelse utreda och ta fram ett förslag till stämmobeslut. Utredning i detta fall skulle nog göras av någon utomstående/neutral. Styrelsen kan skriva en motion till kommande stämma och begära en utredning av ärendet.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 10:02.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-05-13 13:23
Hur väljer man styrelse rent praktiskt? peter_mikael Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2011-02-28 15:45
Tvingas ta mindre förrådsutrymme i brf, kan hävda min rätt till nuvarande utrymme? JohnI Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-13 20:00
Styrelse vill styra valberedning Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-11-02 12:43
Stäm av med banken innan du väljer hus - Lokaltidningen Admin Senaste Nytt 0 2009-03-26 08:43

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare