Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-14, 13:54
Binka Binka är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Fråga Behövs det tillstånd för fler rum i brf-lägenhet?

Behöver jag få ett godkännande från styrelsen om jag vill bygga om min 2:a på 64 kvm till en 3:a, dvs om jag sätter upp en innervägg?
Jag är i stort behov av ytterligare ett sovrum.

Behöver man även i så fall registrera om lägenheten som en 3:a?
Om lägenheten inte är registrerad som en 3:a, vad händer vid en eventuell försäljning?

Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:26.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 14:09
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Bostadsrätt säljs som 4:a trots bara 3 rum

Det bästa är att informera styrelsen om dina planer att sätta upp en mellanvägg. Styrelsen måste ha mycket starka argument mot att du inte får göra det. Bifoga en enkel skiss är nog bra.

Min 3:a byggdes om innan jag flyttade in, och när den såldes gick den som en 4:a, i alla fall i mäklarens ögon.

Tror jag tjänade lite på det.....

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:22.
Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 21:51
Mr Magoo Mr Magoo är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard 2:a eller 3:a

Citat:
Ursprungligen skrivet av Binka Visa inlägg
Behöver jag få ett godkännande från styrelsen om jag vill bygga om min 2:a på 64 kvm till en 3:a, dvs om jag sätter upp en innervägg?
Behöver man även i så fall registrera om lägenheten som en 3:a?
Om lägenheten inte är registrerad som en 3:a, vad händer vid en eventuell försäljning?
Du behöver inte omregistrera lägenheten som en trea, för hos föreningen finns den registrerad som en tvåa. Du betalar avgift för en tvåa inte en trea.

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Min 3:a byggdes om innan jag flyttade in, och när den såldes gick den som en 4:a, i alla fall i mäklarens ögon.
Hur var denna lägenhet registrerad i föreningens ögon?

Vad händer om din köpare skulle stämma dig, man köper en 3:a som din mäklare pressenterar som en 4:a. Mycket olustigt!
Här pratar vi om hur styrelser agerar!

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:27.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 00:42
Binka Binka är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Fråga Registrera om tvårumslägenhet som en trerumslägenhet

Lägenheten är registrerad som 2:a idag.

Känner du till fall som har lett till stämning? Det låter i så fall väldigt viktigt att ha godkännande från styrelsen.

Om jag skulle vilja att den registrerades om som 3:a skulle det kunna höja avgiften för lägenheten? Kvm är ju densamma.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:41.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 09:24
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Svårt att ändra beräkningsgrunden för årsavgiften

Citat:
Ursprungligen skrivet av Binka Visa inlägg
Det låter i så fall väldigt viktigt att ha godkännande från styrelsen.
Om jag skulle vilja att den registrerades om som 3:a skulle det kunna höja avgiften för lägenheten?
Att man informerar styrelsen när det gäller ombyggnader och större förändringar i bostad härleds förmodligen till att man vill ha lite kontroll över ombyggnationer i bostad.

Som jag ser när det gäller årsavgiften/månadsavgiften, kan det vara svårt att ändra beräkningsgrunden för årsavgiften om du delar av ett rum på egen bekostnad.

Hur beräkningsgrunden årsavgiften ser ut för din förening vet jag inte, men det skulle förvåna mig om styrelsen går ut med en avgiftshöjning om du genomför denna utbyggnad.

Det som krävs för att ändra beräkningsgrunden/andelstal för avgiften, är följande; stämma där man fattar ett beslut med enhällighet eller att de som berörs av en höjning ger sitt medgivande. Om de berörda inte ger sitt medgivande har föreningen möjlighet att få frågan behandlad vid hyresnämnden.

Att du skulle bli stämd vid en försäljning låter lite långsökt. Som jag ser det så ändras förmodligen inte bostaden till det sämre och bostadens yta är samma.
Det kan även vara bra att ange vid försäljning att bostaden är ombyggd från 2-rum till 3-rum.

Tips: När du gör denna ombyggnad, försök genomföra ombyggnationen så att det går att återställa bostaden på ett enkelt sätt. Här kan du tänka på att väggen förankras på sådant sätt så att man inte gör större åverkan på t.ex. parkett eller klinkergolv. Man bör även beakta infästning i tak, golv och vägg, där det kan finnas vatten och el ledningar. Infästningsmetod kan med fördel vara skruvar, betong = spikplugg, trä = trallskruv eller lämplig träskruv.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:32.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 10:11
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Omfördelning av andelstalen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Detta som krävs för att ändra beräkningsgrunden/andelstal för avgiften, är följande, stämma där man fattar ett beslut med enhällighet eller att de som berörs av en höjning ger sitt medgivande. Om berörda inte ger sitt medgivande har föreningen möjlighet att få frågan behandlad vid hyresnämnden.
Så skulle man önska att det var men med två stämmor och 75% majoritet på 2:a stämman kan stadgarna ändras så att en enskild lägenhet får höjd avgift och föreningen behöver inte hyresnämndens godkännande för detta.
Den drabbade kan i ett sådant fall klandra stämmobeslutet i allmän domstol och hoppas på att beslutet anses strida mot likabehandlingsprincipen.

Det kan till och med vara så illa att det räcker med enkel majoritet om avgiftshöjningen genomförs genom omfördelning av andelstalen, om stadgarna som fördelningsgrund redan har andelstal som enbart används för årsavgiftsfördelning.
Här verkar det som HSB och SBC har olika uppfattning om majoritetskraven.
Det framgår av ett stämmoprotokoll från 2007 på HSB:s BRF Marmorns hemsida.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:18.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 10:46
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Andelstal/fördelningstal för beräkning av årsavgift

Fråga till Gusten:

Har er förening andelstal/fördelningstal för beräkningen av årsavgiften reglerad i stadgan?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:33.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 11:05
Yotta-medlem

Standard Ändrat från insats till andelstal i brf

Ja hos oss ändrades det från insatser till andelstal för några år sedan.
En ganska vanlig ändring som gjorts i många föreningar.

När begreppet andelstal fanns i BRL för 40 år sedan så avsågs ju med andelstal alltid den enskilda lägenhetens insats dividerat med de totala insatserna.
Sedan begreppet andelstal togs bort från BRL verkar många föreningar använda begreppet andelstal enbart för årsavgiftsfördelning och med lite annan fördelning än för insatserna.

Om den uppfattning SBC verkar ha om majoritetskraven är riktig så borde
omfördelningen av andelstalen som gjordes i BRF Marmorn med ca 500 lägenheter, vara ogiltig.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:34.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 13:08
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Ändra stadgar och fördelningstal för årsavgiften

Ska man ändra stadgarna och fördelningstal för årsavgiften kan det, som påpekats i ett antal andra trådar på forumet, vara lämpligt att hänföra detta till kvm yta. Något som skulle underlätta hanteringen i alla aspekter avsevärt.

Jo, det finns en hel del som kan ha avvikande åsikt. Med all rätt. Sjöglimt är ändå sjöglimt. Somliga får höjd årsavgift, framförallt de med större kvm, andra lägre.
Sorgligt att detta inte var inskrivet i BRL redan för 120 år sedan då hade ingen ifrågasatt det idag.

Det är i alla fall ett väldigt rakt och rättvist sätt att beräkna kostnaderna.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:35.
Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 15:42
Yotta-medlem

Standard Andelstal efter yta i bostadsrätt

Ja andelstal direkt efter yta går ju också bra, bara man inte går in och ändrar i efterhand, utan låter de andelstal som är bestämda från början vara kvar.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-12 klockan 12:36.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renovering utan tillstånd i bostadsrätt jazzarn Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-10-05 20:56
Bostadsombudsman, varför behövs det? - Hyresnämnden Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-09-03 13:31
Både Rut och Rot behövs - Göteborgs-Posten Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2010-08-03 21:51
Motsatsen till vad som behövs Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-14 13:05
Riksbyggen vs. HSB vid ombildning? RÅD OCH RÖN BEHÖVS AKUT Thomparompa Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 9 2008-08-30 06:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare