Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-10, 18:30
Smorran Smorran är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard Hela valberedningen har avgått

Hela valberedningen har avgått och det är ca 2 månader kvar till årsstämman.

Styrelsen säger att det inte behövs någon valberedning och att man kan utse en ny valberedning på årsstämman 2011 om stämman tycker så. Styrelsen säger att det inte finns något som säger att föreningen måste ha en valberedning. Nu sållade valberedningen ut sig själva, inget att göra säger styrelsen. Vidare så säger styrelsen att det inte finns en enda valberedning vars enda uppgift är att utse lämpliga kandidater för styrelsearbete. Om lämpliga kandidater kan röstas fram på årsmötet så behövs ingen valberedning.

Detta känns ganska frustrerande då vi har en styrelse som tror att de är oumbärliga och helt oersättliga. De har gjort mycket för att sätta käppar i hjulen för valberedningen.

Vad kan jag göra som medlem i föreningen? Kan jag se till att det blir ett möte innan årsstämman, t ex?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 15:06.
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 20:57
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard avgående valberednng

Styrelsens syn på vad som hänt valberedningen är mycket oroande men tyvärr ganska vanligt.

Valberedningar väljs på stämmor men har sällan någon högre prioritet, och tyvärr också mycket vanligt är att styrelsetrogna medlemmar övertalas av styrelserna att "ställa upp" som valberedare.

Om jag var du skulle jag försöka tala med så många medlemmar som möjligt och överföra den information du har (hade det varit en styrelse värd namnet hade de gått ut med information i brevlådorna att valberedningen avgått).

Försök få ihop att några av de "mest intresserade" träffas och går igenom "problemet" med att styrelsen har ett "försprång" inför stämman.

Dela upp er och fråga valberedningen varför de lämnat sina poster.
Skriv ihop något om detta och delge övriga medlemmar.

Ni ska även förbereda ett förslag till ny styrelse.

Det verkar som det blir en del jobb, men tänk på att det är er framtid det gäller. En styrelse som agerar som du beskriver kan rasera ekonomin rätt snabbt för en förening.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 15:08.
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 22:43
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Detta låter mycket oroväckande. Det kan tyda på ren okunskap och att valberedningen inte vet hur de ska hantera en bångstyrig styrelse.

Valberedningens roll i en förening är att skaka fram kompetenta kandidater till stämman, för medlemmarna att fatta beslut genom demokratiska val. Arbetet bör ju bygga på att få fram ledamöter/medlemmar med kompetens och erfarenhet, för att att förvalta föreningens tillgångar med samtliga medlemmars ekonomiska intressen som enda mål.

Om styrelsen eller enskilda ledamöter har fått valberedningen att ställa sin platser till förfogande, då är min rekommendation att detta utreds och åtgärdas snarast. Att man har en styrelse som kommer med förslag som att man kan nominera ledamöter vid stämma är inte bra. Det gör att styrelsen ofta kan styra över dessa nomineringar och även kan påverka utgången vid stämman.

Kontakta eller begär att få träffa hela valberedningen för att utröna vad som har fått dessa att avsluta sitt uppdrag i för tid, informera medlemmar, upprätta en nomineringslista på eget bevåg och delge alla medlemmar i föreningen förutom väl valda ledamöter i styrelsen. Det går även att lobba stenhårt för att få förändringar inom styrelsen, men ni kommer förmodligen att stöta på ett massivt motstånd och en hel del smutskastning. Stå på er det kan löna sig.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 15:10.
Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 16:45
Medlem

Standard

Tack för era råd och tips. Jag ska verkligen bena ut vad jag kan av det hela.

Jag håller på att ringa till valberedningen nu och frågar vad som hänt, och får på det viset veta att valberedningen är så grön att dom frågat styrelsen om råd hela tiden under den tiden dom har suttit, i stället för att vända sig till de tidigare valberedarna.

Styrelsen säger också att det inte är någon skillnad på att få fram förslag på kandidater innan årsstämman eftersom det är stämman som bestämmer vem som ska väljas och att det inte har någon betydelse om det sker på årsstämman eller om valberedningen har fått fram egna förslag.

Det är verkligen oroväckande och jäkligt frustrerande eftersom de (valberedningen och styrelsen) inte förstår vikten med att medlemmarna i lugn och ro får fundera och tänka igenom och att det på det viset genom valberedningens arbete kunna få fram information om kandidaterna om de är "lämpliga eller inte"

Vi ska sätta oss ner några stycken i föreningen och planera vidare. Nu gäller det att få ut information till medlemmarna om varför valberedningen har avgått och vikten av att få fram kandidater innan årsstämman och styrelsen sätt att se på det hela.

Jag kommer förmodligen att återkomma för mera råd och tips.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 15:12.
Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 17:32
Yotta-medlem

Standard hemska styrelse

Du verkar ha någon sorts kontakt med styrelsen? Har du pratat med någon eller tillskrivit dem?
Något av det du referera till skulle nog vara bra att ha dokumenterat.

Citat:
Styrelsen säger också att det inte är någon skillnad på att få fram förslag på kandidater innan årsstämman eftersom det är stämman som bestämmer vem som ska väljas och att det inte har någon betydelse om det sker på årsstämman eller om valberedningen har fått fram egna förslag.
Hur kan det vara så här? Gör jämförelsen med denna styrelses uttalande och hur det funkar inom politiken.
Valberedningen har föreslagit Juholt, men det kan bli vem som helst?

Jo, det är de förbenade organisationerna HSB, Riksbyggen och SBC som har styrt branchen och utbildningen i bostadsrättsbranchen + medlemmarna som bryr sig för lite.

När något händer som du beskriver borde det vara förstesidestoff i lokaltidningar.
Men media satsar alla sina resurser på hur kommunmänniskor tar ut för höga löner istället. Samma skitstövlar?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 15:13.
Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 19:04
Medlem

Standard

Jag har varit i kontakt med en i styrelsen som säger att nu har valberedningen sållat ut sig själva och så får det bli för det går inte att göra någonting innan stämman, har jag fått till svar. Jasså, varför då svarade jag naturligtvis. Fick till svar av styrelsemedlemmen, som hänvisar till någon stadga, där det står att det egentligen inte behövs någon valberedning för det har ingen betydelse eftersom man på stämman ändå beslutar vem som ska bli nominerad till styrelsen. Detta är allt för styrelsens egen vinnings skull och det gör mig riktigt arg.

Jag har dessutom pratat med en i valberedningen och fått veta varför man valt att avgå. När jag berättar att man måste eller bör meddela medlemmarna, med ett möte exempelvis, så får jag till svar att man har pratat med styrelseordföranden om detta och han säger att han ska prata med med Riksbyggen och återkomma?

Vad tusan har Riksbyggen med saken att göra?

Jag påtalar att om medlemmarna vill ha möte så kan man ha hur många möten som helst utan att fråga Riksbyggen om lov. Mötet ska handla om att få nya kandidater till valberedningen innan årsstämman som tar sig an att försöka få nomineringar till årsstämman, men eftersom ingen i nuvarande valberedning eller dåvarande valberedning inte har en susning om hur det fungerar och har frågat ordföranden hela tiden om råd så kan man ju räkna ut hur illa ställt det verkligen är.

Styrelsen tycker inte att det behövs något möte. Och information om varför valberedningen har avgått hålls i det tysta.

Ja, denna styrelse som sitter nu, där skulle flertalet behöva bytas ut och det har inte varit det lättaste eftersom styrelsen på sista årsstämman drar i alla trådar som finns för att sitta kvar. Styrelsen hade tom fixat fullmakter från folk som inte kom på stämman, så när det blev röstning så satt styrelsen och viftade med fullmakterna och röstade in sig själva.

Det är sorgligt rent ut sagt. Men det kom faktiskt med en ny kandidat till styrelsen och det får man ju vara glad för.

Jag kan skriva hur mycket som helst om denna styrelse och ordförande det är bara synd att medlemmar bryr sig för lite och att medlemmar som kommer inte är tillräckligt många av dem som verkligen vill ha en förändring i styrelsen utan det är de gamla pensionärerna som tycker att det ska vara som det är och som det alltid har varit!

Allting är bara så förbannat korkat så det är inte klokt! Jag ska verkligen ta tag i detta och jag struntar i vad konsekvensen blir men nu får det banne mig vara nog med översitteri och maktmissbruk från styrelsen.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 17:05.
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 15:13
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Valberedningen

Förslag till lydelse av föreningsstadgan beträffande valberedning vilket kan underlätta för valberedningen att finna sina uppgifter.

Valberedning
57 §
Vid ordinarie föreningsstämma utses en valberedning bestående av minst tre och högst fem ledamöter vilka väljs på två år. Ledamöterna skall om möjligt väljas så att två väljs samtidigt vartannat år. Valberedningen konstituerar sig själv och utser ordförande/sammankallande.

Valbar till valberedning är medlem, make/maka, eller sambo till medlem. Dessa skall vara folkbokförda på föreningens fastighet.

Valberedningens arbetsordning

Valberedning ska:
• Föreslå ordförande att leda sammanträden vid ordinarie och extra föreningsstämmor
• Föreslå två justerare tillika rösträknare vid ordinarie föreningsstämma
• Föreslå föreningsstämman välja en ordförande för föreningen för en tid av ett år
• Föreslå föreningsstämman besluta om antalet ledamöter och suppleanter till styrelsen
• Föreslå föreningsstämman välja ledamöter till styrelsen för en tid av två år. Ledamöterna bör väljas växelvis för en tid av två år i sänder.
• Föreslå föreningsstämman välja suppleanter till styrelsen för en tid av ett år
• Föreslå föreningsstämman välja två revisorer för en tid av ett år
• Föreslå föreningsstämman välja en auktoriserad revisor samt ersättare för denna för en tid av ett år
• Föreslå föreningsstämman besluta om arvoden till styrelsens ledamöter, suppleanter samt revisorerna
• Vid uppkommen vakans bland ledamöter inom styrelse och/eller revision, föreslå, efter framställan från styrelsen, nomineringar till fyllnadsval. Fyllnadsval kan ske antingen vid ordinarie föreningsstämma eller, om det får anses nödvändigt, vid extra föreningsstämma.
• Valberedningen ska förbereda nomineringarna av ledamöter till styrelse och revision dels genom att infordra förslag från medlemmarna och dels genom intervjuer med presumtiva ledamöter, göra sig bekant med vederbörandes kvalifikationer för uppdraget. Innan nomineringar till förtroendeposter sker ska ett provval ske.

Att vänta till föreningsstämman för nomineringar kan bli en cirkus då det gäller att förbereda dem som föreslås till olika uppgifter så de inte tackar nej till uppdraen. Det kan medföra att samtliga närvarande på stämman blir föreslagna och alla tackar nej utom de som man inte vill ha som ledamöter i styrelse eller andra uppgifter.

Läs mer om valberedningen i en brf;
Valberedningens bibel i brf - Ny

Intervjufrågor i brf - Vilka frågor ska valberedningen ställa? - Ny

Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall - Valberedning bör mellan stämmorna skicka ut minst två skrivelser till föreningens medlemmar

Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken)
Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter
Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion
Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion
Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening

Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 10:49. Anledning: Lagt till länkar med information om valberedningen
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 16:09
Yotta-medlem

Standard

Robarb var har du hittat detta;
Citat:
Valberedning
57 §
Vid ordinarie föreningsstämma utses en valberedning bestående av minst tre och högst fem ledamöter vilka väljs på två år. Ledamöterna skall om möjligt väljas så att två väljs samtidigt vartannat år. Valberedningen konstituerar sig själv och utser ordförande/sammankallande.
Det är rätt lång ifrån vad som gäller i bostadsrättsföreningar.

Det jag däremot håller med dig om är att det oftast blir cirkus om det finns fler nominerade än platser på en stämma.

Det handlar om stämmoteknik/mötesteknik/valmöjligheters okunskap hos medlemmarna och styrelsens sätt att agera för att just de ska bli valda.

Tyvärr blir man ofta ganska ensam när det kommer till kritan. Bostadsrättshavare har "förmågan" att inte bry sig. Anledningen till detta är svårforskat då det som sagts på många sidor i forumet att bostadsköp är den största investeringen många gör i sitt liv.

Om någon repar ens bil, så agerar alla. Men att maktmissbrukare förstör ekonomiskt/trivselmässigt för medlemmarna skiter allt för många i.

Hur det än går tycker jag att du till stämman ska agera med att be om ordet när ni kommer till val av styrelse.

Jag vet att många på detta forum kan hjälpa dig med en text att inleda §:en på stämman.

Du ska också se till att ditt förslag bilägges stämmoprotokollet (bra för framtiden).

Det är svårt att redan nu skriva inlägget då jag inte har någon aning om det finns några intressenter förutom nuvarande styrelse att ingå i en ny styrelse. Men en början borde se ut;
Den valda valberedningen från förra stämman avgick xxxx. Styrelsens syn på detta är egoistisk och är bevis på att de inte är lämpliga att sköta vår förenings medlemsansvar. Valberedning väljs för att några medlemmar skall förarbeta och lägga förslag på hur föreningen för framtiden skall ha bästa möjliga styrelse.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 17:07.
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 00:22
Medlem

Standard

Bra text, precis vad som behövs. Jag behöver något bra att komma med på stämman för att få upp ögonen på medlemmar som är där vilket maktmissbruk och okunskap det råder i styrelsen.

Det finns folk som är intresserade av att sitta med i styrelsen. Jag vill gärna ha hjälp med att skriva i hop något bra.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 15:24.
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 11:30
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Var har du hittat detta;
"Valberedning
57 §
Vid ordinarie föreningsstämma utses en valberedning bestående av minst tre och högst fem ledamöter vilka väljs på två år. Ledamöterna skall om möjligt väljas så att två väljs samtidigt vartannat år. Valberedningen konstituerar sig själv och utser ordförande/sammankallande."
Jag hämtade denna text ur ett förslag till föreningsstadgar som jag la fram för ett par år sedan för att få lite struktur på organisationen. Dock går det inte att få till stånd stadgar i ett svep då det blir för mycket text för medlemmarna att ta till sig. Högst en § per gång kan revideras.

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Valberedning väljs för att några medlemmar ska förarbeta och lägga förslag på hur föreningen för framtiden ska ha bästa möjliga styrelse.
Grundläggande för valberedningen är att de är utsedda av medlemmarna vid en föreningsstämma och ska således tillgodose medlemmarnas intressen, inte styrelsens. Detta gäller äver revisorerna. De ska tillse att föreningen förvaltas på ett effektivt och ekonomiskt sätt. Vi har allt för offta noterat i diskussionerna på detta forum att det saknas insikt kring detta.

Som Du inledningsvis nämner så "blir man tämligen ensam när man framför kritik mot vissa missförhållanden". Detta är en härskarteknik som utvecklats bland manipulativa sekter, både religiösa och s.k. säljsekter, att genom "exkludering" demonisera kritikern. Flockmentaliteten bland människor, vilket är en rest från vår tid som trädlevande individer, medför att ingen vågar utsätta sig för denna utfrysning varför de hellre sitter tysta och avvaktar för att se utgången av händelsen. Det handlar om att utnyttja den primitiva överlevnadsinstinkten.

-----------------------------------------------------------------------
Albert Einstein uttryckte det en gång:
"Det finns två ting som är oändligt, dels universum och dels människans dumhet. Hur det ligger till med universum kan jag dock inte säga med säkerhet."

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 17:08.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-05-26 14:32
Styrelseledamot i valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2009-10-28 01:52
Valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2009-07-16 11:30
Valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-06-16 12:09
Valberedningen MrDean Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-06-04 07:31

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare