Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-09, 10:09
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Personligen tycker jag det är fel att vissa inom föreningen lägger ner otroligt mycket tid som andra inom föreningen utnttjar genom att "rida på vågen" och låta andra spara pengar till dem.

Ersättning skall utgå till de personer som utför arbete i föreningens namn. Storleken avgör stämman genom att sätta nivåerna, antingen genom att detaljstyra vem som får hur mycket eller genom att sätta en högsta nivå.

Ersättningarna skall dock inte ligga på samma nivåer som ett heltidsarbete om inte medlemmen ÄR anställd av föreningen.
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 12:09
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Se här... Inte så enkelt som det låter...

Jag förstår att många vill begränsa styrelsens erättningar, och att man inte ska vara girig och vilja ha höga arvoden, det har jag full förståelse för. Men min fråga om en styrelse kan begränsa eller avstå från sitt arvode är mer en principiell fråga.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Så jag kan inte se något problem med att styrelsen med majoritetsbeslut sänker sina arvoden.

Sedan är det som alltid fritt för var och en att hoppa av styrelsen om man inte anser sig nöjd med det arvode man får.
Om man drar frågan till sin spets så blir det nämligen problematiskt. Antag att det i styrelsen finns en majoritet som vi kan kalla "idealister" (för att göra det extra pedagogiskt). Sen väljs det in några som vi kan kalla "ambitiösa", men som blir i minoritet i styrelsen. Stämman har beslutat om ett arvode, som ska "fördelas inom styrelsen". Antag nu att majoriteten i styrelsen, "idealisterna", inte gillar arvodet, och beslutar att arvodet inte ska betalas ut. De "ambitiösa" blir överkörda och missnöjda, och väljer att sluta vara ambitösa, eller hoppar av styrelsen.

Då anser jag att styrelsen brutit mot och saboterat stämmans beslut och intentionerna med arvodet. Stämman ville antagligen att de ambitiösa skulle göra ett bra jobb och ha ersättning för detta.

Så som jag ser det kan alltså en styrelse inte fatta beslut om varken höjda eller sänkta arvoden. Man har bara mandat att fördela arvodet, inte att ändra det.

Vill styrelsen inte ta ut fullt arvode måste hela styrelsen vara med på det, eller så får man avstå individuellt. (Och då bör man själv få råda över vart pengarna istället ska ta vägen: till övriga i styrelsen, tillbaks till föreningen, eller till välgörande ändamål...).
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 12:31
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Så som jag ser det kan alltså en styrelse inte fatta beslut om varken höjda eller sänkta arvoden. Man har bara mandat att fördela arvodet, inte att ändra det.
Håller med till fullo

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Vill styrelsen inte ta ut fullt arvode måste hela styrelsen vara med på det, eller så får man avstå individuellt. (Och då bör man själv få råda över vart pengarna istället ska ta vägen: till övriga i styrelsen, tillbaks till föreningen, eller till välgörande ändamål...).
om man nu skall vara "paragrafryttare" så borde inte ens enskilda styrelsemedlemmar kunna avsäga sig hela eller delar av arvodet. orsak: Stämmobeslut.
Finns det intresse att ge det till välgörande ändamål så får respektive ledamot/suppleant göra det i eget namn efter utbetalat arvode.

Sen kanske man skall vara lite mer flexibel om hela styrelsen är med på beslutet om "omfördelning" av arvodet.
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 13:09
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det bästa i denna styrelse kanske vore att fördela det som blev över efter timpenningen betalats och fördela det jämnt på alla.

En liten tanke: Om det nu är så att stämmobeslutet binder styrelsen och styrelsen ändå sänker sitt arvodesuttag, tror ni att någon skulle klandra styrelsen? Det blev ju billigare för föreningen...
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 13:11
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Eftersom det handlar om en principfråga finns ingen flexibilitet att ta hänsyn till.
MikHo har rätt enligt min mening.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dela på arvode från avhoppad ledamot? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-05-31 00:19
Arvode till styrelse och suppleanter Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-11-09 07:29
Styrelse låna pengar från medlemmar i brf istället för arvode plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2010-04-30 17:56
Arvode för styrelse i brf ulf30 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 18 2010-02-09 12:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare