Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-12, 08:59
PellePenna PellePenna är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Parkeringsplats i brf

Undrar om det finns något regelverk avseende parkeringsplats som föreningen tillhandahåller mot avgift.

Här rör det sig om ett begränsat antal parkeringsplatser (räcker inte till alla), så det finns ett kösystem. Vilket fungerar i stort ok. De två problem som jag personligen har (som nu har en parkeringsplats), är att

(a.) jag står inklämd mellan två CUVar, vilket gör att jag ibland inte ens kommer åt att parkera i min ruta (har en liten bil typ Clio). Vem har ansvaret att ta upp detta med "grannarna" [frågan bygger naturligtvis på att det inte har gett resultat när jag sökt påtala detta för de berörda "grannarna"]? Och, vilka krav kan jag ställa på föreningen/styrelsen att jag kommer åt den p-ruta jag hyr?

(b.) precis utanför "fronten" av rutan står ett större träd, vilket på sommaren/hösten lockar till sig stooooora mängder fåglar som knaprar på dess kärnfrukter - och som sedan lämnar resterna av dessa inte minst på min bil. Trädet står på föreningens tomt, och grenar har efter hand blivit nedsågade (av tidigare p-plats innehavare). Dilemmat är att trädet är så högt att vi nu inte kommer åt grenarna, och det är i det perspektivet svårt att komma åt problemet utan att såga ner trädet. Vad gäller här? Hur skall man balansera naturvårdsintressen (eller vad det nu kan heta) [dessutom; det står många träd i närheten, vilka inte "inverkar" på p-platsen] kontra bilvårdsintressen (eller vad det kan heta ...)? Har tagit upp detta med styrelsen, men blir avfärdad (av ordförande) med att trädet stod där innan bilarna, så det har företräde. Hm ...

Hur skall jag tänka här? Vad gäller?
Tacksam för all input!
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 09:58
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ej plats på P-plats

Det är styrelsen som bestämmer - om inte stämman är av annan åsikt - hur det ska fungera med p-platserna i föreningen.
Vill man ändra hur det ser ut och fungerar så kan man t.ex. skriva en motion om detta.

Se även t.ex.;
Parkering och garage, frågor och svar

Kontrakt för bilparkering i brf

Garagekontrakt, garageregler, policy, brandsäkerhet (med exempel på kontrakt för garage)

Parkeringsplats, turordningsregel för vem som ska ha vilken p-plats

Regler och föreskrifter för parkeringsplatser

P-plats följer med vid försäljning av lägenhet

Hyresgäst i BRF - parkeringsplats

Varning för Bostadsrättsnämnden / SBC - P-plats

Motion om avtal för p-plats (mall)

Motion om parkeringsplats från medlem

Parkeringsplatser

Parkeringsplatser Riksbyggens BRF

Två p-platser för en lägenhet? Vad gäller?

Parkeringsplatser och garage

Stadgar / garage, hyra hur länge?

Garage, egoism och sandlåda!

Parkeringsplats med avställt fordon

Anlita parkeringsbolag

Garagehyra

P-plats - likabehandlingsprincipen

Göra om del av gårdsplan till parkering

Kö till p-platser i brf

Boendeparkering - Svårt att hitta p-plats?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 15:28
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

När du som medlem hyr en P-plats av föreningen är det du som juridisk person som ingår ett avtal med föreningen. Styrelsens uppgift är att avtalet som tecknas mellan hyrestagaren och föreningen följs. Om det finns omständigheter som träd eller annan fastinstallation som kan eller orsakar skada på din bil i detta fall, så är det föreningen som bär ansvaret om du ej är vållande.

Alltså: om detta träd orsakar skada eller mer kostnader för underhåll av din bil, kan föreningen bli vållande vid en rättslig prövning.

En idé skulle kunna vara att ni omfördelar P-platserna inom föreningen "om det är möjligt" så att dessa stora bilar placeras på sådant sätt att de inte utgör ett hinder för andra att få tillgång till sin P-plats. Det kan även finnas skäl att ta bort trädet, för att förhindra onödiga kostnader för föreningen om det skulle uppstå skador på din bil.

För att omfördela P-platserna, här kan styrelsen besluta om detta utan att medlemmarna behöver vara med och fatta ett beslut vid stämma. När det gäller trä fällning inom föreningens fastighet bör det fattas på en stämma med kvalificerad 3/4 majoritet.

Jag är med Admin enig. Upprätta en motion till stämma för att få frågan på dagordningen. Glöm inte att presentera ett förslag till lösning på problemet.
Gammal 2011-01-12, 15:51
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Parkeringsruta

Ja, och jag kan tillägga att de stora bilarna på varje sida om din bil inte får befinna sig på din parkeringsruta. Har du då en liten bil torde det räcka för att kunna komma ut/in ur bilen även om du är omgiven av de stora bilarna.

Befinner sig bilar på din p-ruta måste styrelsen kontakta dem som tränger sig in på ditt område och tillrättavisa dem.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 06:33
PellePenna PellePenna är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

tack skall ni ha för snabba och informativa svar!
Till "Trötter" vill jag ställa en följdfråga: om det snarare är fåglar i träden som skitar ner, än träden som sådana, är det fortsatt samma sak? Att det är detta s.a.s. yttre som vållar skada, och att föreningen därmed blir ansvarig?
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 11:23
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av PellePenna Visa inlägg
tack skall ni ha för snabba och informativa svar!
Till "Trötter" vill jag ställa en följdfråga: om det snarare är fåglar i träden som skitar ner, än träden som sådana, är det fortsatt samma sak? Att det är detta s.a.s. yttre som vållar skada, och att föreningen därmed blir ansvarig?
Om detta träd används som uppehållsplats för djur som fåglar i detta fall, och dessa orsakar skador på medlemmars privat egendom. Då kan det tolkas som att trädet och dess placering har en inverkan på ditt problem.

Jag ser att det finns två lösningar på problemet.
  1. Kapa ner trädet och plantera något som inte växer sig så högt eller plantera ett nytt träd på annan plats
  2. Ta bort P-platserna
Båda alternativen bör beslutas vid stämma.
Gammal 2011-01-13, 15:57
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Med risk för att låta sarkastisk föreslår jag att styrelsen förbjuder vilt av alla slag att beträda trädet. Sätt upp en skylt. Efterlever inte djuren detta får man väl lov att låta kronofogden avhysa dem.

Visst bor vi i städer, men att mänskligheten är på väg att kräva ensamrätt för sin närmiljö till övrigt livs nackdel är inte ens skrattretande. Det är sorgligt. Kan man inte kosta på sig en eller ett par extra biltvättar till fåglarnas gagn?
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:49
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Med risk för att låta sarkastisk föreslår jag att styrelsen förbjuder vilt av alla slag att beträda trädet. Sätt upp en skylt. Efterlever inte djuren detta får man väl lov att låta kronofogden avhysa dem.
Den var rolig

Citat:
Visst bor vi i städer, men att mänskligheten är på väg att kräva ensamrätt för sin närmiljö till övrigt livs nackdel är inte ens skrattretande. Det är sorgligt. Kan man inte kosta på sig en eller ett par extra biltvättar till fåglarnas gagn?
Om det finns något som orsakar förtret för en eller fler medlemmar i en förening, då är min uppfattning att föreningen har en skyldighet att pröva om det går att lösa problemet. Att det finns installationer, organisationer och medlemmar som orsakar problem, behöver inte med automatik göra så att det alltid går att lösa problemet på ett sådant sätt att alla blir nöjda, men man bör alltid göra ett försök.

Men i detta fallet, då är min uppfattning att det finns enkla lösningar för att få saken åtgärdar.
Gammal 2011-01-13, 16:53
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Tänk det var nog första gången jag hört någon kalla ett träd för en installation.

Sorgligt att ens överväga att ta ner ett vad man vet friskt träd. Och det för en parkeringsplats.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 20:54
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det är ju inte ens för p-platsen. Ifall p-platsen inte är uthyrd kommer fåglarna att skita direkt på asfalten och inte ens pellepenna kommer att bry sig eller ens tänka på saken. Utan pellepenna tänker på det besvär och/eller ekonomiska kostnad som detta innebär för denne. Och kan, utan annan tanke, på allvar tänka sig att ta bort ett träd som vuxit i kanske minst 50 år och under tiden varit till gagn för småfåglar, ekorrar...ja hela den värld av liv ett träd utgör. Därför att pellepenna inte kan tänka sig att åka en eller ett par extra gånger till automattvätten. Nej, istället anser han att styrelsen seriöst skall engagera sig i denna för pellepenna viktiga fråga och lägga energi på den som skulle kunna värma en normalvilla i två dagar. En högre kostnad än de extra tvättar det är fråga om. Pellepenna skulle kanske kunna motionera om att föreningen skall ersätta de extra tvättar som p-platsen åsamkar denne, istället? Förmodligen en lägre kostnad än att fälla trädet och forsla bort det. För föreningen.

Att föreningen inte genast drog in p-platsen från pellepenna och hyrde ut till någon annan som uppskattade p-platsen för dess rätta värde förvånar mig storligen. Så skulle jag yrkat att vår styrelse skulle agerat i en fråga som denna. På en gång, för att inte ödsla onödig energi som styrelsen i slutändan vill ha höjt styrelsearvode för.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Parkeringsplats i brf, regelverk Issa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2011-11-03 10:15
Parkeringsplats i brf, bara för boende? Maris Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-10-21 23:00
Parkeringsplats i brf med avställt fordon Marcus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2009-11-18 20:44
Hyresgäst i BRF - parkeringsplats tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2008-10-15 23:04
Parkeringsplats i brf, turordningsregel för vem som ska ha vilken p-plats lisaamr Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-08-14 09:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare