Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF > Faktabanken
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Faktabanken   » Tänk på att i Faktabanken inte glida från ämnet. Skriv strikt om det som respektive tråd tar upp, var kortfattad, saklig och konkret. Fyll i rubrikfältet för varje inlägg med en mening som sammanfattar eller med ord som är väsentliga för det specifika inlägget.
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-12, 17:33
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Nycklar och lås i bostadsrätt

FRÅGOR OCH SVAR OM LÅS OCH NYCKLAR i BOSTADSRÄTT

1. Vem ska betala för nytt lås till ytterdörr i bostadsrätt?

Fråga: Mitt lås till ytterdörren är utslitet och måste bytas ut.
Ska jag eller bostadsrättsföreningen stå för kostnaden?

Svar: Enligt HSB:s stadgar är det bostadsrättshavaren som har underhållsansvaret för låset på ytterdörren. Det innebär att det är du som får stå för kostnaden att byta ut det.

2. Vem betalar låssmed om lägenhetsnyckel fastnar i lås till tvättstuga?

Fråga: Min lägenhetsnyckel fastnade i ett utslitet lås till tvättstugan. Jag kunde inte få loss den. Detta hände på en tid då fastighetsskötaren inte var i tjänst. Jag blev tvungen att tillkalla låssmed.
Vem ska betala, jag eller bostadsrättsföreningen?

Svar: Föreningen har som fastighetsägare ansvaret för att låsanordningar till gemensamma utrymmen som tvättstugan fungerar.

Kan du visa att föreningen har underlåtit att underhålla låset, det vill säga brustit i sitt reparationsansvar, ska föreningen stå för kostnaden. Annars får du själv betala för låssmeden.

3. Vem bekostar byte av föreningsnycklar?

Fråga: Häromkvällen glömde jag nyckeln i låset på min ytterdörr. Nästa morgon var den borta och jag fick veta av en granne att trappuppgången haft påhälsning av ett par överförfriskade män samma natt.
Jag bytte mitt lås och bekostade det själv. Men på nyckelknippan satt även nycklar till gemensamma utrymmen som vind, port, källare och gård. Att byta dessa lås och ge varje medlem en ny uppsättning nycklar skulle kosta cirka 6000 kronor.
Vem ska bekosta detta byte, föreningen eller jag?

Svar: Att glömma kvar nycklarna i låset är visserligen lätt hänt, men det får ändå i de flesta fall anses vara vårdslöst. Det är viktigt att man är aktsam om nycklar, särskilt om de går till gemensamma utrymmen.

Om det föreligger vårdslöshet är du ersättningsskyldig för den skada som du orsakar föreningen, i det här fallet kostnaderna för låsbyte och nycklar för de gemensamma utrymmena.

Det rekommenderas att du anmäler händelsen till ditt försäkringsbolag, som får utreda om det föreligger vårdslöshet.

4. Krävs stämmobeslut för byte av ytterlås?

Fråga: Vem står för kostnaderna i en bostadsrättsförening om föreningen vill byta ytterlås?
Måste beslut dessutom tas av två stämmor eller kan styrelsen själva bestämma?

Svar: Under förutsättning att din förening tillämpar HSB:s normalstadgar gäller följande:
Bostadsrättshavaren svarar för underhåll och reparation av lägenhetens ytterdörr och ska därför själv bekosta låsbyte, med mera. Föreningen svarar endast för målning på utsidan av ytterdörren.

Portlåset å andra sidan hör till föreningens underhållsansvar.

Gäller det endast byte till lås med liknande funktion som idag, är det en sak styrelsen kan besluta om.

Om det däremot ska installeras till exempel portlås som inte funnits tidigare är det troligtvis att se som en förändring av de delar av huset som lägenhetsinnehavaren disponerar. Därmed krävs ett godkännande av samtliga de bostadsrättshavare som berörs av förändringen. Alternativt fattas beslutet på en stämma där 2/3 av de röstande ska ha röstat för låsbytet. Dessutom krävs hyresnämndens godkännande.

5. Ansvar för nycklar vid överlåtelse

Fråga: Jag har precis köpt en bostadsrätt och undrar över om jag fått alla nycklar av säljaren. Säljaren säger att det är föreningens sak att se till att jag har fått samtliga nycklar och föreningen säger att det är säljarens ansvar.
Vad är det som gäller?

Svar: Det är säljarens, inte föreningens, ansvar att samtliga nycklar överlämnas.

Enligt stadgarna svarar säljaren normalt för låset till lägenheten och därmed nycklarna. Föreningen disponerar inte över nycklar till lägenheterna, utan det är det bostadsrättshavaren som gör.

Det är viktigt att parterna reglerar frågan i överlåtelseavtalet så att det inte råder några oklarheter.

När det gäller nycklarna till föreningens gemensamma utrymmen är det mer oklart.

Detta bör regleras i föreningens stadgar, och kan fungera olika i olika föreningar.
Det bästa är om säljaren överlämnar alla nycklar/taggar (som går till föreningens gemensamma utrymmen) till föreningen, som sedan överlämnar dessa till köparen. På detta sätt får föreningen kontroll över nycklarna.

Se även;
Huvudnyckel till lägenhet

Styrelsens rätt att gå in i lägenhet

Tillträde till lgh

Hemfridsbrott?

Styrelsens rätt att gå in i lägenhet

Besök i bostadsrätt, rutiner

Ytterdörrens låscylinder?

Saknad lägenhetsnyckel vid avflyttning

Användande av huvudnyckel

Vicevärd i brf - huvudnyckel - ersättning
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-10-06 klockan 13:03.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är av
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dom om tvättstugestök överklagas - elektroniska nycklar i brf j.a Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-06-06 11:30
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:33
Avsägelse av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare