Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-13, 21:56
sunblaster sunblaster är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard Ordförande i brf undanhåller information

Jag är nyinvald styrelsesuppleant i min Brf. Jag har sedan tidigare cirka 20 års erfarenhet av styrelsearbete i andra Brf men aldrig stött på det jag nu skall beskriva.

För cirka en vecka sedan kom en granne till mig med ett brev som var adresserat till föreningen men som hamnat i hans brevlåda. Brevet var från Kronofogdemyndigheten. Senare samma kväll gick jag och lämnade brevet till vår ordförande.

Då jag undrade vad vår Brf har för affärer med Kronofogdemyndighetern sökte jag upp ordförande ett par dagar senare för att ställa frågan vad brevet handlade om. Jag fick då till svar att han inte tänker delge detta, vare sig till mig eller till övriga styrelsemedlemmar. Anledning till detta är att han inte vill att innehållet i brevet skall läcka ut. Jag påtalade då att alla som deltar i styrelsearbetet har tystnadsplikt varför detta naturligtvis inte skulle ske. Jag fick då veta att ärendet i brevet inte berör föreningen utan en enskild medlem.

Detta har dock inte lämnat mig någon ro och jag har en mycket dålig känsla kring detta brev. Mina frågor är därutav: Har ordförande rätt att på detta sätt undanhålla efterfrågad information till styrelsen?

Jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med detta!
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 22:56
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ordförande hemlighåller

Det du måste göra i detta läge är att anmäla ärende till nästa styrelsemöte.
I det fall du inte gör det kan du ställas till svars för något "du vet" men inte agerat emot. Att ordföranden inte talar om för dig om detta brev är "fara nog".
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 23:08
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av sunblaster Visa inlägg
För cirka en vecka sedan kom en granne till mig med ett brev som var adresserat till föreningen men som hamnat i hans brevlåda. Brevet var från Kronofogdemyndigheten.
----
Då jag undrade vad vår Brf har för affärer med Kronofogdemyndighetern sökte jag upp ordförande ett par dagar senare för att ställa frågan vad brevet handlade om. Jag fick då till svar att han inte tänker delge detta, vare sig till mig eller till övriga styrelsemedlemmar. Anledning till detta är att han inte vill att innehållet i brevet skall läcka ut. Jag påtalade då att alla som deltar i styrelsearbetet har tystnadsplikt varför detta naturligtvis inte skulle ske. Jag fick då veta att ärendet i brevet inte berör föreningen utan en enskild medlem.

Har ordförande rätt att på detta sätt undanhålla efterfrågad information till styrelsen?
Knepig situation!
Ordföranden har inte rätt att undanhålla information från övriga styrelsen. Han har heller inte rätt att företräda föreningen utan att styrelsen fattat beslut i den aktuella frågan.

Eftersom brevet är adresserat till föreningen är brevet och dess innehåll en angelägenhet för hela styrelsen. Ni sitter ju alla på personligt ansvar.

Jag tycker att du ska ta upp frågan om brevet på nästa styrelsemöte och insistera på hela styrelsen ska få ta del av brevet från Kronofogden. Man kan ju undra vad det mer är som övriga styrelsen inte får kännedom om.
Ev kan det vara bra att snacka ihop dig innan mötet med övriga styrelsen om du känner att det kan behövas.

Jag hoppas att ni kommer till en lösning, men om det absolut inte går tycker jag att du ska överväga att avgå ur styrelsen. Men det är sista utvägen om inget annat fungerar.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 23:41
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Ordförande som döljer information för styrelsen i strid med lagen

Ja, som Tette och Sandlådan redan sagt är det viktigt att du tar upp frågan med övriga ledamöter. Kräv att ordföranden omedelbart kallar til styrelsemöte, om detta inte ska hållas ändå inom de närmaste dagarna.

Ingen ledamot får under inga omständigheter undanhålla någon information för någon annan ledamot.

Precis som du säger, sunblaster, så finns det anledning att tro att detta inte är en enstaka företeelse. Inte bara styrelsen utsätter sig för risker här, utan hela föreningen. Det ordföranden gjort är synnerligen allvarligt och en möjlighet är att kalla till extra stämma för att informera medlemmarna och utse ny ordförande. Det glöms ofta bort men precis lika mycket som att en ledamot har ett ansvar inför övriga ledamöter så har faktiskt styrelsen enligt lag ett ansvar för hela föreningen att inte undanhålla för föreningen viktig information (som detta).

Du kan faktiskt ta reda på vad brevet innehöll på egen hand. Kontakta Kfm och fråga.

När du fått reda på vad brevet handlade om berätta gärna detta för oss här. Men av ordförandens reaktion att döma så är det en kostnad som ordföranden orsakat föreningen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-10-14 klockan 10:37.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 09:33
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men av ordförandens reaktion att döma så är det en kostnad som ordföranden orsakat föreningen.
...eller så är det en enskild medlems lägenhet som ska utmätas av Kfm?

Hursomhelst borde ordföranden ta upp detta med retsen av styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 11:38
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Funderingar.

Jag undrar om det är det är normalt att fogden delger styrelsen i föreningen, angående utmätning av medlemmars tillgångar vid betalningsproblem?

En eventuell tvångsförsäljning av BR bör väll skötas som vilken bostadsaffär som helst och kan ske på de gängse sätt som tillämpas på bostadsmarknaden?

Styrelsen brukar väll bli underrättad först när en medlemsansökan i föreningen upprätta vid en bostadsaffär? Jag förmodar att fogden inte söker medlemskap i föreningen för att reglera en enskild medlems ekonomiska problem.

Kan det vara så att det i föreningen sitter en egenmäktig ordförande, med egna intressen i föreningen och undanhåller information för övriga styrelseledamöter. Om fallet är så bör styrelsen hålla en förtroende omröstning inom styrelsen där ordförandens roll ifrågasätts.
Gammal 2010-10-14, 11:53
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Funderingar.

Jag undrar om det är det är normalt att fogden delger styrelsen i föreningen, angående utmätning av medlemmars tillgångar vid betalningsproblem?

En eventuell tvångsförsäljning av BR bör väll skötas som vilken bostadsaffär som helst och kan ske på de gängse sätt som tillämpas på bostadsmarknaden?

Styrelsen brukar väll bli underrättad först när en medlemsansökan i föreningen upprätta vid en bostadsaffär? Jag förmodar att fogden inte söker medlemskap i föreningen för att reglera en enskild medlems ekonomiska problem.

Kan det vara så att det i föreningen sitter en egenmäktig ordförande, med egna intressen i föreningen och undanhåller information för övriga styrelseledamöter. Om fallet är så bör styrelsen hålla en förtroende omröstning inom styrelsen där ordförandens roll ifrågasätts.
Citat:
Om utmätning av bostadsrätt underrättas bostadsrättsföreningen.
Utsökningsbalken, 6 kap 3§.

Utsökningsbalken är den lag som reglerar hur Kfm t.ex. ska göra en utmätning.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 11:56
Yotta-medlem

Standard

Läs gärna mer i http://www.kronofogden.se/download/1...g-10-04-01.pdf sidan 180.
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 22:45
Medlem

Standard Ordföranden undanhåller information

Tack alla ni som svarat på min frågeställning. Jag skall under morgondagen börja informera övriga styrelsemedlemmar. Självklart kommer jag att lämna information här på forumet om hur det går i ärendet.
Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 16:01
Medlem

Standard Lösningen...

Ja, så har jag informerat övriga styrelsen och vi har konfronterat ordföranden. Han har nu visat oss brevet som mycket riktigt var en förfrågan från Kronofogden om en viss person äger en lägenhet i föreningen.

Vi har nu alla, även ordföranden, kommit överens om att detta inte bör upprepas. Ordförandens förklaring var dock att han ville skydda den det gällde. Överenskommelsen lyder: Om en liknande förfrågan skulle dyka upp på nytt så berättar ordföranden att den har inkommit och detta protokollförs. Han behöver dock inte berätta vem som berörs. Vi har även påmint varandra om den tystnadsplikt som gäller för styrelsen gentemot övriga medlemmar. Allt enligt föreningsrättsliga principer.

Som en parentes kan jag också nämna att jag har även pratat med Kronofogden som meddelar att om en utmätning kan bli aktuell, så är de enligt lag skyldiga att efterfråga om en bostadsrätt är ägd av personen det berör. Gränsen för att utmäta en bostadsrätt går vid ett marknadsvärde på 300 000 kronor.

Så man kan säga slutet gott, allting gott. Återigen tack för de svar jag fick på min frågeställning.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Information från styrelsen Trötter Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-05-08 18:39
Kan styrelse vräka mig om jag delar ut information i brf? sameman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-10-05 10:44
Historisk information om likviderade Brf-er DellaM Bostadsrättsforum 2 2009-04-08 12:36
Rätt till information om lägenhetsförsäljning? Ordförande köper bostadsrätt roffe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2009-03-23 01:16
Medlemmarna får betala för information !!! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-10-31 10:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare