Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-12, 08:48
tractors tractors är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard OVK - borra i dörr

I vår privata brf (hus byggda 1954) har vi gjort en rejäl renovering av ventilationssystemet. Samtidigt gör vi en OVK. Nu har det visat sig att vi måste, för att få godkänt, göra en åtgärd som inte uppskattas av alla.
I en innerdörr mellan två rum måste vi nertill borra några hål för att få
bra luftcirkulation. Vi ansvarar för ventilationen men vem "äger" dörren.
Tacksam för synpunkter.
Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 09:18
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Innerdörren tillhör bostadsrättshavaren men jag ställer mig frågande till varför det måste borras hål i nedankant på dörr.

Oftast är denna typ av dörr så tillverkad att luften cirkulerar runt dörren i gliper runt foder och glipan mellan dörr och tröskel.

Det finns även alternativa lösningar i form av foder ovanför dörren med ventilationskanaler, dessa monteras på båda sidor av dörren men kanalerna uppåt vilket gör att hålen inte syns, vilket borrhål i nedankant dörr gör och påverkar estetiken i dörren.

Är det alla lägenheter som denna åtgärd måste göras eller endast i ett fåtal lägenheter?

Är det endast ett fåtal skulle jag överväga att låta en snickare (en finsnickare, med fallenhet för kvalité) att montera ner överliggande foder på dörrarna och fräsa dessa luftkanaler istället.

Föreningen tar denna kostnad för snickaren, förhoppningsvis en lösning som båda parter kan gå med på.
Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 11:18
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag fann samma problem i min lgh för ett par år sedan, med dålig cirkulation i ett rum. Den tidigare ägaren hade byggt en vägg och avdelat ett rum i två. Det visade sig som att ett kallras längs en gavelvägg medförde kondens med efterföljande mögel.
Det finns en dörr där mellan dessa två rum, som dessutom ofta står öppen, vilket ändå inte hindrade att ovanstående inträffade. Trots luftventil utifrån under fönstret stod luften stilla längs en gavelväggen.

Svaret i vårt fall blev att ta upp en ventil i väggen mellan rummen på det ställe där luften stod stilla, intill gavelväggen. I vårt fall hade det alltså ändå inte hjälpt med dörren utan det gällde att sätta fart på den luftficka av stillastående luft som bildats.

Detta kanske inte är problemet för er förenings del. Men går det så långt som till mögel blir det det. Därför tror jag att prioriteringen för föreningen måste ligga på ventilationen och medlemmen rätta sig efter det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
OK med ny dörr i vägg mellan två lägenheter i brf? sagbab Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-09-16 00:59
Medlems dörr uppbruten av polis, vem är skyldig att fixa till i brf? putte74 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-05-01 00:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare