Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-01, 17:58
Beauforts avatar
Beaufort Beaufort är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Fråga Gåva/arv av bostadsrätt

Några frågor om gåva/arv av bostadsrätt.

Min far (91 år) vill att jag tar över hans bostadsrätt. Själv ska han dock bo kvar så länge det är möjligt. Jag en son som nu studerar på annan ort. Har vi lägenheten kvar finns det möjlighet för honom att sedermera ta över den eller för oss att sälja lägenheten. Jag själv äger en bostadsrätt i Riksbyggen och tänker inte flytta till lägenheten i framtiden.

1) Hur gör man juridiskt om man vill överlåta/skänka sin bostadsrätt till sitt barn? Gåvobrev? Överlåtelse?

2) Kan personen som ärver stå för 100% av ägandet om nuvarande ägare bor kvar? Eller måste nuvarande ägare stå för en viss procentsats? Vad säger lagen?

3) Kan man nekas medlemsskap i föreningen om man redan äger en bostadsrätt (och bor i den) och inte tänker flytta?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-09 klockan 09:59.
Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 19:05
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Överlåta bostadsrätt

Ja, för att överlåta sin bostadsrätt till någon annan skriver man ett gåvobrev;

1.
Exempel på formulär:
Gåvobrev med övertagande av lån
Gåvobrev utan övertagande av lån

Se även tex.;
Skriva över lägenheten

Förvärv av bostadsrätt

2.
Diskuterats mycket. Se;
Styrelse kan stoppa delat ägarskap, men behöver inte göra det
Fråga kring delägande av bostadsrätt
Kontentan av detta är att det är bäst att fråga styrelsen eftersom varje styrelse kan göra sin egen personliga bedömning.

3.
Nej, inte bara enbart av detta skäl. Man kan äga mer än en bostadsrätt i samma brf.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 19:46
Beauforts avatar
Duktig medlem

Standard Tack!

Tack för jättesnabbt svar!
Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 20:56
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Medlemskap i brf och äga två lägenheter i samma brf

Notera att det kan finnas anledning att diskutera din fråga #3 lite mer eftersom den är aningens luddig.

Om man har en bostadsrätt i föreningen så är man redan medlem och behöver inte ansöka om medlemskap i samband med att man köper bostadsrätt #2.

Jag gissar att vi här inte talar om två bostadsrätter intill varandra?

Jag är inte med på vem som skulle stå som ägare på bägge bostadsrätterna i samma brf, men om vi för enkelhetens skull säger att det är du, så är frågan vad du kommer att svara styrelsen när styrelsen frågar dig varför du vill ha ännu en bostadsrätt i föreningen och vem som ska bo (på vilket sätt) i respektive lägenhet.

Dessa frågor kan man nog räkna med att få från styrelsen i samband med överlåtelsen.

Och för fråga #2 så vill jag svara likadant som den motsvarande fråga som Sagbab ställde ungefär samtidigt som du.
Dvs, jag kan för min del inte se hur det är möjligt att någon utomstående, ej juridisk person, skulle kunna äga 100% av en bostadsrätt som någon annan bor i.

Men för en dylik fråga måste man utgå från föreningens stadgar, och vet vi inte vad det står där så är det inte helt lätt att säga vad som gäller.
Därför är mitt tidigare tips att helt enkelt höra styrelsens åsikt om detta, där styrelsen motiverar sin åsikt i frågan, viktigt.
Inom lagens och stadgarnas ramar kan nämligen varje styrelse göra lite fria tolkningar från situation till situation.

Om man har styrelsens syn på saken så kan man sedan utifrån denna syn diskutera fram alternativa möjligheter i det fall styrelsens åsikt inte överensstämmer med ens egen önskan om hur det ska fungera.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-09-01 klockan 21:17.
Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 21:41
Beauforts avatar
Duktig medlem

Standard Klargörande

Tack igen. Det är inte fråga om två lägenheter i samma förening.
Jag har en BR i Riksbyggen. Min fars lägenhet är i HSB.
Vi vill ha kvar HSB-lägenheten om det är så att min son sedemera vill ha den.

Detta blir dock inte aktuellt så länge min far kan och vill bo kvar. När han flyttar och den inte förs vidare till min son så säljs den.

Jag ska självklart höra med föreningen vad de anser om detta.
Det var därför det kanske skulle vara så att jag och min far båda står som ägare (jag ex vis 90% och han 10%).
Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 23:18
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Varför inte avvakta och låta allt bero på din fars hälsotillstånd. Så länge han lever, kan och vill bo kvar är ju allt som vanligt.

Bor han kvar till livets slut tillfaller bostadsrätten dödsboet och ni får tre år på er att fritt förfoga över bostadsrätten utan att ni behöver inhämta föreningens godkännande. Ni kan hyra ut lägenheten i andra hand till sonen, om det inte passar just då till någon annan.

Flyttar din far till ett äldreboende behöver lägenheten för den skull inte säljas. Ni kan ansöka om att få hyra ut lägenheten i andra hand till sonen eller någon annan tills han avslutar sina studier och vill flytta in själv. Situation omfattas av vad hyresnämnden anser är beaktansvärda skäl då medlemmen inte kan bruka sin lägenhet p g a sjukdom. Det blir svårt för föreningen att säga nej.

Jag förutsätter att du är ensam bröstarvinge. Om gåvan syftar till att flera bröstarvingars laglotter skall tillfalla dig och din son är läget långt mer komplicerad än vad som framgår av din sakframställning.
Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 23:37
Beauforts avatar
Duktig medlem

Standard Tack

Tack återigen för ett värmande svar.
Visste inte att man förfogar över lägenheten så länge.
Så får det bli. Det blir ju absolut det enklaste.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 18:04
Brandvarnare i bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-07-07 22:07
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:33
Förverkande av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare