Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-04, 22:21
Lena72 Lena72 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Olycklig Ljudmätning av lägenhet i brf

Jag och min sambo har ett litet problem, som har blivit större och större för oss.
Vi har bott i samma lägenhet sen ca 15 år tillbaka och trivs över lag jätte bra.
MEN...... lägenheten släpper igen så himla mkt ljud! Vi upplever inte att det var så med de första hyresgästerna som bodde ovanför oss från början, eller oxå använde de sunt förnuft.
Vårt problem är att vi hör grannarna väldigt väl i vårt sovrum. Man kan till exempel höra när de sitter och pratar vid datorn i deras sovrum som är ovanför vårt. De tvättar och torktumlar dessutom efter kl 22 om kvällarna, och enligt våra ordningsregler är detta inte tillåtet. När de kommer hem sent om kvällarna är de inte direkt tysta, visst jag kan ju inte kräva att grannen ska tassa på tå, men de behöver väl inte knalla omkring med hälarna i golvet vid 11-12 på kvällarna.
Vi har pratat med grannarna lugnt och sansat om detta, och hon säger bara ..ahhaaa oooj!! Medan hennes kille som inte bor i lägenheten gärna stampar lite extra i golvet när han kommer, efter vårt påpekande. Dessutom har vi vid upprepade tillfällen fått lyssna på när de använder en gnisslande pump för att pumpa upp en luftmadrass vid 1 på natten!!

När jag har pratat med vår styrelseordförande om vårt problem säger han bara att det inte finns något att göra. Jag har frågat om man inte kan göra en ljudmätning, för det kan ju inte vara meningen att jag ska höra grannen prata!!?? Visst det hörs inte så bra att jag hör vad de säger, men man hör dem prata, och det är rätt störande när man själv försöker sova. Vet att 2 lägenheter fick andra golv inlagda eftersom ljud genom släppet var för högt. Men detta var 1-2 år efter att lägenheterna var byggda -93, men då upplevde vi inte detta ljud problem. De som bodde innan våra nuvarande grannar hade oxå en massa för sig sent på kvällarna, och hördes rätt rejält.

Vad kan man annars göra, eftersom vi bett grannen låta bli att tvätta och torktumla sent om kvällarna, men då väntar hon till 1-2 och gör det då istället. Styrelsen vågar inte ingripa, det är jag säker på. De vågar ju inte ens säga åt folk att låta bli att parkera på gården, fast det inte är tillåtet.

Någon som vet något bra sätt att ljud isolera?? Eller kan jag själv betala en ljudmätning?

Vet att hon har ett billigt laminatgolv inlagt i sitt sovrum, om det kan vara en del av problemet.

Skulle vara så skönt att få lägga sig på kvällen utan att höra hennes springande fram och tillbaka i lägenheten, vilket hon sätter igång med vid 11 tiden på kvällen. Antagligen någon form av kvällsrutin, men hon går verkligen på hälarna och hennes son oxå, så det hörs ju hela tiden. Min sambo som redan har sömnproblem mår ju inte direkt bättre av det heller.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-06 klockan 14:13.
Svara med citat
Gammal 2010-08-04, 23:38
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Buller

Detta med buller och oljud från grannar har diskuterats ganska frekvent i forumet.

Man kan enkelt sammanfatta buller och störning med följande, att det får aldrig förekomma i en brf, och det spelar ingen roll vilken tid det är på dygnet.

Att ordförande anger att det inte finns något att göra åt saken, visar bara på vilken fegis er ordförande är. Jag skulle rekommendera dig till dokumentera störningarna. Dokumentationen kan vara ljudinspelning, notera vilka tidpunkter som störningen inträffar samt att ni vid varje störnings tillfälle kontaktar grannen, genom att ringa/knacka på hos grannen och påtala för individen att ni upplever störande ljud.

Detta inlägg av Admin sammanfattning de mesta som behandlar störning http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...ght=st%F6rning

Citat:
Enligt BRL
7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter

8 § Bostadsrättshavaren får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.
9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 13:08
Lena72 Lena72 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard

Tack för hjälpen! Ska börja dokumentera.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 21:13
Lacro Lacro är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2016
Standard Bullermätning

Jag har ett jättebuller problem som varierar i tid och styrka. svårt att somna på kvällen och vaknar när det högt buller. Jag tänkar få en bullermätning utförd.

Jag är hörselskadad och tyvärr så hör jag buller som ingen normalhörande hör. Min brf - som just nu - är hörande förnekar att buller förekommer och antyder att jag simulerar. Men för mig är bullret - samtidigt som golvet darrar/skakar en absolut verklighet.

Men jag skulle vilja få veta om någon vet vad en bullermätning kan kosta och eller om det finns mätutrustning att hyra.

Lacro
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 21:24
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lacro Visa inlägg
Jag har ett jättebuller problem som varierar i tid och styrka. svårt att somna på kvällen och vaknar när det högt buller. Jag tänkar få en bullermätning utförd.

Jag är hörselskadad och tyvärr så hör jag buller som ingen normalhörande hör. Min brf - som just nu - är hörande förnekar att buller förekommer och antyder att jag simulerar. Men för mig är bullret - samtidigt som golvet darrar/skakar en absolut verklighet.

Men jag skulle vilja få veta om någon vet vad en bullermätning kan kosta och eller om det finns mätutrustning att hyra.

Lacro
Kontakta Miljö och Hälsa i din hemkommun och beskriv problemet. De kan anmoda styrelsen att utföra en ljudmätning.
Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 21:45
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Kontakta Miljö och Hälsa i din hemkommun och beskriv problemet. De kan anmoda styrelsen att utföra en ljudmätning.
Japp. Så gick det till hos oss med.
En långdragen konflikt med styrelsen som drog benen efter sig och inte ville göra något. Min fru kunde inte sova i lägenheten på över ett år på grund av stress-symptom orsakade av infra-ljud och bristen på sömn på grund av det. Öronproppar hjälpte inte för infra-ljudet störde hela kroppen.

Efter jag kontaktade Miljö & Hälsa i kommunen (med efterföljande utredning) så drämde kommunen näven i bordet och beordrade mätning.

Företaget som gjorde mätningarna hette ACAD.
De konstaterade att infra-ljud från ventilationsanläggningen störde, och föreslog åtgärder. Efter åtgärderna fixades försvann problemen.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förändring av en lägenhet i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 1 2016-02-12 10:03
Dela lägenhet i brf fridlyst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-05-10 15:06
Underhåll av lägenhet i brf resurs Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-12-10 12:32
Låna ut sin lägenhet, ej andrahandsuthyrning? Schmiterlöw Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-09-05 07:51
Pant av lägenhet i brf m.m. stephan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2009-02-15 21:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare