Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-28, 09:09
DeniseF DeniseF är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Olycklig Uppsägning från föreningen pga andrahandsuthyrning?

Hejsan!! Väldigt ny på det här forumet och jag måste säga att jag blev väldigt glad när jag såg att det fanns ett forum som tar upp frågor och funderingar kring bostadsrätter!!

Jag har ett VÄLDIGT stort problem som jag dels dragit på mig själv helt på egen hand. Jag hyrde ut min lägenhet utan föreningens styrelse och självklart kom jag inte undan med detta.. nu har jag fått informationen om att de tänker gå vidare i ärendet och jag antar att deras mål är att få mig uppsagd från lägenheten. Mitt i allt så finns det väldigt stort missnöje från min sida då jag blivit utsatt för olika trakasserier samt blivit felhandlad vid flertals tillfällen av föreningen vilket har gjort att jag först anmält dem hos DO men sedan dragit tillbaks min anmälan.

Så finns det något att göra för att rädda situationen? Jag älskar min lägenhet och vill verkligen inte förlora den!! Hoppas någon har något litet tips eller någon ide där ute !!!
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 09:33
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hej Denise,

Det finns några "ess" som du kan ta till.

7 kap 20 § BRL
Citat:
"Uppsägning på grund av förhållande som avses i 18 § 2... (otillåten andrahandsupplåtelse min not)... får dock, om det är fråga om en bostadslägenhet, inte ske om bostadsrättshavaren utan dröjsmål ansöker om tillstånd till upplåtelsen och får ansökan beviljad."
Dvs man kan spela tillbaka frågan till styrelsen genom att omedelbart söka tillstånd, om tillstånd inte medges kan man överklaga till hyresnämnden i sedvanlig ordning. Får man tillstånd kan förstås inte lägenheten inte sägas upp (förverkas)

7 kap 21 § BRL
Citat:
"Är nyttjanderätten förverkad på grund av förhållande, som avses i 18 § 1-3 ... (otillåten andrahandsupplåtelse min not)... men sker rättelse innan föreningen har sagt upp bostadsrättshavaren till avflyttning, får han eller hon inte därefter skiljas från lägenheten på den grunden. Detta gäller dock inte om nyttjanderätten är förverkad på grund av sådana särskilt allvarliga störningar i boendet som avses i 9 § tredje stycket."
Dvs om rättelse har skett innan föreningen hunnit göra uppsägningen kan medlemmen inte skiljas från lägenheten pga den otillåtna uthyrningen.

Citat:
"Bostadsrättshavaren får inte heller skiljas från lägenheten om föreningen inte har sagt upp bostadsrättshavaren till avflyttning ... ... inom två månader från den dag då föreningen fick reda på förhållande som avses i 18 § 2[/i] ... (otillåten andrahandsupplåtelse min not)... sagt till bostadsrättshavaren att vidta rättelse."
Dvs föreningen kan inte säga upp medlemmen om föreningen inte agerar inom 2 månader från att de fick reda på den otillåtna uthyrningen.

Även om alla dessa villkor är uppfyllda gäller särskilda procedurregler för själva uppsägningen i sig, kan ju återkomma till det om det blir aktuellt.

Senast redigerad av j.a: 2010-05-28 klockan 09:59.
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 09:49
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är 7 kap. 18-21§§ i Bostadsrättslagen som säger vad som gäller.
7 kap 18§ säger att bostadsrätten är förverkad och att du får sägas upp om du bl.a. hyr ut i andra hand utan tillstånd.

19§ säger att 18§ inte gäller om det du gjort är "av ringa betydelse". Om otillåten andrahandsuthyrning är av ringa betydelse är jag osäker på. Antag för sakens skull att det inte är av ringa betydelse.

20§ säger att uppsägning får ske "om bostadsrättshavaren låter bli att efter tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål."
Uppsägning på grund av otillåten andrahanduthyrning
Citat:
får dock, om det är fråga om en bostadslägenhet, inte ske om bostadsrättshavaren utan dröjsmål ansöker om tillstånd till upplåtelsen och får ansökan beviljad.
Här finns en räddningsplanka för dig. Antingen slutar du omedelbums med att hyra ut i andra hand eller så söker du om tillstånd.

21 § säger att Är nyttjanderätten förverkad på grund av otillåten andrahandsuthyrning
Citat:
men sker rättelse innan föreningen har sagt upp bostadsrättshavaren till avflyttning, får han eller hon inte därefter skiljas från lägenheten på den grunden.
Ännu en räddningsplanka. Innan du får en uppsägning kan du rädda läget genom att sluta med att hyra ut i andra hand eller göra det med tillstånd.

21§ säger också att
Citat:
Bostadsrättshavaren får inte heller skiljas från lägenheten om föreningen ... inte två månader från den dag då föreningen fick reda på förhållande som avses i 18 § 2 sagt till bostadsrättshavaren att vidta rättelse
Föreningen får alltså inte dröja för länge med att säga till dig att vidta rättelse.
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 09:58
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

"kaka på kaka" eller vad heter det
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 10:08
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

två av två rätt :-)
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 15:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Bra information i tidigare inlägg.

Jag har ett annat tips i "den grå zonen"

Om du endast hyr ut "del av lägenhet", så behövs inget tillstånd, och således kan du ej skiljas från lgh.

Detta kräver att din andrahandshyresgäst ej har fått tillgång till hela bostaden, utan att du har ett rum som är låst och "som är ditt". Där "bor" du när du är i "stan".

Kräver dock att det finns rum för detta, en 3:a är nog minimum. Har detta inte varit fallet, så gäller det ju att "snickra" ihop denna lösning i efterhand med din hyresgäst.

Tycker för övrigt inte att det finns anledning till att hyra ut utan tillstånd, förstår inte i vilket läge det kan bli aktuellt. Har man för avsikt att återvända som permanent boende till lgh, så har man ju goda grunder för att få tillstånd...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppsägning av ordförande till avflyttning Brorson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-02-22 00:54
Uppsägning av avtal med Riksbyggen Beaufort Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-10-18 00:17
Förverkande, Uppsägning bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:15
Peab varslar 20 om uppsägning Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-10 11:41
Fuktskada/mögel, kan vi kräva att renovering utförs först efter att vi flyttat? Dynamic Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-07-30 16:35

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare