|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hejsan!! Väldigt ny på det här forumet och jag måste säga att jag blev väldigt glad när jag såg att det fanns ett forum som tar upp frågor och funderingar kring bostadsrätter!!
Jag har ett VÄLDIGT stort problem som jag dels dragit på mig själv helt på egen hand. Jag hyrde ut min lägenhet utan föreningens styrelse och självklart kom jag inte undan med detta.. nu har jag fått informationen om att de tänker gå vidare i ärendet och jag antar att deras mål är att få mig uppsagd från lägenheten. Mitt i allt så finns det väldigt stort missnöje från min sida då jag blivit utsatt för olika trakasserier samt blivit felhandlad vid flertals tillfällen av föreningen vilket har gjort att jag först anmält dem hos DO men sedan dragit tillbaks min anmälan. Så finns det något att göra för att rädda situationen? Jag älskar min lägenhet och vill verkligen inte förlora den!! Hoppas någon har något litet tips eller någon ide där ute !!! |
|
|||
|
|||
![]() Hej Denise,
Det finns några "ess" som du kan ta till. 7 kap 20 § BRL Citat:
7 kap 21 § BRL Citat:
Citat:
Även om alla dessa villkor är uppfyllda gäller särskilda procedurregler för själva uppsägningen i sig, kan ju återkomma till det om det blir aktuellt. Senast redigerad av j.a: 2010-05-28 klockan 09:59. |
|
|||
|
|||
![]() Det är 7 kap. 18-21§§ i Bostadsrättslagen som säger vad som gäller.
7 kap 18§ säger att bostadsrätten är förverkad och att du får sägas upp om du bl.a. hyr ut i andra hand utan tillstånd. 19§ säger att 18§ inte gäller om det du gjort är "av ringa betydelse". Om otillåten andrahandsuthyrning är av ringa betydelse är jag osäker på. Antag för sakens skull att det inte är av ringa betydelse. 20§ säger att uppsägning får ske "om bostadsrättshavaren låter bli att efter tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål." Uppsägning på grund av otillåten andrahanduthyrning Citat:
21 § säger att Är nyttjanderätten förverkad på grund av otillåten andrahandsuthyrning Citat:
21§ säger också att Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() "kaka på kaka" eller vad heter det
|
|
|||
|
|||
![]() två av två rätt :-)
|
|
|||
|
|||
![]() Bra information i tidigare inlägg.
Jag har ett annat tips i "den grå zonen" Om du endast hyr ut "del av lägenhet", så behövs inget tillstånd, och således kan du ej skiljas från lgh. Detta kräver att din andrahandshyresgäst ej har fått tillgång till hela bostaden, utan att du har ett rum som är låst och "som är ditt". Där "bor" du när du är i "stan". Kräver dock att det finns rum för detta, en 3:a är nog minimum. Har detta inte varit fallet, så gäller det ju att "snickra" ihop denna lösning i efterhand med din hyresgäst. Tycker för övrigt inte att det finns anledning till att hyra ut utan tillstånd, förstår inte i vilket läge det kan bli aktuellt. Har man för avsikt att återvända som permanent boende till lgh, så har man ju goda grunder för att få tillstånd... |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Uppsägning av ordförande till avflyttning | Brorson | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 0 | 2011-02-22 00:54 |
Uppsägning av avtal med Riksbyggen | Beaufort | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 2 | 2010-10-18 00:17 |
Förverkande, Uppsägning bostadsrätt | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 01:15 |
Peab varslar 20 om uppsägning | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-03-10 11:41 |
Fuktskada/mögel, kan vi kräva att renovering utförs först efter att vi flyttat? | Dynamic | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2008-07-30 16:35 |