Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-05, 08:21
Fedup Fedup är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Standard CP skadat + autistiskt barn till granne som stör - mina rättigheter i brf?

Jag har ett problem. Min granne i bostadsrätten har ett handikappat barn, ca 10 år gammalt med både en CP skada + autistism. Barnet kommer hem från dagis klockan 16:30 och från den minut han kommer hem till läggdags klockan 20:00 är det ett jäkla liv. VARJE DAG! Hans enda intresse är tydligen musik, så antingen är det musik på stereon där han "sjunger" med - läs öronbedövande galltjut och skrik - samt ett evigt bankande på golvet. Eller så är det "sång" till och blandade instrument (piano - hårt bankande på samma noter i flera timmar).

Jag försökte prata med föräldrarna för ett drygt år sedan och bad dem att försöka dämpa ljudnivån men fick svaret att eftersom barnet är handikappat och inte förstår kan de inte göra något åt det. Mer eller mindre bara ryckte på axlarna. Jag har sedan dess försökt att stänga ut ljudet och ha på mig hörlurar med musik så mycket det går, men jag tycker inte att det skall vara så här!

I går fick jag nog, efter en extra jobbig eftermiddag så jag knackade på igen. Jag fick knacka på dörren, hårt, vid 6 tillfällen (5-6 knack varje gång) innan de ens hörde att någon knackar pga. livet inne i lägenheten. Jag sa lugnt att jag ville prata om ljudnivån i lägenheten igen, att jag sedan vi pratade sist har försökt att acceptera situationen men att det inte har blivit bättre, snarare sämre, och att situationen är inte hållbar. Jag blev bemött av stor hostilitet av en annan man som tydligen äger halva bostadsrätten (pappan pratar knappt, mamman försvinner). Han tycker att jag bara skall acceptera att de inte kan påverka barnet pga. hans handikapp, att jag inte kan kräva att de gör något åt situationen.

Jag förklarar att vi delar en vägg som inte är speciellt ljudisolerad och vi hör allt mer eller mindre utan dämpning i vår lägenhet. Jag vill att de skall visa samma respekt och hänsyn för mig som granne som jag har för dem och att ljudnivån inte är acceptabel. Jag vill diskutera detta med dem direkt så att vi kan hitta en gemensam lösning på problemet, de svarar att jag bör ta upp det med föreningen.

De har dessutom mage att säga att det är mitt eget fel som inte gjorde en undersökning på ljudnivån i lägenheten innan köp. Eftersom de har bott här med samma barn sedan innan vi flyttade in får vi hel enkelt leva med det. De säger att jag är otrevlig som vägrar förstå hur ett handikappat barn fungerar, men jag säger att jag inte behöver förstå det. Jag har fortfarande samma rättigheter till att ha frid i min lägenhet som vilken annan ägare som helst, oavsett vad för handikapp deras barn har. (Fel taktik av mig, han gick i taket.) Jag sa att eftersom de inte kan kontrollera ljudnivån kanske lägenhet inte är rätt boende situation då man har grannar att ta hänsyn till. Det slutade med att jag fick dörren slängd i ansiktet och tillsagd att aldrig knacka på deras dörr igen...

Så.... vad gör jag nu?

Vi använder vår bostadsrätt i centrala Göteborg som kontor. Det var ett kontor innan vi köpte lägenheten och såldes till oss som ett kontor med styrelsens godkännande, men utöver vårt företag är det en restaurang på markplan, resten lägenheter. Vi jobbar ofta sent, till ca 19:00 eller 20:00. Jag har svårt att koncentrera mig och jobba och tycker inte att jag skall behöva sitta med öronproppar i hela eftermiddagarna då jag också betalar för att bo/jobba här. Då han inte väsnas efter 22:00 och då han är handikappad antar jag att jag framstår som en totalt okänslig häxa och inte har några rättigheter... snälla, snälla säg att jag har fel.
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 09:00
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Störning

Enligt BRL så får ingen störa under några som helst omständigheter i en brf. Om man se på hur lagen är formulerad så kan en upprepad störning leda till att medlemmen blir av med sitt medlemskap i föreningen.

Om du ska gå vidare med detta ärendet så bör du dokumentera störningarna och vända dig till styrelsen. Styrelsen bör upprätta en skriftlig varning till ansvarig medlem. Om det inte blir någon förändring så har föreningen rätt att avluta medlemskapet och avhysa medlemmen.

Du har agerat på ett korrekt sätt när du har varit och pratat med din granne om den upplevda störningen. Att grannen skyller på ditt och datt har ingen som helst betydelse. Du bör dokumentera störningarna och även ange hur dessa hämmar din rätt till bostaden/kontoret.

Att man skyller på ett handikappat barn tyder på ett dåligt omdöme. Det är föräldrarnas ansvar att barn inte stör grannar, och ett eventuellt handikapp som medför att situationen som du upplever förebyggs. Det finns ingen plikt i att undersöka vilka som är grannar vid köp av bostad.

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter

Hur bostadsrättshavaren får använda lägenheten

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.
Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.
Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer fastställer formulär till underrättelse som avses i andra stycket 2. Lag (2004:390).
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 09:18
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ett utmanande fall, som kräver väl avvägda mått och steg så att de inblandade parternas integritet värnas.

Har haft ett liknade fall, och vet att det går att lösa.

För det första, problemet finns, och skall därmed lösas, tillsammans med familjen och föreningen.

Lösningen är inte i första hand att låta någon part flytta. Målsättningen bör vara kvarboende för alla parter.

1) Ta upp frågan med föreningen, tillsammans kallar ni till ett gemensamt möte. I kallelsen skall klart framgå att avsikten är att finna en lösning där respektive medlem kan bo kvar.

2) På mötet skall konsensus försöka nås kring a) Problemet finns b) Det är inte familjens fel att de är störande c) Boendemiljön för grannen är inte acceptabel.

Att tekniskt lösa dessa bitar är ofta inte speciellt svårt. Att komplettera lägenhetsskiljande vägg med en extra (ljud) isolerad är varken dyrt eller tar speciellt lång tid.

3) Erbjudandet bör vara att denna extra vägg byggs i den störande familjens rum, på föreningens bekostnad. Kostnad 4 - 10 000 kr ca. Placeras med 1 cm mellanrum mot befintlig vägg (ljudfälla), plåtreglar 45 mm, isoleras, sedan 2 x gips.

Utvärdering görs därefter. Krävs ytterligare, ex bättre lägenhetsdörr, får man titta på det också. Dörren är ju brh ansvar, men om föreningen kan "lägga ut" för investeringen, och sedan låta en avbetalning på denna belöpa månadsavgiften, så kan de flesta klara investeringen.

Det är föreningens asvar att se till sina medlemmars bästa. Vi ska värna möjligheten för olika människor och olika typer av familjer att kunna bo i våra föreningar. Det är vårt ansvar. Vårt ansvar som människor, som grannar och som medlemmar i en brf.
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 09:46
Fedup Fedup är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Standard

Tack så mycket för era svar, Harald och Trötter. Det känns inte helt hopplöst längre. Jag håller med om att bästa lösningen naturligtvis inte är att låta någon part flytta... det var väl min frustration över deras syn på problemet som blubblade över för min del. Svårt att hålla sig lugn när man blir bemött med ett sådant resonemang och dessutom attityd.

Jag tar upp frågan med föreningen och föreslår att vi kallar ni ett gemensamt möte för att finna en lösning på problemet. Att BRF kompletterar med extra ljudisolerande vägg låter som ett svårt case att driva, men det är säkert den enda lösningen som är praktisk. Jag återkommer med status om hur det går.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avrundning av och återkoppling till mina samtliga ekonomitrådar kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2011-04-04 08:26
Granne dra el i vår lgh i brf fridlyst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-03-25 10:44
Barn som stör i brf? Garlic Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-03-21 09:42
Grannar som stör och hotar i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-08-30 14:25
Grannen har skadat vår vägg i bostadsrätt blomkål Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-04-17 11:10

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare