Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-05, 14:04
Erst Erst är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Fråga Medlemskap i bostadsrättsförening med betalningsanmärkningar

Jag håller på att köpa en bostadsrätt i Stockholms skärgård.
Till saken tillhör att jag har betalningsanmärkningar pga mitt ex.
Nu när jag separerat har allt betalats och jag har inga skulder kvar.
Jag vill så gärna ha denna lägenhet/hus, då vi vill ha en ny uppstart för vår lilla familj i livet. Men oroar mig för hur bostadsrättsföreningen tar det. Har skrivit ett brev och förklarat som det är. Och sa att jag har tillgång till borgensman och arbetsintyg och kvitto på att skulden är betald.

Vad tror ni styrelsen kommer att säga

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 12:11.
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 14:23
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Kristallbollen

Ska kolla i kristallbollen, vänta ett tag..

Bollen säger till mig att det är omöjligt att gissa hur en styrelse som man inte vet nåt om ska tänka. Smart är bollen!

Om jag skulle ta ett beslut, skulel jag godkänna dig, eftersom du verkar ha bra förklarningar på dessa anmärkningar.
Du får ha lite tålamod, de behöver lite tid att tänka genom detta.
Om du får ett nej, kan du ringa hyresnämnden och kolla med dem hur du ska överklaga deras beslut. Jag tror, men är inte säker, att hyresnämnden kan hjälpa dig i detta ärende.
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 15:42
Medlem

Standard

Okej, jag omformulerar mig. Eftersom Kulan är väldigt smart... HUR skulle ni gjort i detta läge?
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 16:15
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Betalningsanmärkningar - nekas medlemskap

Det finns inga regler och inga riktlinjer för detta (vilket är ganska märkligt) utan det är upp till varje styrelse att tycka precis som de vill baserat på ingenting. Det har skrivits mycket om detta i forumet, och lösningen är att i det fall styrelsen skulle neka dig medlemskap så får du vända dig till hyresnämnden.

Om det stämmer som du säger så kommer hyresnämnden då att upplösa styrelsens beslut att neka dig medlemskap.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 17:32
Medlem

Standard

Ja det har jag förstått. Därför är jag ju lite stressad över detta. Men som sagt, jag har skrivit och berättat allt för styrelsens ordförande. Och för mäklaren som gav mig rådet att göra detta. Så får jag iaf HOPPAS att de tar det på "rätt" sätt och verkligen godkänner mig. Jag har ju även tillgång till borgensman. Troligtvis skulle jag få svar nu i veckan.
Det är ändå skönt att kunna se vad andra kunniga har för syn på saken.
Tack!
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 15:42
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Om styrelsen nekar finns här en lång tråd om ett liknande fall. Kanske kan ge lite inspiration. Här slutade det med att han fick lägenheten.

Vägras inträde i brf Trollstigen i Hultsfred

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 12:10.
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 18:19
Medlem

Standard

Pratade med styrelseordföranden idag, och han såg inga problem i att få mig godkänd, han lät sympatisk och trevlig.
Han skulle bara ha ett formellt möte med styrelsen i veckan så skulle allt vara klart sen. Så det låter betryggnde.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Funderingar gällande medlemskap i brf MikHo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-11-25 15:41
Ansökan om medlemskap i BRF obby Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-08-16 00:04
Medlemskap i brf - Nekad tillträde till stämma whippo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-07-04 11:19
Överdrivna krav för ansökan av medlemskap i brf chox Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-04-01 13:28
Rutiner för ansökning av medlemskap i Brf steiermark Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-07-30 16:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare