Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-29, 10:18
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Ska valberedning välja bort kandidater?

Jag tycker inte valberedningen ska välja bort någon kandidat. Valberedningen ska inte sätta sig över medlemmarna. Valberedningen ska se till att medlemmarna får tillräckligt med underlag för att kunna rösta på stämman.

Stina Bengtsson från Fastighetsägarna tycker att det traditionella sättet är rätt, men hon vägrar argumentera för eller emot det sätt som jag förespråkar.

Anledningen till att jag tog kontakt med Stina var hennes artikel (Valberedning, viktigast i föreningen), som jag tycker är bra, utom det hon säger om "tuffa beslut".

Se vår mailväxling här;

-------
Skickat: den 16 mars 2010 15:58
Till: Stina Bengtsson
Ämne: valberedning

Jag har precis läst din artikel om valberedning som du skrev i Nyhetsbrev Fastighetsägarna nr 5.
Jag håller med det mesta du skriver (i synnerhet det viktiga att ha olika kunskap i styrelsen), utom den sista raden. Där skriver du " ... vågar ta de tuffa besluten som krävs i en valberedning" och det förstår inte jag.

Som du beskrev det ska en valberedning leta efter kandidater, men valberedningen ska inte ta beslut. Stämman tar beslut på vem som ska bli vald. Inte valberedningen. Hoppas du håller med mig om detta.

Enligt mig ska, i grova drag, valberedning göra följande:
1- leta efter kandidater (och INTE filtrera bort någon kandidat)
2- se till att kandidaterna presenterar sig på stämman, på ett utförligt sätt, så att medlemmarna vet vem de ska välja/inte välja
3- möjligtvis kan valberedningen yttra sig om vem valberedningen anser vara lämpligast, och varför

Sedan röstar medlemmarna.

Jag tycker att det är synd att du missar steg 2.
Sedan undrar jag om du, när du pratar om "tuffa beslut", menar att valberedningen inte ska filtrera bort någon kandidat? Det hoppas jag du inte menar.

PS: Har du sett detta forum: http://hotpot.se/forum? Där kan man läsa mycket om allt möjligt, allt bara om brf:ar.

-----------
On 17 mar 2010 09:07 "Stina Bengtsson" wrote:

Tack för dina kommentarer. Vad roligt att du håller med i det mesta.

Dock är det så att en valberedning har att föreslå en ny styrelse, inte att presentera alla kandidater. Därför handlar det också om att eventuellt välja bort, om det finns många kandidater. I synnerhet om valberedningen anser att en kandidat är direkt olämplig för styrelseuppdrag.

Efter valberedningens presentation är det ju upp till var och en i föreningen att nominera ytterligare kandidater. Om så blir fallet går stämman till sluten omröstning.

Självklart ska valberedningen tillse att de personer de föreslår till styrelsen ska presentera sig på stämman. Blir fler personer nominerade hoppas jag att stämmoordföranden ger även dessa möjlighet att presentera sig.

Med vänliga hälsningar
/Stina Bengtsson
----------

Skickat: den 17 mars 2010 11:10

Det du skriver här "Dock är det så att en valberedning har att föreslå en ny styrelse, inte att presentera alla kandidater. Därför handlar det också om att eventuellt välja bort, om det finns många kandidater. I synnerhet om valberedningen anser att en kandidat är direkt olämplig för styrelseuppdrag" är vi däremot inte alls överens om.

Jag skulle verkligen inte lita på en valberedning som tror sig veta bättre än medlemmarna. Jag vet att det sätt du beskriver förekommer i många föreningar, brf:ar och i politiska partier, men jag önskar verkligen att det ska bli ändring på det i framtiden. Jag anser att det sätt du beskriver är gammalmodigt och oansvarigt.

Du vet hur det funkar i praktiken: valberednings förslag bifalles av stämman i de flesta fall. Därför har valberedningen en stor makt.

Nej, valberedningen ska definitivt inte föreslå en ny styrelse, utan istället kandidater till en styrelse. Och dessa borde presentera sig utförligt på stämman. Olämpliga kandidater kan avslöjas på stämman av valberedningen eller av andra, eller av sin egen dåliga presentation.

Det sätt som du beskriver leder till missbruk, då en valberedning som inte tycker om en kandidat har all makt att välja bort denna kandidat. Och då behöver valberedningen inte ens förklara varför de har valt bort en viss kandidat! Nej, helt förkastligt.

Nu när du har har läst min argumentation mot det sättet du förespråkar, önskar jag, om du har lust och tid, att du förklarar för mig vilka nackdelar det eventuellt finns i det sättet jag förespråkar. Ser du nackdelar där?

-------

On 17 mar 2010 11:12 "Stina Bengtsson" wrote:

Valberedningen är utsedd av stämman, varför valberedningen har fått stämmans förtroende att lägga förslag till ny styrelse. Detta är föreningspraxis och helt normalt, demokratiskt förfarande. Det är dessutom möjligt för alla medlemmar att nominera kandidater, både till valberedningen och under pågående stämma.

Lycka till med fortsatt arbete!
/Stina Bengtsson

---------

Skickat: den 17 mars 2010 11:36

Jo, jag vet att man brukar göra så som du beskriver i många fall, men det betyder inte att det är bra. Det är inte för att man "alltid ha gjort så" att man borde fortsätta med det i framtiden.

Som du vet stämmer det inte i verkligheten att "valberedningen har fått stämmans förtroende att lägga förslag till ny styrelse. En vanligare beskrivning är:
Ingen ville ställa upp i valberedningen och efter 10 minuter då alla satt och tittade ner på sina fötter var det 2 st. lite modigare som ställde upp ändå.
Deras engagemang i frågan borde därför var låg och att de sen förväntas välja bort kandidater är bara dåligt för föreningen.

Det sättet jag beskriver är också helt normalt, demokratiskt och följer lagen om ekonomiska föreningar.

Du svarade inte till min sista fråga: Ser du nackdelar i det sättet jag beskriver?

---------

On 17 mar 2010 13:30 "Stina Bengtsson" <Stina.Bengtsson@fastighetsagarna.se> wrote:

Ja, det finns olika sätt att se på saker och ting och vi har tydligen lite olika perspektiv. Jag står dock för min krönika och för att man ska hålla på föreningspraxis, men det betyder inte att det inte kan finns andra hänsynstaganden att ta. Givetvis är det upp till varje förening att utarbeta andra rutiner, förutsatt att det är inom lagens gränser. Lycka till!

/Stina Bengtsson

--------

Skickat: den 28 mars 2010 19:07

Jag vill bara säga att jag kommer att lägga ut vår brevväxling ut på Internet, på forumet http://hotpot.se/php/vb/index.php. Hoppas att du inte ha någonting emot det.
Jag väntar på ditt svar innan jag gör det.

------

Ok.

/Stina

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 14:22. Anledning: Rättat stavfel
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 13:30
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Tja, jag tycker ni har rätt båda två. Det väsentliga är att valberedningen inte bara ska presentera sitt förslag, utan även redovisa vilka ytterligare kandidater som har varit och är aktuella. Dvs om någon blivit bortvald av valberedningen så ska denne ändå omnämnas, och naturligtvis få möjlighet att presentera sig på stämman.
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 14:28
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Mandatperiod

Ledamöterna i styrelsen bruka väl väljas för en mandatperiod på 1-2 år?

Så enligt min mening bör valberedningen i första hand föreslå kandidater för dem som har fullföljt sin mandatperiod. Och eventuellt lämna rekommendationer till stämman för att medlemmarna ska ha möjlighet att ta ett bra beslut vid votering av ledamöterna i styrelsen.

Att stämman har hela makten att tillsätta och entlediga styrelseledamöter är odiskutabelt.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 14:23.
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 15:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Tja, jag tycker ni har rätt båda två. Det väsentliga är att valberedningen inte bara ska presentera sitt förslag, utan även redovisa vilka ytterligare kandidater som har varit och är aktuella. Dvs om någon blivit bortvald av valberedningen så ska denne ändå omnämnas, och naturligtvis få möjlighet att presentera sig på stämman.
Tycker inte det är viktigt att valberedningen presenterar sitt förslag. Jag strävar efter ett mer modernt sätt, d.v.s. att valberedningen ser till att alla kandidater presenterar sig (erfarenhet, drivkraft, yrke, tillgänglighet, mm) så att medlemmarna kan göra ett bra val.

Här tycker vi annorlunda.
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 15:23
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Valberedningen väljer styrelse

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Jag tycker inte valberedningen ska välja bort någon kandidat. Valberedningen ska inte sätta sig över medlemmarna. Valberedningen ska se till att medlemmarna får tillräckligt med underlag för att kunna rösta på stämman.
I praktiken fungerar det som Stina säger, dvs valberedningen tar fram en, som de bedömer, komplett styrelse. Sedan kan man mena olika saker med "välja bort någon". Det handlar ju ändå om att få en styrelse där ledamöterna passar ihop kunskaps-/kompetensmässigt och i övrigt.

Vi har dock lysande exempel på hur detta traditionella sätt inte fungerar.

Precis som du säger, Francois, så blir det - av olika anledningar - "alltid" det förslag som valberedningen föreslagit. Stämmans beslut blir helt enkelt som valberedningen föreslagit. Detta har jag beskrivit under bl.a. rubriken "Valberedningen väljer styrelse" på olika ställen.

I HSB Malmö fungerar det t.ex. inte enligt Stinas önsketänkande ("Blir fler personer nominerade hoppas jag att stämmoordföranden ger även dessa möjlighet att presentera sig"). Övriga blir i stället överkörda så det ryker om det. Säkert inte så sällan i kombination med personliga påhopp och kränkningar.

Det du önskar, Francois;
Citat:
2- se till att kandidaterna presenterar sig på stämman, på ett utförligt sätt, så att medlemmarna vet vem de ska välja/inte välja
är också vad jag framfört vid ett antal tillfällen. Men så fungerar det som regel inte och definitivt inte inom HSB Malmö.

Det blir inte bra när medlemmarna inte kan/vill tänka efter eget huvud och medlemmarna bara får valberedningens förslag serverat på ett silverfat.
Det blir därmed i praktiken inget val, det blir endast ett beslut om att valberedningens förslag ska godkännas.

Stina skriver;
Citat:
Efter valberedningens presentation är det ju upp till var och en i föreningen att nominera ytterligare kandidater. Om så blir fallet går stämman till sluten omröstning.
Det är bara det att man då inte ges möjlighet att utses på lika villkor.
Alla nomineringar utanför valberedningens förslag är som regel chanslösa, och dylika nomineringar blir därmed meningslösa.

Stina skriver;
Citat:
Valberedningen är utsedd av stämman, varför valberedningen har fått stämmans förtroende att lägga förslag till ny styrelse. Detta är föreningspraxis och helt normalt, demokratiskt förfarande. Det är dessutom möjligt för alla medlemmar att nominera kandidater, både till valberedningen och under pågående stämma.
Det är sant, men eftersom det inte finns någon valberedning för valberedningen så är risken stor att att hela resonemanget faller bara på detta.

Läs mer om valberedningen i en brf;
Valberedningens bibel i brf - Ny

Intervjufrågor i brf - Vilka frågor ska valberedningen ställa? - Ny

Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall - Valberedning bör mellan stämmorna skicka ut minst två skrivelser till föreningens medlemmar

Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken)
Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter
Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion
Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion
Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 11:43.
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 12:30
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Kanske går det ej att finna ett system som fungerar bäst för alla. Föreningarna är för olika i storlek, egen kompetens m fl avsenden.

Min tro är,
att alla är överens om vikten av att ta fram kandidater till en så bra styrelse som möjligt. Och att det ofta är en så svår uppgift att det snarare blir en målsättning än ett upplevt resultat.
För ett företag i hård konkurrensutsatt sektor vore det uteslutet (undergång) att försöka överlåta ärendet till årsmötet. Det kan krävas åratal av förberedelser, förhandlingar och granskningar av presumptiva kandidater. Det vet vi alla. Vi vet också att förfarandet inte går att efterapa och genomföra med samma stringens i en förening. Men det måste (?)ändå vara fråga om en strävan i samma riktning.
Att tillsätta en stark valberedning, som får ta tiden på sig att till nästa stämma kontakta och resonera med och om och kring ev kandidater. Nödvändigt, men tyvärr inte alltid tillräckligt.
Det betyder ju nämligen att även valet av Valberedning har stor betydelse för slutresultatet.

Mina erfarenheter av den situation som inte sällan uppstår på årsmötet är följande. Valet av ledamöter till valberedning är oförberett. Ingen har i förväg kontaktats, tillfrågats, och i den akuta situationen är det därför sällan någon som vill spontant ställa upp. Det har redan uppstått en känsla av att saken är av ringa betydelse, som förstärks kraftigt för varje kandidat som spontant namnges och utsätts för övertalningsförsök direkt på mötet. Till slut vill absolut inget ta på sig det uppdraget,sedan flera andra redan tillfrågats och tackat nej. Det hela blir alltmer genant och omöjligt. (Vem vill ha uppdraget som ingen annan velat ta på sig?) Jag tror att ni alla känner igen situationen. Förkastligt !!!
Borde aldrig få hända. I vår förening har det nu hänt flera år, och resulterat i att styrelsen själv fungerar som valberedning även. Tror Ni att den under året anstränger sig över hövan för att till kommande årsmöte kunna lägga förslag till nya kandidater som valberedare? Naturligtvis inte. Ändå är det knappast ondska eller förslagenhet bakom den osunda utvecklingen. Snarare, bara oförmåga att förstå den bakomliggande psykologin.

En stark valberedning är minst sagt önskvärd.

Energisk nog att orka kontakta föreslagna medlemmar, eller medlemmar som man själv tror på.
Intervjua dem, och resonera sig fram till det "gäng"som man så småningom vill lansera som valberedningens förslag, (från ett urval av tänkbara kandidater,sällan överväldigande stort).

Jag har samma uppfattning som Stina.
Det handlar ibland också om att eventuellt välja bort, om det finns många kandidater. I synnerhet om valberedningen anser att en kandidat är direkt olämplig för styrelseuppdrag.

Det är inte alltid möjligt att de personer valberedningen föreslår till styrelsen kan presentera sig på stämman. Någon kan ibland ha laga skäl att ej närvara på årsmötet. Det bör räcka att de till valberedningen lämnat sitt godkännande, och sagt sig vara villig att ställa upp.

Alternativet att på stämma presentera alla inkomna namnförslag och sen låta personerna själva direkt tala i egen sak, förefaller mig vara ett uselt alternativ. Av många skäl.
Då faller bl a hela resonemanget om att ha en "stark" valberedning.
Men,efter valberedningens presentation är det ju upp till var och en i föreningen att nominera ytterligare kandidater. Om så blir fallet går stämman till sluten omröstning.
Men jag har sagt det tidigare och upprepar det. En stämma som sorglöst spolar valberedningens arbete, utan starka argument...gräver sin egen grav.
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 12:54
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag har samma uppfattning som Stina.
Det handlar ibland också om att eventuellt välja bort, om det finns många kandidater. I synnerhet om valberedningen anser att en kandidat är direkt olämplig för styrelseuppdrag.
Då är risken stort att bra kandidater faller bort på grund av en dålig valberening.

Citat:
Det är inte alltid möjligt att de personer valberedningen föreslår till styrelsen kan presentera sig på stämman. Någon kan ibland ha laga skäl att ej närvara på årsmötet. Det bör räcka att de till valberedningen lämnat sitt godkännande, och sagt sig vara villig att ställa upp.
Jodå, det går alltid. Man kan skriva ner sin presentation och se till att den delas ut eller läses upp.

Citat:
Alternativet att på stämma presentera alla inkomna namnförslag och sen låta personerna själva direkt tala i egen sak, förefaller mig vara ett uselt alternativ. Av många skäl.
Då faller bl a hela resonemanget om att ha en "stark" valberedning.
Tvärtom, det är MIN definition av en stark valberedning, att se till att kandidaterna presenteras. Annars får väl stämmoordföranden se till att kandidaterna presenterar sig själva.

Jag förstår inte varför ni alla (utom Admin) så gärna vill att val av en ny styrelse ska bero på att valberedningen är duktig. Vi vet alla att i 99,9% av fallen är valberedningen dålig. Varför ska då stämman låta en usel valberedning ta fram ett dåligt förslag?

Citat:
Av många skäl.
Nämn gärna några av skälen, för jag själv hittar inga.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 14:26.
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 15:11
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag förstår inte varför ni alla (utom Admin) så gärna vill att val av en ny styrelse ska bero på att valberedningen är duktig. Vi vet alla att i 99,9% av fallen är valberedningen dålig. Varför ska då stämman låta en usel valberedning ta fram ett dåligt förslag?
Min uppfattning grundar jag på det jag var inne på i inledningen. Hur gör de stora grabbarna, för att säkerställa svensk konkurrenskraft i en hård värld?

En med omsorg vald valberedning, som sen har ett år på sig att leta efter bra kandidater, snacka ihop sig, intervjua etc. Nog bör det ge ett bättre resultat än man har anledning tro att vi får genom att lyssna på alla föreslagna kandidaters egen presentation på stämman. Ett slags "valrörelse" i alltför högt tempo. Vem hinner lyssna, begrunda och ta omedelbar ställning till alla kandidaters ev kompetens? Blir det med säkerhet ett bättre val/urval om det ska ske direkt-här-och nu- av varje medlem i rasande tempo innan maten kallnar?

Men det bygger givetvis på att valet av valberedning inte tillgår så som jag beskrev tidigare. Även detta val måste bli mer genomtänkt och förnuftigt utfört. Abra kadabra!
Varför ska då stämman låta en usel valberedning ta fram ett dåligt förslag
Nej lika lite som du önskar jag att detta sker. Men boten borde vara att försöka skaka fram en bra valberedning.

Citat:
Nämn gärna några av skälen, för jag själv hittar inga.
A är du kapabel att direkt och oförberedd kunna ta ställning till varje kandidats egen historia på stämman. Utan möjlighet att med förståndiga kollegor i föreningen hinna resonera om och utvärdera deras sannolikt mycket skiftande historier och bakgrunder?

B skulle du inte själv föredra att ha hela året på dig att söka efter lämpliga kandidater, diskutera igenom i lugn och ro med dina kamrater i valberedningen värdet av deras erfarenheter, kompetenser och tidigare insatser, innan du (Ni i valberedningen ) tar ställning?
C Vår förhoppning är ju bl a att valberedningen ska skaka fram ett gäng av varierande kompetenser, som kan komplettera varandra i kommande styrelsearbete.
D tror du att det gäng av gamla trotjänare som ställt upp (släpat sig till stämman) klarar denna intellektuella kraftprestation, var och en på egen hand, direkt på mötet-utan betänketid?
Jag tror det inte.
Jag tror mera på att satsa på att förbättra proceduren för val av valberedning.
Jag ber dig notera att jag inte "påstår" att jag vet. Nästan varje mening börjar med en fråga, eller "jag tror..." och ibland är jag inte ens särskilt stark i "tron" även om min skrivstil kanske ger detta lömska intryck.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 14:28.
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 15:17
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Admin har väl inte nog påpekat tidigare, hur viktig valberedningen och dess arbete är.
Det är kanske föreningens viktigaste post. Utfallet på styrelsens arbete kommer ju att vara direkt avhängigt deras arbete.

Det har påpekats tidigare och kan göras igen hur viktigt det är att valberedningen tar reda på vilka resurser som finns inom föreningen, under hela tiden den är verksam d v s. året om. Genom riktade insatser vid städdagar och andra föreningsaktiviteter. Är inte valberedningen nöjd med det utfall de kommit fram till kanske de t o m. skall söka ledamöter utanför föreningen. Exempelvis en driven upphandlare som under en period av större renoveringar kan ingå som ledamot för att leda arbetet och informera övriga i styrelsen. En styrelse behöver inte vara statisk utan kan mycket väl vara flexibel för att passa de ändrade förhållanden som kan uppkomma i föreningens liv.

Sedan tycker jag att det är valberedningen som skall presentera de nominerade. För valberedningens presentation kommer ju också visa på orsaken och anledningen till att valberedningen fastnat för just dessa. Och faktaunderlaget valberedningen visar kommer att visa på hur grundligt valberedningen gått till väga. Denna presentation är alltså också ett mått på valberedningens arbete.
Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 15:24
Yotta-medlem

Standard

Fast problemet med ditt resonemang är att du berättar hur bra det går när valberedningen är bra (vilket det nästan aldrig är) mot det systemet som jag förespråkar som du inte beskriver på ett bra sätt.

I min värld ska valberedningen få yttra sig, jag har inget problem med det. Men stämmoordförande borde i första hand se till att alla kandidater presenterar sig.
Tyvärr görs detta väldigt sällan. Ofta ska kandidaterna bara stå upp och vinka, typ. Sen ska valberedningens förslag antas. Så fungerar det alldeles för ofta.

Jag kommer på nu att vi skulle kunna lägga fram en checklista på hur kandidaterna ska presentera sig:
- erfarenhet av förenings liv
- erfarenhet av brf:s arbete
- yrke
- ledig tid
- motivation
- mm

Man skulle också kunna tänka sig att alla kandidater lägger fram en egen presentation på föreningens hemsida, så att medlemmarna kan läsa i förväg och få tid att tänka.

Jag tycker i alla fall att det är ett sådant sätt som är framtiden (även om det finns mer att forska på hur detta kan fungera), istället för det mindre demokratiska gammalmodiga sättet där valberedningen väljer styrelsen åt medlemmarna (inte i teori men i praktiken).

Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 14:30.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krävs extrastämman för att välja ny ordförande? Skalman Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 25 2010-04-22 20:37
SBC, Prokurator, ISS - Vilken förvaltare ska vi välja? Luci Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 3 2009-08-11 09:41
Välja revisorer i brf mborg Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2009-06-15 20:53
Rekordmånga bostadsrätter att välja på Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-07 23:10
HSB Malmö: Korrupt valberedning? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-04-23 14:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare