Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 23:44
KFES KFES är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Fråga "Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening

Vi har nyligen skrivit under överlåtelseavtal (och betalat handpenning, men inte tillträtt ännu) för en bostadsrätt som enligt prospektet har en "alldeles egen uteplats". Vi har nu fått reda på att uteplatsen egentligen är gemensam yta enligt föreningen, men att det inte ska vara några problem att t.ex. sätta ut sina möbler där eller skärma av med krukor och dylikt.

Vi hade dock föreställt oss att vi skulle sätta upp staket och en sandlåda till lillkillen, vilket jag nu fått intrycket av att det nog inte blir så populärt.

Borde man inte kunna anta att ett begrepp som "alldeles egen uteplats" innebar att uteplatsen ingår i bostadsrätten (upplåten med bostadsrätt som det verkar kallas)? Kan vi kräva kompensation i form av sänkt köpeskilling? Kan vi upphäva köpet?
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 13:32
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av KFES Visa inlägg
Vi har nyligen skrivit under överlåtelseavtal (och betalat handpenning, men inte tillträtt ännu) för en bostadsrätt som enligt prospektet har en "alldeles egen uteplats". Vi har nu fått reda på att uteplatsen egentligen är gemensam yta enligt föreningen, men att det inte ska vara några problem att t.ex. sätta ut sina möbler där eller skärma av med krukor och dylikt.

Vi hade dock föreställt oss att vi skulle sätta upp staket och en sandlåda till lillkillen, vilket jag nu fått intrycket av att det nog inte blir så populärt.

Borde man inte kunna anta att ett begrepp som "alldeles egen uteplats" innebar att uteplatsen ingår i bostadsrätten (upplåten med bostadsrätt som det verkar kallas)? Kan vi kräva kompensation i form av sänkt köpeskilling? Kan vi upphäva köpet?
Egen uteplats är an plats som tillhör bostaden enligt min mening och därmed ska ni ha möjlighet att utforma den utefter egen god smak.
Jag har en fråga. Vad står det i överlåtelseavtalet/köpekontrakt ang uteplats? Om det inte framgår där så finns det ingen uteplats till bostaden och ni har inte möjlighet att sätta ut möbler mer än någon annan i föreningen. Det bör även framgå i den ekonomiska planen om hur bostadens konfiguration är utformad vad gäller eventuell uteplats eller andra faciliteter.
Det verkar som att ni har blivit vilseledda, ni bör vända er skriftligen till mäklaren och och begära en förklaring. Om ni inte är tillfredsställda med förklaringen som mäklaren kommer med så begär ekonomisk kompensation eller häv köpet. Glöm inte att dokumentera allting noga det kan till och med vara på sin plats att gör ljudtagningar för att ha på fötterna om det skulle leda till en tvist.

jag skulle rekommendera alla som ska eller har planer på köpa en bostadsrätt att alltid granska föreningens ekonomiska plan, styrelsen och årsbokslut några år tillbaks i tiden. Om föreningen är ansluten till en organisation som HSB så skulle jag se mig om efter ett annat boende.
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 14:44
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Undersökningsplikt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
jag skulle rekommendera alla som ska eller har planer på köpa en bostadsrätt att alltid granska föreningens ekonomiska plan, styrelsen och årsbokslut några år tillbaks i tiden.
Mycket bra tips!
Gör man inte detta så kan man drabbas av mycket obehagliga överraskningar.
Med tanke på hur stor del av ens förmögenhet som man lägger på sin bostad så skulle man, milt uttryckt, kunna säga att detta är livsviktigt.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Om föreningen är ansluten till en organisation som HSB så skulle jag se mig om efter ett annat boende.
Vi är kanske inte alltid så snälla mot HSB-organisationen - med rätta, tyvärr - men jag vill understryka att en Riksbyggen-brf nog ändå är ett t.o.m. sämre kort att satsa på (generellt sett, naturligtvis). Det kan man bara ta sig en titt på Riksbyggens normalstadgar för att förstå.

Sedan vill jag understryka att den undersökningsplikt som gäller vid köp av bostadsrätt är ganska långtgående.
Det är inte lätt att reda ut saker i efterskott, och det är just därför det är viktigt att undersöka allt man kan, och så långt det går, innan man bestämmer sig för köp.

Se även;
Uteplats och balkong - utemiljö brf

Anlägga uteplats på föreningens mark

Uteplats/altan

Uteplats

Styrelsens rättigheter och skyldigheter mot medlemmar?

Byggnationer av nya altaner/uterum

Kan styrelsen göra anspråk på altan?

Gemensamma grönytor

Uteplats utnyttjanderätt vs köpt

Innergård ges av styrelsen till en medlem

Rätt att göra på tomt till bostadsrätt?

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ansvar efter försäljning av bostadsrätt
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 15:37.
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 15:45
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Problemet i detta fall är tydligen att det inte hör någon uteplats till lägenheten
enligt upplåtelseavtalet. Om det ändå står i överlåtelseavtalet att det hör en
uteplats till lägenheten skulle det kunna vara ett rättsligt fel i bostadsrätten,
förutsatt att det inte omfattas av undersökningsplikten att kontrollera att det
även enligt upplåtelseavtalet hör en uteplats till lägenheten.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-05 klockan 22:28. Anledning: Länkat till Faktabanken om upplåtelseavtal
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 18:28
KFES KFES är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard

Tack för era svar!

Jag är lite osäker på vad föreningens ekonomiska plan, styrelsen och årsbokslut några år tillbaks i tiden har med uteplatsen att göra? Men jag kollade upp årsbokslut och även föreningens stadgar, för att se om de hade några regler kring vad man fick och inte fick göra med sin uteplats. Där stod inget, mer än att man ansvarade för snöröjning på uteplatsen.

I överlåtelseavtalet står inget om uteplatsen. Jag reflekterade inte över detta då jag aldrig köpt bostadsrätt med uteplats eller liknande förr, utan utgick bara från att det som mäklare skrivit (och säljare signerat) var korrekt.
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 19:02
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tack för era svar!

Jag är lite osäker på vad föreningens ekonomiska plan, styrelsen och årsbokslut några år tillbaks i tiden har med uteplatsen att göra? Men jag kollade upp årsbokslut och även föreningens stadgar, för att se om de hade några regler kring vad man fick och inte fick göra med sin uteplats. Där stod inget, mer än att man ansvarade för snöröjning på uteplatsen.

I överlåtelseavtalet står inget om uteplatsen. Jag reflekterade inte över detta då jag aldrig köpt bostadsrätt med uteplats eller liknande förr, utan utgick bara från att det som mäklare skrivit (och säljare signerat) var korrekt.
Om man köper en begagnad bil så kontrollerar jag skicket, mätarställning, priset och om det finns några obetalda krediter mm. Det borde vara samma sak när man köper en bostad och speciellt bostadsrätt. Hur skicket på en brf är beskaffad visar sig ofta i en kombination av bokslut, ekonomisk-plan och hur styrelsen agerar i föreningens sak. Det kan vara svårt att utläsa hur en styrelse fungerar, ett sätt är att fråga vad ledamöterna har för utbildningsnivå eller civiltillstånd, hur länge ledamöterna har agerat i styrelsen. Det kan vara bra att fråga om det finns något i föreningen som inte fungerar samt vad föreningen har för vision. De finns dom som köper en bostadsrätt utan att kontrollera någonting, för att det oftast står HSB eller något liknande på fasaden vilket kan ge falska förhoppningar om att föreningen fungerar.

Styrelser ledamöter med högre akademisk utbildning eller egenverksamhet, brukar enligt mig vara mer benägna att fatta bra beslut och ha förmågan att driva verksamheten i en bra anda. Ledamöter som har varit aktiva i en styrelse en längre tid kan tyda på att medlemmar i föreningen inte är intresserade, ledamoten är egenmäktig eller att ledamoten är duktig i sitt utövande.

Om det finns en uteplats så ska denna vara registrerad i någon typ av skriftlig dokumentation i föreningen som t.ex. ekonomisk plan. I upplåtelse avtalet som du ska godkänna genom en underskrift bör du få ett tillägg ang. uteplats om det inte finns dokumenterat att det ingår en uteplats.
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 19:07
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"Jag reflekterade inte över detta då jag aldrig köpt bostadsrätt med uteplats eller liknande förr, utan utgick bara från att det som mäklare skrivit (och säljare signerat) var korrekt."
Jag anser att du har rätt vad det gäller mäklaren. Du kan anmäla mäklaren eller stämma honom för falsk marknadsföring. Säljaren har nog ingen del i detta ifall säljaren inte intygat för mäklaren att uteplatsen ingått. Föreningen är inte inblandade i enskilda lghs försäljningar dock, utom i undantagsfall.

Detta "Där stod inget, mer än att man ansvarade för snöröjning på uteplatsen." däremot, visar att det finns lgh med uteplats i föreningen. Annars skulle föreningen vara ansvarig för snöröjning på den mark de ansvarar för.
Av den anledningen anser jag att du skall be att få se upplåtelseavtalet för där står ifall uteplatsen ingår i din lgh. Gör den inte det skall du be att få se de upplåtelseavtal där uteplatsen ingår. Skiljer dessa sig avsevärt och utan grund från ditt upplåtelseavtal kan du åberopa likaprincipen. Ifall ingen lgh har uteplats, behöver ni givetvis inte snöröja den uteplats ni inte har.
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 14:26
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Vi har nyligen skrivit under överlåtelseavtal (och betalat handpenning, men inte tillträtt ännu) för en bostadsrätt som enligt prospektet har en "alldeles egen uteplats".

Jag tror det blir svårt att få ovanstående till en utfästelse att uteplatsen ingår i bostadsrätten. Mäklaren kommer vid klagomål att hävda att det bara betyder att det finns en uteplats i anslutning till just den lägenheten.

Mäklare är säljare och det är deras jobb att skönmåla objekten så gott det går utan att direkt ljuga. T.ex:

För den händige= Sunkig gammal alkiskvart
Lugnt område= 50 minuter till centrum
Intressant planlösning= (vågar inte ens tänka på vad det kan betyda)
Charmigt= Knasigt
Antik= Sliten
Osv.

Men om du pratat med grannarna och ingen bråkar om blomkrukor och utemöbler borde det gå att ha en sandlåda till lillen ändå.
Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 15:31
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"Intressant planlösning= (vågar inte ens tänka på vad det kan betyda)"
...skulle kunna betyda...
..."alldeles egen uteplats", och med ordet "egen" i betydelsen "unik", då den ej ingår i upplåtelseavtalet.

Vi har ju en mäklare på forumet. Vad anser du?
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 10:35
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tack för era svar!

Om det är dokumenterat i stadgan att ni har ansvar för en uteplats genom snöröjning då skulle jag tolka detta som att ni har en uteplats. Om du granskar ekonomisk-plan som styrelsen ska delge dig vid förfrågan. Där ska det framgå om det tillhör en uteplats vid bildandet av föreningen, om det gör det då kan du använda den som din bostad/uteplats. Dvs. du kan smälla upp nästan vad du vill bara det inte stör helhetsbilden i området och bryter mot plan och bygglagen.

Om det skulle vara så att det inte finns angivet i ek-planen, då skulle du kunna gå lite varligt fram med att förse uteplatsen med prylar. Om det finns fler som har uteplatser då kan du se hur dessa utformar sina uteplatser. Om det inte finns reglerat i stadgan hur ni får använda uteplatsen då anser jag att det skulle vara möjligt att sätta upp staket, sandlåda mm. Du kan ju testa se vad som händer.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inför rot-avdrag för hyreslägenheter - Norrbottens-Kuriren Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-11-25 12:44
Mäklare: "Jättemycket folk på visningarna i helgen" - Dagens Industri Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-04-20 22:43
"Hjälp! Styrelsen gör inte sitt jobb" - Årtusendets aprilskämt? stephan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2008-10-05 17:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare