Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-15, 11:47
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg

Har tillbringat några dagar vid datorn, ivrigt studerande den fenomenala provkarta på problem som beskrivs i detta utmärkta forum, (välsignat vare internet), och de motsättningar som uppstår mellan styrelse och övriga medlemmar på grund av styrelsernas brist på vilja till insyn i sitt arbete. Vilken oerhörd energi som slösas bort på grund av en grumligt utformad och ännu grumligare tolkad paragraf.

Det står så fint i HSB:s utmärkta "handledning för valberedning" jag citerar: Det är viktigt att medlemmarna deltar aktivt i verksamheten. Det är medlemmarna själva som har ansvaret för föreningens skötsel"...!
Vilken vacker tanke, och avsikt.. Uppenbart är dock att HSB:s jurister inte är till vår hjälp i denna ansvarssituation. Deras tolkning av gällande lag är ju att den inte ens ger oss någon absolut rätt att få ett exemplar av stämmans protokoll. Kan man tänka sig en större oreda?

Föreningarnas verksamhet stimuleras inte av de motsättningar och strider som ideligen uppstår. Tyvärr tycks inte heller politikerna ha förstått problemets karaktär. Den goda tanken bakom systemet med bostadsrätter och egenansvar försnillas och försvåras genom att spelreglerna är oklara.
Föreställ er en fotbollsmatch, (-ett derby mellan AIK och Hammarby-), med så oklara regler, och i avsaknad av domare. Hur många skulle överleva ?

Normalt löses rättstvister/tolkningsfrågor- genom att någon part går till domstol och får ärendet prövat. Det krävs ibland en vandring genom alla instanser innan klarhet ges, i form av domstolsutslag. Om vi inte kan få politikerna att förstå att flertalet av våra problem i föreningarna uppstår som en följd av oklarheterna i lagstiftningen, kommer motsättningarna mellan medlemmar med demokratiska instinkter och "mörkermännen" att fortsätta i evigheters evighet.

Jag vill peka på ytterligare en sådan präktig oklarhet, hämtad från just ovannämnda handledning för valberedningar.
HSB anger vad man menar att valberedningen ska göra. Rätt väl specifiserat, allt ifrån månad 1 till 12, uppdelat på fem olika perioder och satsningar. Om allt skulle tillgå enligt planen och dess ambitioner (jag har alls inget emot dem) så borde nog valberedningen ha minst hälften av styrelsens arvode. Det är inget blygsamt uppdrag som skisserats. Och visst är det riktigt tänkt. Tack vare ett bra arbete från valberedningen, kan man (åtminstone ibland), skaka fram en bra styrelse. Dvs det är nästan det viktigaste jobbet av alla, att mönstra rätt laguppställning? Men problem blir det ju. För att återgå till fotbollen. Om dessa som tar ut laget skulle jobba utan arvode, och sen spelas matcherna i ett mörker där ingen kan se hur laget sköter sig,(styrelseprotokollen) hur lyckat vore det?

Det tycks ju dessutom vara minst sagt oklart hur man ska betrakta och beakta valberedningens arbete och förslag. Många menar att alla personer som förekommit i diskussionen och sagt sig vara villiga att ställa upp om de blir föreslagna ska redovisas på stämman. Men fundera en stund över följande.
Om valberedningen lägger ned ett hårt arbete på att diskutera fram ett kvalificerat förslag, bör då inte stämmans ledamöter ha rätt mycket på fötterna innan man geschwint föreslår andra kandidater? En rimlig följdfråga. Om valberedningens förslag bara ska betraktas som ett förslag av många andra möjligheter, varför ska man då alls spilla energi och oavlönad fritid på valberedningsarbete?
Att köra över valberedningens förslag, borde kräva att man redovisar goda skäl, direkt på stämman. Men har man det, och får stämman med sig, ja då är det givetvis demokrati i bästa form och utövning. Även en ambitiös valberedning kan tänkas ha gjort fel.
Oproblematiskt är det dock inte.
HSB bör precisera sin handledning.
En annan sak i sammanhanget är att på "lite högre nivå" kan det (inte sällan) få som faktisk konsekvens att "karriären är över" om man blir uthängd som "ratad kandidat". Kanske inte heller alla i en bostadsrättsförening önskar skylta med att man erbjudit sina tjänster, men blivit ratad (av valberedningen) eller kanske än värre, ratad av stämman?

Läs om valberedningen i en brf;
Valberedningens bibel i brf - Ny

Intervjufrågor i brf - Vilka frågor ska valberedningen ställa? - Ny

Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall - Valberedning bör mellan stämmorna skicka ut minst två skrivelser till föreningens medlemmar

Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken)
Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter
Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion
Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion
Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening

Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 12:30. Anledning: Kompletterat med länkar till information om valberedningen i en bostadsrättsförening
Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 21:06
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Kan nämna i sammanhanget att en 84-årig kvinna som tyckte att styrelsen
inte lyssnade på henne skrev till dåvarande bostadsministern Lars-Erik
Lövden och föreslog inrättande av en bostadsrättsombudsman som
skulle företräda enskilda bostadsrättshavare. Lövden svarade bl a att
man ska se föreningen som en liten demokrati och att det inte fanns behov av en bostadsrättsombudsman.
Vad jag förstår är det dock just demokratin som pensionär tycker inte har fungerat.

Senast redigerad av Gusten: 2010-01-16 klockan 22:45.
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 21:26
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Lövden svarade bl a att
man ska se föreningen som en liten demokrati och att det inte fanns behov av en bostadsrättsombudsman.
Vad jag förstår är det dock just demokratin som pensionär tycker inte har fungerat.[/quote]
--------
Jovisst, jag håller med Lövden om att demokratin är liten....för liten.
HSB:s inställning (i sin handledning för valberedningar)som jag citerar igen:
Det är viktigt att medlemmarna deltar aktivt i verksamheten. Det är medlemmarna själva som har ansvaret för föreningens skötsel"...!
Även HSB har nog rätt: Men motarbetar i praktiken mina möjligheter att ta mitt ansvar. Jag kan vara med och välja styrelse, men saknar i praktiken möjlighet att utvärdera-bilda mig en rimligt säker uppfattning om hur den fungerar. Då måste man gå på "vaga symtom". Som i detta fall innebär att styrelsen inte vågar-vill redovisa sitt arbete. Det tycks finnas lagrum för dem att ge mig insyn, men de nekar, spelar dumma (eller är?) vi får ju inte lämna ut det som ska vara hemligt... Som du säkert inser väcker det vissa tvivel hos mig -kan man verkligen lita på att de sköter våra angelägenheter på bästa sätt-? om de inte tror sig om att kunna sköta ens denna enkla filtrering. Det finns ytterligare indikationer som ökar mitt tvivel. Ansvar ska jag ta, men insyn och möjlighet att följa ärendehanteringen-nej. Jag tycker nog att det vilar ett löjets skimmer över denna "lilla demokrati" som nästan bländar.
Välj ny styrelse då säger kanske herr Lövden. Det är bara det att för närvarande fungerar styrelsen själv, som valberedning även. Och vår ordförande har ju suttit så länge nu att han nog är mogen (planerar) att ta över hela ruljansen själv. Enklast så.

Hur kan det bli så här? Ganska enkelt tror jag. Om föreninen har många barnfamiljer, i början av sina karriärer-(har inte tid), samt många gamla (orkar inte bry sig längre). Och när lagen är så grumlig som den är, tycks man i styrelsen föredra eller passa på att utnyttja situationen, och våra möjligheter att få skola in nya krafter eller kort sagt -ta vårt ansvar- är bara imaginärt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 21 2010-12-04 00:31
Tillägg på hyran för trappstädning etc. - Självförvaltning i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 23 2010-01-13 10:01
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf ärtan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-09-23 17:33
Tvinga medlem i brf att renovera badrum, med stöd av lagen? SydBeata Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-04-07 17:04
Tolkning av Rotavdraget steiermark Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2008-12-10 09:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare