Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-14, 09:42
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Bokföringsprogram - tips?

Är det någon som kan rekommendera ett bra bokföringsprogram som passar för bostadsrättsföreningar?
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 10:19
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Hallmat Visa inlägg
Är det någon som kan rekommendera ett bra bokföringsprogram som passar för bostadsrättsföreningar?

Det är svårt att rekommendera program av detta slag, det krävs en del förkunskaper inom bokföring för att bemästra programmen rent administrativt. Men det är inte svårt att lära sig.

Här är en länk till de mest förekommande bokföringsprogrammen på marknaden http://www.ekonomiprogram.biz/bokforingsprogram.htm
Det är bara att välja och vraka
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 10:45
Peta-medlem

Standard

Jo, det finns en hel del att välja på. Har hittills bara testat UNI_BAS men det var väl så där. Har försökt hitta något som är mer eller mindre anpassat för just brf:ar men såna är svåra att hitta. Det finns många för "ideella föreningar" men jag gissar att en bostadsrättsförening har mer gemensamt med en "enskild firma" än en sådan.

Vore intressant att få ett konkret tips på ett program som någon faktiskt använder - och som denne tycker funkar bra för en brf.
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 10:53
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard För föreningar

Detta program skall enligt företaget vara anpassat för föreningar, jag har inte testat. http://www.hogia.se/smalloffice/foreningar/
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 11:25
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vi använder spcs. Fast jag tror inte det spelar så stor roll vilket program man använder.

Myndigheterna har krav på att man använder dubbelt italienskt. Så alla program fungerar i grunden likadant.

Prata med revisorn. Varje program kan man modifiera efter ens egna behov. Och er revisor har full koll på detta. Betala honom för ett par timmar då ni bestämmer vilka konton ni skall ha med. Låt honom förklara varför och hur det fungerar. Man kan göra enkla mallar för när man använder debet eller kredit. Sedan kan han säkert ge telefonsupport till er ifall det dyker upp verifikationer som ni har svårt för att bestämma.

Vid årsredovisningen "bollar" ni med revisorn när det gäller att lägga in skatten, upplupna, förutbetalda o s v. Han kommer att hjälpa er tills han är nöjd.
Köp inte dyraste revisorn. Det finns bra revisorer som gärna hjälper er med detta för runt 6 - 10.000 per år, inklusive själva revisionen. Gör en upphandling där ni specifierar vilken hjälp ni kommer att behöva.

Behåll samma kassör i föreningen några år och ta in en assisterande kassör under tiden som får lära upp sig. Försök behålla kunskapen inom föreningen. I framtiden kan (beroende på hur stor föreningen är) tidigare kassörer fungera som revisorer (eller åtminstone som bollplank vid årsredovisningen).
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 14:51
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Vi använder spcs. Fast jag tror inte det spelar så stor roll vilket program man använder.

Myndigheterna har krav på att man använder dubbelt italienskt. Så alla program fungerar i grunden likadant.
Det som gör det lite förvirrande är att det finns ”vanliga” bokföringsprogram, sen program som är inriktade på enskilda firmor (som jag blivit rekommenderad att använda) och program inriktade på föreningar (som jag också blivit rekommenderad att använda).

Vilket Visma (tidigare SPCS) program använder ni? Visma har alla tre typerna av program.

Citat:
Behåll samma kassör i föreningen några år och ta in en assisterande kassör under tiden som får lära upp sig. Försök behålla kunskapen inom föreningen. I framtiden kan (beroende på hur stor föreningen är) tidigare kassörer fungera som revisorer (eller åtminstone som bollplank vid årsredovisningen).
Det är jag som är kassören…..och någon tid att lära sig detta fanns inte då den tidigare kassören gick och dog i somras. Och hon hade hand om allt. Och visste allt. Tidigare var hon ordförande (det var dock innan vi bodde i föreningen) och som sådan hade hon också hand om allt. Och visste allt. När hon sen dog blev det kaos och helt plötsligt visste ingen någonting. Jag har kört med manuell kassabok sedan jag tog över som kassör men så kan man ju inte hålla på år 2010….
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 15:39
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ett som heter Administration 1000, det är en äldre upplaga från 2006.

Saken är den att man kan namnge egna konton som man vill och tillse att endast dessa är tillgängliga i ens bokföring. Det hjälper revisorn till med, att få konton som stämmer med er verksamhet.
Jag använder internetbank och endast ett (1) kassakonto så kan man göra överföringar till de som lägger ut pengar, därifrån. Så slipper man handkassa. Fråga är om man inte måste ha kassaapparat nu efter nyår ifall man har en handkassa? Kanske inte.

Vi skickar inte ut några årsavgiftsavier, jag kollar saldot den 7:e att alla betalt. Aldrig varit något problem.
Momsen behöver du förmodligen inte heller tänka på.

Vet du hur kassaboken fungerar så kan du ju köra parallellt med den ett tag som kontroll på att det blir rätt i programmet.
Du får ju en manual till programmet. Den är till hjälp. Men bäst är att ha en bra revisorskontakt, denne ser till att du kommer igång och kan få löpande hjälp.
När man väl kommit igång är det i själva verket inte svårt alls.
Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 13:12
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Ett enkelt och billigt sätt för bokföring är e- bokföring genom en bank. Där blir räkningar automatiskt konterade på angivet konto vid betalning. se länk http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...,,6781,00.html
Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 20:45
pelleandersson pelleandersson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Jag vet att Fortnox kan lägga in en anpassad kontoplan för bostadsrättsföreningar. Den finns inte som standard, men fråga supporten så kan de läsa in den i programmet. Finns en hel del tips på bokföringsprogram för den som vill veta mer.
Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 22:37
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Bokföringsprogram

Ett grundläggande behov för ett bokföringsprogram för en bostadsrättsförening är att det stöder möjligheten till objekt- och projektredovisning.

Beroende på hur stor föreningen är samt hur omfattande verksamhet som bedrivs, så kan det vara bra om det finns flera dimensioner i kontosträngen.

De dimensioner jag efterlyser när jag har med fastigheter att göra är att det finns följande dimensioner:
  • Verksamhet
  • Aktivitet
  • Konto/resurs
  • Objekt
  • Projekt
  • Belopp
Som skäl för detta är att skilja på kostnader och intäkter kopplade till dels själva fastigheten och dels till föreningens administration samt även om det finns sidordnad verksamhet som enligt skattereglerna skall särredovisas.

De flesta kontoplaner i de enklare bokföringsprogrammen är ett sammelsurium av alla de ovan nämnda dimensionerna.

Et exempel: Om Du skall genomföra ett större projekt så bör Du för senare analyser kunna se vilka kostnader som ingått i projektet. Det är projekteringar, myndighetskostnader, entreprenadkostnader, konsultkostnader mm mm. Om dessa kostnader sprids över olika kostnadsslag så är det ett tämligen omfattande manuellt jobb att sammanställa projektets kostnader till slutredovisningen.

Men som sagt, allt beroende på föreningens omfattning och verksamheter.

SBCS 2000 eller Xor ger ett visst stöd till tankegången men inte fullt ut. vill man ha allt så är man uppe på nivåer som är oförsvarbara för en bostadsrättsförening.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tips för att bekämpa bilinbrott Francois Bostadsrättsforum 3 2009-03-20 18:03
Likhetsprincipen & tips om jurist i Sthlmsområdet Viking Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-01-24 19:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare