Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-28, 18:47
jannepower jannepower är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Två p-platser för en lägenhet? Vad gäller i en brf?

Våran förening har nu beslutat att säga upp en av våra två platser för bil.
Men vi är två stycken med körkort och varin bil i samma lägenhet.
Kan föreningen bara ta bort en plats så där, helt utan vidare.
Visst jag förstår att inte alla har en p-plats för sin bil just nu och att det är ett problem, men ska det drabba oss andra?
Måste finnas andra lösningar på problemet.
Sen att andra i föreningen hyr garage å har cyklar, mopeder, motorcyklar och som förråd. Är det inte bättre å gå på dom först??
Sen att man har en p-plats och ett garage till sin enda bil är ju också fel...
Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 00:31
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Om du läser det avtal, som förhoppningsvis du och föreningen har vad gäller P-platser så skall det framgå hur ni skall förhålla er mot varandra vid uppsägning samt hur P-platsen skall handhas och hur avgiften skall erläggas under avtalstiden.

Jag antar att styrelsen/föreningen har fattat ett beslut som inte överensstämmer med hyresavtalet. Om inte uppsägningen har utförts på rättsätt så bestrid den skriftligen till styrelsen med texten. Enligt avtal mellan mig och föreningen så bestrider jag uppsägningen på grund av det som står i hyres avtalet, här bör du skriva det som står i avtalet.

Uppsägning av ett hyreskontrakt mellan två parter bör göras skriftligen och skall förmedlas på ett korrekt sätt.
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 09:57
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Och så ska du försöka föra ett samtal med styrelsen och be om en förklarning. Du kan bl.a. föreslå att de tar ett beslut att garage/p-platser ska användas för att parkera bil, inte för nåt annat.
Man kan alltid vända sig till hyresnämden för att bestrida ett styrelsebeslut i en brf.
Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 16:39
Brock Brock är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2016
Standard

Jag har idag två garageplatser i min förening men betalar endast för en plats. Har två bilar.

Den andra platsen fick jag som kompensation för tre år sedan för att föreningen åsidosatte min plats i kön till en större plats. Stod i kö i sex år.

Nu stör de sig på att det står en bil parkerad på platsen som jag fick som kompensation och vill att jag antingen slutar nyttja den eller att jag hyr den under en begränsad period tills garaget fylls upp. Då kommer jag att sägas upp med en månads varsel. Problemet är bara att jag i dagsläget har två bilar på grund av min vetskap om att man, då jag fick den andra platsen, fick hyra två garageplatser.

Styrelsen har nu ändrat sig till en plats per lägenhet och detta står inte i några stadgar eller liknande. De säger att det är en riktlinje men detta står inte i några policydokument.

Vad kan jag göra? Jag har ännu inte skrivit något tidsbegränsat hyresavtal för den andra platsen.
Svara med citat
Gammal 2016-09-17, 14:20
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Brock Visa inlägg
Jag har idag två garageplatser i min förening men betalar endast för en plats. Har två bilar.

Den andra platsen fick jag som kompensation för tre år sedan för att föreningen åsidosatte min plats i kön till en större plats. Stod i kö i sex år.

Nu stör de sig på att det står en bil parkerad på platsen som jag fick som kompensation och vill att jag antingen slutar nyttja den eller att jag hyr den under en begränsad period tills garaget fylls upp. Då kommer jag att sägas upp med en månads varsel. Problemet är bara att jag i dagsläget har två bilar på grund av min vetskap om att man, då jag fick den andra platsen, fick hyra två garageplatser.

Styrelsen har nu ändrat sig till en plats per lägenhet och detta står inte i några stadgar eller liknande. De säger att det är en riktlinje men detta står inte i några policydokument.

Vad kan jag göra? Jag har ännu inte skrivit något tidsbegränsat hyresavtal för den andra platsen.
Om styrelsen i ett normalt förfarande säger upp garageplats har jag hört att uppsägningstiden är 9 mån. Om innehavaren säger upp garageplats har jag hört att det är en månad. Muntliga avtal är bindande.
Svara med citat
Gammal 2017-04-23, 15:59
mcfantast mcfantast är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard

hej!

Det är så att jag nyligen skaffat en hoj. Jag frågade ordföranden ifall det var OK att ställa mc på en tom ruta eller ha mc framför min bil om det inte stör "garagegrannen". OK sa han även att det inte kostar något då denna tomma rutan är inte avsedd till något speciellt.

Nu efter jag skaffat min mc så har jag inte haft några klagomål tills en nyinflyttad 70+ klagade på att dom hade svårt att komma in. OBS: jag står inom rutan fortfarande.

Fick hem ett brev där dom säger att jag måste hyra mc platsen för 400 kronor per mc alt flytta till annan garage.
Svarade med att ni hade sagt att det var ok och att jag står fortfarande inom rutan vilket jag anser att det bör vara ok.

Inget svar på några veckor tills idag så hade dom i styrelsen beslutat att INGA motorcyklar får finnas i garaget endast bilar. Och att jag måste hyra mcplatsen i den andra garaget eller flytta.

Det jag kan se så står det ingenting i garageavtalet om att det får endast finnas ett fordon per plats eller att inga motorcyklar får finnas på den vanliga platsen. Jag har sett någonstans att för att ändra på regler i gemensamma ytor krävs det 2 årsmöten/föreningstämmor på raken för att kunna ändra. Kan ni proffs hjälpa mig?

(Enda motargument jag har som är vettigt är att det finns andra som har cyklar, lådor, däck inom sin ruta. men jag får inte ens ha en mc. Det gick bra med moped i några år förut då.)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ombyggnad av lägenhet i brf. Vad gäller? Franjini Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-05-02 14:48
Ändrade avtalsvillkor gällande lägenhetsarrende - P-platser jakethecake Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-01-14 15:41
Likabehandlingsprincipen i brf - P-platser Pensionär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 26 2010-06-01 13:11
Kö till p-platser i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:27
Det här gäller för att få dra av arbetskostnaden Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-14 13:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare