Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-21, 19:12
Agne Agne är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Fråga Olovligt altanbygge i brf

Köpte nyligen en bostadsrätt, byggd 2005, som är under ombildning. I föreningen finns totalt 24 hus. Med köpet av borätten ingick andel i bostadsrättsföreningen, samma andelstal som övriga delägare.

I samband med köpet övertog jag säljarens rättigheter och skyldigheter gentemot föreningen.

Nu har lantmätaren varit här och avstyckning kommer att ske efter samma principer inom hela området förutom vid mitt hus. Den naturliga gränslinjen kan inte följas där p g a att granne väster om min altansida byggt ett altandäck runt sitt hus. Hans gavelsida gränsar intill mig och där han byggt 1,30 m x 8 m inpå den mark som hade tillfallit mig om altandäcket inte legat där.

Nu drar lantmätaren gränsen nedanför däcket på anmodan av likvidatorn. Detta gör att jag får en tomt på 51,5 kvm kvm istället för 62 kvm vilket vore fallet om inte däcket fanns där. Ett stort däck beläget 4 m från mina altan och 0,60 ovanför min mark p g a nivåskillnad.

Klart är att däcket inte skulle legat där eftersom det byggdes utan lov men styrelsen förmådde inte stoppa honom eller att få honom att riva upp det. Efter många turer hit och dit fattade styrelsen beslutet att det fick ligga kvar. Det borde varit ett beslut på en stämma och inte enbart av styrelsen och det har jag påpekat för likvidatorn som sköter ombildningen.

Likvidatorn vill inte göra något åt saken. Konsekvensen av avstyckningen blir att jag måste riva ett plank (som uppsattes av byggherren som skydd mot insyn från gatan) för att få tillgång utifrån till min tomt annars fär jag ta gräsklippare och andra trädgårdsverktyg genom huset.

Däcket byggdes 2007 och borätten såldes vidare 2008 och den nye ägaren vill inte ta upp däcket trots att han har trädäck både på baksida och framsida av sitt hus.

Funderar på att stämma föreningen/likvidatorn då beslutet ej är fattat av stämman samt även åberopa generalklausulen och likhetsprincipen.

Har hamnat i en knepig situation och undrar om någon har några kommentarer till ovan.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 13:53.
Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 20:29
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Bygglov för att bygga en altan, utnyttja hyresnämnden

Har du pratat med kommunen? Om däcket att byggts utan bygglov kan du möjligtvis anmäla detta till kommunen som kan kräva att däcket rivs.

I många kommuner måste man ha bygglov för att bygga en altan om det överstiger en viss yta, samt om det är mer än 50 cm över marken. Kolla vad som gäller i din kommun.

Du kan vända dig till hyresnämnden angående styrelsens beslut. Självklart ska du ha lika mycket tomtyta som alla andra (om du har samma andelstal som övriga) och din granne borde göra rätt för sig (och be om ursäkt också, tycker jag) och ta bort den delen av däcket som stör.

Jag tycker du ska börja med detta jag föreslår (kostar inget) innan du börjar betala en dyr advokat.
Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 22:16
Medlem

Se här... Olovligt altanbygge

En av personerna i styrelsen som skött hela ärendet så illa, arbetar på kommunen inom byggnadskontoret och jag tror inte mycket på att gå den vägen.

Bara att få se protokollet med beslutet om däcket var en pärs. Likvidatorn och just denna styrelsemedlemen har försökt hindra att jag fick ta del av protokollet.

Jag ska kolla med hyresnämnden som du föreslog.

Håller med dig om att grannen borde skämmas, men tyvärr verkar han inte göra det.
Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 18:32
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Olovlig altan

Jag tycker att kommunen borde i alla fall vara den bästa sättet. Kräv att få träffa chefen för byggnadskontoret, och berätta hela historien. Han som är i styrelse samt på byggnadskontoret är jävig när det gäller ditt ärende, därför ska du också kräva att han inte tillåts behandla ditt ärende inom kommunen.

Jag har själv suttit i byggnämden (som fritidspolitiker) och har fått intrycket att tjänstemännen ofta vill göra bra ifrån sig gentemot kommuninvånarna. Att det finns en råtta där (din styrelseledamot) betyder inte att alla är så.

Jag kan också nämna att en av mina grannar olovligt byggde en altan (högt ovanför marken) som jag överklagade till kommunen. Altanen är nu borta.

Har du försökt konfrontera din granne och påpeka hur fel han gjort?
Men hyresnämnden bli också bra.
Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 16:37
Medlem

Standard Olovligt altanbygge

Har pratat med kommunen om deras regler angående altanbygge. Det krävs inget bygglov eftersom däcket ej är högre.

Sedan har jag varit i kontakt med hyresnämnden och där fick jag bra information. Advokaten som jag har anlitat är så säker man nu kan bli på att det har inte tagits beslut på rätt sätt om däcket. Det skulle tagits på en stämma och inte enbart av styrelsen. (Detta förnekar likvidatorn)

Jag funderar nu på att klandra det beslutet i fastighetsdomstolen och kommer ev. senare samma beslut att tas av stämman finns möjligheten att kräva hyresnämndens prövning om en enda medlem kräver så.

Då hoppas jag att dom rättar till det så däcket kommer bort.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare