Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-31, 00:27
Hjälmtvång Hjälmtvång är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?

Jag är förstagångsköpare (bostadsrätt). Hur skall man rimligen agera för att fullgöra sin undersökningsplikt? Att titta noga på det som syns är givet. Försöker syna fogar/rör och allt som går på visningen.
* Skall man titta under mattor, bakom tavlor etc?
* Skall man kolla vitvarorna eller brukar man kunna få garantier för detta?
* Vad bör man egentligen göra och vad kan man med att göra på visning utan att det går över gränsen mot vad som är normalt?
* Brukar man få tillfälle att se lägenheten igen om man vunnit budstriden för att fullgöra undersökningsplikten, innan man skriver kontrakt?
* Är det normalt/konstigt/att rekommendera att titta på tvättstuga/vind/källare etc?

När det är massa folk överallt på visningen så känns det inte som om att någon tittar riktigt noga. Jag känner mig lite orolig för detta, vill göra vad jag kan för att undvika smällar vid tillträde. Å andra sidan känns det fånigt att kontrollera lägenheten i detalj när alla andra på en visning bara lallar runt och funderar på om köket behöver nya luckor.

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ansvar efter försäljning av bostadsrätt
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 14:52. Anledning: Lagt till länkar
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 01:37
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

* Skall man titta under mattor, bakom tavlor etc?

Absolut! Ju mer dess bättre.

* Skall man kolla vitvarorna eller brukar man kunna få garantier för detta?

Inga garantier, i bostadsrätt köper man själv t.ex. nytt kylskåp när det gamla går sönder.

* Vad bör man egentligen göra och vad kan man med att göra på visning utan att det går över gränsen mot vad som är normalt?

Ställ mycket frågor. Om du får lugnande svar på frågor om något som ser slitet/skadat ut kan det möjligen minska din undersökningsplikt vid en senare process. Undersökningsplikten är dock mycket långtgående. Du köper bostad i befintligt skick och beslutar efter egen undersökning hur mycket du är beredd att betala. Oftast mycket svårt att i efterhand kräva ersättning om något går sönder.

* Brukar man få tillfälle att se lägenheten igen om man vunnit budstriden för att fullgöra undersökningsplikten, innan man skriver kontrakt?

I inte per automatik. för mäklare och säljare räcker det att du varit där en gång. Vill du se en gång till får du nog be om det innan du skriver på.

* Är det normalt/konstigt/att rekommendera att titta på tvättstuga/vind/källare etc?

Inget konstigt att titta där. Du köper in dig i föreningen som äger och underhåller även dessa utrymmen. Är det slitet och behöver renoveras kan det påverka årsavgiften ("hyran").
Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 19:38
mäklare mäklare är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Hjälmtvång Visa inlägg
Jag är förstagångsköpare (bostadsrätt). Hur skall man rimligen
Rimligen är relativt, du får sätta risken i ett ekonomiskt perspektiv. En lägenhet för 5 miljoner är inte överdrivet intressant att kolla kyl och frys på... då är det vikigare att sätta sig in i föreningens ekonomi.

Jag skulle utan vidare kunna köpa en lägenhet i stockholm utan att se den i verkligheten. Däremot så skulle jag inte köpa utan att ha lusläst årsredovisningen och ställt följdfrågor direkt till ordförande.

En avgiftshöjning är värre än ett badrum som måste renoveras.
Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 21:41
morkins avatar
morkin morkin är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Jag förstår vad du menar. Vi har några veckor innan tillträde och fick veta vi får inga papper för badrum renovering, och mäklare kan inte (eller vill inte) hjälpa med att få matchande brev från säljare. Visningen var relativt kort men gick ganska bra. Men man vet aldrig. Nu funderar vi hur kan vi genomföra tillträdet på bästa sätt - eftersom jag kan se att många har haft problem precis med detta.

Mitt råd till dig är att dubbel- och trippelkolla allt. Tro inte på mäklaren heller (jag säger inte att alla mäklare är som min har varit, men du kan i princip tro bara på dig själv). Gör inget för snabbt och skriv allt de lovar på kontrakt som extra paragraf - annars betyder det ingenting för en viss typ av människor som vi tyvärr har träffat i våran boaffären. Lycka till.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 17:44.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:33
Vara i stånd att fullgöra sina förpliktelser mot föreningen - Vägra medlemskap? Francois Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-01-02 15:40
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt? tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2008-04-11 09:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare