Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-21, 11:37
ärtan ärtan är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Standard Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf

Jag är för närvarande hyresgäst och förhandlar med brf om att köpa min lägenhet. Jag misstänker att min lägenhet är fuktskadad pga missfärgningar i taket och takfärg som bubblar och lossnar. En mätning med en enklare fuktmätare gav utslag, men det kanske kan bero på att det finns vattenledningar i taket som mätaren reagerade på. Jag har påtalat detta för brf och sagt att jag, vid köp av lägenhet, vill att brf ansvarar för eventuella fuktskador eftersom att jag påtalat detta för styrelsen flera gånger under min tid som hyresgäst, utan att föreninge agerat.

Nu vill brf att följande nedtecknas i kontraktet:
"a) Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme och vatten om föreningen försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet.

b) Bostadsrättsföreningen är ansvarig för skador vilka uppkommit med anledning av fel i de under a) uppräknade ledningarna som uppkommit sedan föreningen övertog fastigheten."

Ovanstående är inte till fördel för mig eftersom;
  • föreningen har inte försett huset, eller min lägenhet, med några ledningar över huvud taget sedan bostadsrättsföreningens övertagande av fastigheten för ca ett år sedan, samt
  • de eventuella fuktskadorna har med all sannolikhet uppkommit innan föreningen tog över fastigheten, alltså under den tidigare hyresvärdens ägo.
Nu är jag orolig för att ovanstående klausul istället är till nackdel för mig jämfört med om punkt a) och b) inte hade skrivits in i lägenhetskontraktet överhuvudtaget. Vet ni vad bostadsrättslagen säger om detta?

Om fuktskadan uppenbarar sig i taket så borde väl den härstamma från gemensamma ledningar i fastigheten?
Eller räknas ledningarna som mina (tillhörande min lägenhet) om de är förgreningar av huvudledningarna, vilka endast tjänar min lägenhet?

Jag har tänkt höra efter med mitt försäkringsbolag där jag har min nuvarande hemförsäkring (när jag fortfarande är hyresgäst) och fråga hur de ställer sig till en fuktskada om jag köper lägenheten.

Hur skulle ni agerat?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:21.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 12:11
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Föreningens stadgar ska visa vem som ansvarar för vad i lägenheten

Begär att få läsa föreningens stadgar. Där står vad som är föreningens skyldighet vad gäller stammar och vad som är BRHs.

B-klausulen verkar försöka frånta föreningen det ansvar de har enligt stadgarna. Föreningen har alltid ansvar för fastigheten oavsett när de tog över den.

A-klausulen är den generella; föreningen förser alla lägenheter med ledningarna genom stammarna.

Du kan påpeka för föreningen att du som medlem ska behandlas enligt likhetsprincipen och lyda under samma stadgar som resten av medlemmarna. Du kan inte acceptera några särskilda klausuler som fråntager föreningen den underhållsskyldighet som gäller för resten av medlemmarna.

Du ska som hyresgäst redan få skadan reparerad i den mån det är föreningens ansvar.

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Få dem att skicka dit en besiktningsman.

Sitter dessa ledningar dessutom i taket förefaller det som att de tillhör lgh ovanför din och hör således till den bostadsrätt som ligger ovanför dig. Då kan du kontakta denna bostadsrättshavare och påpeka detta, så att ni blir två som ställer krav på att BRFn skall åtgärda denna pågående vattenskada.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:04.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 12:57
Medlem

Standard Köpa först och besiktiga bostadsrätt sedan?

Om klausulen skrivs in i kontraktet, kommer den då att "råda över" föreningens stadgar eller är det omöjligt för föreningen att frångå dessa oavsett kontraktets utformning?

Du skriver att a-klausulen är den generella, men föreningen har inte försett fastigheten med några ledningar alls sedan övertagandet för cirka ett år sedan.

Inga arbeten är utförda varken i min lägenhet eller i huset i övrigt. Stammarna är inte bytta på säkert 30-40 år. Allt gjordes alltså av den tidigare fastighetsägaren. Ombildningen skedde för ett år sedan.

Har jag som medlem rättighet att behandlas enligt likhetsprincipen eller är det upp till styrelsen/föreningen att avgöra?

Menar du att jag som hyresgäst (vilket jag fortfarande är) ska se till att skadan repareras innan jag köper lägenheten? i Så fall får jag förmodligen betala mer för lägenheten när jag väl köper. Eller tycker du att jag kan köpa lägenheten i nuvarande skick och sedan utreda skadan (vilket vore bekvämast rent praktiskt eftersom att jag då har "makten" att ta tag i detta själv)?

Anser du att det är nödvändigt att be försäkringsbolaget skicka dit en besiktningsman innan köpet, eller anser du att jag lika gärna kan köpa först och besiktiga sedan?
Om du anser det sistnämnda, tycker du att jag ändå kan höra av mig till försäkringsbolaget nu (som hyresgäst) och fråga lite om hur försäkringsbolaget gör och hur de ser på saken, för att sedan när jag köpt lägenhet ta tag i ärendet?

Stämmer det att alla ledningar som går utanför min lägenhet är föeningens ansvar? Gäller det även om ledningarna tjänar min lägenhet (dvs går in i min lägenhet)?
Jag tänker på taket. De ledningar där den eventuella vattenskadan finns går ju i taket (alltså ovanför mitt tak, jag ser inte ledningarna). Kan dessa då betraktas tillhöra brf trots att ledningen hanterar just "mitt vatten" (eller kanske bostadsrättshavaren över mig, som du påpekade)?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:08.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 13:34
Yotta-medlem

Standard Man ska alltid besiktiga lägenhet innan köp

Citat:
Ursprungligen skrivet av ärtan Visa inlägg
Om klausulen skrivs in i kontraktet, kommer den då att "råda över" föreningens stadgar eller är det omöjligt för föreningen att frångå dessa oavsett kontraktets utformning?
Skulle inte tro det, men det blir oklart och kan leda till tvist m m. Särskilt som styrelsen i en nybildad förening kanske inte har så mycket erfarenhet och kunskap om vad som gäller enligt lag och stadgar. Förklara hur det ligger till och stryk klausulen.

Citat:
... men föreningen har inte försett fastigheten med några ledningar alls ...
Ombildningen skedde för ett år sedan.
Har ingen betydelse. Föreningen svarar för fastigheten och dess installationer.

Citat:
Har jag som medlem rättighet att behandlas enligt likhetsprincipen eller är det upp till styrelsen/föreningen att avgöra?
Laglig rättighet.

Citat:
Menar du att jag som hyresgäst (vilket jag fortfarande är) ska se till att skadan repareras innan jag köper lägenheten?
Det är egentligen vilket som, så länge det är föreningens skyldighet att tillse att fastigheten är i fullgott skick. Skillnad kan egentligen bara uppstå ifall vattenskadan är av en sådan art att det är BRH som skall stå kostnaden.

Citat:
Anser du att det är nödvändigt att be försäkringsbolaget skicka dit en besiktningsman innan köpet, eller anser du att jag lika gärna kan köpa först och besiktiga sedan?
Man skall alltid besiktiga innan köpet. Då har du fortfarande möjlighet att ändra dig. Om du och föreningen har olika försäkringsbolag kommer ditt bolag genast att påpeka att detta är föreningens sak, ifall det är det. Då vet både du och föreningen hur det ligger till och behöver inte ingå några särskilda avtal.

Citat:
Stämmer det att alla ledningar som går utanför min lägenhet är brf:s ansvar?
Förmodligen. Det står i stadgarna.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:18.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 14:12
Medlem

Standard Inskränka rättighet med klausul i kontrakt; "sedan föreningen övertog fastigheten"

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
... men föreningen har inte försett fastigheten med några ledningar alls... Ombildningen skedde för ett år sedan.

Har ingen betydelse. Föreningen svarar för fastigheten och dess installationer.
Tack för svaret, då vet jag att punkt a) i klausulen inte kan påverka mig negativt och ta ifrån mig de rättigheter jag har som bostadsrättshavare.

Citat:
Menar du att jag som hyresgäst...

Det är egentligen vilket som, så länge det är föreningens skyldighet att tillse att fastigheten är i fullgott skick. Skillnad kan egentligen bara uppstå ifall vattenskadan är av en sådan art att det är BRH som skall stå kostnaden.
Tack, då borde det inte spela någon roll i mitt fall, eftersom jag väl inte kan anses vara vållande till en skada i taket.
Det enda frågetecknet gäller om rören ska betraktas som min egendom (=ansvar) när dom ligger i (ovanför) taket.

Citat:
Stämmer det att alla ledningar som går utanför min lägenhet är brf:s ansvar...
Förmodligen. Det står i stadgarna.
Tack för hjälpen! Jag ska läsa igenom stadgarna.

Om jag har förstått det rätt så är det endast punkt b) i klausulen som är negativ för mig jämfört med om ingen klausul skrivs in i kontraktet, eftersom att den innehåller inskränkningen "sedan föreningen övertog fastigheten"?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:20.
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 14:45
Yotta-medlem

Standard Ingå ej avtal med förening utöver vad som gäller enligt lag och stadgar

Citat:
Om jag har förstått det rätt så är det endast punkt b) i klausulen som är negativ för mig jämfört med om ingen klausul skrivs in i kontraktet, eftersom att den innehåller inskränkningen "sedan föreningen övertog fastigheten"?
Precis. Det är så jag uppfattar det också. Och där har föreningen fått det om bakfoten att den inte skulle vara ansvarig för vad som skett tidigare. Föreningen har tagit över fastigheten i det skick den består, precis på samma sätt som en BRH övertar ansvaret för lgh i det skick den består. Om inget annat avtalats. Så ingå inga avtal utöver BRFs ordinarie avtal.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:22.
Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 15:20
Medlem

Standard Mögel och silverfiskar i lägenhet, vems ansvar?

1) För något/några år sedan så var det en sotare som skulle sota ventilerna. Han sa då att han inte kunde sota badrumsventilen för att fästena var förkaklade; kaklet satt så nära ventilen att sotaren inte kunde öppna ventilen utan att spräcka kaklet. Alltså, det finns en ventil som är öppen så tillvida att luften kan strömma igenom, men sotaren kan inte öppna upp den (ta bort gallret) för att rengöra den.

Det måste ju innebära att ventilationen försämras, eftersom att det samlas damm i ventilen. Jag har påtalat detta för brf men styrelsen har inte agerat. Nu har takfärgen i badrummet börjat "bubbla sig" lite på ett ställe och jag är rädd för att en eventuell fuktskada i badrummet kan bero på att ventilen inte fungerar tillräckligt bra.

Det är ju inte jag som har kaklat badrummet utan den tidigare hyresvärden (som brf köpte fastigheten av för ca ett år sedan). Badrummet renoverades 2004. Eftersom att kaklingen inte skett på ett bra sätt vid ventilen så blir man orolig för att badrummet inte är fackmannamässigt renoverat.

Min lägenhet luktar också lite mögel och jag hade väldigt mycket problem med silverfiskar förut. Men efter att ha "vinklat brevlådan" en aning (så att luften kunde strömma ut där), så blev problemet med silverfiskarna bättre (i kombination med gift från anticimex).

Jag kan också tillägga att mitt badrum renoverades 2004 just för att min lägenhet var fuktskadad (hyresvärden renoverade badrummen i huset efter behov; när han var tvungen).

I taket i klädkammaren så är det en fläck i taket (som kan bero på fuktskada) och det borde ju inte falla på mitt ansvar vid ett köp (känns väl mer troligt med läckande rör ovan taket).

Däremot är jag orolig just för badrummet, om en eventuell fuktskada kan anses bero på att ventilationen inte fungerar tillräckligt bra (eller att det inte finns någon fuktspärr under kaklet); då måste väl jag anses vara vållande?

Jag vet ingenting om ifall badrummet renoverades professionellt, jag flyttade in i lägenheten precis när badrummet var klart.

2) Jag frågade pappa som igår skrev:
"En besiktningsman från ditt försäkringsbolag kan vara till stor hjälp genom att ge skriftligt besked, som du kan vidarebefordra till föreningen. Du måste få besked om det finns vattenskador innan du köper och vems ansvar det är att åtgärda problemet. Du ska förstås ha samma villkor (rättigheter och skyldigheter) som de andra i föreningen."

3) Idag skrev han istället:
"Jag fick tag i en vän nu på morgonen och han förklarade att du inte behöver vara orolig för att bli ersättningsskyldig för fel som du inte orsakat. Fel på ventilationen är bostadsrättsföreningens ansvar även efter att du har köpt lägenheten. Det kan betraktas som ett dolt fel om BRF inte besiktigat din lgh. innan du köper. Då kan du enligt lag kräva att föreningen åtgärdar. Eftersom ditt silverfiskproblem minskade då vi ändrade brevlådan kan det vara så att lukten försvinner efter att ventilationen i badrummet åtgärdas. Kort sagt du behöver inte skaffa någon besiktningsman utan kan köpa så snart dom tagit bort tilläggsparagraferna."

Jag citerar här mitt svar till honom:
3 a) "Jag fick tag i en vän nu på morgonen och han förklarade att du inte behöver vara orolig för att bli ersättningsskyldig för fel som du inte orsakat."
Om fuktskadan i badrummet beror på att ventilen är förkaklad och/eller att det inte finns någon fuktspärr, så borde jag anses vara vållande till fuktskadan eftersom att det är min skyldighet att se till att lägenhetens ytskikt är fackmannamässigt utfört. Jag är ju skyldig att förse badrummet med fuktspärr och se till att badrummet är kaklat på ett sådant sätt att sotning av badrumsventilen är möjlig. Det står i stadgarna att det är bostadsrättsägarens eget ansvar att se till att allt inom lägenhetens väggar är fackmannamässigt utfört.

3 b) "Fel på ventilationen är bostadsrättsföreningens ansvar även efter att du köpt."
Jo, fast det är förmodligen inte fel på själva ventilationen utan felet ligger i att kaklet har placerats på ett sådant sätt att sotning av ventilationen inte är möjlig, utan att spräcka kaklet. Det var vad sotaren sa till mig när han var där för några år sedan; "De har kaklat för där jag ska öppna upp ventilen, så jag kan inte sota utan att spräcka kaklet".

Bostadsrättsföreningen kan väl inte hållas ansvarig för enskilda bostadsrättsinnehavares kakling. Någon kan ju helt kakla för ventilen på ett eget bevåg och då är det ju inte bostadsrättsföreningens fel.

Eftersom att jag övertar lägenheten i befintligt skick blir väl jag ansvarig för den oproffessionella kaklingen, och om badrummet då blir/är fuktskadat pga detta fel så måste väl jag betraktas som vållande?

3 c) "Det kan betraktas som ett dolt fel om BRF inte besiktigat din lgh. innan du köper. Då kan du kräva enligt lag att dom åtgärdar."
Jo, men eftersom att jag påtalat detta fel (den felaktigt utförda kaklingen) för bostadsrättsföreningen flera gånger så är det ju inte dolt fel. Jag har varit medveten om detta när jag köpt lägenheten i befintligt skick. Risken är väl stor att bostadsrättsföreningen vänder detta emot mig om jag hävdar "dolt fel".

3 d) "Eftersom ditt silverfiskproblem minskade då vi ändrade brevlådan så kan det vara så att lukten försvinner efter att ventilationen i badrummet åtgärdas".
Men å andra sidan, om den bristande ventilationen i badrummet orsakat sådana problem (mögellukt, silverfiskar mm), så kanske risken är stor att den bristande ventilationen även har orsakat andra större problem (fukt i taket i badrummet, fukt innanför kaklet mm)?

Tycker du att jag kan vara lugn i det pappa skrev eller tycker du att jag ändå bör ta dit en besiktningsman?

Bifogar en bild på badrumsventilen och en bild på sprickan/missfärgningen i klädkammaren.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:52.
Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 16:15
Yotta-medlem

Standard Problem med ventilation i lägenhet - Kakel i vägen

På samma sätt som föreningen, har du undersökningsplikt. Visst, dolda fel är en sak men som du säger, upptäckta fel är inte längre dolda.

Taket bör du snarast påpeka för föreningen så de kan reda ut om det är en pågående läcka där och tillse att det blir åtgärdat i så fall. Oavsett vems felet är.

Vad det gäller ventilationen i badrummet så har tydligen den som renoverat gjort det felaktigt eftersom det inte går att göra ventilationskontroll eller rengöring. Påpeka även detta för föreningen. Om det nu är föreningen som står som säljare lär de åtgärda detta fel innan försäljningen när du påpekat detta för dem. Alternativt kompenserar dig för kostnaden att återställa luftventilen till brukbart skick.

Det handlar enbart om att knacka bort det kakel som omger ventilen och tillse att ventilen går att montera loss. Samt skära till och montera nya kakel i rätt storlek så att ventilen går att demontera även när det är kakel på plats. Det finns inget krav på tätskikt så högt upp på väggen.

Det verkar vara ett duschrum vi talar om. Det viktigaste i duschrum är ventilationen. Fukten måste bort och luften torka mellan duscharna.

Det finns inget som säger att det är fuktskador bakom kaklet. Det finns inget som säger att det finns eller inte finns ett tätskikt bakom kaklet. Frågor angående detta går inte att besvara utan att man tar reda på det. När du rättar till kaklen runt luftventilen kanske du finner den gummimassa som tätskiktet består av. Då vet du att det finns. Finner du ingen kan det betyda att man inte lagt på den så högt upp eftersom det inte behövs. Men det kan ju ändå finnas upp till 180 cm eventuellt.

Ventilationen kan du bättra på genom att t ex borra hål i dörren eller låta fönstret stå på glänt för det mesta. Förr i tiden var det alltid ventilationshål genom våtutrymmesdörrarna och det fungerade fast man inte hade tätskikt eller golvvärme. Men då badade man i badkar förstås.

Har du golvvärme skall du låta den stå på hela tiden på ca. 20 -25 grader. Har du ingen golvvärme blir ventilationen än viktigare att den fungerar.

Det är klart att det börjar mögla till slut om det aldrig hinner bli torrt i våtutrymmet. Kolla silikonfogarna som går längs alla hörn. De ska bytas ut vart femte år. Däremellan ska man tvätta silikonfogarna med jämna mellanrum med mögelmedel (finns i affären) för möglet brukar fästa i dessa.

Jag tycker inte du skall oroa dig så mycket angående ansvaret. Se till att du slipper tilläggsklausulerna. Du ska ha samma ansvar (rättigheter och skyldigheter) som andra BRH i föreningen.

Du tar över lgh i det skick den befinner sig när du köper. Kan du få föreningen att fixa något innan är det bra. För då slipper du den kostnaden. Annars får du som alla andra stå för din beskärda del.

Eller så köper du en annan lgh i en annan förening där du inte har dessa problem från början.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 15:58.
Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 16:33
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Fuktskadat badrum, vems ansvar?

Du har egentligen själv svarat på din fråga. Ventilationen hör till föreningens ansvar.
Och du är som köpare ansvarig för de fel som tidigare ägare begått, med undantag av "dolda fel" (som nästan inte ens är en term som kan användas pga av att det är så sällsynt i bostadsrätter).

Emellertid!
Jag vet inte om jag missat något eller om du inte berättat detta, men att kaklingen hindrat underhållet av ventilationen är inget som får stoppa föreningen från att underhålla ventilationen. Då måste föreningen med alla medel ställa krav på bostadsrättshavaren att rätta upp felet så att ventilationen kan underhållas. Gör föreningen (styrelsen) inte detta så är det tveklöst styrelsen och inte bostadsrättshavaren som gjort fel.

Om bostadsrättshavaren däremot täppt till ventilen så ligger felet på bostadsrättshavaren att åtgärda.

Jag kan från din bild inte se att ventilationen täppts till.

Citat:
3 c) "Det kan betraktas som ett dolt fel om BRF inte besiktigat din lgh. innan du köper. Då kan du kräva enligt lag att dom åtgärdar."
Det finns ingen besiktningsskyldighet för någon part i samband med köp av lägenhet.
Och en besiktning gör då oftast varken till eller från.
En besiktning av en professionell besiktningsman kan i och för sig vara bra att göra för en köpare, men det är egentligen inget som spelar någon roll rent lagmässigt i ansvarsfrågan, utan det är för att köparen ska kunna lägga sig på rätt nivå på priset och säkra sig från obehagliga överraskningar i framtiden.

Det har ingen negativ betydelse att du påtalat ventilationsproblemet för föreningen.
Däremot är det till din fördel. Bäst är dock om du har svart på vitt att du verkligen påtalat detta!

Citat:
... den bristande ventilationen även har orsakat andra större problem (fukt i taket i badrummet, fukt innanför kaklet mm)?
Tja, vem vet? Hur ska det någonsin kunna avgöras med säkerhet i efterskott?

Not. Se även;
Mögelavvisande våtrumssilikon eller byta ut silikon i badrum vart 5:e år?

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ansvar efter försäljning av bostadsrätt
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 14:34.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Köp av bostadsrätt med befintlig fuktskada i lgh Emil B Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2011-07-17 14:25
särskilt allvarlig störning tette Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2010-10-25 13:13
Sedvanlig standard enligt stadgar? - Fuktskada (byggfel) i bostadsrätt Andy120 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-06-24 16:53
Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför campi Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-01-14 01:22
Fuktskada hos grannen, vems ansvar? Säljarens? - Försäkring för bostadsrätt Liam76 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2008-11-04 13:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare