Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-20, 19:45
Irla Irla är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Olycklig Anklagad för störningar i brf

Jag och min sambo blir anklagade av grannen under oss för störningar.
Hon menar att vi "dunsar" så kraftigt på nätterna (ofta endast ett tillfälle, kl 02 eller 04 på natten) så att hon inte kan sova. Grannen har anmält detta till styrelsen, och vi har haft ett gemensamt möte för att lösa problemet.
Jag och min sambo sover på nätterna och förstår inte vad det är för ljud som stör. Grannen under kan inte heller säga vad det är som stör henne. Hon blir även väckt av porten i trapphuset mm. Men hon är också övertygad om att det är vi, framför allt min sambo som är skuld till hennes sömnproblem.
Vi har inga vanor där vi har en kraftig duns mitt i natten. Ibland går vi eller våra barn på toa, men vi tar såklart hänsyn och försöker smyga - vilket är vanlig hyfs menar jag.
Nu har vår granne införskaffat en ny kvast och meddelat en styrelsemedlem att hon tänker "ge igen". I morse (söndag morgon) vaknade jag och min sambo kl 06.00 av 4-5 kraftiga dunkanden från lägenheten under. Jag ringde på vid 9-tiden men ingen svarade - jag ville gärna veta varför hon bankat.
Hur ska vi lösa detta? Vi vet verkligen inte varför hon är så arg på oss och vi kan inte förstå vad det är som väcker henne.
Styrelsen kan inte heller göra mycket, det är ju hennes ord mot våra.
En vän till grannen har sovit över, hörde också en duns som väckte honom men kunde inte säga varifrån ljudet kom eller vad det var - ändå är det vi som är utsatta för hennes ilska.
Vår familj lever ett vanligt liv. Ibland har vi vänner på besök på helgerna, ibland vaknar barnen på nätterna. Hur ska vi lösa det hela?
Tacksam för hjälp.
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 21:19
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

oljud som "dunk" kan vara dåliga packningar i kranar. Vi har haft en kran som hade en dålig packning och när antingen tvättmaskin eller diskmaskin gick så kunde man höra (ibland) en rejäl "dunk". Tog ett tag innan vi förstog vad det var för något som lät.

Detta ljud kan dessutom sprida sig genom vattenledningsrören till andra delar av fastigheten som är kopplad till samma rör.

Vad är det för material i ert hus? kan det vara sättningar? Hur länge uppger grannen att dessa störningar har pågått? Är det varje natt eller bara ibland?
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 06:59
Medlem

Standard Anklagelser

Min granne började klaga när jag för ett år sedan dejtade en kille. Hon kom med påståenden att han slängde sin cykel i hallen sent om kvällarna, vilket var felaktigt, han var inte där vissa gånger som hon klagade. Som förklaring till varför hon "vetat" att det var mitt sällskap som förde oväsen, var att hon kl 03.00 blivit väckt av porten/ytterdörren, sedan gått till sin dörr och sett genom tittögat att det var han som gick upp och att han bar sin cykel till min lägenhet. Ligger man och sover mitt i natten är det rätt snabbt reagerat så som hon gjorde.
Rör som "dunkar" kan det säkert vara, men anklagelserna är personliga. Sedan min sambo flyttat in är det han som är boven.
Grannen blir störd nattetid, antingen kl 02 eller 04.
Vi har varken disk- eller tvättmaskin.
Natten till idag bankade grannen i vårt golv/sitt tak och väckte mig och min sambo vid två tillfällen: 03.40 och 04.56
Jag vet att min granne lider av någon sjukdom, hon klagar ofta på hur sjuk hon är. Jag tror hon lider av personlighetsklyvning, men hur bevisar man detta?
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 07:15
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Störning i bostadsrätt

Ja, ljud kan fortplanta sig i hus på de mest märkliga sätt ibland.
Som MikHo säger sprider sig ljud effektivt via vattenledningsrör/radiatorrör.

Bäst är om du kan reda ut detta med grannen, annars är det faktiskt styrelsens skyldighet att ta tag i detta.

Att gå till "motangrepp" mot er för detta ljud är faktiskt inte tillåtet, och speciellt inte när ljudet dessutom inte kan härledas med största säkerhet till er lgh.

Jag skulle vilja föreslå att ni spelar in under natten (exempel på diktafoner finns på följande sida; Inspelning och exempel på bandspelare för inspelning).

Men som sagt, det är styrelsens ansvar (inte ditt) att reda ut störningsfrågor, och vad jag kan uttolka från det du skriver så har styrelsen inte vidtagit några åtgärder.

Se även bl.a.;
Konflikt mellan grannar - störningar

Störningar i bostadsrätt

Störningar i bostadsrätt

Störningar och Vanvård

Rådvill, finns det någon som kan hjälpa? - Störningar

Störande grannar - Passiv BRF

Sviken av styrelsen - Störningar

Skällande hund - Störningar

Störande grannar

Känslig - Störningar
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 23:38
Piggelin Piggelin är inte inloggad
Medlem

Standard

I bostadsrättslagen 13 kap. 13§ 13p. står det att "spöken som bostadsrättshavaren dragit dit eller i övrigt upplever ska av bostadsrättshavaren omedelbart exorcismeras."

Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 00:31
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Spökklausulen i brf-lagen

Ha, ha... finns det inte en särskild spöklag som gäller också, utanför bostadsrättslagen?

Jag har sett på TV4+ att de i USA har en speciell "taskforce" för hemsökta hus, kanske en affärsidé även här i Sverige? De från den andra sidan kan ju vara lite motvilliga till att följa de etiska och övriga regler som gäller i vår värld... har jag hört!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 14:17
Medlem

Standard Spöken?

Haha ja kul med spöken men ärligt talat, vad gör man?
Vi har nu en MP3-spelare som vi har igång från det att vi ska sova tills vi ska upp igen på morgonen. Den har datum och tid, och då märker vi när hon "bankar" i vårt golv och om vi själva gör konstiga ljud på något omedvetet vis.
Trist bara att hon nu har polisanmält oss, hon nekade till möte med styrelsen och sa att hon tagit det vidare eftersom det inte händer något.
Jag har lyckats få kontakt med tidigare boende i min lägenhet som också hade konflikter med "tanten under".
Läste någonstans att störningar som kommer från boende med psykisk ohälsa kan leda till att föreningen har rätt att tvinga personen att sälja.

Jag är verkligen förtvivlad! Om vi ändå gjorde nåt konstigt ljud så skulle vi ju sluta med detta direkt - varken jag eller min sambo har tid eller ork för alla tantens anklagelser..
Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 14:36
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

MP3 spelaren är en god idé. Då kommer ni att få bevis på att det inte är ni som stör.
Hennes polisanmälan kommer då att rinna ut i sanden och styrelsen kommer att bli tvingade att ta itu med problemet.

Det här är inte ert problem. Det är redan nu styrelsens problem och det är trist att de inte utreder frågan för det är deras skyldighet.
Som jag ser det är polisanmälan fel ställd. Den borde vara ställd mot styrelsen som inte åtgärdar problemet.

Kontakten med de tidigare boende är också bra. Ni skall inte säga något om hennes ohälsa anser jag. Det är bättre att polisen själva får göra den bedömningen. För då kontaktar de sociala myndigheter som har större befogenhet att intervenera i problemet.
Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 17:19
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Polisanmälan av granne för störningar

Det är precis som Totiki säger. Ni har inte det minsta att oroa er för, även om jag förstår att det är mindre roligt med en sådan besvärlig granne.
Polisen avskriver på rutin nästan alla anmälningar som görs utan vidare åtgärd, och så kommer de med 100 % säkerhet att göra även i detta fall.
Polisen kommer alltså inte ens göra en bedömning av något som hör till din grannes anmälan av er, och ej heller av grannens psykiska tillstånd. Anmälan kommer bara att avskrivas, rakt av!

Det är beklämmande att styrelsen inte vill utföra sina uppgifter (jag har motsvarande problem i min egen brf där styrelsen med HSB-representant inte vill konfrontera störande element så länge de är på styrelsens sida).
Vägrar medlemmen sammanstråla med styrelsen så ligger detta henne i fatet och för styrelsen finns det då andra vägar att gå... som styrelsen ska göra!

Ja, störande element i en brf riskerar att avhysas!

Jag ska inte råda dig att trappa upp detta, men du skulle annars kunna göra en motanmälan av din granne som bankar med kvasten i taket, och - som Totiki nämner - en polisanmälan av styrelsen för att de inte utför sitt uppdrag.

Men för framtiden kan inspelning och dokumentation vara guld värt.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-15 klockan 22:17.
Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 12:18
Medlem

Standard Ingen åtgärd...

2009-10-15, 14:23
Kloka svar
Styrelsen i vår BRF har nu kontaktat Riksbyggens jurister för hjälp att reda ut det hela.
Mp3 spelaren är igång varje natt och vi samlar bevis..
Återkommer med hur det går :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------

Den 24 september lämnade vi in en skriftlig anmälan till vår styrelse gällande grannen som "hämnas" och stör oss nattetid.
Grannen har alltså för sig att vi har stört henne vid olika tillfällen (inte kunnat ge konkreta bevis, vare sig på vad som stör henne eller att det kommer från oss).

Grannen har nu införskaffat en ny kvast för att kunna hämnas, och sedan vi lämnade in vårt klagomål till brf-styrelsen har hon bankat i vårt golv/sitt tak och väckt oss ett antal gånger. Senast i natt, ca 02.50.

Sedan den 24 september har vi kommit överens med styrelsen att vi ska höra av oss till en av medlemmarna via sms, för att logga när grannen stör. De säger i styrelsen att de kopplat in jurister. Trots detta har vi ännu inte fått något protokoll från tidigare möten - eller besked på hur det hela fortlöper.

Hur kan vi göra nu? Ska vi fortsätta spela in på nätterna med vår mp3-spelare och vänta på styrelsens besked? Kan vi gå vidare på annat sätt?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 23:05.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 17:04
Störningar - Jag och min granne steelhammer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-08 00:17
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Störningar och Vanvård Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:25
Särskilt allvarliga störningar stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2008-10-14 13:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare