Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-05, 16:59
anders.tu anders.tu är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Standard Ta över lägenhet och lån av sambo i brf

Min ex-flickvän och jag har flyttat isär, jag ska behålla lägenheten. För tillfället står båda med som ägare till lägenheten, och vi har även hälften av lånet var.
Det vi vill göra är att jag tar över 100% av ägandet, och samtidigt tar över hela lånet. Inga pengar är inblandade i denna transaktion.
Måste man i detta fall göra en försäljning ändå, eller finns det smidigare sätt?

Ska kanske lägga till att min bostadsrättsförening har egen förvaltning, och består av 70 lägenheter.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 12:39.
Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 19:57
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

i praktiken så köper du ut din ex flickväns del utav lägenheten. Om du behöver låna för att klara detta eller inte är sekundärt.

Alternativt (om ex flickvännen går med på det) så skriver ni över hennes lån på dig och hon avsäger sitt medlemskap i föreningen. I många fall är dock lägenheten värd mer än vad man har lån på så det kan innebära att du får låna ytterligare för att lösa ut hennes del.
Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 11:09
Medlem

Standard Kontrakt för att skriva över lån, avsäga medlemskap

Vi vill göra exakt som du säger sist, skriva över hennes lån på mig och hon avsäger sig sitt medlemskap i föreningen, dvs. ger mig 100% äganderätt.
Lägenhetens eventuella värdeuppgång sköter vi separat.
Min fråga är väl egentligen hur vi gör detta rent praktiskt.
Finns det kontrakt på t.ex. bokhandeln som hanterar detta?
Vet att det brukar finnas färdigtryckta köpekontrakt där iaf?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 12:40.
Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 13:35
Yotta-medlem

Standard

kontrakt finns att köpa hos välsorterade bokhandlare, när jag sålde min lägenhet så var jag inne och tittade på ett sådant kontrakt (kostade ca 35-50 kronor) per styck.
Därefter skrev jag ett själv därhemma i word. Ni behöver tre exemplar, ett var och sedan ett till föreningen. Ta med eventuella andra pengar imellan på detta kontrakt, hjälper vid deklarationen senare.
Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 14:53
Medlem

Standard

I detta fallet sker ju inte en försäljning, utan en överlåtelse av äganderätten samtidigt som ett övertagande av lånen. Tror du det finns kontrakt även för detta?

Vad det gäller deklaration, skatt etc. så kommer det bara vara pengar imellan för möbler och annat vi har köpt gemensamt och som jag tar över, detta är väl inget som behöver tas upp i deklarationen?
Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 08:05
Yotta-medlem

Standard

Nja, rent administrativt räknas det nog som en typ av försäljning som ni kommer att genomföra. Lagen skiljer sig på ett flertal punkter om ni har varit sambo eller gifta.
Ta kontakt med din bank, de kan säkert hjälpa er att ta fram alla de papper som behövs.

Gällande pengar tror jag inte det behövs något för möblerna, tog för givet att ditt ex ville ha halva marknadsvärdet för lägenheten och att lånesumman inte var lika stor.
Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 17:20
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jag tycker att du ska ringa din ekonomisk förvaltare. De borde vara vana med sådana ärende.
Jag har för mig att din ex-flickvän kan skriva ett gåvobrev till dig, där hon överlåter sin andel av medlemskapet i föreningen (ni har 50% var just nu).

Banklånen har inget med medlemskapet att göra. Där ska ni vända er till er bank och fråga banken om de går med på det att du tar över hennes lån. Deras svar beror förmodligen på vad du har för inkomst.
Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 07:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg

Banklånen har inget med medlemskapet att göra.
På ett sätt har det med varandra att göra.

För att få lån är du tvungen att kunna lägga något i pant, din bostadsrätt.
Om du inte är ägare (där med också medlem i BRF) så lär du ha liten chans att få låna på den bostadsrätten

I och för sig kan du vara medlem men inte äga bostadsrätten, är du dessutom inte skriven på adressen så lär du få svårt med lånen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sambo ej medlem i brf? Undrandez Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-11-09 11:51
Finanskris ej över, stor oro över skuldkris - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-07-07 19:50
Skriva över lägenheten i brf Zynderella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-10 17:36
Sambo-lån kan bli skuldfälla - Göteborgs-Posten Admin Senaste Nytt 0 2009-10-18 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare