Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-04, 15:47
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2009
Standard Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt

På det sätt jag tolkar köpeavtalet, så har jag även köpt uteplatsen, men enligt styrelsen tillhör alla uteplatser i föreningen själva föreningen, man har som boende i en lägenhet med uteplats endast nyttjanderätt.

I mitt avtal refereras till objektbeskrivningen. I objektbeskrivningen under rubriken "Planlösning" finns alla rum uppräknade med tillhörande inventarier så som kylskåp i kök, tvättmaskin i badrum osv här står även uteplats med storleksangivelse. I planskissen över lägenheten, som också finns med i objektbeskrivningen, finns också uteplatsen inritad.

Betyder inte detta att jag enligt avtalet med mäklaren/säljaren alltså köpt lägenheten MED uteplats? Inte köpt lägenheten med nyttjande rätt? Ingenstans i avtalet eller objektbeskrivningen står att det är föreningen som äger uteplatsen, det finns t.o.m. ett fotografi på uteplatsen i objektbeskrivningen. Hur går jag tillväga för att få någon juridiskt kunnig att titta på avtalet och säga om jag tolkat rätt eller ej? Om jag tolkat rätt och uteplatsen ingår enligt avtalet, hur gör jag då? Denna uteplats var den största anledningen till att jag köpte lägenheten.

Likaså undrar jag om hur upplysningsplikten fungerar. När jag var och tittade på lägenheten såg jag att där satt en lampa på väggen på uteplatsen. Denna lampa hade även en glödlampa i. Efter jag flyttat in letade jag förgäves efter var denna lampa tändes någonstans. När jag inte kunde hitta det skickade jag ett mail till säljaren som påstod att han aldrig hittat någon sådan knapp och att jag skulle kontakta en elektriker. Är detta ett dolt fel?

Länkar inlagda av Admin;
Uteplats och balkong - utemiljö brf

Anlägga uteplats på föreningens mark

Uteplats/altan

Uteplats

"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening

Styrelsens rättigheter och skyldigheter mot medlemmar?

Byggnationer av nya altaner/uterum

Kan styrelsen göra anspråk på altan?

Gemensamma grönytor

Innergård ges av styrelsen till en medlem

Rätt att göra på tomt till bostadsrätt?

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ansvar efter försäljning av bostadsrätt
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 15:36.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 15:56
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Objektbeskrivning är något mäklaren står för. Du får fråga honom. Du kan isåfall ifrågasätta köpet ifall det stämmer att uteplatsen inte finns med i upplåtelseavtalet.

Upplåtelseavtalet är det som vid ombildningen avtalades om innefattades i bostadsrätten. Detta avtal finns hos styrelsen. Begär att få en kopia av upplåtelseavtalet.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-05 klockan 22:36. Anledning: Länkat till Faktabanken om upplåtelseavtal
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 16:35
Cecilias avatar
Duktig medlem

Standard Tolkning av upplåtelseavtal

Jag har redan sett ett upplåtelseavtal och i detta står om lägenhet inte om uteplats. Min fråga gällde egentligen tolkning av avtal, om jag har tolkat rätt.
Dvs om det står skrivet om uteplats i objektbeskrivningen, betyder det då att uteplatsen ingår i objektet som köpts?

Om jag frågar mäklaren säger säkerligen denna att "man uttrycker sig alltid så" eller nåt i den stilen. Jag vill ha en oberoende parts syn på tolkningen.

Så vem vänder man sig till?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 12:20.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 16:42
Yotta-medlem

Standard

Är inte uteplatsen nämnd i upplåtelseavtalet låter det som styrelsen har rätt.

Eftersom du köpt under andra premisser, de mäklaren tillhandahållit, går det förmodligen att häva köpet om du vill det. Mäklaren kan dock hävda att det ingår i din undersökningsplikt att kontrollera dennes uppgifter. Bara en domstol kan ge ett definitivt avgörande.

Egentligen har du inte köpt vare sig lgh eller uteplats. För båda gäller bara nyttjanderätt.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 16:52
Cecilias avatar
Duktig medlem

Standard Upplåtelseavtal och undersökningsplikt

Jag är övertygad om att styrelsen har rätt.
Att kräva av styrelsen att de ska visa upp upplåtelseavtal tror jag knappast ingår i undersökningsplikten. Det finns ju något som kallas upplysningsplikt, dvs att mäklare/säljare skall upplysa om saker som rör objektet som säljs. Dessutom står det ju i det avtal som mäklaren skrivit en sak och verkligheten ser annorlunda ut. I annat fall finns ju ingen anledning att ha med en objektbeskrivning i avtalet, om denna beskrivning ändå inte stämmer.

Om jag tittar på en bil jag funderar på att köpa och denna bil har ett baksäte, när jag sedan köper bilen och får den levererad och den saknar baksäte skulle det då ingå att jag skall kontrollera att baksätet ingår i bilen?

Jag vill inte häva köpet jag vill däremot ha upprättelse och en mindre summa tillbaka, det som uteplatsen är värd. En annan lägenhet i samma hus köpte samtidigt, den har ej uteplats, jag får kontrollera vad priset för den lägenheten blev.

Men åter igen, vart kan man vända sig för att få ett avtal kontrollerat?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 12:21.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 17:39
Yotta-medlem

Standard

Undersökningsplikt vs upplysningsplikt. Låter som något bara en domare i slutändan måste avgöra.

En avtalsjurist kan nog vara dig till god hjälp före det.

Kul med bilen. Har man beställd en cabriolet och får en hard-top så finns det alltid en säljare som hävdar att man blir lika rufsig i håret i båda. Du har säkert rätt om mäklaren i det.
Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 18:06
whippo whippo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard Köp?

Egentligen har du inte "köpt" en lägenhet, du har köpt in dig i en del av föreningen och har nyttjanderätt i lägenheten och uteplatsen. Föreningen/banken äger allt. Ett tips är att kolla föreningens stadgar. Hos mig står det att föreningens styrelse kan klampa in och kolla i lägenheten om de misstänker något fuffens.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Revisorn är köpt av HSB Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 39 2013-12-16 13:05
Uteplats i brf Issa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-08-02 09:12
Mer om uteplats..... Hallmat Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2011-01-24 16:01
Uteplats i brf Hoyer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-04-23 08:17
Vem har ansvaret i brf om köpt ekonomisk förvaltning? FRÅGVIS SÖKER SVAR Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2010-03-17 10:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare