Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-25, 21:29
patriksthlm patriksthlm är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Standard Blomrabatt i brf

Jag bor i ett radhus område där jag har en cementring som står på tomten nära huset.

Nu har den målats gräsligt orange, även fast vi har sagt att vi inte vill ha den färgen på cementrundeln.

Vi hade även satt en massa vårlökar i denna, när vi kom hem en dag så hade någon rensat bort alla vårlökar men lämnat kvar ogräset i rundeln.

Vad har jag för rätt att göra med denna rundel, kan jag ta bort den och byta ut den mot något annat eller gör jag något fel då.
Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 22:44
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Står den på en gemensam yta/park/gård eller är det på din tomt/uteplats?
Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 14:25
Medlem

Standard

Vi har en hörntomt som är placerad mitt i områder så att den gränsar mot gångvägar som går i områder och ja den står på våran tomt ihöjd med en häck som vi har längs ena kanten.

Den röda ringen är cementringen, det blå är vår häck, det svarta är gångvägar och det gröna är tomter.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg karta.JPG (25.9 KB, 18 visningar)
Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 14:38
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Är tomten inskriven i er upplåtelse till radhuset eller är det föreningens gemensamma yta?
Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 07:00
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Prata med styrelsen gällande cementringen, står den på er tomt så bör det finnas ett styrelsebeslut gällande ansvaret för cementringen.

I föreningen där jag bor har en del boende fått utökad tomt. På den delen fanns ett antal träd, föreningen ansvarar fortfarande för träden och det ingick i "överenskommelsen" att träden inte fick plockas bort av den boende.
Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 23:17
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nu finns det gissningsvis vissa som inte håller med mig, men jag anser att cementringen är lös egendom och inte ett fastighetstillbehör iom att den saknar funktion annat än som en gigantisk blomlåda. Dvs att likställa med tex en skottkärra. Så jag hade tagit reda på vems det är, och bett dem ta bort skiten asap alt tagit bort den själv.
Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 05:50
Medlem

Standard

Jag har vid ett antal tillfällen krävt att jag skall få se stadgarna (har ej dem i bostadspärmen). Jag har även frågat om jag har upplåtelseavtal på tomten men ej fått svar ännu. Går det på något sätt att genom lagen styrka att en cementring är ett löst föremål.... det skulle hjälpa jätte mycket.
Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 13:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Be styrelsen om stadgarna!

Nej, lagen fungerar inte riktigt på det sättet.
Lagen är aldrig så konkret.
Det är därför det finns lagvrängare som advokater och jurister och det är därför som det är viktigt att alla föreningar kompletterar det skrämmande usla lagverket för brf:ar med meningsfulla stadgar.

Jag håller med Mäklare i att detta ska tolkas som lös egendom.

Vad gäller stadgarna så tycker jag att du ska ringa var och en i styrelsen varje dag och be om en kopia av stadgarna till dess att du erhåller detta!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 13:39
eldaren eldaren är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Hej, tyvärr har jag liknande erfarenhet från min egen förening, styrelsen i min förening inte ville lämna ut olika dokument heller. Det var besvärlligt att få stadgar eller stämmoprotokollen. Men jag tror att i stadgarna finns svaret, vem föreningen/medlemmen ansvarar för vad.
Kolla även, det kanske några andra medlemmar utom styrelsen som du kan fråga/låna stadgarna för kopiering? Du får, om inget annat, koll på vilka som är insatta. Stadgar är ju föreningens "bilbeln" så varför bo i en förening utan att veta vad som gäller och vad som förväntas av en. Du kanske kan få flera med dig som saknar och vill läsa stadgar, då kanske "vaknar " styrelsen till liv och ordnar detta. Många föreningar har sina stadgar utlagda på hemsidan, bra idé och kanske något du kan motionera om till nästa årstämma. F ö, stadgarna är tillgängliga hos bolagsverket om det skulle vara helt kört att få de via föreningen direkt.
Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 16:05
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vikten av att läsa föreningens stadgar

Bra tips!
Visst är det så att man som medlem i en brf måste ha läst igenom stadgarna... dessutom ganska noga.
Tyvärr är det nog ganska få bostadsrättshavare som någonsin gjort detta och det är heller inget som bostadsorganisationer som HSB ser som särskilt viktigt.

Varje gång jag tar upp dylika problem med HSB så svarar HSB att det är var och ens ansvar. Visst är det var och ens ansvar att veta vad som gäller, men vad är det för mening att tillhöra en bostadsorganisation som bara resonerar på detta sätt och som inte själv tar ansvar för något?

Om fler läst föreningarnas stadgar (i grunden framtagna av bostadsorganistioner utan vilja och engagemang att skapa det bästa boendet för medlemmarna) så skulle fler börja förstå hur dåligt regelverket är och fler skulle då förhoppningsvis börja engagera sig i att ta fram stadgar som är värt något och som förenklar boendet i bostadsrätt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare