Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-08, 17:13
sirslobban sirslobban är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2009
Standard Hur fungerar underhållsfonden?

Hej igen!
Har problem med det bokföringstekniska i årsredovisningar och framför allt underhållsfond. Kan någo hjälpa mig att få in det i min tröga hjärna en gång för alla . Enligt vad jag har förstått så finns det inget konto där pengarna i form av underhållsfond sätts in på eller hur fungerar det? Säg att det finns 2 000 000 milj i underhållsfond, kan dessa omsättas snabbt vid beslut om åtgärder som berör fastigeheten eller är det bara siffror som flyttas eller hur fungerar det?

I bokslutsdispositionen behandlar man ju avsättningar till och från underhållsfonden och får ett balanserat resultat. Är detta pengar man har tillgång till eller hur fungerar det?
Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 19:46
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är, som du mkt riktigt inleder med, inte "riktiga" pengar utan en post i bokföringen.
Tanken som jag ser det med underhållsfonden är att föreningen varje år ska gå minst så mycket med plus att det går att bokföra en rimlig avsättning till underhållsfonden utan att det går minus. Då finns det ju riktiga pengar att sätta in på något konto någonstans.
Sen när det är dags för att göra underhåll finns det pengar att ta till för detta.
Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 19:47
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard underhållsfond

Det finns mycket att säga om underhållsfonden.

Ett är i alla fall säkert och att det är bara "luft".

Det finns inga andra regler än att det finns i bostadsrättsföreningars stadgar att pengar skall avsättas till en underhållsfond.

Tyvärr så är det många medlemmar som tolkar att om det finns en massa pengar i underhållsfonden så är det bra ekonomiskt för föreningen. inget kan vara mer fel.

Sedan finns det förvaltare som utnyttjar detta med att föreningen har en stor underhållsfond.

Tyvärr så är det så att det finns ett stort antal styrelseledamöter som inte fattar att bara det finns en mängd pengar i underhållsfonden, så är det inga pengar som finns i verkligheten.

Se tillexempel på hur detta jag skrivit kan få för utfall om en styrelse inte är vaken.

brf Väduren har på 4 år nu lånat uppemot 100 miljoner. under den tiden har underhållsfonden ökat från 13 miljoner till 30 miljoner.

Sitter det sedan en styrelse som tror att för att man har 30 miljoner i fonden så måste en massa underhållsarbeten göras, ja då är det paradiset för förvaltaren som stått för alla "ideer" avseende de arbeten som gjorts senaste 4 åren för de lånade 100 miljonerna.

Glömde jag tala om att det medlemmarna fått i lägenhetshöjande värde är ett par ballofixer inmonterade i lägenheterna.
Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 13:16
Duktig medlem

Standard

Det är som ni skriver och ett tips för er som vill ha en grundligare genomgång av årsredovisningen rekommenderar jag er denna länk: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=701&a=96592
Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 13:25
Yotta-medlem

Standard underhållsfond

Detta står det på sidan som "tipsats om" i förra inlägget.

"Titta extra vad som står under yttre reparationsfond. Den visar vad som satts undan för arbete på fastigheten, som föreningen betalar. Pengarna finns som sagt dock inte på något särskilt konto utan ingår i kassan och kapitalet som på banken. Titta därför under omsättningstillgångar att pengarna som står avsatta verkligen existerar och inte har förbrukats."
Om detta utlåtande över yttre fonden finns en del att säga om?
Speciellt den fetmarkerade delen.

Verkar inte vara någon expert som skrivit detta?
Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 20:06
Duktig medlem

Standard

Kanske kan föklara då vad som är fel med hans uttalande, vill bara ha ett pedagokiskt svar vad olika avsättningar innebär.
Vad är det som finns att säga att säga om hans uttalande?
Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 20:27
Yotta-medlem

Standard underhållsfond

Titta därför under omsättningstillgångar att pengarna som står avsatta verkligen existerar och inte har förbrukats."

Om du läser vad jag skrivit om att "min" förening har 30 miljoner i underhållsfonden som skall användas för kommande underhåll på fastigheterna, och kopplar det med att man skall kolla om dessa pengar finns på kassa i föreningen hoppas jag du förstår att det inte är speciellt klokt för en förening att ha 30 miljoner på banken?????
Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 08:53
Duktig medlem

Standard

Beror inte det på storleken på föreningen???? Allt är väl relativt??? Har man en stor underhållsfond för kommande underhåll på fastigeheten och inga omsättningstillgångar betyder det väl med automatik att man får finansiera med lån??
Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 08:12
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av sirslobban Visa inlägg
Enligt vad jag har förstått så finns det inget konto där pengarna i form av underhållsfond sätts in på eller hur fungerar det? Säg att det finns 2 000 000 milj i underhållsfond, kan dessa omsättas snabbt vid beslut om åtgärder som berör fastigeheten eller är det bara siffror som flyttas eller hur fungerar det?
Det är klart att man kan ha ett särskilt bankkonto där man sätter in avsättningarna till underhållsfonden. Men de flesta gör inte det. Många vill istället förränta dessa pengar om de kan. Detta finns det regler för. Man får inte spekulera med dessa medel t ex. Man får heller inte använda dessa medel till drift.
Det är vanligt att föreningar gör avsättningarna endast på pappret som stephan nämner, använder medlen godtyckligt (till driften) och sedan lånar upp pengarna igen när behovet inträder. Det är inte lagligt.
På det viset överför man medlen mellan olika medlemmar vid olika tidpunkter.

Någon betalar in medel som kommer andra tillgodo. Detta sett över en längre tid och p g a. att medlemmarna inte är statiska utan köper och säljer under tidsperioden. Detta är ett sätt att urlaka föreningens kapital.
Precis detsamma gäller för föreningens avskrivningar.

Föreningen kan däremot exempelvis låna sitt eget kapital av sig själv räntefritt för att amortera på lånen. Det finns en mindre risk även i detta förfarande eftersom låneräntan varierar. Resultatet är ju detsamma, när man behöver medlen blir man tvungen att låna upp dem igen.
Citat:
Ursprungligen skrivet av sirslobban Visa inlägg
I bokslutsdispositionen behandlar man ju avsättningar till och från underhållsfonden och får ett balanserat resultat. Är detta pengar man har tillgång till eller hur fungerar det?
Det är föreningens medel. Hur dessa har förvaltats under tiden är styrelsens eller förvaltarens uppdrag. Finns de ej och bankerna vägrar att låna föreningen dessa medel är de förlorade.
Har de lagts i kassan och inte naggats på finns de kvar.

Senast redigerad av totiki: 2009-08-11 klockan 08:35. Anledning: felstav
Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 10:19
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det är vanligt att föreningar gör avsättningarna endast på pappret som stephan nämner, använder medlen godtyckligt (till driften) och sedan lånar upp pengarna igen när behovet inträder. Det är inte lagligt.
På det viset överför man medlen mellan olika medlemmar vid olika tidpunkter.
Jag blev lite överraskad när du skriver att det inte är lagligt, skulle gärna vilja veta vilken lagtext du hittar detta?
Någon som jag totalt missat..... och säkert många med mig, skulle i så fall inte vara roligt för många BRF om så är fallet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Så fungerar rot-avdraget Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-05-12 04:42
Värmen (bergvärme) fungerar inte i brf Lou El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 9 2008-11-12 21:46

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare