Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-27, 18:13
obby obby är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Fråga Ansökan om medlemskap i BRF

Jag och mina föräldrar har nyligen köpt en lägenhet. Min far är med som medlåntagare och äger den till 90%. Jag är 20 år, och tanken är att jag ska bo i lägenheten medan jag pluggar.

Tänkte bara höra hur lång tid det brukar ta att få besked om medlemskap (är en av de större föreningarna)?
Och hur går föreningen till väga när det gäller att bedöma mig som eventuell medlem?

Undrar också hur stor risken är att man blir nekad; vad brukar i så fall ett sånt beslut baseras på?

/ En orolig blivande student

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 10:42.
Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 18:44
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Normalt borde föreningen ta beslut på nästkommande styrelsemöte. I sommartider kan det ibland vara långt mellan mötena så det är nog bra om du ringer föreningens kontaktperson och kollar.

Att bli nekad medlemskap kan ske om du inte uppfyller vissa sorters krav i stadgarna som t.ex. en åldersgräns (man kanske måste vara 55+ för att få bli medlem) eller om föreningen inte "skäligen bör godta" dig som medlem. Det kan också stå i stadgarna att medlemmarna måste bo permanent i föreningen och om din far inte ska bo där kan han ju nekas medlemskap t.ex.
Allt sånt borde föreningens kontaktperson också kunna svara på.

Vad som menas med "skäligen bör godta" är inte klart definierat i lagen och det finns få domstolsbeslut att få vägledning av. Enligt lagen får föreningens stadgar inte sätta upp en minimigräns på din inkomst eller förmögenhet.

Oavsett det dock så kan det bli ett nej om föreningen inte kan vara säkra på att du och din far kan uppfylla era skyldigheter mot föreningen (dvs inte kan betala avgiften). Har ni betalningsanmärkningar är risken stor att ni nekas medlemskap. Ni kan isåfall överklaga till hyresnämnden.
Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 00:23
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av obby Visa inlägg
Min far är med som medlåntagare och äger den till 90%.
Vad menar du med detta? Att han har betalat 90% av priset på bostadsrätten har föreningen inget med det att göra.

I min förening hanterar vi ansökningar löpande, utanför styrelsemötet. på nästkommande styrelsemötet protokollförs det godkännande av mnedlemskapen som gjorts sen sista möte. På så sätt slipper ansökare vänta i onödan.

Om du är ensam ansökare till medlemskapet, borde du se till att din studielån 8eller andra inkomst) täcker avgiften. Om du kan övertyga styrelse om det, borde det inte bli nåt problem. Din far borde kanske skriva ett brev att han betalar din avgift (om han gör det).
Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 15:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Med "far äger den till 90 procent" kanske menas att han har förvärvat en andel om 90 procent av bostadsrätten.
Måste inte i så fall bägge ansöka om medlemskap, och att det även måste tas med i lägenhetsförteckningen
hur stor andel var och en har i bostadsrätten ?
Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 16:04
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag håller med Gusten, det kan vara troligt att fadern förvärvat 90% av bostadsrätten.
Det måste isåfall ske en ansökan från bägge och tas med i lägenhetsförteckningen.
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 22:26
obby obby är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard Söka medlemskap i brf

Jovisst, båda två är med och söker medlemskap.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 10:43.
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 00:04
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Det kan också vara så att banken "kräver" medlemskap av din fader eftersom han lånar till 90 % av lägenheten. Om han inte står som ägare/medlem så får banken svårt att utmäta om nu något skulle gå snett ekonomiskt.
Banken vill alltså ha 90% av lägenheten i säkerhet för din faders lån.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlemskap i brf - Nekad tillträde till stämma whippo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-07-04 11:19
Min farfars bostadsrätt - Medlemskap, uthyrning, andrahand Droncen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-06-02 08:58
Överdrivna krav för ansökan av medlemskap i brf chox Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-04-01 13:28
Rutiner för ansökning av medlemskap i Brf steiermark Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-07-30 16:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare