Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-24, 10:57
soom soom är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard Rätt att göra på tomt till bostadsrätt?

Min mamma bor i en bostadsrätt med tomt (radhus). Eftersom hon är trädgårdsintresserad så håller hon just nu på att göra om sin trädgård - hon har satt upp armeringsmattor som staket, tanken är att det ska växa klängväxter och bli helt grönt. Nu är det en granne som INTE STÅR UUUUT!!! för det är så fult. Detta har grannen sagt till allt och alla utom min mor. När hon ser min mor låtsas hon som ingenting. Detta ska nu upp på styrelsemöte.

Det jag undrar är - vad får man göra på sin bostadsrättstomt? Har föreningen rätt att bestämma vilken sorts staket man får sätta upp (förutsatt att man håller sig inom bygglovsgränser)? Tilläggas bör kanske att närmsta grannen som staketet gränsar till är tillfrågad och samtyckte.

Om föreningen kan gå in och detaljstyra så, var drar man gränsen? Grannen som min mamma ser från sitt köksfönster har en stor, ful väderkvarn i sin trädgård, kan hon då kräva att den plockas bort för att hon inte gillar den?

Länkar inlagda av Admin;
Uteplats och balkong - utemiljö brf

Anlägga uteplats på föreningens mark

Uteplats/altan

Uteplats

"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening

Styrelsens rättigheter och skyldigheter mot medlemmar?

Byggnationer av nya altaner/uterum

Kan styrelsen göra anspråk på altan?

Gemensamma grönytor

Uteplats utnyttjanderätt vs köpt

Innergård ges av styrelsen till en medlem

Senast redigerad av Admin: 2010-06-08 klockan 20:53.
Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 12:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det finns ett rättsfall där en bostadsrättshavare blev tvungen att ta bort
ett staket runt en uteplats utanför lägenheten. I det fallet var det dock
föreningens allmänna mark d v s marken utanför lägenheten var inte
upplåten med bostadsrätt till lägenhetsinnehavaren.

I din mors fall är det vad jag förstått fråga om en riktig bostadsrättstomt
som är upplåten med bostadsrätt till radhusinnehavaren. I så fall har jag
svårt att tänka mig att någon granne eller styrelsen kan göra något åt staketet.
Det verkar ju bara vara en enda person som faktiskt störs av staketet och denna
får väl ha tålamod tills klängväxterna täcker staketet.
Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 13:23
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Inga problem

Så ser inte att styrelsen ska kunna göra nåt åt detta.
Jag skulle ge råd till din mor att kontakta styrelsen för att vara säker att denna styrelse har förstånd och inte kommer att agera i denna fråga.
Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 14:27
soom soom är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Tack för snabba svar! Tomten är mycket riktigt upplåten med bostadsrätten.

Den här grannen som stör sig så väldigt är gift med vice ordförande och har dessutom ett litet gäng med andra gnälliga människor som säkert håller med henne - detta är jag dock inte säker på, då det inte är någon som vågar säga något direkt (men dessa människor verkar finna nåt nöje i att vara missnöjda, och hänger på så fort de får möjlighet, oavsett vad det gäller). Att jag ser henne som drivande, och antagligen den enda som verkligen stör sig beror dels på att jag har hört henne när hon inte visste att jag var där, dels på att hon står och gestikulerar och ser arg ut utanför tomten med diverse människor.

Ordföranden är pratad med, och verkade tycka att det hela är lite löjligt. Anledningen till att jag faktiskt bryr mig är att tantens man sitter i styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 17:48
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Jäv

En viktig sak: när styrelsen behandlar denna fråga, om den gör det, ska vice ordföranden gå ut ur rummet, eftersom han är jävig. Han är ju gift med den klagande.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rätt till tillträde till postboxar i brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-11 15:57
Om ombildning till bostadsrätt från hyresrätt - inte så lätt. Klippt & klistrat Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 10 2010-05-22 21:07
HSB lämnar tillbaka tomt - Smålandsposten Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-05-08 14:40
Rätt till information om lägenhetsförsäljning? Ordförande köper bostadsrätt roffe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2009-03-23 00:16
Rätt till sex i bostadsrätt - kul meddelanden Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-09-22 20:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare