Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 00:44
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Varför lägre avgifter längre ned i huset i brf?

I vår förening har lägenheterna i bottenplanet lägre andelstal än vad de lika stora längre upp i huset har. Jag har för mig att den här skillnaden är vanlig och går att motivera.

Vet någon i detalj vilka orsakerna är till dessa lägre andelstal längst ned?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 14:35.
Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 08:48
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Andelstal lägre efter fjärde våningen

Det är en gammal kutym som även idkas i hyreshus. Det gäller upp till fjärde våningen, därefter blir andelstalet lägre igen.

Enligt en tradition i Stockholm från 1700 & 1800 talet är det finast att bo i paradvåningarna som ligger i gathuset på 1a, 2a & 3e våningen. Det finns ingen insyn och förhoppningsvis finns en diger utsikt istället mot en park eller liknande.

Personligen är jag mer förtjust i markkontakt och helst med möjlighet att gå rakt ut i trädgården för att dricka kaffe, släppa ut hunden, katten eller kaninen. Att kunna plocka en vacker bukett blommor till födelsedagsbarnet i morgonrocken är också en fördel, som jag ser det.

Givetvis glädjer jag mig åt att detta betraktas som sämre och minskar mitt andelstal.
Däremot ur ett demokratiskt perspektiv anser jag detta felaktigt och anser att utgångspunkten bör vara andelstal enligt kvm. Dock kan man minska andelstalet för de som har det sämre beroende på verkliga problem som trafik, buller, sanitära olägenheter m m. I händelse av att sådana problem rättas till bör också andelstalen justeras. Avundsjuka får ej vara en anledning till andelstalens fördelning. Enligt min åsikt.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 23:35.
Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 09:16
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Jag bodde en gång på första våningen, och jag säger aldrig mer!
Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 15:53
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Högre andelstal högre upp

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det gäller upp till fjärde våningen, därefter blir andelstalet lägre igen.
Det visste jag inte, och jag undrar om det är normalfallet att andelstalet går neråt igen efter våning fyra?
I min brf stiger andelstalet för varje våning (även efter den fjärde våningen).

Vad jag vet så är det högre andelstal högre upp bl.a. för att fördela hisskostnaden på hur den utnyttjas av bostadsrättshavarna och deras besökare (rent generellt).

Jag instämmer helt i att om man har en uteplats så är det guld värt av denna anledning att bo på markplan.

Citat:
Ursprungligen skrivet av bostadsrättsinnehavare Visa inlägg
Jag bodde en gång på första våningen, och jag säger aldrig mer!
Varför det?
Men jag håller med, av den anledning att trafiken är som störst och högst på den första våningen, och dessutom kan det vara en hel del störningar från källarens tvättstugor och andra utrymmen.
Jag har aldrig själv bott på det första våningsplanet, men jag kan tänka mig att det kan vara rätt stökigt. Nu bor jag på andra våningen, och trivs utmärkt på denna höjd över havet.

Igår brann det i grannhuset där jag bor. Då tänkte jag hur enkelt det är för mig att skutta ut från balkongen och landa relativt smärtfritt på gräsmattan under min balkong.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-07-08 klockan 16:28.
Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 17:17
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Ombildare höjer andelstal för många olika kriterier

Ja, det är ju egentligen upp till ombildaren och de kriterier de ställer upp. Men traditionell kutym är, och det gäller även för hyresrätter, att avgiften sjunker efter 4e våningen. Kanske p g a det som hände i din grannfastighet eller för den olägenhet det betyder ifall hissen är trasig eller som i äldre hus, ingen hiss överhuvudtaget.

Det finns ombildare som höjer andelstalet för sjöglimt och all sköns olika kriterier. Personligen anser jag detta som nys. De som bor i huset bör i 1a hand dela bördorna efter kvm. Sedan kan det finnas anledning att sänka för vissa olägenheter.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 23:36.
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 12:54
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Samma andelstal för årsavgift för likvärdiga bostadsrätter

I HSB:s och SBC:s nyproduktion brukar man för likvärdiga lägenheter ha samma andelstal för årsavgiften oavsett hur högt i huset lägenheten ligger.

Däremot brukar insatsen vara högre ju högre upp bostadsrätten ligger.
Jag antar att detta är en marknadsanpassning för att förhindra att man får svårsålda lägenheter längre ner i huset.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 23:36.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tveksamma ombildningar, Hyresgästföreningen inte längre stöd - Stockholms Fria Admin Senaste Nytt 1 2011-03-26 21:37
Ränteintäkter inte längre skattepliktiga i äkta bostadsrättsföreningar Ulf Bjarme Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2011-02-01 22:46
Hyresgästföreningen kräver lägre hyror Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-17 06:18
Går gränsen inte längre vid tröskeln? Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-12 00:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare