Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-01, 22:57
Droncen Droncen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Fråga Min farfars bostadsrätt - Medlemskap, uthyrning, andrahand

Jag hyr för tillfället min farfars lägenhet i andra hand. Det är i en bostadsrättsförening. Vi har ansökt om att jag skulle få hyra den av min farfars bostadsrättsföreningen under ett år. Nu är det ca 2 månader kvar och jag vill helst inte flytta. Och min farfar vill helst inte sälja den.

Min farfar har tagit ett lån på lägenheten jag bor i och köpt en ny med sin sambo.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att stanna kvar. Så att bostadsrättsföreningen inte tvingar han att sälja den. Jag har pratat med min farfar som går med på att:
- Köpa mig in i lägenheten. så att vi båda äger den. Vet ni hur man gör sånt? Får man göra det hur som helst? Får jag bo kvar om jag enbart är delägare?
- Köpa hela lägenheten men för en mindre summa än marknadsvärdet så att skatten inte sticker iväg. Eller ta över lägenheten och lånet som är på lägenheten. Helst så vi inte behöver skatta på lånet om det skulle räknas som någon vinst för han.

Eller min farfar skriver sig här och säger att han bor här men spenderar all sin tid i sin andra lägenhet. Finns det risker att bostadsrättsföreningen säger att han inte bor här om hon är sällan här?

Sen undrar jag hur snabbt kan en bostadsrättsförening vräka mig? Och tvinga min farfar att sälja lägenheten om jag inte har lyckats hitta någon lösning på mitt problem.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 01:12.
Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 00:13
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

om bostadsrättsföreningen har accepterat dig som andrahands hyresgäst skall det mycket till att de skulle neka dig medlemskap. Skriv ett köpekontrakt mellan dig och din farfar där du köper lägenheten av honom. Skicka en signerad kopia till styrelsen och allting borde lösa sig.
Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 08:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Droncen Visa inlägg
Köpa mig in i lägenheten. så att vi båda äger den. Vet ni hur man gör sånt? Får man göra det hur som helst? Får jag bo kvar om jag enbart är delägare?

Köpa hela lägenheten men för en mindre summa än marknadsvärdet så att skatten inte sticker iväg. Eller ta över lägenheten och lånet som är på lägenheten. Helst så vi inte behöver skatta på lånet om det skulle räknas som någon vinst för han.
Båda dessa skall gå bra. Han kan även skänka dig lägenheten, såvitt jag förstår.
Problemet som uppstår är banken som förlorar sin säkerhet för farfars lån på den nya lägenheten. Så det bästa är kanske att du köper in dig till 10% eller något liknande. För bankens del beror allt på hur stort det nya lånet är och belåningsgraden på den du är intresserad av.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad är maxhyra man kan ta ut vid uthyrning av bostadsrätt? karal669 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-10-08 04:28
Uthyrning av bostadsrätt i andra hand karal669 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2010-10-06 14:30
Andra hand i brf - Uthyrning av bostadsrätt eller delar lägenhet? pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-10-06 10:48
Ge bort sin bostadsrätt och sedan hyra den i andrahand berndt skåne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-02 20:35
Mer pengar över vid uthyrning Admin Senaste Nytt 0 2009-03-18 06:35

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare