Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-21, 14:33
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Ekonomisk plan för brf

Jag har frågat efter den ekonomiska planen men har aldrig blivit delgiven denna så jag har fått gräva under 4 månader i olika arkiv bla. Bolagsverket, Länsstyrelsen, Statsarkivet och tillslut Lansarkivet för att få se planen, och har nu denna gamla plan i min besittning. Jag tror att jag kan få med mig medlemmar i föreningen för att uppdatera planen till ett mer modernt format.

Är det någon som har erfarenheter att upprätta en ekonomisk plan eller har skrivit om en gammal plan. I vår förening så har den ekonomiska planen ingen verklighetsförankring p.g.a att planen upp rättades för 65 år sedan.

Så jag skulle var tacksam om det är någon som kan tipsa om hur man skall gå till väg. Har planer på att göra detta arbete själv för föreningen, enligt HSB kostar det minst 50 000 kr för att HSB skall göra detta arbete.
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 14:48
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

En ekonomisk plan behöver bara upprättas under vissa särskilda omständigheter. Har det inträffat något nyligen som äventyrar föreningens ekonomi eller står ni inför ett stort projekt? T ex vindsbygge, stort stambyte etc.
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 15:13
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Vi har ett behov av renovering som upp går till ca 2 000 000 kr och har vi har en omsättning på ca 550 000 kr/år på 12 bostäder så detta borde var en betydande förändring för föreningens ekonomi samt att den gamla planen inte har någonting med verkligheten att göra.

Planen finns inte tillgänglig hos styrelsen häller, och jag antar att styrelsen inte kommer att göra något för att göra planen tillgänglig för de medlemmar som är intresserad av att studera informationen i planen.
Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 10:16
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard ekonomisk plan

http://sesam.se/search/?c=g&q=Prop.%201990%2F91%3A92

Proposition 1990/91:92 med förslag till ny bostadsrättslag, m.m.

Här finns att läsa lite mer om hur lagfixarna diskuterat när en ekonomisk plan bör göras om.

från sidan 171.
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 09:50
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Boverket kan nog hjälpa

Jag har inte gjort någon ekonomisk plan men att låta HSB göra det för 50 lakan anser jag vara bortkastade pengar. Kontakta Boverket i Karlskrona så kan de nog ge dig ett exempel på hur en ekonomisk plan "av idag" skall vara utformad. Sedan skall den godkännas av någon av Boverket godkända granskare i ditt län. Du kan nog få mycket hjälp bara av att läsa Boverkets hemsida. Vill du se hur en fräsch ekonomisk plan ser ut så kan du låtsas vara spekulant på en nyproducerad lägenhet som uppförs på din hemort. Be att få en kopia på den ekonomiska planen av säljaren. Lycka till /SP
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 10:02
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Jag har författat en ekonomisk plan och kommer att se om medlemmarna är intresserad av att tillämpa planen. Om det finns intresse på forumet så lägger jag gärna ut info om hur jag har gjort och information angående matematiken, kring känslighetsanalysen.
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 12:37
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det kan ju vara viktigt att notera detta angående intygsgivarna ifall man funderar på att göra en egen ekonomisk plan:

3 § Intygsgivare utses bland dem som regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer har förklarat behöriga att utfärda sådant intyg.
Det är inte tillåtet att utse någon till intygsgivare, om det finns någon omständighet som kan rubba förtroendet för dennes opartiskhet. Endast en av intygsgivama får vara anställd hos företag, organisation eller någon annan som har bildat bostadsrättsföreningen eller hjälpt till med föreningsbildningen eller med att upprätta den ekonomiska planen.
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 15:59
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard Tillägg till inlägg

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det kan ju vara viktigt att notera detta angående intygsgivarna ifall man funderar på att göra en egen ekonomisk plan:

3 § Intygsgivare utses bland dem som regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer har förklarat behöriga att utfärda sådant intyg.
Det är inte tillåtet att utse någon till intygsgivare, om det finns någon omständighet som kan rubba förtroendet för dennes opartiskhet. Endast en av intygsgivama får vara anställd hos företag, organisation eller någon annan som har bildat bostadsrättsföreningen eller hjälpt till med föreningsbildningen eller med att upprätta den ekonomiska planen.
Intygs givare granskar innehållet i planen och kontrollerar att föreningens ekonomiska långsiktighet är betryggad enligt beräkningarna. Den ekonomiska kakylen i planerna är ju endast en vägledning eller snarare en spekulation om framtiden. Det är bara att gå tillbaks till slutet av 80talet för att se hur relevanta planerna var när många föreningar försates i konkurs pga överbelåning och överdrivna åtagande.

Intygsgivare godkänns av Boverket och planen registreras av Bolagsverket

Allt om Ek plan http://www.boverket.se/Om-Boverket/W...ttsforeningar/

Alla intygsgivare enligt Boverket http://www.boverket.se/Bygga--forval...-intygsgivare/

Senast redigerad av Trötter: 2009-05-26 klockan 18:31. Anledning: Mer info lite förtydligand
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 17:05
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Så är det säkert, men i en ekonomisk plan brukar ju även ingå en besiktning av fastigheten för att fastställa direkta eller långsiktiga behov. En uppskattning av kostnaderna o s v. som bör ingå i den plan som upprättas. Och slutligen skall den godkännas av "av behörig myndighet utsedd intygsgivare" ifall man tänker sig att registrera den.

Skall man inte registrera den kan man givetvis avstå från godkännande.
Men oavsett vilket, vill man väl att den skall vara så väl utförd som möjligt. Annars är väl jobbet onödigt.

En väl genomförd underhållsplan, med väl underbyggda kostnadskalkyler och som följer de av riksbanken och konjunkturinstitutet utfärdade prognoserna gällande inflation och räntor, kan säkert fylla samma funktion.

Det är ju mycket bra att du gjort en egen ekonomisk plan med känslighetskalkyl. Särskilt när er gamla är förlegad med 65 år.
Vilket syfte tänkte du att den skall fylla? Jag menar som är utöver vad en underhållsplan ger om du tillför känslighetskalkylen? Och till vilken hjälp skall den vara för föreningen?
Hade du tänkt att den skulle registreras? Behövs det när föreningen redan är bildad?
Är det så att ni har en omvälvande förändring på gång som totalt förändrar det ekonomiska läget?

Senast redigerad av totiki: 2009-05-26 klockan 19:23. Anledning: Mer info lite förtydligad
Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 12:04
ejnarekstr ejnarekstr är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Mar 2008
Skicka ett meddelande via Skype™ till ejnarekstr
Standard ja ett av många problem

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
. Har planer på att göra detta arbete själv för föreningen, enligt ....
Ja, det är ett tillfälle till manipulation, kinkigt om man är medveten om att man ska bo kvar i huset och kan bli utsatt för misstanke om att ha skaffat sig någon avgiftsfördel (eex.vis) genom att redigera om det gamla, gällande ekonomiska planen, t.ex. avlägsna en sida för gott och sen påstå att den aldrig funnits. Ha ho! Men om du samarbetar med revisorn och med ordf så lyckas listigheterna nästan alltid. Eljest plats på en anstalt under ett par år...

Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förändring av plan/förslag antagen i stämma Kuckelgumman Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2011-05-25 15:59
Väsentlig förändring - ny ekonomisk plan i brf? nojo Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 19 2010-09-29 10:41
Ekonomisk jämlikhet totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2010-05-31 17:01
Avtal med ekonomisk förvaltare delphi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2010-03-27 10:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare