Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-12, 23:14
Erni Erni är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard Helhetsåtagande eller delad förvaltning - vad är praxis i brf?

Hej,

Styrelsen i min förening menar att det finns mycket stora fördelar med att ha en förvaltare som sköter allt, dvs. både ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning och fastighetsskötsel.

Jag kan självklart förstå att det är enkelt att ha en motpart som man kan vända sig till i alla frågor, men jag misstänker att det också medför högre kostnader.

Hur brukar bostadsrättsföreningar göra? Anlitar majoriteten en förvaltare eller brukar man separera ekonomisk och teknisk förvaltning?
Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 11:44
Mackis Mackis är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard förvaltning

Hej.
Vår förening har valt att separera förvaltningarna.
Det har visat sig vara den mest kostnadseffektiva lösningen.

Vi har fått fast pris på det mesta, så vi slipper alla överaskningar.

Mvh
Mackis
Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 19:23
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Vad vill ni?

Hej Erni
Det finns inget rätt eller fel här.

Allt handlar om vad man vill ha. Vår egen styrelse var ganska lam för några år sedan. Då köpte vi allt från Riksbyggen: ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning samt vi hade en representant i styrelsen som hade svar på det mesta. På så sätt var det bekvämt. Styrelsen behövde aldrig lära sig någoning efter som alla "rätta" svar serverades packade och klara från Riksbyggens representant. Det funkade, men det kostade en massa pengar.

När jag kom in i styrelsen, försökte jag lära mig och ifrågasätta. Då insåg vi snabbt att Riksbyggen utnyttjade sin ställning för att suga ut pengar från oss (på olika sätt) (det mesta finns att läsa på Sanningen om Riksbyggen).

Nu för tiden köper vi den ekonomiska förvaltningen från MBF, men resten gör vi själva. Detta innebär att styrelsen idag arbetar mer än vad styrelsen för 5 år sedan gjorde. Vid varje vattenskada blir vi inblandade, vi letar över leverantörer själva istället för att låta Riksbyggen välja åt oss (vi tjänar massa pengar på det), vi är alltså mycket mer kunniga, och aktiva nu än tidigare.

Vad vill sin styrelse? Orkar ledamöterna engagera sig? Vad är deras vision? Jag tycker att allt börjar där: har man en vision, har man ett mål att ändra saker och ting. Utan vision blir det svårt att gå framåt.

Senast redigerad av Admin: 2009-03-23 klockan 21:20. Anledning: Rättat upp länk
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Upphandling ekonomisk förvaltning i brf: vad ska man ställa för frågor? Pulpinator Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 11 2018-10-05 09:55
Ekonomisk/Teknisk förvaltning från SBC toka Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2010-04-17 15:48
Vem har ansvaret i brf om köpt ekonomisk förvaltning? FRÅGVIS SÖKER SVAR Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2010-03-17 09:56
Fastighetsförvaltning - ekonomisk förvaltning för bostadsrättsförening Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2008-09-18 13:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare