Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-19, 19:39
Leon Leon är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
Arg Styrelsens ansvarsområden i brf

Hej,

Jag är rätt så fundersam med det maktmissbruk som pågår i vår styrelse. Själv är jag ledamot.

Alla ledamöter har olika antal ansvarsområden vilket jag kan tycka beror på vad för typ av ansvarsområde det gäller.
Tex. har jag 3 stycken och övriga 2 eller 1.

Tvisten i detta fall beror på att jag bär på ett ansvarsområde som tillkommit extra sedan i juni, och som kräver minst 1-2 h varje dag!! Eftersom jag även studerar känner jag att jag inte kan lägga ut den tiden längre varvid jag önskat hjälp av de andra styrelsemedlemmarna.

Övriga ledamöter vill varken hjälpa till, dela ansvar eller på något annat sätt bidra till denna avlastning av just detta extremt stora ansvarsområde.
Istället är förslaget att jag ska avgå "eftersom jag inte klarar av det".

Mina förslag har varit följande:

1. Delat ansvar mellan 2 ledamöter som endast har 1 ansvarsområde för närvarande.

2. Delat ansvar mellan hela styrelsen (man ska ha ansvar 1 dag var)

3. Öka antalet styrelsemedlemmar med extra stämma eftersom ansvarsområdena är väldigt tidskrävande.

Vad tycker ni?

Övriga styrelsemedlemmarna har öppet visat att jag är "jobbig" eftersom jag ofta ifrågasätter arbetssättet. Jag tycker inte att man kan kräva av ledamöterna att lägga ut så här mycket tid.
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 21:48
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ordföranden fördelar arbetet inom styrelsen. Är du inte nöjd, byt ut honom. Går det inte internt i styrelsen, gå via stämman.
Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 19:12
Medlem

Standard

Jag det låter som något som är lättare sagt än gjort. Jag borde kanske även ha nämnt att ordförande är en av de personer som tycker att anvarsområdena är rättvist uppdelade.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 00:06
Yotta-medlem

Standard

Avgå.

Alltså, man kan ju tycka en massa i sådana här lägen, men fenomenet är inte ovanligt och ledamöter i styrelser, vare sig det gäller stora börsbolag eller små bostadsrättsföreningar har ställts inför samma dilemma förr.

Enda rätta lösningen som garanterat skyddar din heder är att du avgår. Vill du stanna och slåss, fine, men värdera riskerna först. Går ordföranden att ändra på? Har du stöd från de andra ledamöterna (inga tysta sympatier, utan kommer de också ta ditt parti öppet?) Riskerar du bara din plats i styrelsen, eller riskerar du att över huvud taget kunna bo kvar?

Sedan får du gärna berätta vad som tar 1-2 h per dag. Jag driver en hel förvaltning på mindre tid än så....
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 10:50
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Enda rätta lösningen som garanterat skyddar din heder är att du avgår.
Vill du stanna och slåss, fine, men värdera riskerna först.
Riskerar du bara din plats i styrelsen, eller riskerar du att över huvud taget kunna bo kvar?
Hur skulle han/hon kunna riskera att inte kunna bo kvar ?

Om ordföranden anser att arbetsuppgifterna är rättvist fördelade kanske denne inte har något emot
att besluta att just detta ansvarsområde flyttar till någon annan mot att du tar över något annat istället.
Om jag förstått Harald rätt så bestämmer ordföranden enväldigt hur arbetsuppgifterna fördelas ?

Senast redigerad av Gusten: 2011-09-22 klockan 11:16.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 11:53
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Om jag förstått Harald rätt så bestämmer ordföranden enväldigt hur arbetsuppgifterna fördelas ?
Enväldigt och enväldigt, allt kan ju givetvis disskuteras. Men faktum är att ordförande har den rollen, att föredela arbetet i styrelsen. Hur goa vänner man än är och hur kul det än är att sitta och resonera sig fram till enighet i varje fråga, så är ordföranden ledaren och skall om det behövs pekandes med hela handen kunna fördela uppgifter. Lika vilket bolag som helst.

Citat:
Hur skulle han/hon kunna riskera att inte kunna bo kvar ?
Som i alla andra lägen i livet bör man välja sina strider. Har nu TS försökt få till en förändring upprepade gånger, utan att få gehör, så är risken uppenbar att han riskerar att göra sig "obekväm" i styrelsen. Hur rätt i sak han än må ha. Bäringen på ett sådant scenario skulle mycket väl kunna leda till en konflikt, vilken kan leda till att det blir olustigt att bo kvar. Har hänt, är inte speciellt ovanligt heller för den delen. Alla har rätt att känna trygghet i sitt boende, och "längta hem", vilket skulle kunna riskera att rasers här.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 14:07
Yotta-medlem

Standard

Jag tycker inte som Harald att det är Leon som är den besvärliga, utan snarare ordföranden.
Denne hade ju som arbetsledare lätt kunnat föreslå ett byte av arbetsuppgifter inom styrelsen.
Det kan ju vara någon annan som upplever just detta anvarsområde som mindre krävande, eller har mer tid att sätta av.

Detta borde väl vara något för arbetsledaren att tänka på. Att föreslå ett byte. Sedan kanske alla blir nöjda.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 21:00
Medlem

Standard

Det egentliga problemet handlar givetvis om ett maktmissbruk. Ordföranden gör i princip vad han vill. Han kommer tex överrens om "kompis-deals" med vissa boende och så vidare.

Tyvärr delar inte resten av ledamöterna mina åsikter pga brist på intresse. Själv tycker jag inte att man ska gå med i en styrelse om man inte har för avsikt att göra bra ifrån sig.

Har nu försökt skapa en dialog kring om ett ansvarsbyte med hela styrelsen vilket inte var så kul. Jag blev dumförklarad och ignorerad. Har förklarat för styrelsen att det är ingen mening med att försöka tvinga på mig detta ansvarsområde eftersom jag ändå inte kommer kunna ta hand om det.

Vet att detta blev ett lite sidospår men vad har ni för råd?

En avsättning av ordf är ett alternativ men så som det ser ut nu kommer jag inte ha ngn av de andra styrelsemedlemmarnas stöd inför det.
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 22:38
Yotta-medlem

Standard

Många väljer ju att lägga ut uppdrag till en extern förvaltare. Kan det vara en lösning ?

Eller kanske någon i styrelsen är intresserad av arbetsuppgiften mot samma arvode som en extern förvaltare skulle ta ?
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 00:09
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Olycklig Är det värt det???

Citat:
Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
Det egentliga problemet handlar givetvis om ett maktmissbruk. Ordföranden gör i princip vad han vill. Han kommer tex överrens om "kompis-deals" med vissa boende och så vidare.
Jag vet inte vilka uppdrag du har - MEN - det spelar egentligen ingen roll!
Det som spelar roll är er ordförandes och övriga ledamöters beteende. En bostadsrättsförening är inget stort bolag med vinst som enda intresse.

Det är en förening i dess egentliga bemärkelse, där styrelsen ska arbeta för föreningens och medlemmarnas bästa. En ordförande, som pekar med hela handen har vi sett alldeles för mycket av här på forumet. Otroligt korkat! Vad händer om han utser Ville Valle till kassör? Nu är det så, att Ville är enormt tekniskt begåvad men urusel på siffror. Inget särskilt smart drag!

Det förekommer en massa konstigheter inom brf med "din rygg och min rygg". Det är naturligtvis väldigt viktigt att ledamöterna får de arbetsuppgifter de behärskar och är intresserade av. Det hade varit önskvärt att valberedningarna försökte hitta valbara medlemmar med olika kompetenser. Man kan också diskutera viss utbildning/utveckling i styrelsen inom de viktigaste områdena.

Din situation är naturligtvis heljobbig och svår att göra någonting åt. Att byta ut ordföranden är mycket lättare sagt än gjort. För din egen skull bör du nog tänka över hur mycket skit du ska ta. Alternativt att avgå från styrelsen. Det tar alldeles för mycket energi och ger bara negativt tillbaka. Att påverka resten av medlemmarna är för det mesta svårt. De flesta ids inte engagera sig.

Inte så uppmuntrande ord, men tyvärr har du hamnat i en alltför vanlig och trist sits Kanske är du en "stridis" som också tycker att det ska gå schysst till - men det blir svårt utan att få påfyllnad av energin.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens försäkringar! Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 19 2012-05-29 20:01
Styrelsens protokoll stahan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2011-05-15 12:57
Styrelsens befogenheter i brf brf62 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2009-05-14 09:40
Styrelsens besiktningsansvar i brf steiermark Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2008-08-27 10:58
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 02:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare