Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-17, 07:25
Elessar Elessar är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2017
Standard Tips på bra inglasningsföretag

Hej.
Jag fick uppdraget på vår förenings första stämma igår att undersöka detta med balkonginglasning.
Så jag undrar om någon här har erfarenhet av ett företag som gjort en bra inglasning hos er?

En annan fundering jag har i detta är den ökade belastningen. Glas är ju väldigt tungt. Och bygger man ihop alla våra balkonger i 15 våningshuset så lär väl speciellt den understa balkongen få ta emot väldigt mycket extra tyngd.
Hur kan man utreda detta?
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 09:23
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Granskning Inglasning av balkong

Hej. Jättebra frågor. Det gäller att ställa dem före. .
När det gäller belastning bör besiktningsmännen kunna svara samt ev lotsa dig vidare till tll paragraf i stadgar och Bygglag. Kanske kan de tipsa om leverantör också. Annars finns ju forumet "Bygga-Bo dialogen".
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 09:42
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej. Jättebra frågor. Det gäller att ställa dem före. .
När det gäller belastning bör besiktningsmännen kunna svara samt ev lotsa dig vidare till tll paragraf i stadgar och Bygglag. Kanske kan de tipsa om leverantör också. Annars finns ju forumet "Bygga-Bo dialogen".
Tack för tipsen
Men om någon på forumet har egen erfarenhet av en bra inglasning får denne hemskt gärna nämna företaget som utförde det

När det gäller belastningen så ska jag kolla med arkitekterna och även om besiktningsmännen har några synpunkter. Och om byggherren skrivit in något om maxbelastning i sina garantier för balkongerna.
Men tyvärr hade visst Bygga-bo-dialogen upphört. https://omvarldsbevakning.byggtjanst...n-har-upphort/
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 14:44
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Balco

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elessar Visa inlägg
Hej.
Jag fick uppdraget på vår förenings första stämma igår att undersöka detta med balkonginglasning.
Så jag undrar om någon här har erfarenhet av ett företag som gjort en bra inglasning hos er?

En annan fundering jag har i detta är den ökade belastningen. Glas är ju väldigt tungt. Och bygger man ihop alla våra balkonger i 15 våningshuset så lär väl speciellt den understa balkongen få ta emot väldigt mycket extra tyngd.
De klarar av att svara på dina frågor!
https://www.balco.se/
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 20:34
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
De klarar av att svara på dina frågor!
https://www.balco.se/
Har du erfarenhet av Balcos inglasningar?
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 22:45
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Hej.

Det bästa är att kontakta företag i närheten och bjuda de att komma. Själv kontaktade jag 5 olika företag. 4 lämnade offert. 2 gick jag vidare med djupare frågor samt lösningar.
Det är mycket att tänka på tex enkel glas, 2 eller 3. Isolering, ventilation, etc.
Det kan kosta 30000 såsom 200000.

Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 23:04
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Det bästa är att kontakta företag i närheten och bjuda de att komma. Själv kontaktade jag 5 olika företag. 4 lämnade offert. 2 gick jag vidare med djupare frågor samt lösningar.
Det är mycket att tänka på tex enkel glas, 2 eller 3. Isolering, ventilation, etc.
Det kan kosta 30000 såsom 200000.

Lycka till.
Tack.
Får jag fråga vad de två du gick vidare med hette?
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 10:17
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Balco AB

Har erfarenhet av Balco´s inglasningar.
Arbetet som utfördes i föreningen 2009 var under all kritik. Ursprungliga balkonger var indragna med räcke i fasadnivå. Balkongerna byggdes ut ca 90 cm.

Utbyggnadsbiten visade sig på vissa lägenheter när "bygget" var klart "tippa" ca 25 mm på en sträcka av 900 mm. Det kunde man mäta sig till då ovanpåliggande utgjorde tak till underliggande markplanslägenhet.

Samma sak på högsta, 3:e våningen men med skillnaden istället uppåtgående lutning.

Balco måste även använt cisternvis med silicon för att "klistra ihop" skiten. De använde sig även även av skadade aluminiumprofiler vid montering.

Jag tror en viktig faktor i en sådan sak är upphandlingen.

Balco har tillverkat balkonger i en annan förening på orten där det faktiskt verkat hyfsat bra. Helt utanpåliggande balkonger monterades där, alltså med hel balkongplatta.

Båda exemplen är upphängda med dragstag men på olika vis. Vingligt i ena fallet och mer stabil konstruktion i andra.
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 11:01
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Tack.
Får jag fråga vad de två du gick vidare med hette?
http://agfsystem.se

byggperformance.se
Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 08:57
Tera-medlem

Standard Inget tips pga reklamförbud?

Det måste ha gjorts massor av inglasningar i det här landet. Och många av dem borde rimligen ha blivit ok.
Men det slog mig att det kanske finns ett reklamförbud på forumet. Och att det skulle räknas som reklam att rekommendera ett visst företag.

Jag är ingen vän av reklam. Men när det gäller arbeten är det ju jättebra att anlita någon man kan lita på.
Tycker därför att forumet kunde göra undantag från ett eventuellt reklamförbud när det gäller tips om bra företag. Inte bara när det gäller balkonginglasning utan alla typer av arbeten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ett tips till er Brf Bengt Nilsson Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2014-09-15 19:24
Tips på länkar Ariel Bostadsrättsforum 2 2013-11-20 15:02
Bokföringsprogram - tips? Hallmat Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2012-03-01 22:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare